Gå til innhold

Sykemeldt pga ryggen..


girly23

Anbefalte innlegg

Det er klart, men det er ikke mange jobber hvor man ikke kan få tilrettelagt arbeidet. For arbeidsgiver er det vanvittig dyrt med sykemeldte arbeidstakere så de strekker seg veldig langt for å tilrettelegge.

Og alle som har hatt ryggproblemer vet at det å stå og sitte er det verste man kan gjøre.

Helt enig! Jeg har skikkelige ryggproblemer, stivet av nedre del i fjor med stål og skruer...og fikk utført en hoftebeintransplantasjon for å putte inn i ryggen...

Å sitte er noe av det verste....må enten være i bevegelse, eller ligge på en tempurmadrass. Men kan ikke ligge lenge av gangen, da kommer jeg meg nesten ikke opp. For meg fungerer det å være i bevegelse...

Prøvde meg på en konsert i fjor, men måtte legge inn årene halvveis. Var da helt utslått i to dager etterpå. Og det var ikke noe fest og fyll-konsert, men en stille og rolig en.

Så jeg vil anta, hvis ryggen din er helt forferdelig, at du vil kjenne det "bigtime" etter konserten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde faktisk ikke dratt på konsert altså. Det kan se en smule mistenksomt spør du meg. Å det kan å bli mye snakk og rykter. Jeg ville nok blitt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Det er klart, men det er ikke mange jobber hvor man ikke kan få tilrettelagt arbeidet. For arbeidsgiver er det vanvittig dyrt med sykemeldte arbeidstakere så de strekker seg veldig langt for å tilrettelegge.

Jeg er veldig enig i at tanken om tilrettelegging på arbeidsplassen er god, men det er faktisk mange arbeidsplasser som er lite villige til dette.

En venninne av meg jobber i et stort landsekkende firma, hennes jobb innebærer å stå eller sitte på en trekantet "krakk" med pute 8 timer daglig. Hun ble gravid og fikk vondt i rygg og bekken, men arbeidsplassen var overhodet ikke villig til å kjøpe en bedre stol til henne (man skal ikke "sitte" på denne arb.plassen da det visstnok ikke ser bra ut for kundene) selv om de var klar over at konsekvensen var at hun ble sykemeldt. Hvilket hun ble.

Dette er bare ett av flere tilfeller jeg kjenner til. Har vanskelig for å forstå at arbeidsplassen skal slå seg vrang på tilrettelegging da de sparer mye på å ha de ansatte i arbeid, men slik er det likevel noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg er veldig enig i at tanken om tilrettelegging på arbeidsplassen er god, men det er faktisk mange arbeidsplasser som er lite villige til dette.

En venninne av meg jobber i et stort landsekkende firma, hennes jobb innebærer å stå eller sitte på en trekantet "krakk" med pute 8 timer daglig. Hun ble gravid og fikk vondt i rygg og bekken, men arbeidsplassen var overhodet ikke villig til å kjøpe en bedre stol til henne (man skal ikke "sitte" på denne arb.plassen da det visstnok ikke ser bra ut for kundene) selv om de var klar over at konsekvensen var at hun ble sykemeldt. Hvilket hun ble.

Dette er bare ett av flere tilfeller jeg kjenner til. Har vanskelig for å forstå at arbeidsplassen skal slå seg vrang på tilrettelegging da de sparer mye på å ha de ansatte i arbeid, men slik er det likevel noen steder.

Høres rart ut. Man har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen om det trengs ved graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ja, rart er det, men like fullt sant, dessverre.

Edit: Manglende bokstav

Endret av Silvermist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Man har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen om det trengs ved graviditet.

Jeg jobbet som sykepleier på et sykehjem tidligere (har nå byttet arbeidsplass..). Fikk tidlig bekkenløsning som overhodet ikke ble bedre pga mange tunge løft. Flere pasienter sto det i pleieplanen at vi skulle være to om å forflytte fra rullestol til seng f.eks. Men som oftest ble det aldri gjennomført pga underbemanning og en måtte gjøre det selv på bekostining av rygg og helse (ikke bare gravide som slet..)

Uansett; jeg var kommet i sjette måned, og bekkenløsninga var vond. Likevel jobbet jeg 100%, og avdelingssykepleieren hadde fått beskjed om tilrettelegging, også mine kollegaer. Jeg var og tok morgenstell på denne aktuelle pasienten, ei tung og stor dame som satt i rullestol, og hadde så og si null mulighet for å hjelpe til selv. Så jeg ringte på klokken og ba om hjelp. Fikk tilslengt at "klarer du ikke dette alene så har du ikke så mye her å gjøre på jobb lengre..". Greit for meg, begeret rant over og jeg ble fullt sykemeldt....

Så ikke alle arbeidsplasser tilrettelegger.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

Jeg jobbet som sykepleier på et sykehjem tidligere (har nå byttet arbeidsplass..). Fikk tidlig bekkenløsning som overhodet ikke ble bedre pga mange tunge løft. Flere pasienter sto det i pleieplanen at vi skulle være to om å forflytte fra rullestol til seng f.eks. Men som oftest ble det aldri gjennomført pga underbemanning og en måtte gjøre det selv på bekostining av rygg og helse (ikke bare gravide som slet..)

Uansett; jeg var kommet i sjette måned, og bekkenløsninga var vond. Likevel jobbet jeg 100%, og avdelingssykepleieren hadde fått beskjed om tilrettelegging, også mine kollegaer. Jeg var og tok morgenstell på denne aktuelle pasienten, ei tung og stor dame som satt i rullestol, og hadde så og si null mulighet for å hjelpe til selv. Så jeg ringte på klokken og ba om hjelp. Fikk tilslengt at "klarer du ikke dette alene så har du ikke så mye her å gjøre på jobb lengre..". Greit for meg, begeret rant over og jeg ble fullt sykemeldt....

Så ikke alle arbeidsplasser tilrettelegger.........

Hvis den gravide selv ønsker å jobbe og jobben kan utføres ved tilrettelegging så SKAL arbeidsplassen tilrettelegg. De har krav på seg om å gjøre det - og hvis de nekter så kan den gravide ta saken videre hos Arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Ja, rart er det, men like full sant, dessverre.

Som jeg sa i et annet innlegg så har arbeidsgiver krav på seg om å tilrettelegge hvis det kan føre til at arbeidstakeren klarer å utføre jobben sin. Det er ingenting som heter at de ikke vil - de MÅ gjøre det. Arbeidstakeren kan ta det videre med Arbeidstilsynet hvis de ikke gjennomfører tilretteleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et kjent fenomen at teori ofte ikke fungerer i praksis. En ting er hva man er krav på, en annen ting er hva man faktisk får, og en tredje ting er at når man ikke får det man har krav på, er det lite man kan gjøre...

TS: Gå på konserten! Hvis du mener at det ikke påvirker ryggen din negativt. Å bli helt passifisert pga sykemelding, er heller ikke bra! Det kan få andre negative konsekvenser, og så er det ikke bare ryggen som plager deg!

Kanksje ikke så dumt å snakke med sjefen din på forhånd, som andre har nevnt her. Komme sladderen i forveien. Ikke alle har forståelse for, som mange her på KG tydeligvis, at når man er sykemeldt er man ikke nødvendigvis sengeliggene.

Kos deg på konsert :) Men ta det litt med ro da, trenger ikke hoppe og danse og drikke deg snydens, hvis ikke dette allerede var inneforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte har jeg lyst til å si: Dra på konserten! Kos deg, nyt det og ikke ha dårlig smavittighet for det :)

Men på en annen...

Jeg har vært utsatt for jungeltelegrafen selv. Var sykemeldt fra jobben, det var ikke pga. noe fysisk da, men fikk beskjed av lege å komme meg ut å gjøre positive ting for meg selv. Så fort jeg ble oppdaget utenfor min egen dør, av en ansatt i samme kjede (stor internasjonal kjede) tok det ikke mange dagene før hele regionen visste om det. Hadde en venninne i samme kjede som fortalte meg alt hun hørte, og det var helt sinnsykt til rykter. Da jeg etterhvert kom tilbake (med løfte om tilrettelegging, som overhodet ikke ble holdt!) hadde det blitt såpass ille, at jeg mistrivdes så sterkt at jeg så meg nødt til å slutte.

Du må nesten vurdere din situasjon, men jeg hadde vært svært forsiktig. Det kan bli ekle konsekvenser av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Som jeg sa i et annet innlegg så har arbeidsgiver krav på seg om å tilrettelegge hvis det kan føre til at arbeidstakeren klarer å utføre jobben sin. Det er ingenting som heter at de ikke vil - de MÅ gjøre det. Arbeidstakeren kan ta det videre med Arbeidstilsynet hvis de ikke gjennomfører tilretteleggingen.

Jeg vet hva man har krav på, og hvilke veier man kan gå hvis man ikke får det, men det er en gang slik at ikke alle orker å gå veien gjennom Arbeidstilsynet og lage en sak av det. Jeg sier ikke at jeg tenker slik, men jeg sier at dette er realiteten for mange.

Når man ønsker å jobbe men møter såpass motvilje på det som oppfattes som enkle grep (en stol i stedet for en krakk) så er nok løsningen for mange sykemelding i stedet for en mail til Arbeidstilsynet.

Som en annen her sier, teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eneste problemet med ryggen din er at du ikke kan løfte på jobb, syns jeg arbeidsplassen burde få en mulighet til å bruke tiden de kjøper av deg til noe annet. Det er garantert andre oppgaver du kan gjøre, når de likevel må betale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis eneste problemet med ryggen din er at du ikke kan løfte på jobb, syns jeg arbeidsplassen burde få en mulighet til å bruke tiden de kjøper av deg til noe annet. Det er garantert andre oppgaver du kan gjøre, når de likevel må betale deg.

Airbeidsgiver hadde hatt denne muligheten, om det var blitt ansett for mulig med tilrettelegging.

I korte sykemeldinger er dette langt fra alltid mulig. Og rygg, kan som alt annet, være akutte ting som går over etter et par uker.

Kunne vært interessant å høre her hvordan mange her mener hvordan det skulle blitt tilrettelagt for en tømrer med muskelavrivning i ryggen, som jobber i et lite firma? Langt fra alle ville hatt oversikt over papirarbeider, og utover det er det ingenting for en tømrer å gjøre i en slik situasjon. (Nå aner jeg ikke om TS er tømrer eller ei, men det var det første som slo meg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Airbeidsgiver hadde hatt denne muligheten, om det var blitt ansett for mulig med tilrettelegging.

I korte sykemeldinger er dette langt fra alltid mulig. Og rygg, kan som alt annet, være akutte ting som går over etter et par uker.

Kunne vært interessant å høre her hvordan mange her mener hvordan det skulle blitt tilrettelagt for en tømrer med muskelavrivning i ryggen, som jobber i et lite firma? Langt fra alle ville hatt oversikt over papirarbeider, og utover det er det ingenting for en tømrer å gjøre i en slik situasjon. (Nå aner jeg ikke om TS er tømrer eller ei, men det var det første som slo meg)

Nå kjenner jeg en som er tømrer som gradvis fikk forverret ryggplager.

Han fikk tilrettelegging med papirarbeid, planlegging av tømrerarbeidet, bestilling av varer de hadde bruk for i arbeidet, samkjøring (planlegge når de skulle ha rørlegger, elektriker osv.) og slike ting.

Ryggen hans ble desverre bare dårligere, i dag er han nestleder i tømrergruppen (liten gruppe på 5-6 mann) og orkanisator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg en som er tømrer som gradvis fikk forverret ryggplager.

Han fikk tilrettelegging med papirarbeid, planlegging av tømrerarbeidet, bestilling av varer de hadde bruk for i arbeidet, samkjøring (planlegge når de skulle ha rørlegger, elektriker osv.) og slike ting.

Ryggen hans ble desverre bare dårligere, i dag er han nestleder i tømrergruppen (liten gruppe på 5-6 mann) og orkanisator.

Det er jo helt annerledes enn en 2-3 ukers sykemelding. Ved korte sykemeldinger er det ofte enklest for bedriften å bare betale sykepenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i et annet innlegg så har arbeidsgiver krav på seg om å tilrettelegge hvis det kan føre til at arbeidstakeren klarer å utføre jobben sin. Det er ingenting som heter at de ikke vil - de MÅ gjøre det. Arbeidstakeren kan ta det videre med Arbeidstilsynet hvis de ikke gjennomfører tilretteleggingen.

Når det er snakk om en 3-ukers sykemelding, så er det enklest for arbeidsplassen at man faktisk er sykemeldt disse ukene. Blir det snakk om videre sykemelding, så kan tilrettelegging være et alternativ.

Når man jobber alene i 5-6 timer daglig og jobben innebærer mye løfting så er det faktisk ikke mulig å tilrettelegge med mindre man ansetter en person til å ta seg av løftingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forøvrig ikke krav om tilrettelegging før etter åtte ukers sykemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...