AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #81 Skrevet 11. mai 2011 Anonym #79 her. Ja, jeg har aldri hatt så god råd som de tre årene jeg fikk full støtte fra staten. Jeg hadde ikke trengt alle de stønadene, men hvorfor skulle jeg ikke ta imot det jeg hadde rett til å få? Det gjorde jo at ungene og jeg kunne ha det veldig romslig og godt i tiden etter bruddet. Faren har det kjempebra økonomisk, og bidraget var vel knapt noe som han merket i lommeboka i det hele tatt. Og som jeg sa; han ville ikke ha delt omsorg, så det var ingen diskusjon overhodet. Men at enslige forsørgere har det trangt gjelder altså ikke alle. mange enslige har det bedre enn de fleste, og casher inn tusenvis av skattefrie kroner hver måned. Omregnet i vanlig lønn etter skatt kommer i hundretusenkroners-klassen. Man skal være bra dum hvis man ikke tror at svært mange spekulerer i samvær og daglig omsorg. Tenke deg til at du har det litt trangt, men så ser du at hvis du har ungene mer enn faren så håver du inn 5000 mer i måneden, og det gjør at ting blir lettere for deg... Så istedet for å gjøre grep mht bosted, jobb, utannelse e.l så lager du trøbbel for barnefar og bruker ungene som sugerør i bankkontoen hans... Skjer hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #82 Skrevet 11. mai 2011 Anonym #79 her. Ja, jeg har aldri hatt så god råd som de tre årene jeg fikk full støtte fra staten. Jeg hadde ikke trengt alle de stønadene, men hvorfor skulle jeg ikke ta imot det jeg hadde rett til å få? Det gjorde jo at ungene og jeg kunne ha det veldig romslig og godt i tiden etter bruddet. Faren har det kjempebra økonomisk, og bidraget var vel knapt noe som han merket i lommeboka i det hele tatt. Og som jeg sa; han ville ikke ha delt omsorg, så det var ingen diskusjon overhodet. Men at enslige forsørgere har det trangt gjelder altså ikke alle. mange enslige har det bedre enn de fleste, og casher inn tusenvis av skattefrie kroner hver måned. Omregnet i vanlig lønn etter skatt kommer i hundretusenkroners-klassen. Man skal være bra dum hvis man ikke tror at svært mange spekulerer i samvær og daglig omsorg. Tenke deg til at du har det litt trangt, men så ser du at hvis du har ungene mer enn faren så håver du inn 5000 mer i måneden, og det gjør at ting blir lettere for deg... Så istedet for å gjøre grep mht bosted, jobb, utannelse e.l så lager du trøbbel for barnefar og bruker ungene som sugerør i bankkontoen hans... Skjer hele tiden. Fatter ikke at slike ordninger ikke fanges opp og skjerpes inn. Men man er jo styggen sjøl om man har meninger som er kritiske til systemet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #83 Skrevet 11. mai 2011 Interessant å få et ærlig svar fra en som har vært der selv. Jeg er helt satt ut over beløpet. Jammen ikke rart jeg mer enn en gang virkelig har forundret meg over hvor god råd enkelte aleneforsørgere har. Og dere som påstår at små unger er så dyre i drift er jo nesten til å le litt av. I forhold til ungdom er de nå ganske rimelige både i mat, klær og fritidsaktiviteter. Detter varer ikke lenge, le så lenge du bare ve og håper du aldri opplever å bli enslig forsørger, dust.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #84 Skrevet 11. mai 2011 Fatter ikke at slike ordninger ikke fanges opp og skjerpes inn. Men man er jo styggen sjøl om man har meninger som er kritiske til systemet. Hallo, du er jo kristisk til dette systemet sjøl. Bra at folk er kristisk,det er jo ett system som ikke fungerer.
Gjest Line Skrevet 12. mai 2011 #85 Skrevet 12. mai 2011 Er det noen av de som skriver her som faktisk har prøvd å være alenemor?... Jeg hadde ingen IDÈ om hva jeg gikk til nemlig, og det er ikke fordi det ikke var gjennomtenkt på forhånd, og jeg har ikke angret på avgjørelsen om å flytte fra barnefaren. Bare det å kunne gå på do alene er luxus når man er alene med små barn, så ja man blir sliten av det, mye mer sliten enn man kan forestille seg uten å ha prøvd selv. Jeg har aldri utnyttet systemet det aller minste i hele mitt liv, og visste ikke engang at det fantes noe som het overgangsstønad da jeg ble sittende igjen alene med to barn under tre år. Men da nav orienterte meg om ordningen og jeg kom rett fra en laaaaaang periode med en psykisk nedkjørt samboer, hvilket påvirket familien veldig, så sa jeg "ja takk" til å gå hjemme en periode for å hente meg inn igjen. Jeg synes ikke synd på meg selv, alle avgjørelser som ble gjort var riktige, men jeg synes det er helt FORFERDELIG å skulle bli kalt en SNYLTER på toppen av det hele, når man prøver å gjøre det litt greiere for barna i en periode. Og SÆRLIG av folk som ikke vet hva de snakker om. Det er greit å ha meninger om ting, men vær så snill og tenkt dere litt om før dere slenger rundt dere med fordommer... Det finnes sikkert de som snylter bevisst, men det går ikke an å skjære alle under èn kam. og for å ha sagt det, så har jeg over ett år til jeg kan gå hjemme hvis jeg vil, men velger å begynne å jobbe igjen nå. For min egen del er jeg nemlig helt enig i at det ikke er sunt å gå hjemme for lenge. Men jeg kan jo ikke bestemme hva som er riktig for andre mennesker! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #86 Skrevet 12. mai 2011 Aleneforeldre får støtte nærmest kastet etter seg; jeg har vært der selv så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde fulltids jobb og fikk flere stønader: Jobb: 19 500 OS: 2000 Støtte til SFO: 1450 Bidrag: 2700 Halv skatt: 1000 kr mer i mnd Trippel barnetrygd: 2910 Pluss at jeg fikk hele foreldrefragdraget i selvangivelsen. Jeg bodde helt greit, små unger koster lite i drift. Bare tullprat at det er et stort innhugg å kjøpe en vinterdress og nye støvler innimellom. Med så mye ekstra inn i måneden var det en smal sak å legge til side penger for å ha til større innkjøp. Man skal ikke gå ut ifra at aleneforeldre lever på minimum, for man har krav på alt bortsett fra OS avhengig av lønna. Om jeg og barnefaren hadde hatt delt omsorg så hadde jeg gått ned 5-7 000 i inntekt HVER måned! Nå ville ikke han ha 50/50, så det var aldri et spørsmål, men at en så stor sum har utslaget for hvorfor mange mødre tviholder på ungene har jeg ingen problemer med å tro på. Støtten til aleneforeldre burde være mye mer differensiert enn den er i dag, og det burde minimum være et aktivitetskrav. Mange fedre blir per i dag flådd av høye bidrag mens mor sitter og mottar flere tilskudd fra staten. Ikke alle som tjener 19500 i mnd da....
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #87 Skrevet 12. mai 2011 Ikke alle som tjener 19500 i mnd da.... Jeg er anonym som tjente 19 500 (tjener mer nå da... ) Nei, men det er mange som gjør det. Det tilsvarer ikke mer enn ca 320 000 i året med skatteklasse 2. Ikke direktørlønn akkurat... Og mange tjener mer enn det også, men man får OS helt opp til ganske mange G. Tilskudd til barnepass, skatteklasse 2, ekstra barnetrygd og bidrag får du åkke som. Jeg kunne glatt ha gått ned i stilling, tjent litt mindre og tatt det igjen i mer bidrag fra faren. Likevel hadde jeg hatt god råd. Systemet burde etter min mening vært behovsprøvd og i det minste inneholde et krav om aktivitet og at mottaker befinner seg i Norge. Merk: Jeg snyltet ikke, løy ikke, presset ikke far for bidrag, krevde ikke mer samvær eller på noen andre måter utnyttet systemet. jeg fikk kun de stønader jeg hadde krav på og det til tross for full jobb, full lønn mm.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #88 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er anonym som tjente 19 500 (tjener mer nå da... ) Nei, men det er mange som gjør det. Det tilsvarer ikke mer enn ca 320 000 i året med skatteklasse 2. Ikke direktørlønn akkurat... Og mange tjener mer enn det også, men man får OS helt opp til ganske mange G. Tilskudd til barnepass, skatteklasse 2, ekstra barnetrygd og bidrag får du åkke som. Jeg kunne glatt ha gått ned i stilling, tjent litt mindre og tatt det igjen i mer bidrag fra faren. Likevel hadde jeg hatt god råd. Systemet burde etter min mening vært behovsprøvd og i det minste inneholde et krav om aktivitet og at mottaker befinner seg i Norge. Merk: Jeg snyltet ikke, løy ikke, presset ikke far for bidrag, krevde ikke mer samvær eller på noen andre måter utnyttet systemet. jeg fikk kun de stønader jeg hadde krav på og det til tross for full jobb, full lønn mm. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #89 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet om en alenemor som fikk tvillinger og barenfaren stakk ... Hun ble alene fra dag EN. Så har jeg en venninne som ble alenemor da sønnnen var 1 år - mannen hennes døde. Hun begynte å studere da sønnen var 2 år, og da sønnen begynte å skole begynte hun i jobb. Hun hadde ikke klart dette uten litt hjelp fra foreldre og søsken, men det fins noen som ikke har det engang. Jeg tror man ikke skal si så mye før man kommer i en sånn situasjon selv. Og vi har alle vært barn en gang ... 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. mai 2011 #90 Skrevet 12. mai 2011 Små unger er ikke dyre i drift. Det som koster, er å ha de i bhg. Og en aleneforelder får dekket 60% (?) av en eventuell bhg plass. Da forsvinner kontantstøtten, men det er likevel mye til overs. Nei for bleier og klær som de vokser raskt ut av, barnevogn, barnesete, bæresele, stellebord, potte, div, div det er gratis? 1
ViljaH Skrevet 12. mai 2011 #91 Skrevet 12. mai 2011 Man må se på hensikten med ytelsen. Det er for å gjøre overgangen til aleneforelder lettere for dem som ikke står så støtt selv. Det er ikke en ventestønad, slik at man kan vente 3 år før man kommer seg videre i livet. Jeg mener hensikten er at man kan ta grep som er nødvendige for å skaffe seg arbeid, f.eks. ta seg en treårig utdannelse. Om de ikke benytter seg av mulighete, synes jeg ikke de er særlig smarte. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #92 Skrevet 12. mai 2011 Nei for bleier og klær som de vokser raskt ut av, barnevogn, barnesete, bæresele, stellebord, potte, div, div det er gratis? Jeg har hatt småunger selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Alt barneutstyr kan kjøpes brukt om man har dårlig råd. Man trenger heller ikke kjøpe hverken bæresele eller stellebord (et par hånduker på vaskemaskinen fungerer like bra.) Klær får man kastet etter seg av velvillige venninner/familiemedlemmer som er ferdige med sin ungeproduksjon. Ellers så får de fleste unger haugevis med leker og klær til bursdagen. Det eneste som da egentlig koster, er bleier. Med mindre man går for de billige pakkene fra Landlord, etc. At småunger er dyre i drift, er derfor ikke helt sant. Det blir hva man gjør det til selv. En tenåring derimot...
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #93 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har hatt småunger selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Alt barneutstyr kan kjøpes brukt om man har dårlig råd. Man trenger heller ikke kjøpe hverken bæresele eller stellebord (et par hånduker på vaskemaskinen fungerer like bra.) Klær får man kastet etter seg av velvillige venninner/familiemedlemmer som er ferdige med sin ungeproduksjon. Ellers så får de fleste unger haugevis med leker og klær til bursdagen. Det eneste som da egentlig koster, er bleier. Med mindre man går for de billige pakkene fra Landlord, etc. At småunger er dyre i drift, er derfor ikke helt sant. Det blir hva man gjør det til selv. En tenåring derimot... Nå er det ikke alle som hverken har et nettverk rundt seg til å hjelpe til, eller venner og fam som "kaster" klær etter en.
Løvetanten Skrevet 13. mai 2011 #94 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Alle som har hatt småbarn vet at de ikke er dyre i drift. Det ser du lett når de blir eldre, vokser kjappere, er med i flere lag og foreninger, får et sosialt liv, skal i 20 bursdager i året osv. Da ser du at lille Amanda som 1-2-3 åring ikke var mye storforlangende. Alt kan du får brukt, på salg eller gratis om du er heldig. Første året trenger de knapt mat! Jeg sier ikke at alle aleneforeldre skal leve med lua i hånda, men jeg sier at det er grovt overdrevet at småbarn er en stor utgiftspost. Alt er selvfølgelig relativt til inntekten, men dog... Endret 13. mai 2011 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #95 Skrevet 13. mai 2011 Nei for bleier og klær som de vokser raskt ut av, barnevogn, barnesete, bæresele, stellebord, potte, div, div det er gratis? Enig med det andre sier. Det er bare tull at småbarn er en stor utgiftspost. Mye av utstyret enkelte mener man MÅ ha klarer man seg veldig fint uten: stellebord, bæresele, bæresjal, stelleveske, babygym, babycall....osv, osv. Det meste av det man trenger av utstyr kan man kjøpe brukt for en veldig billig penge om man bare vil, feks barnevogn, barneseng, barnestol. En potte er heller ikke den største investeringen. Da blir det stort sett engangsbleier som er den største utgiftsposten og disse er det jo god priskrig på mellom dagligvarebutikkene. Har man ikke venner og bekjente finnes det bruktbutikker der det flommer over av klær og utstyr. Handler man på salg og planlegger kjøpene litt får man massevis av gode klær til "halv pris av salgspris". Lillegull gir sikkert blaffen i om det er fjorårets modell h*n må gå med.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. mai 2011 #96 Skrevet 13. mai 2011 Enig med det andre sier. Det er bare tull at småbarn er en stor utgiftspost. Mye av utstyret enkelte mener man MÅ ha klarer man seg veldig fint uten: stellebord, bæresele, bæresjal, stelleveske, babygym, babycall....osv, osv. Det meste av det man trenger av utstyr kan man kjøpe brukt for en veldig billig penge om man bare vil, feks barnevogn, barneseng, barnestol. En potte er heller ikke den største investeringen. Da blir det stort sett engangsbleier som er den største utgiftsposten og disse er det jo god priskrig på mellom dagligvarebutikkene. Har man ikke venner og bekjente finnes det bruktbutikker der det flommer over av klær og utstyr. Handler man på salg og planlegger kjøpene litt får man massevis av gode klær til "halv pris av salgspris". Lillegull gir sikkert blaffen i om det er fjorårets modell h*n må gå med. Det kommer jo an på hvor stor shoppingdilla mora har. De fleste jenter elsker jo å kjøpe søte babyklær
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #97 Skrevet 13. mai 2011 Det kommer jo an på hvor stor shoppingdilla mora har. De fleste jenter elsker jo å kjøpe søte babyklær For et merkelig svar. JA, mange gravide elsker å kjøpe bittesmå plagg i rosa eller lyseblått, man får aldri nok. Men mener du Nav skal sponse dette også? Ellevill, unødvendig shopping av dyre små klesplagg og annet dill som knapt vil bli brukt før det er for smått? Tenk deg litt om! 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 14. mai 2011 #98 Skrevet 14. mai 2011 (endret) For et merkelig svar. JA, mange gravide elsker å kjøpe bittesmå plagg i rosa eller lyseblått, man får aldri nok. Men mener du Nav skal sponse dette også? Ellevill, unødvendig shopping av dyre små klesplagg og annet dill som knapt vil bli brukt før det er for smått? Tenk deg litt om! Nei jeg mente egentlig ikke at nav skulle støtte det. Tenkte etter at jeg hadde skrevet innlegget at: hvorfor skrev jeg det egentlig.. Det var vel egentlig for å påpeke at ike alle er like økonomiske og ansvarsfulle eller noe.. Endret 14. mai 2011 av BettyBoop28
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2011 #99 Skrevet 14. mai 2011 Nei jeg mente egentlig ikke at nav skulle støtte det. Tenkte etter at jeg hadde skrevet innlegget at: hvorfor skrev jeg det egentlig.. Det var vel egentlig for å påpeke at ike alle er like økonomiske og ansvarsfulle eller noe.. Det er det du har redigeringsknappen til... 1
Admeliora Skrevet 15. mai 2011 #100 Skrevet 15. mai 2011 Interessant å få et ærlig svar fra en som har vært der selv. Jeg er helt satt ut over beløpet. Jammen ikke rart jeg mer enn en gang virkelig har forundret meg over hvor god råd enkelte aleneforsørgere har. Og dere som påstår at små unger er så dyre i drift er jo nesten til å le litt av. I forhold til ungdom er de nå ganske rimelige både i mat, klær og fritidsaktiviteter. Det er litt morsomt at det er flere alenemødre som beskriver en økonomisk vanskelig hverdag, men så fort det er en som hadde det greit som alenemor så hopper du på og forundrer deg over hvor godt alenemødre har det. Det er godt mulig at alenemødre i full jobb kommer godt ut av det økonomisk, men tar du en alenemor som ønsker å utnytte situasjonen til å få seg en utdannelse slik at hun kan klare seg godt etter tre år med overgangsstønad, er ikke dette virkeligheten. Du kan fint trekke ifra 10.000 i forhold til alenemor med full jobb, og da er det ikke lenger så lukurativt. Og det er jo det denne stønaden er ment for. Å hjelpe aleneforsørgere til å bedre kunne forsørge seg og barna selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå