AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #61 Skrevet 8. mai 2011 Syns det er rart å hevde at det lett å få seg jobb etter å ha vært hjemmeværende til ungen er tenåring, altså minst 12 år. Veldig få arbeidsgivere vil ansette noen som de siste 12 årene ikke har hatt jobb. Ikke minst fordi veldig få klarer overgangen mellom hjemmevære i et tiår + til en hverdag som innebærer fullt jobb også husarbeid og barneoppdragelse. Det er vel et fåtall, om noen, som er hjemmeværende til barnet er tenåring??? Ingen har krav på overgangsstønad i 12 år! I "gamle dager" ja, men ikke nå.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #62 Skrevet 8. mai 2011 Skulle bare fått penger til barnet var ett år,resten skulle de sørge for selv. Norge har faktisk fattige mennesker som trenger pengene langt mere en folk som bare vil gå hjemmme i lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2011 #63 Skrevet 10. mai 2011 Hva tenker du om alenemødre som heller velger å gå hjemme de tre årene de mottar overgangsstønad istedenfor å jobbe? Dette er ikke bra, de bør komme seg i jobb, mulig noen trenger utdanning men høyskole og universtet bør ikke dekkes. De kan kreves at de skal i jobb eller skole etter 1 år men dette blir ikke prakisert for de finner på en unnskylding. Nå vil til og med partiet SV at de skal it i akitviet, dette er på tide. Er altformange som misbruker, tenker spes, (en gruppe som får barn emd Xmenn). Dette er svindel og utnyttelse av de gode sosiale ordninger som finnes i Norge. Fortsetter dette er de borte for de som virkelig trenger de. En gruppe som tarseg til rette av fellesskapets goder kan ikke få fortsette, det må reageres negativt og ikke synes synd på denne gruppen. Greit de har lite fra før men det forvarer ikke utnyttelse av systemet i landet vårt. Det må ikke brukses slika t de får andre goder pga.dårlig øko.når andre gruppe sliter ræva av seg. Det har lenge vært kjent at det å føde barn i Norge gir sosial støtte, dette må det bli slutt på. http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. mai 2011 #64 Skrevet 10. mai 2011 Dette er ikke bra, de bør komme seg i jobb, mulig noen trenger utdanning men høyskole og universtet bør ikke dekkes. De kan kreves at de skal i jobb eller skole etter 1 år men dette blir ikke prakisert for de finner på en unnskylding. Nå vil til og med partiet SV at de skal it i akitviet, dette er på tide. Er altformange som misbruker, tenker spes, (en gruppe som får barn emd Xmenn). Dette er svindel og utnyttelse av de gode sosiale ordninger som finnes i Norge. Fortsetter dette er de borte for de som virkelig trenger de. En gruppe som tarseg til rette av fellesskapets goder kan ikke få fortsette, det må reageres negativt og ikke synes synd på denne gruppen. Greit de har lite fra før men det forvarer ikke utnyttelse av systemet i landet vårt. Det må ikke brukses slika t de får andre goder pga.dårlig øko.når andre gruppe sliter ræva av seg. Det har lenge vært kjent at det å føde barn i Norge gir sosial støtte, dette må det bli slutt på. http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far Apropos svindel. Det er hakket verre med muslimer som mottrar kontantstøtte for så å sende de til familien i hjemlandet... Jeg ser ingen krise at en mor er hjemme med ungene mens de er helt helt små. Og de er ikke late og sitter og slacker. Det er mye jobb med smårollinger. Og 3 år er da virkelig ikke lenge.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. mai 2011 #65 Skrevet 10. mai 2011 Skulle bare fått penger til barnet var ett år,resten skulle de sørge for selv. Norge har faktisk fattige mennesker som trenger pengene langt mere en folk som bare vil gå hjemmme i lang tid. DEN er jeg faktisk enig i. Pluss den gode pengeordningen gjør det lukrativt for tenåringer å få barn og det er iallefall ikke bra
Gjest hei Skrevet 10. mai 2011 #66 Skrevet 10. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. mai 2011 #67 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. Pengene skal jo brukes på barna også da. Da har hun jo ikke mye til overs til seg selv. Unger er dyre i drift. Endret 10. mai 2011 av BettyBoop28 1
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2011 #68 Skrevet 10. mai 2011 Pengene skal jo brukes på barna også da. Da har hun jo ikke mye til overs til seg selv. Unger er dyre i drift. 3940 kr i mnd er gjennomsnittlige utgifter for en 2åring+evt kostnader til barnevakt/barnehage, sier Sifo. da har hun jo fortsatt 22000 til et sted å bo og mat til seg selv. uten å være yrkesaktiv..
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. mai 2011 #69 Skrevet 10. mai 2011 3940 kr i mnd er gjennomsnittlige utgifter for en 2åring+evt kostnader til barnevakt/barnehage, sier Sifo. da har hun jo fortsatt 22000 til et sted å bo og mat til seg selv. uten å være yrkesaktiv.. Hva med ekstra ting som ungene vil ha?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #70 Skrevet 10. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. 3940 kr i mnd er gjennomsnittlige utgifter for en 2åring+evt kostnader til barnevakt/barnehage, sier Sifo. da har hun jo fortsatt 22000 til et sted å bo og mat til seg selv. uten å være yrkesaktiv.. Moren kan heller ikke velge å vrake av krypinn heller. Hun må ha en bolig der det er egnet for barn å bo. Ofte er det også mor som kjøper inn klær og annet som barnet trenger, så kom ikke å si at hun har det fett. Så en annen her skreiv at de muslimske ikke er bedre som mottar kontantstøtte for så å sende den til hjemlandet. Hva med de somalske som melder fra at de har gått fra hverandre for å motta stønader som enslige forsørgere, så bor de fortsatt sammen og får flere barn med mannen de har gått fra?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #71 Skrevet 10. mai 2011 Pengene skal jo brukes på barna også da. Da har hun jo ikke mye til overs til seg selv. Unger er dyre i drift. Små unger er ikke dyre i drift. Det som koster, er å ha de i bhg. Og en aleneforelder får dekket 60% (?) av en eventuell bhg plass. Da forsvinner kontantstøtten, men det er likevel mye til overs.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #72 Skrevet 11. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. 1000 i barnetrygd får alle andre også, kontantstøtte får alle andre også, bidrag er avhengig av barnefar og mange får minstebidrag på 690, bostøtte kan alle som tjener under en viss sum søke og få. Skal man regne med hva man kan få fordi man er aleneforsørger så ta i hvert fall kun med de stønadene det gjelder!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #73 Skrevet 11. mai 2011 Er så LEI alle fordommer av alle som får støtte av nav i norge, tenker jeg meg om gjelder det ALLE- ikke bare enslige forsørgere, men også minstepensjonister og uførertygdede. halloooo- SLUTT!- De lever på ett minstegrunnlag uanset, det er i alle tillfeller villkår og noe staten har bestemt slik at det ikke blir større samfunnsproblemer enn det er.!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #74 Skrevet 11. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. Overgangsstønaden skal skattes av.. da kommer summen omtrent ut på det samme. Og det er faktisk mer slitsom å være alene enn 2 om barn Små unger er ikke dyre i drift. Det som koster, er å ha de i bhg. Og en aleneforelder får dekket 60% (?) av en eventuell bhg plass. Da forsvinner kontantstøtten, men det er likevel mye til overs. Mye til overs?? Jeg blir så irritert på statsministeren jeg.. han har mye til overs han!!eller alle disse "kjendisen" som har blir invitert til store events, får gratis billetter til premiere på de beste filmene etc for å lage reklame og får masse gøyale ting.. DE har også mye til overs. Om disse stakkars alene mødrene har noen kr til overs.. ja hvem tror du får gleden av de kr? BARNA!! og de har jammen fortjent det Små unger i barnehage skal ha minst 2 dresser, regntøy, sokker, bleier,mat,utgifter til tur etc. så blir de invitert i bursdager Når skal folk som lager barn forstå at barn koster. Og enig.. små barn koster ikke så mye som de gjør når de begynner på skolen å blir tenåringer.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #75 Skrevet 11. mai 2011 Hørte idag at Brochmann-rapporten ble lagt fram for våre folkevalgte. Rapporten viser et stort misbruk av trygdeordninger hos invandrere, spesielt på overgangsstønader til "enslige" mødre. Får bare inderlig håpe rapporten får politikerne til å fjerne disse stønadene til folk som egentlig ikke trenger dem, både nordmenn og innvandrere.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #76 Skrevet 11. mai 2011 Et lite sitat fra det TV2 skriver om Brockmann-rapporten: Dette er de andre forslagene fra Brochmann-utvalget på det familiepolitiske området: •Det innføres aktivitetskrav i overgangsstønaden for mottakere med barn eldre enn ett år, og det vurderes om mottakere av overgangsstønad som oppfyller aktivitetskravet gjennom å melde seg som arbeidssøkere bør underlegges krav og sanksjoner som er mer i tråd med dem som gjelder for mottakere av dagpenger.•Deltakelse i norskopplæring bør anses som en måte å oppfylle aktivitetskravet på for mottakere av overgangsstønad, og det bør legges større vekt på å skape reelt gode aktiviseringsløp. •Det vurderes å begrense hvor mange treårsperioder den enkelte kan motta overgangsstønad. •Gratis kjernetid i barnehagen videreføres, og vurderes utvidet til yngre barn og til flere geografiske områder. Tiltaket bør alltid kombineres med tiltak for å få foreldrene i arbeid. •Ektefelletilleggene i uførepensjonen avvikles, og barnetilleggene reduseres. Det vurderes om disse midlene kan omdirigeres til tiltak som går direkte til barn og unge, og til aktiviseringstiltak for yrkespassive ektefeller. •Det vurderes om det er praktisk og juridisk mulig å kjøpekraftsjustere ytelser til gjenlevende ektefelle og barnepensjon der mottakerne er bosatt utenfor EØS, og ikke har egen botid i Norge.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #77 Skrevet 11. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. Overgangsstønaden skattes av, trekk fra noen tusen En får ikke dobbel barnetrygd, men en barnetrygd mere enn en har barn. Alle får barnetrygd Bostøtte er behovsprøvd, og regnes ut fra husleie. Dette kan ALLE søke om Hvis noen får barnebidrag på 2500 så tjener far bra, og da har du ikke regnet ut bidrag fra en industriarbeider lønn. Exen min er industriarbeider, og han tjener ca 450 000.... Kontantstøtte får alle som velger å være hjemmeværende, ikke bare aleneforsørgere. Så den summen du viser på 26000 er ikke helt reel.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #78 Skrevet 11. mai 2011 Hjemmeværende alenemor idag: overgangsstønad 12000 Dobbel barnetrygd 2000 Bostøtte 6000 Barnebidrag 2500 Kontantstøtte 3500 Sum ca 26000 Heldtis arbeidene helgepappa: Ca industriarbeider lønn etter skatt 20000 -bidrag 2500 Sum 17500 Syns ikke disse mødrene kommer så galt ut som de skal ha det til jeg.. Hvor i alle dager henter du de tallene fra? Tror ikke det er mange om enn noen som får bostøtte på 6000 kr i mnd, 600,- i mnd er nok en mer realistisk sum. De fleste får minstebidrag som er på rundt 690 kr. Dobbel barnetrygd er ikke på 2000,- men 1890,- Når man da legger sammen, blir summen en helt annen, nemmelig 18680,- Det er ikke mange kronene en som har hovedansvaret for et barn har i forhold til en heltidsarbeidende industrifar. I tillegg så må mor kjøpe inn alt det barnet trenger, noe far slipper.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #79 Skrevet 11. mai 2011 Aleneforeldre får støtte nærmest kastet etter seg; jeg har vært der selv så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde fulltids jobb og fikk flere stønader: Jobb: 19 500 OS: 2000 Støtte til SFO: 1450 Bidrag: 2700 Halv skatt: 1000 kr mer i mnd Trippel barnetrygd: 2910 Pluss at jeg fikk hele foreldrefragdraget i selvangivelsen. Jeg bodde helt greit, små unger koster lite i drift. Bare tullprat at det er et stort innhugg å kjøpe en vinterdress og nye støvler innimellom. Med så mye ekstra inn i måneden var det en smal sak å legge til side penger for å ha til større innkjøp. Man skal ikke gå ut ifra at aleneforeldre lever på minimum, for man har krav på alt bortsett fra OS avhengig av lønna. Om jeg og barnefaren hadde hatt delt omsorg så hadde jeg gått ned 5-7 000 i inntekt HVER måned! Nå ville ikke han ha 50/50, så det var aldri et spørsmål, men at en så stor sum har utslaget for hvorfor mange mødre tviholder på ungene har jeg ingen problemer med å tro på. Støtten til aleneforeldre burde være mye mer differensiert enn den er i dag, og det burde minimum være et aktivitetskrav. Mange fedre blir per i dag flådd av høye bidrag mens mor sitter og mottar flere tilskudd fra staten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #80 Skrevet 11. mai 2011 Aleneforeldre får støtte nærmest kastet etter seg; jeg har vært der selv så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde fulltids jobb og fikk flere stønader: Jobb: 19 500 OS: 2000 Støtte til SFO: 1450 Bidrag: 2700 Halv skatt: 1000 kr mer i mnd Trippel barnetrygd: 2910 Pluss at jeg fikk hele foreldrefragdraget i selvangivelsen. Jeg bodde helt greit, små unger koster lite i drift. Bare tullprat at det er et stort innhugg å kjøpe en vinterdress og nye støvler innimellom. Med så mye ekstra inn i måneden var det en smal sak å legge til side penger for å ha til større innkjøp. Man skal ikke gå ut ifra at aleneforeldre lever på minimum, for man har krav på alt bortsett fra OS avhengig av lønna. Om jeg og barnefaren hadde hatt delt omsorg så hadde jeg gått ned 5-7 000 i inntekt HVER måned! Nå ville ikke han ha 50/50, så det var aldri et spørsmål, men at en så stor sum har utslaget for hvorfor mange mødre tviholder på ungene har jeg ingen problemer med å tro på. Støtten til aleneforeldre burde være mye mer differensiert enn den er i dag, og det burde minimum være et aktivitetskrav. Mange fedre blir per i dag flådd av høye bidrag mens mor sitter og mottar flere tilskudd fra staten. Interessant å få et ærlig svar fra en som har vært der selv. Jeg er helt satt ut over beløpet. Jammen ikke rart jeg mer enn en gang virkelig har forundret meg over hvor god råd enkelte aleneforsørgere har. Og dere som påstår at små unger er så dyre i drift er jo nesten til å le litt av. I forhold til ungdom er de nå ganske rimelige både i mat, klær og fritidsaktiviteter. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå