Gjest BettyBoop28 Skrevet 4. mai 2011 #21 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har ikke sagt at det er enkelt å være aleneforsørger, jeg sier at jeg synes det er litt dumt å utnytte en økonomisk ordning du ikke har bruk for (om du faktisk ikke har bruk for den), siden den er ment for å hjelpe alenemødre til å klare seg uten barnefaren og den støtten han ellers ville gitt. Ikke har bruk for? Er du teit? Hvorfor får man barn egentlig? For å stue dem vekk i en barnehage og aldri se dem? Klart en mor skal tilbringe tid med unger som er helt små. Da er man en god mor. Du må tenke på hva som er best for barna. Det er faktisk viktigere enn å tenke på økonomi eller skattepengene dine. Du vil likevel betale like mye skatt som nå selv om pengene ikke gikk til alenemødre.Hva spiller det for rolle hva de går til da? 1
Judge Judy Skrevet 4. mai 2011 #22 Skrevet 4. mai 2011 Jeg hadde termin midt i sommerferien.......så jeg var ikke berettiget støtte fra lånekassen. Hadde jeg fått barn midt i et semester ville studielånet bli omgjort til stipend. Men siden jeg fikk barn i slutten av juli så maktet jeg ikke starte studier i august.....kall meg gjerne feig, men jeg hadde et nyfødt barn som skulle taes vare på, ammes, pluss jeg måtte lande og begynne på livet som alenemor........ Det er ikke riktig. Om du har vært under utdanning de siste seks måneder før fødsel har du rett på alle pengene du ellers ville fått i lån og stipend som stipend. Om man har studert på våren teller sommermånedene med i disse seks månedene. Du kunne fortsatt studiene og søkt permisjon fra disse. Men mulig disse reglene var annerledes da. 1
Judge Judy Skrevet 4. mai 2011 #23 Skrevet 4. mai 2011 Ikke har bruk for? Er du teit? Hvorfor får man barn egentlig? For å stue dem vekk i en barnehage og aldri se dem? Klart en mor skal tilbringe tid med unger som er helt små. Da er man en god mor. Du må tenke på hva som er best for barna. Det er faktisk viktigere enn å tenke på økonomi eller skattepengene dine. Du vil likevel betale like mye skatt som nå selv om pengene ikke gikk til alenemødre.Hva spiller det for rolle hva de går til da? Om du leser det jeg har skrevet lengre opp så ser du at jeg mener det er greit å være hjemme med barna når de er små. Jeg er likevel så teit at jeg har fått med meg at ikke alle går fra hverandre når barna er knøttsmå og fremdeles sover i bagvogn. Jeg har heller ikke klaget over at skattepengene mine går til noe som helst, ikke vet jeg hvor du har det fra.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #24 Skrevet 4. mai 2011 Det er ikke riktig. Om du har vært under utdanning de siste seks måneder før fødsel har du rett på alle pengene du ellers ville fått i lån og stipend som stipend. Om man har studert på våren teller sommermånedene med i disse seks månedene. Du kunne fortsatt studiene og søkt permisjon fra disse. Men mulig disse reglene var annerledes da. Dette var for endel år tilbake, sånn ca 15 nå til sommeren. Var heller ikke kontantstøtte da, for den som måte lure på det. Mulig reglene er annerledes nå:-) Uansett så fullførte jeg utdannelsen, og fikk en meget god jobb etterpå! Og forsørget selv min datter og meg. Men ja, for meg så var overgangsstønaden gull verdt det året, selv om det var tøft økonomisk. Og jeg mener at det er ei bra støtteordning for enslige som har behov for det, selv om den faktisk kunne vært høyere. Nå så gjelder den bare i 3 år, så det er begrenset hvor lenge enslige foreldre (både kvinner og menn, finnes faktisk menn og) som kan"snylte" (les ordet snylte med ironi og sarkasme) på samfunnet.......
Judge Judy Skrevet 4. mai 2011 #25 Skrevet 4. mai 2011 Dette var for endel år tilbake, sånn ca 15 nå til sommeren. Var heller ikke kontantstøtte da, for den som måte lure på det. Mulig reglene er annerledes nå:-) Uansett så fullførte jeg utdannelsen, og fikk en meget god jobb etterpå! Og forsørget selv min datter og meg. Men ja, for meg så var overgangsstønaden gull verdt det året, selv om det var tøft økonomisk. Og jeg mener at det er ei bra støtteordning for enslige som har behov for det, selv om den faktisk kunne vært høyere. Nå så gjelder den bare i 3 år, så det er begrenset hvor lenge enslige foreldre (både kvinner og menn, finnes faktisk menn og) som kan"snylte" (les ordet snylte med ironi og sarkasme) på samfunnet....... Jeg kjenner jeg blir litt stolt inni hjertet mitt når jeg leser om sånne sterke damer som deg (Ikke sarkastisk, så det er sagt) 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #26 Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor spør du? er vel nok av fordommer allerede, men skal være høflig og svare fint, jeg tenker det er en rettighet som en kan benytte seg av dersom man har mulighet til det, hvor strategisk smart det er kan diskuteres, på en annen side er det fint at alle ikke blir sendt i barnehagen før de kan gå..med den elendige barnehageøkonomien som er i dag er det kanskje like greit, to assistenter på 9 barn virker veeeeeldig lite. Mulig det er det foreldre som har mulighet til å velge annerledes tenker på? hva sier du ts? TS her. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har ei venninne som nå plutselig har bestemt seg for å være hjemme likevel. Hun er alenemamma og har en liten gutt på ett og et halvt år. Tidligere når jeg har pratet med henne så hadde hun tenkt å søke barnehageplass når ungen begynte å nærme seg ett år (det er full bhg dekning her vi bor,) og så skulle hun begynne å jobbe som vanlig igjen. Hun og jeg har alltid vært enige om at det er viktig å jobbe for å forsørge seg selv og ikke leve på andres skattepenger, men nå ser det ut til at så lenge det gjelder henne selv så var det visst greit å bare være hjemme likevel. Det irriterer meg litt, samtidig som jeg vet at hun er i sin fulle rett til å gjøre så...
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #27 Skrevet 5. mai 2011 TS her. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har ei venninne som nå plutselig har bestemt seg for å være hjemme likevel. Hun er alenemamma og har en liten gutt på ett og et halvt år. Tidligere når jeg har pratet med henne så hadde hun tenkt å søke barnehageplass når ungen begynte å nærme seg ett år (det er full bhg dekning her vi bor,) og så skulle hun begynne å jobbe som vanlig igjen. Hun og jeg har alltid vært enige om at det er viktig å jobbe for å forsørge seg selv og ikke leve på andres skattepenger, men nå ser det ut til at så lenge det gjelder henne selv så var det visst greit å bare være hjemme likevel. Det irriterer meg litt, samtidig som jeg vet at hun er i sin fulle rett til å gjøre så... Mye med livet som forandrer seg etter man får barn, tenkt på det? hvorfor ikke unne andre egne valg?
Nique Skrevet 5. mai 2011 #28 Skrevet 5. mai 2011 (endret) Jeg kan bare ikke dy meg. Alt dette pratet om å leve på andres skattepenger, bare fordi man velger å gå hjemme med overgangsstønad; hvis det er en person som aldri har betalt skatt, javel, men en person som har vært i arbeidslivet før, har da betalt skatt selv? Dessuten, når overgangsstønaden forsvinner, så må mor tilbake i arbeid uansett, og vil da begynne å betale skatt. Alt dette maset, på KG generelt, om at "ingen alenemor/trygdet/arbeidsløs/langtidssykemeldt o.l skal få mine skattepenger, irritere meg grenseløst. En eller annen gang i livet vil de fleste av oss ha behov for økonomisk ytelse fra staten, om man ikke har fått det i form av stipend, frikort, sykehusopphold, redusert pris på legebehandling, fri rettshjelp osv. Det er kun hvis ett menneske bestemmer seg for å undra seg skatt/evt aldri jobbe (da snakke vi om funkskjonsfriske mennesker), at man kan snakke om snyltere. Dessuten, så fort skattepengene har blitt betalt staten, så er de strengt tatt statens sine, ikke den enkelte persons. Mine 2 cents. Endret 5. mai 2011 av Nique 6
Gjest regine Skrevet 5. mai 2011 #29 Skrevet 5. mai 2011 Visse krav skal faktisk være oppfylt for å få overgangsstønad..... Det er ikke noe man bare kan kreve - det er nemlig ikke en rettighet som sådann. Men å undersøke sånt før man slenger ut av seg diverse påstander om snylting - det er vel for mye forlangt...
Gjest annemor30 Skrevet 5. mai 2011 #30 Skrevet 5. mai 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og dobbelt innlegg annemor30 moderator
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #31 Skrevet 5. mai 2011 Jeg syns det er på tide at alt av trydeytelser fra staten strammes inn og gis til de som virkelig trenger det.. Jeg sier ikke ytelsene skal opphøre, men strammes inn slik at det stilles stengere krav til mottakerne. Ytelsene for alenemødre(fedre) som frivillig går hjemme med ungen i 3 år burde vært fjernet. 4
Gjest gjest Skrevet 5. mai 2011 #32 Skrevet 5. mai 2011 Overgangsstønad Full overgangsstønad utgjør 12 607 kroner pr. måned og reduseres dersom arbeidsinntekten omregnet til årsinntekt er 38 000 kroner eller mer. Hvor mange klarer seg på denne summen og synes det er en gullgruve? I tillegg skal barna være små, og under 8 år. Når min mann gikk fra meg og ungene kom det som ett sjokk. Vi satt på ett stort huslån, jeg var arbeidsledig da vårt fosterbarn akkurat hadde begynt i barnehage og min kontrakt var i ferd med å gå ut. Det betød 3 barn, og valget mellom å selge huset og gå på overgangsstønad eller ordne opp selv. Det er klart det er tøft å sitte alene med små barn, men det er min påstand (som har 3 barn fra 3-12 år) at de to eldste krevde og krever fremdeles mye mer i denne perioden enn den minste. Heldigvis klarte jeg å stå på og fikk en avtale som gjorde at jeg fikk være hjemme 1 1/2 år til med lønn. Det var virkelig ikke fett, men både ungene og jeg trengte det. Vi har trengt denne tiden til å etablere oss på nytt som familie, til å få fokus på lekser og til å bli trygge i vår egen tilværelse igjen. Huset har jeg også klart å beholde. Nå er jeg i jobb igjen, og den tiden jeg har hatt hjemme med ungene etter bruddet har vært utrolig viktig for oss alle 4. Vi har hatt ro om morgenen, ungene har hatt noen hjemme når de har kommet fra skolen, og de har fått all den tid og oppmerksomhet de har hatt behov for. Det sitter sikkert noen aleneforeldre som ikke har hatt ett tøft brudd og som "snylter" fordi de ikke gidder å jobbe, men det er viktig å huske på at man kan bli alene etter mange års ekteskap også, og da er bruddet tøft både for små og store, og man er nødt til å prioritere riktig. Det å få muligheten til å ha tid til å lande igjen er utrolig viktig.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #33 Skrevet 5. mai 2011 Overgangsstønad Full overgangsstønad utgjør 12 607 kroner pr. måned og reduseres dersom arbeidsinntekten omregnet til årsinntekt er 38 000 kroner eller mer. Hvor mange klarer seg på denne summen og synes det er en gullgruve? I tillegg skal barna være små, og under 8 år. Når min mann gikk fra meg og ungene kom det som ett sjokk. Vi satt på ett stort huslån, jeg var arbeidsledig da vårt fosterbarn akkurat hadde begynt i barnehage og min kontrakt var i ferd med å gå ut. Det betød 3 barn, og valget mellom å selge huset og gå på overgangsstønad eller ordne opp selv. Det er klart det er tøft å sitte alene med små barn, men det er min påstand (som har 3 barn fra 3-12 år) at de to eldste krevde og krever fremdeles mye mer i denne perioden enn den minste. Heldigvis klarte jeg å stå på og fikk en avtale som gjorde at jeg fikk være hjemme 1 1/2 år til med lønn. Det var virkelig ikke fett, men både ungene og jeg trengte det. Vi har trengt denne tiden til å etablere oss på nytt som familie, til å få fokus på lekser og til å bli trygge i vår egen tilværelse igjen. Huset har jeg også klart å beholde. Nå er jeg i jobb igjen, og den tiden jeg har hatt hjemme med ungene etter bruddet har vært utrolig viktig for oss alle 4. Vi har hatt ro om morgenen, ungene har hatt noen hjemme når de har kommet fra skolen, og de har fått all den tid og oppmerksomhet de har hatt behov for. Det sitter sikkert noen aleneforeldre som ikke har hatt ett tøft brudd og som "snylter" fordi de ikke gidder å jobbe, men det er viktig å huske på at man kan bli alene etter mange års ekteskap også, og da er bruddet tøft både for små og store, og man er nødt til å prioritere riktig. Det å få muligheten til å ha tid til å lande igjen er utrolig viktig. Jeg sier ikke at det er feil at du fikk denne hjelpen, men kanskje dette isteden burde vært løst ved at du fikk en "erklæring" fra legen om at dette var nødvendig for deg og dine, ikke noe du automatiske hadde krav på.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #34 Skrevet 5. mai 2011 Jeg ser det på deg, selvsagt, akkurat slik alle kan se at alle enslige forsøgere er snyltere.. at vi ikke er kommet lengre er bekymringsverdig, ber moderator stenge denne tråden av respekt for enkeltmennesker. Jeg har da aldri påstått at alle emslige forsørgere er snyltere! Kun at mine tanker om "alenemødre som heller velger å gå hjemme de tre årene de mottar overgangsstønad istedenfor å jobbe" er snyltere. Tre år er faktisk mye!
Gjest gjest Skrevet 5. mai 2011 #35 Skrevet 5. mai 2011 Jeg sier ikke at det er feil at du fikk denne hjelpen, men kanskje dette isteden burde vært løst ved at du fikk en "erklæring" fra legen om at dette var nødvendig for deg og dine, ikke noe du automatiske hadde krav på. Jeg tok ikke imot hjelpen da summen ikke var noe vi kunne leve av. Da måtte vi solgt huset, og det synes jeg er rimelig korttenkt når man vet at bare man kommer på utsiden igjen så fortsetter livet og man tjener greit igjen. Mht en erklæring fra legen? Vet du hva jeg tror? Jeg tror at de som utnytter systemet er de som bruker legen mest aktivt. Så en lege-erklæring er virkelig ikke så mye å stole på. Min personlige erfaring er dessverre at om du er oppegående og ber om hjelp til en kort periode for å stable deg på bena får du ingen ting, mens om du er "ressurssvak" har du krav på mye. Regnestykkene til staten går ikke alltid opp..?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #36 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor blir det konsekvent brukt ordet alenemødre? Finnes fedre og. Kan en ikke heller bruke ordet aleneforsørger, eller er det ikke stigmatiserende nok?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #37 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor blir det konsekvent brukt ordet alenemødre? Finnes fedre og. Kan en ikke heller bruke ordet aleneforsørger, eller er det ikke stigmatiserende nok? Det er vel ganske enkelt fordi det er flest enslige mødre som til nå har utnyttet systemet. Men alenefedre er nevnt i diskusjonen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #38 Skrevet 5. mai 2011 Det er vel ganske enkelt fordi det er flest enslige mødre som til nå har utnyttet systemet. Men alenefedre er nevnt i diskusjonen. Det er ikke snakk om å utnytte systemet når det er en stønad enkelte har rett på etter visse kriterier? Dessuten er den tidsbegrenset, nettopp fordi en som aleneforsørger skal snarest ut i enten jobb eller utdanning. Da var det verre før, hvis jeg ikke husker helt feil så kunne en få overgangsstønad (tror det het morstrygd da) til minste barnet var 12 år. For ordens skyld, jeg er ikke aleneforsørger, men likevel så synes jeg det er smålig og tyder på endel uvitenhet når en kritiserer og angriper aleneforsørgere for å få økonomisk hjelp i en vanskelig situasjon. Jeg betaler gladelig min skatt, en dag kan det være jeg som sitter der, en vet aldri hva morgendagen bringer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #39 Skrevet 5. mai 2011 Det er ikke snakk om å utnytte systemet når det er en stønad enkelte har rett på etter visse kriterier? Dessuten er den tidsbegrenset, nettopp fordi en som aleneforsørger skal snarest ut i enten jobb eller utdanning. Da var det verre før, hvis jeg ikke husker helt feil så kunne en få overgangsstønad (tror det het morstrygd da) til minste barnet var 12 år. For ordens skyld, jeg er ikke aleneforsørger, men likevel så synes jeg det er smålig og tyder på endel uvitenhet når en kritiserer og angriper aleneforsørgere for å få økonomisk hjelp i en vanskelig situasjon. Jeg betaler gladelig min skatt, en dag kan det være jeg som sitter der, en vet aldri hva morgendagen bringer. Det var jo de som forsvarte også det med nebb og klør. Du kan kalle oss som er kritiske til systemet så smålige du bare vil. Generelt har Norge alt for gode stønader og trygdeordninger som blir utnyttet av folk som egentlig ikke har behov for det. Det som skjer er at vi syr puter under armene på folk og graver vår egen grav. Og det er de som virkelig trenger hjelp som vil komme til å merke det mest.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #40 Skrevet 5. mai 2011 Det var jo de som forsvarte også det med nebb og klør. Du kan kalle oss som er kritiske til systemet så smålige du bare vil. Generelt har Norge alt for gode stønader og trygdeordninger som blir utnyttet av folk som egentlig ikke har behov for det. Det som skjer er at vi syr puter under armene på folk og graver vår egen grav. Og det er de som virkelig trenger hjelp som vil komme til å merke det mest. Men hva skal en aleneforsørger gjøre da, hvis permisjonstida er ute, og en får ikke barnehageplass. Er en ikke da berettiget til overgangsstønad? Hva skal en leve av hvis ikke? Hva hvis du er så uheldig å få en alvorlig sykdom som det tar lang tid å bli frisk av. Kreft f.eks. Første året du er sykemeldt så får du sykepenger. Greit, du har jobbet og betalt din skatt. Det har også jeg. SÅ da vil det si da, at du skal "gå hjemme" med mine skattepenger. Hva hvis du ikke blir frisk etter et år, og må gå over på AAP. Det er 66% (tror jeg) av din tidligere inntekt. Fortsatt så lever du da på andre folk sine skattepenger. Men dette er da bare en periode i ditt liv. Forhåpentligvis blir du frisk igjen og kan begynne å jobbe uten å snylte på samfunnet. En aleneforsørger har 3 år på seg med overgangstønad før han, eller hun, må ute i jobb eller utdanning. Si at det tar 3 år før du blir frisk og kan jobbe igjen da? Akkurat det samme. Skal en ta opp lån da, og leve på det? Livet er hele tiden i endring, en vet ikke hva som venter. Plutselig er det din tur, og det kan hende en må bite i seg endel fordommer og tidligere uttalelser. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå