Gå til innhold

Bilder av død Osama Bin Laden

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes vi bare skal stole på det USA sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne skutt ham opp i verdensrommet.

..men ved en nærmere ettertanke så er de ganske økonomisk presset fra før.

Jeg tror ikke det teller som begravelse etter muslimsk skikk.

Saken var, så vidt jeg forstår, at man ikke ønsket å gi den muslimske verden inntrykk av at man føyde skam til skade, og derfor ville begrave ham innen det foreskrevne døgnet, og etter muslimsk skikk. Det er ikke så vanskelig å se at ingen ville ha graven på sin jord, ettersom gravstedet garantert ville blitt et kultsted og en attraksjon, og kanskje det også ville ført til skyld ved assosiasjon dersom man hadde tatt mot liket fra amerikanerne. Det er iallfall tenkelig.

Skrevet

Ble han ikke dumpet i havet bare timer etter drapet? Hvis de ønsket at noen skulle ta mot liket hadde de vel ikke dumpe han i havet nesten umiddelbart etter drapet? Jeg kjøper ikke denne begrunnelsen.

Vel, etter at de fant opp satelittelefoni, har det blitt mulig å kontakte folk over hele kloden, med lysets hastighet, og kun begrenset av fingerferdighet og mottakerens ambulante hastighet der han stavrer mot settbordet hvor den viktige telefonen ligger, den som ringer når shit happens.

Dette er et stort fremskritt fra gamle dager, da man måtte sende en kurèr, som med fare for sitt liv, måtte kjempe seg frem gjennom glødende ørkensand, overvinne ville rovdyr og gale mordere, zombier og djinner, og hva vet jeg, men farlig var det. Og det kunne ta UKESVIS, i de dager.

Nå ordner det seg på minutter.

Hvor lang tid tror du det tar, dersom du f.eks er Obama, å få relevante myndigheter i landene rundt, på tråden? Ikke lang tid, skal jeg love deg. Når USA`s president ringer, så svarer du, om ikke annet så for å skjelle ham ut.

Skrevet

Vel, etter at de fant opp satelittelefoni, har det blitt mulig å kontakte folk over hele kloden, med lysets hastighet, og kun begrenset av fingerferdighet og mottakerens ambulante hastighet der han stavrer mot settbordet hvor den viktige telefonen ligger, den som ringer når shit happens.

Dette er et stort fremskritt fra gamle dager, da man måtte sende en kurèr, som med fare for sitt liv, måtte kjempe seg frem gjennom glødende ørkensand, overvinne ville rovdyr og gale mordere, zombier og djinner, og hva vet jeg, men farlig var det. Og det kunne ta UKESVIS, i de dager.

Nå ordner det seg på minutter.

Hvor lang tid tror du det tar, dersom du f.eks er Obama, å få relevante myndigheter i landene rundt, på tråden? Ikke lang tid, skal jeg love deg. Når USA`s president ringer, så svarer du, om ikke annet så for å skjelle ham ut.

Håper ikke han har ringt meg , for jeg har ikke lagra nummeret hans . Og da hadde jeg sikkert ikke giddet å ta telefonen fordi jeg hadde trodd det var en selger eller noe .

Men så har ikke jeg noe land heller da , men jeg har plass til Osama under komposten . Tror du jeg kunne tatt inngangspenger av alle de som kom på pilgrimsreise ?

Skrevet

Håper ikke han har ringt meg , for jeg har ikke lagra nummeret hans . Og da hadde jeg sikkert ikke giddet å ta telefonen fordi jeg hadde trodd det var en selger eller noe .

Men så har ikke jeg noe land heller da , men jeg har plass til Osama under komposten . Tror du jeg kunne tatt inngangspenger av alle de som kom på pilgrimsreise ?

Jeg ser på nrk.no at byen han bodde i, nå håper de skal gjøre gode penger på alle som kommer for å se huset der Osama bodde og ble skutt ned til sist. De håper det skal gi grobunn for en hel liten industri, kanskje med noen hoteller og restauranter, og jobb til hundrevis av mennesker.

Så ja, det tror jeg at du kunne.

Gjest Serena
Skrevet (endret)

Poenget med å IKKE publisere bildene er sikkerhetshensyn. Bilder av en religiøs leder død er såpass sterkt symbol at det kan føre til oppfyring av antiamerikanske stemninger, og de som da får igjen er soldater kledd i uniform, uansett hviklet flagg det er på uniformen. Og det inkluderer Norge.

Til dere som mener at USA lyver/ er teite etc, så vil jeg heller ha noen sure grinebitre enn at en norsk soldat blir drept fordi noen absolutt skal se et bilde. For anti amerikanske stemninger kjennes ikke først og fremst på kroppen til Obama, men til de soldatene som dag ut og inn risikerer livet sitt i Afghanistan.

Endret av Serena
Skrevet

Det spørs vel om et bilde av et lik med store deler av hodet blåst bort kan gi en 100% sikker identifikasjon av mannen.

Men jeg syns uansett ikke at bildet skal publiseres, det ville være nåtidens svar på tidligere tiders tradisjon med å sette hodet til henrettede personer på stake til allmenn beskuelse. Og jeg håper vi kommet litt lenger enn det.

Skrevet

Poenget med å IKKE publisere bildene er sikkerhetshensyn. Bilder av en religiøs leder død er såpass sterkt symbol at det kan føre til oppfyring av antiamerikanske stemninger, og de som da får igjen er soldater kledd i uniform, uansett hviklet flagg det er på uniformen. Og det inkluderer Norge.

Til dere som mener at USA lyver/ er teite etc, så vil jeg heller ha noen sure grinebitre enn at en norsk soldat blir drept fordi noen absolutt skal se et bilde. For anti amerikanske stemninger kjennes ikke først og fremst på kroppen til Obama, men til de soldatene som dag ut og inn risikerer livet sitt i Afghanistan.

Tror ikke det ville gjort noe særlig til eller fra for de antiamerikanske stemningene, om de hadde vist bildet. Det er vel mer sånn at det er gret at Osama er død, det er liksom en litt abstrakt sak. Vi ser ham aldri mer.

Osama med halve ansiktet skutt bort, det blir liksom noe helt annet. Da blir det bare grotesk og ødelegger den gode stemningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...