Litia Skrevet 19. september 2011 #61 Skrevet 19. september 2011 En venn brukte ordet "vomfyll" i dag. IKKE et ord jeg liker!
Stara Skrevet 19. september 2011 #63 Skrevet 19. september 2011 "Kleint", huff, kjenner at jeg får noia av de som bruker det ordet. Vet egentlig ikke hvorfor, men jeg blir av en eller annen grunn irritert Virker som det er et veldig populært ord for folk i aldersgruppen 18-20, blant ungdom på Østlandet (?) 1
Mynona Skrevet 19. september 2011 #64 Skrevet 19. september 2011 "Kleint", huff, kjenner at jeg får noia av de som bruker det ordet. Vet egentlig ikke hvorfor, men jeg blir av en eller annen grunn irritert Virker som det er et veldig populært ord for folk i aldersgruppen 18-20, blant ungdom på Østlandet (?) Jeg bruker "kleint", og det gjør de fleste i min omgangskrets (på østlandet) også. Men vi er nærmere 30 enn 20. Men jeg kan godt kalle meg ungdom likevel 1
Koe Skrevet 25. september 2011 #65 Skrevet 25. september 2011 Jeg bruker "kleint", og det gjør de fleste i min omgangskrets (på østlandet) også. Men vi er nærmere 30 enn 20. Men jeg kan godt kalle meg ungdom likevel Jeg lærte opprinnelig at kleint betydde "skikkelig dårlig" (som i "dårlig kvalitet"), og sliter fortsatt med betydningen "flaut". Et kleint/flaut stevnemøte er noe helt annet enn et kleint/elendig stevnemøte, f.eks. Kan ikke fordra ordet av den grunn. Det finnes mange flaue og fine ting som absolutt ikke er kleine i mitt hode.
Gjest imli Skrevet 25. september 2011 #66 Skrevet 25. september 2011 Jeg lærte opprinnelig at kleint betydde "skikkelig dårlig" (som i "dårlig kvalitet"), og sliter fortsatt med betydningen "flaut". Et kleint/flaut stevnemøte er noe helt annet enn et kleint/elendig stevnemøte, f.eks. Kan ikke fordra ordet av den grunn. Det finnes mange flaue og fine ting som absolutt ikke er kleine i mitt hode. Einig med deg - eg hatar ordet "klein/kleint" brukt som pinleg/flaut. Skikkeleg fjortis-akti og teit. Før no dei siste åra, betydde "klein" "dårleg", og eg brukar ordet i den betydninga viss eg brukar det.
Gjest Caca Skrevet 25. september 2011 #67 Skrevet 25. september 2011 Jeg blir gal når jeg hører noen bruker hvem istedenfor hvilke/hvilken. f.eks.: "Hvem film skal vi se?" 2
Mynona Skrevet 25. september 2011 #68 Skrevet 25. september 2011 Er ikke spesielt begeistra for ord som serr, seff, care osv.. 1
challenger Skrevet 25. september 2011 #69 Skrevet 25. september 2011 Jeg blir gal når jeg hører noen bruker hvem istedenfor hvilke/hvilken. f.eks.: "Hvem film skal vi se?" Helt enig!! Det er helt grusomt. Og det ufattelig mange som skriver/sier det, lurer virkelig på hvor det er de lærer å bruke "hvem" jeg! "Hvem bukse skal jeg ha?" "Hvem mascara skal jeg bruke?" "Hvem frukt skal vi ha?" Det heter HVILKEN!!! Men det virker som om det er vanlig i visse dialekter(eller områder?) dessverre :/ 2
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2011 #70 Skrevet 26. september 2011 Jeg irriterer meg over det jeg ser på som ren egoisme når enkelte spør om hva de har krav på, når det har skjedd et eller annet i livet deres. Det er ikke småtterier heller ofte hva de forventer. Et mye bedre uttrykk er å ha rett til. For eksempel leste jeg nettopp om en ung alenemor som spurte om hun hadde krav på støtte til utdannelse, til "lappen", om å få gratis bleier til barnet sitt osv. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #72 Skrevet 26. september 2011 Jeg irriterer meg over det jeg ser på som ren egoisme når enkelte spør om hva de har krav på, når det har skjedd et eller annet i livet deres. Det er ikke småtterier heller ofte hva de forventer. Et mye bedre uttrykk er å ha rett til. For eksempel leste jeg nettopp om en ung alenemor som spurte om hun hadde krav på støtte til utdannelse, til "lappen", om å få gratis bleier til barnet sitt osv. Men dette handler da ikke om språk på noen som helst måte, men heller om innstilling til omgivelsene, og til livet generelt.
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2011 #73 Skrevet 26. september 2011 Men dette handler da ikke om språk på noen som helst måte, men heller om innstilling til omgivelsene, og til livet generelt. Du har rett. Innlegget kom på feil forum.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #74 Skrevet 27. september 2011 Jeg hater det når folk sier "mensensmerter" og "mensenuka". Det heter ikke mensen i sammensatte ord, det heter mens!!! Menssmerter og mensuke, i verste fall får man si menstruasjonssmerter, men mensensmerter heter det bare ikke. 2
Gjest Cosette Skrevet 27. september 2011 #75 Skrevet 27. september 2011 Jeg er skyldig i flere synder her ser jeg "Vomfyll" bruker jeg hele tiden om mat som ikke kan kalles annet enn en sultstiller. "Var lunsjen god?" - "Næh, men helt greit vomfyll". "Boss" sier jeg også. Har aldri brukt ordet "søppel" muntlig, det er helt fraværende i min vestlandsdialekt. Tar meg hele tiden i å glemme at andre ikke bruker dette ordet (noen skjønner ikke hva jeg mener engang), jeg tenker liksom at "boss" er det norske ordet for, vel, boss. Ellers irriterer jeg meg stadig over bruken av ordet "tolerere" i stedet for "tåle".
Giacomo_P Skrevet 27. september 2011 #76 Skrevet 27. september 2011 Jeg avskyr at folk skal "innfinne seg" med noe. Men det må jeg kanskje bare avfinde meg med? Ellers kan jeg indfinde meg hos dem, og sige nogle Pauli ord om hvor salig David kjøbte sitt øl.... 3
agg Skrevet 27. september 2011 #77 Skrevet 27. september 2011 (endret) "og jeg bare whaaaat lissom". Jeg begynner å stusse litt når jeg hører folk på universitet si dette. Også en klassiker med folk som bruker "ovenfor" i alle sammenhenger.. Endret 27. september 2011 av Marla 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #78 Skrevet 28. september 2011 Samboeren min er ikke så glad for at jeg bruker uttrykket "blir å.." istedenfor "kommer til å..". Jeg er nordlening, ja. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #79 Skrevet 28. september 2011 Samboeren min er ikke så glad for at jeg bruker uttrykket "blir å.." istedenfor "kommer til å..". Jeg er nordlending, ja.
Gjest Cosette Skrevet 28. september 2011 #80 Skrevet 28. september 2011 Et adjektiv jeg virkelig misliker, er "tøff". Kan ikke forklare dette voldsomme hatet, men jeg blir seriøst irritert av hele ordet. "Åh, så tøff du var på håret!" "Han har fått seg en tøff dongeribukse i dag.. Blir så tøff i den atte." (Ofte sagt om barneklær..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå