Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror aldri jeg har sett så mye deus ex machina i hele mitt liv. Synes mye av krigscenene ikke var så bra som jeg hadde forventet. Jeg tippet dog rett, at Arya drepte night king. Helt OK episode. Grein nesten da Lyanna døde. Scenene da de dreiv og løp rundt inne var litt forvirrende, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke er helt ferdig med å fordøye episoden, men det er tre karakterer som skiller seg ut i dag. Theon, Jorah og Lyanna Mormont. Theon sin karakterutvikling er med dette en av seriens beste. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en elendig episode. Alt det styret og oppbyggingen med Night king og så var det bare det som skjedde? Utrolig rart at Arya bare dukket opp sånn ut av intet og drepte ham. Og hva var greien med Bran? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Jeg likte episoden på en måte. På en annen måte, hadde jeg forventet mer... Død. Ja, jeg satt med hjertet i halsen store deler av episoden. Jeg skreik, grein, og hadde vondt i magen. Jeg ble lei meg av alle de "kjære" som døde (foruten the red woman). Men dette var ikke så grusomt som forventet, til tross for at det var grusomt underveis. Jeg satt på tuppen av setet med pleddet over munnen. Klemte hånden til samboeren så hardt at han måtte trekke den tilbake. Men game of thrones har revet ut hjertet mitt nesten hver eneste sesong. Så kommer det største slaget noen sinne, og dette er de "eneste" vi mister? 

Det er vel bare game of thrones fans som kan bli skuffa over at ingen hovedpersoner dør. Men jeg visste at Theon kom til å dø, de hadde aldri greid å forsvare Bran. Jorah har jeg hele tiden tenkt at kom til å dø ved å forsvare Dany. Lyanna hadde jeg ikke tenkt så mye på om kunne dø eller ei, men det var en fæl/kul død om ikke annet. Og Ed skjønte jeg at ville dø når han sa at "last man standing burns the others". Berric var litt overraskende, trodde han kom til å dø for å redde The Hound. 

Såklart, mulig det er flere døde som vi ikke vet om. Kanskje Jamie er død eller Podrick. Jeg synes det var en nervepirrende episode, mye følelser og svingninger. Men for lite død oppi alt det døde. 

Nå er jeg på underskudd i søvn, og jeg er litt høyt oppe, så mulig jeg tenker annerledes når jeg har sett den på nytt i kveld. Men akuratt nå har jeg vondt i magen av alt jeg har sett og følt, og jeg er litt skuffet. 

Men Arya, fyfaen. Not today! 

Endret av Rørleggerfrue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså.. Skal vi ikke få vite HVORFOR the night king gikk på den lange marsjen sin? Savnet "interaksjon" med han, mer forklaring, mer nervepirrende øyeblikk...

Anonymkode: c587a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså.. Skal vi ikke få vite HVORFOR the night king gikk på den lange marsjen sin? Savnet "interaksjon" med han, mer forklaring, mer nervepirrende øyeblikk...

Man trenger ikke bli fortalt alt.

Anonymkode: 35ed5...937

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle vet hva og hvorfor så kommer de ikke til å gidde å se prequel serien som garantert kommer til å komme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 3 episoder igjen. Så vi kan jo få mer forklaring i løpet av de episodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Likte episoden overall men det værste var bilde kvaliteten....og spesielt sikkert hos HBO Nordic.
Umulig å se hva som skjedde pga natt og i tillegg blurry pga snøstorm osv
Koster mye å lage disse battle scenene så naturlig å kammuflere med natt osv men alikevel.
Blir nok mye lettere å se hva som skjer når jeg kjøper blurayen senere i år.

Anonymkode: 3d192...e46

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det var for få viktige karakterer som døde. For meg er hele greia med serien at det skjer mye jævlig og uventet. Theon har vært en av mine favoritter hele veien.

Anonymkode: c284d...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
6 hours ago, funginger said:

Tror aldri jeg har sett så mye deus ex machina i hele mitt liv.

Ja...

Selv om det var ganske merkelig at de sendte in riderne i begynnelsen (hva var planen her? At de red inn og dersom de drepte mange, så skulle resten komme etter? Eller om de døde, mest sannsynlig, så ville de mate hæren til den døde før resten av de slåss? Hva var planen med å sende de ut alene uten andre soldater og uten drager til å hjelpe??)

Selv om det var merkelig, så gav begynnelsen av serien en ganske god dread of war følelse (samme som jeg fikk da jon og wildlings ble omringet og spiddet i battle of bastards), der man kunne føle hvor grusom krig er og hvordan folk kan dø rått og brutalt helt uventet, samt hvor skrekkelig det var med mengden av wights osv.... Jo, inntil Sam ble reddet fra en situasjon der han burde være veldig dø, der han ble svermet av wights. Da skjønte jeg at mange av karakterene var fredet og var ikke meningen de skulle dø, så selv om de havnet i umulige situasjoner, ville de overleve. Etter de forsvant the dread of war følelsen, og jeg følte mer jeg så en actionfilm der heltene ville komme ut på topp. 

Det var veldig mange andre merkelig greier som skjedde i denne episoden som var tullete (Jorah instateleporterte til Dany og hvor beleilig antall wights det var på hvert punkt...)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror faktisk vi ikke får særlig flere svar på mysterium og motivasjoner. Tror egentlig serien har blitt noe helt annet enn bøkene. Nå står ikke motivasjoner, intriger, overraskende oppdaginger osv på agendaen, det handler kun om å konkludere en serie og lage en slutt. Det vi får se i de neste episodene vil hovedsaklig være krig og at cercei dør osv. De vil nok drepe noen få av de mest populære hovedkarakterne fordi de forsøker leve opp til grrm ånden, men tipper det vil være kanskje 1 av de mest populære + enten dany eller jon. Vil sannsynligvis være noe dramatisk som skjer med de to der den ene dør. Resten vil mer eller mindre leve lykkelig alle sine dager. De dreper sikkert et par av sidekarakterene som folk er mindre knyttet til. Vi ser ikke lenger en realistisk serie der folk dør når de tabber seg ut eller er på feil sted, nei vi ser en serie der Sam blir dradd ut av wight angrep flere ganger og overlever sin inkompetanse, mens andre, bedre slåssmenn dør som fluer. 

Det vil ikke være flere flashbacks eller svar på noe særlig om Bran eller andre mysterier. 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt likte jeg episoden, måtte ta meg en pause midt i for å bare..Få ned pulsen littegrann.

Litt antiklimatisk hvordan NK døde, men de skal de jo ned mot KL, og de hadde aldri reist nedover dersom NK fremdeles var en trussel. Digger at Arya var den som gjorde det, og at Jon for en gangs skyld satt fast og ikke fikk til å redde dagen. Syns scenene mellom Sansa og Tyrion var veldig fine, fikk meg på en måte til å ønske at de finner tilbake til hverandre? Bare meg?

Lurer på hvordan de kommer til å bygge opp spenningen nå som NK er død, for han var jo utvilsomt den skumleste trusselen syns jeg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, bippo said:

Lurer på hvordan de kommer til å bygge opp spenningen nå som NK er død, for han var jo utvilsomt den skumleste trusselen syns jeg. 

Jeg lurer på om alt rundt NK virkelig er over. NK hadde jo en forbindelse med Bran. 

Lurer også på hvorfor alle var overbevist om at krypten var trygg. Det var den jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mulig det kommer mer info om det i de neste episodene? Men om det ikke gjør det, så synes jeg det også er greit. Vi vet jo at han ble skapt for å være et våpen som skulle utslette menneskene, og det er vel i bunn og grunn den misjonen han har fortsatt med? Kanskje fella vi har gått i er å anta at det er more to the story, mens den viktigste fienden sitter i sør? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det var en litt antiklimatisk episode for meg. Bortsett fra Lyanna og Theons avslutninger. Theon har hatt en av de heftigste utviklingene i hele serien, og Lyanna har vært den mest ufravikelige beinharde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg som trodde Bran var NK.. Eller ihvertfall styrte han på en slags måte 🤷🏻‍♀️ I don't know 🤷🏻‍♀️ De må vel ha en slags forbindelse, eller? Skjønner ikke greia med Bran! 

Trodde flere hovedkarakterer skulle dø.. Men jeg syns episoden var bra og jeg var på tuppa gjennom hele episoden 😂 Gleder meg til neste! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
52 minutter siden, SVK said:

Lurer også på hvorfor alle var overbevist om at krypten var trygg. Det var den jo ikke.

Ja, det var litt av en plot twist, hvem kunne forutsett det? Dødens konge som vekker alle de døde til live kommer, og de bestemmer seg for å gjemme kvinner og barn sammen med mange døde mennesker. En hendelse så umulig å forutse, at selv ikke geniet tyrion tenkte på det en eneste gang, verken før angrepet eller de timene han tvinnet totter i selve kryptene, der sarkofagene til enhver tid var innenfor synsvidde. Ingen liten tanke om at "hei, vent litt....." 🐟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Jeg tror for øvrig at den profetien om at arya skal "shut green eyes, brown eyes, blue eyes" ikke finnes i bøkene, om jeg har forstått riktig. Så fortsatt en sjanse for at bøkene vil gi oss mer forklaringer og en bedre slutt på serien som er helt annerledes 👍

Kommer nok til å se de siste episodene, men er ikke lenger hyped slik jeg var. Dette er en vanlig fantasy-actionserie som ikke kommer til å bli særlig mer underholdende enn generiske superherofilmer 🤷‍♀️ 

Likte at dragene slåss da, det må vel være den eneste drageslåssescenen i moderne fantasy med relativt bra animasjon som finnes. Det var høydepunktet for meg så lenge jeg så bortifra alt det andre som ikke gav mening. 

(Dette ble visst en dobbelpost, jeg hadde to tråder åpne samtidig og trodde der var innlegg innimellom)

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper de blir kvitt Cersei i neste eller 5 episode.

Anonymkode: 35ed5...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...