Gå til innhold

Skravletråd 2012

Miss moneypenny

Anbefalte innlegg

Eg er fortsatt kvalm kvar dag, men har ingen problem med å få i meg mat, da. Kvalmen går sikkert over snart :) Har forresten ikkje kjent meg like trøytt siste dagane, godt.

Hmm, eg veit ikkje kor mykje eg har gått opp. Men er ganske sikker på at eg har gått opp litt iallefall :o

Det er mange skremselshistoriar på foruma på internett, ta dei fleste med ei klype salt ;)

Eg har so lyst til å so smått begynne med babykle-handelen, men her er det lite å velge mellom... So får smøre meg med tålmodighet og vente til eg skal på tur.

Ha ein fin dag :)

Endret av Minimus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger i senga og spiser melonyoughurt:) Syntes det hørtes kvalmt ut men det har hjulpet faktisk.

Da har jeg trimmet for første gang siden prolapsen and it felt good:) Ble dødssliten og jeg eier ikke pust..! Men fornøyd med en rimelig middels lang gåtur:)

Fant ikke hakkespettboken så det ble Pappa for første gang av Finn Bjelke. Den virker ganske lett og ledig:)

Kjøpte også en lommeguide om Paris så får vi se om mannen tar hintet:)

Vi har et stort behov for en liten kjærlighetsferie pga hvordan ting har vært og er med meg. Så nå må jeg bare finne ut om mamma har anledning til å passe snupp en ukes tid i ferien sin...

Noen som har vært i Paris om sommeren? Regner med det kan bli varmt men... Jeg vil, jeg vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på her også! :hoppendeglad:

Så morsomt at det er så mange her som skal ha i Januar-Februar!

Sist jeg gikk gravid var det veldig få andre som var i samme terminklubb... Så dette blir morsomt å se hvem som får først og sist :lur:

Snuppa mi kom tre uker før tiden hun... Men er vel ikke sagt at det skjer denne gangen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på her også! :hoppendeglad:

Så morsomt at det er så mange her som skal ha i Januar-Februar!

Sist jeg gikk gravid var det veldig få andre som var i samme terminklubb... Så dette blir morsomt å se hvem som får først og sist :lur:

Snuppa mi kom tre uker før tiden hun... Men er vel ikke sagt at det skjer denne gangen :fnise:

Velkomen og gratulera med frø :) Ja, det er litt spennande kven som får først og sist. Første kontrollen eg var på fekk eg beskjed om at terminen var 3. januar. Men på ultralyden på tirsdag var eg visst 2 dagar lengre på veg. Eg skjønar ikkje heilt korleis det går an...for det betyr jo at siste mens var 25 og ikkje 27. mars? Og eg har t.o.m. skreve ned at det var 27. mensen kom. Hehe, kan DU forklare dette?

God helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kontrollen eg var på fekk eg beskjed om at terminen var 3. januar. Men på ultralyden på tirsdag var eg visst 2 dagar lengre på veg. Eg skjønar ikkje heilt korleis det går an...for det betyr jo at siste mens var 25 og ikkje 27. mars? Og eg har t.o.m. skreve ned at det var 27. mensen kom. Hehe, kan DU forklare dette?

God helg :D

Fastlege beregner termin ut i fra siste mens. Den formelen de bruker er basert på et gjennomsnitt av mange mange graviditeter. Og en helt standard syklus er på 28 dager og har eggløsning etter 14 dager.

Men i virkeligheten er ikke dette tilfellet for mange. Jeg, for eksempel, har en syklus på 28-29 dager, men min eggløsning kommer først etter 20 dager. Grunnen til at de må bruke denne formelen er fordi de aller fleste kvinner ikke vet nøyaktig når de har eggløsning i sin syklus. De fleste ser jo bare når mensen kommer.

Når du er på ultralyd beregner de termin ut i fra hvor stort fosteret er, for veksten hos fosteret de første 12 ukene er veldig lik i alle graviditeter. Det de finner er altså egentlig hvilken dag du hadde eggløsning (= antall dager/uker fosteret er). De kan derfor beregne mer nøyaktig hvor langt du er på vei.

Dette endrer ikke dagen for din siste menstruasjon, men sier altså at din syklus ikke er "helt standard" (men allikevel helt normal altså!).

Jeg har ikke vært på UL ennå, men jeg vet når jeg hadde eggløsning pga temping. Hvis jeg hadde fulgt vanlig fastlegeberegning hadde jeg vært nesten en uke lenger på vei.

Håper dette ikke ble en altfor rotete forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra forklaring TuttaV!

:velkommen: Skogstrollet og frkhøne! Jeg har oppdatert terminlista så dere er med der :)

Hvordan går det med folk i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her nord kan det meldes om knallbra vær og knallkjip form!

Dvs, ikke fullt så kvalm idag for min sure youghurt berget meg imorges. Til lunsj ble det vann og salt potetgull... Senere klarte jeg et polarbrød med ost og skinke og i kveld tvang jeg ned en burger da vi grilla... Æsj! Kommer aldri til å spise burger mer!

Matlysten tar seg opp utover dagen og jeg spiser nok føler jeg, bare ikke så sunt:( Jeg har bare ikke lyst på noen verdens ting...

Ellers så har vi begynt prosjekt oppussing av utleiehus og jøye meg... Jeg henger i så godt jeg kan men har liksom tretti prosent energi og må hvile hele tiden:( Jeg hater å være ineffektiv:(

Magen er mye hard og strammer seg så snart jeg holder på, har dere opplevd det? Røsker liksom litt nedi der.

Har dere begynt å merke noe til livmoren over benet? Jeg får ikke helt til å kjenne etter og tørr ikke trykke hardt.

I tillegg har jeg plagdes mye med luft og kvalme om natta... Inatt sto min kjære og kokte nudler til meg i to tiden... Så det er kanskje ikke rart om jeg blir sliten, trøtt og energiløs.

Men har godt humør og gleder meg til alt fremover:)

Hvis bare oppussingen kommer sånn høvelig i havn i august...!

Dagens skravling herfra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt for dårlig til å følge med her inne :sjenert: Må bli bedre på det.

Er mye kvalm jeg også, men har blitt flinkere til å spise selv om jeg ikke har lyst på mat, så jeg klarer å holde kvalmen noenlunde i sjakk gjennom dagen.

Vil bare gi en :klemmer: til deg skytte, og ønsker deg god bedring! Må være veldig kjipt å være i så dårlig form. Håper du blir bedre snart :)

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men jeg tar sjansen likevel.. Hvis jeg ønsker en tidlig UL, hvor bestiller jeg dette? Og hva koster det, ca? Nå bor jeg i en litt liten by, så det er sannsynligvis ikke så mye å velge mellom her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men jeg tar sjansen likevel.. Hvis jeg ønsker en tidlig UL, hvor bestiller jeg dette? Og hva koster det, ca? Nå bor jeg i en litt liten by, så det er sannsynligvis ikke så mye å velge mellom her :sjenert:

Det er da ikke noe dumt spørsmål :) Jeg har jo ikke peiling på hvor du bor da, så jeg vet ikke hva som finnes i ditt nærområde. Her hvor jeg bor er det ikke mulighet for ul, må til en by. Du kan jo søke på "ultralyd navn på stedet der du bor", og se om det dukker opp noe? Eventuelt spørre legen din om hjelp til å finne leger som utfører privat ul :) Jeg tok i Oslo, siden jeg har foreldre der og besøker de ganske ofte. Der var det mange å velge mellom :)

Også må jeg også få si god bedring til dere kvalme :klemmer: føler med dere, håper det gir seg snart!

Spennende med oppussing da Skytte! Da jeg var gravid med nr 1 skulle jeg hjelpe samboeren med å gjøre ferdig hybelen i kjelleren. Min lille jobb var å vaske flisene når han var ferdig, og det var jeg for sliten til.. bare satt i et hjørne og drakk vann :sjenert: Så jeg vet hvordan det føles å være ineffektiv!

God helg jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er vel dumme søte deg :)

Jeg har vært på ul på sykehuset her og betaler ingen ting.

Men det har vi vel kommet frem til at det er et lite Nord Norsk fenomen, hehe:)

Men hvis du bor på et sted med lokalsykehus som har gynekolog kan du vel prøve å ringe dem? Evt be om henvisning fra fastlegen din?

Er ikke så mye som fungerer her men akkurat den biten er jeg veldig fornøyd med:)

Ellers så har svigerinnen min kommet inn på jmstudiet til høsten så jeg antar jeg får meg noen mnd som prøvekanin i vinter:) Morsomt! Spekulerer litt på å kanskje ta henne med på fødselen... Litt kos å bli tatt i mot av tante når man blir født:) Vi får se!

Er knallvær her idag også, morgenen har vært usedvanlig trivelig med mannebenet mitt og enn så lenge er jeg ikke kvalm! Kryss fingrene for at det fortsetter slik når jeg reiser meg og når jeg spiser..!!

Ha en fantastisk dag søte damene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes bra ut Skytte, håper det holder seg sånn!! :)

Ikke dumt å ha med svigerinne på fødsel, hvis du føler at du orker det :) Ha en fin dag du også! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

Jeg er ikke her inne hver dag, men slenger ned noen ord når jeg får tid til det. Formen min begynner endelig å komme seg, jeg er ikke like kvalm som før men det kommer enda noen "fauk" om dagene. Jeg begynner også og få smaken på kjøtt igjen, hadde en periode der jeg ikke kunne kjenne lukta av kjøtt eller kjenne smaken..

Hvordan er det med dere andre ? Formen blitt bedre ?

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege beregner termin ut i fra siste mens. Den formelen de bruker er basert på et gjennomsnitt av mange mange graviditeter. Og en helt standard syklus er på 28 dager og har eggløsning etter 14 dager.

Men i virkeligheten er ikke dette tilfellet for mange. Jeg, for eksempel, har en syklus på 28-29 dager, men min eggløsning kommer først etter 20 dager. Grunnen til at de må bruke denne formelen er fordi de aller fleste kvinner ikke vet nøyaktig når de har eggløsning i sin syklus. De fleste ser jo bare når mensen kommer.

Når du er på ultralyd beregner de termin ut i fra hvor stort fosteret er, for veksten hos fosteret de første 12 ukene er veldig lik i alle graviditeter. Det de finner er altså egentlig hvilken dag du hadde eggløsning (= antall dager/uker fosteret er). De kan derfor beregne mer nøyaktig hvor langt du er på vei.

Dette endrer ikke dagen for din siste menstruasjon, men sier altså at din syklus ikke er "helt standard" (men allikevel helt normal altså!).

Jeg har ikke vært på UL ennå, men jeg vet når jeg hadde eggløsning pga temping. Hvis jeg hadde fulgt vanlig fastlegeberegning hadde jeg vært nesten en uke lenger på vei.

Håper dette ikke ble en altfor rotete forklaring?

Neida, bra forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er kvalmen fremdeles i aller sterkeste grad :kvalm: Er i siste uken i første trimester så håper inderlig den tar turen snart :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke symptomene kommet så veldi mye enda..

Er jo ikke så langt på vei, så de kan nok enda komme!

Forrige svangerskap var jo som en drøm, så får HÅPE at dette blir likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe dumt spørsmål :) Jeg har jo ikke peiling på hvor du bor da, så jeg vet ikke hva som finnes i ditt nærområde. Her hvor jeg bor er det ikke mulighet for ul, må til en by. Du kan jo søke på "ultralyd navn på stedet der du bor", og se om det dukker opp noe? Eventuelt spørre legen din om hjelp til å finne leger som utfører privat ul :) Jeg tok i Oslo, siden jeg har foreldre der og besøker de ganske ofte. Der var det mange å velge mellom :)

Takk for svar! Fant ikke så veldig mye når jeg søkte på ultralyd og stedet jeg bor, men skal til legen til uka, så får vel høre med legen da :)

Ingen spørsmål er vel dumme søte deg :)

Jeg har vært på ul på sykehuset her og betaler ingen ting.

Men det har vi vel kommet frem til at det er et lite Nord Norsk fenomen, hehe:)

Men hvis du bor på et sted med lokalsykehus som har gynekolog kan du vel prøve å ringe dem? Evt be om henvisning fra fastlegen din?

Er ikke så mye som fungerer her men akkurat den biten er jeg veldig fornøyd med:)

Var på UL på lokalsykehuset her sist jeg mistet spiren, så vet de i allefall har noen gynekologer der som kan utføre en UL, men det er ett stykke unna her jeg bor. Men selvfølgelig, er det ikke noen nærmere som utfører UL så er jo det det eneste alternativet.

Takk for svar :)

-

I dag har jeg forresten hatt min første dag hengende over doskåla. Har vært nært flere ganger, men i dag har jeg vært skikkelig dårlig. Så jeg håper dere andre har hatt en bedre dag enn meg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som tar/får tidlig UL, kan jeg få spørre hvorfor?

Er dere henvist av lege/jordmor eller er det privat?

Her omkring er det ikke så mange mulighetene for slikt, må til nærmeste by som er 1,5 time unna... :sukk:

Kunne godt tenkt meg tidlig UL jeg også, men har ikke hørt så mange her omkring som har vært på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tar/får tidlig UL, kan jeg få spørre hvorfor?

Er dere henvist av lege/jordmor eller er det privat?

Her omkring er det ikke så mange mulighetene for slikt, må til nærmeste by som er 1,5 time unna... :sukk:

Kunne godt tenkt meg tidlig UL jeg også, men har ikke hørt så mange her omkring som har vært på det..

Jeg bestilte en privat i uke 8.. Den i morgen er henvist av legen pga engstelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkar deg Pjusk :klemmer:

Jeg tok tidlig ul fordi jeg var litt bekymra. Klarte ikke helt å tro på at 1) jeg faktisk ER gravid, 2) at det kom til å gå bra.

Samboer sine foreldre klarer aldri holde kjeft om at jeg er gravid, så hele bygda her visste det i uke 5, enda jeg kun hadde sagt det til samboer og et par nære venninner. Veldig surt! Så jeg følte at det forheksa svangerskapet (overtroisk og teit ja jeg vet det!), så da måtte jeg bare sjekke at alt var bra da :sjenert:

Jeg starter forøvrig på uke 13 i dag :danser:

Nå skal jeg ut på kjøkkenet og se om det finnes noe som frister, men det er vel heller tvilsomt. Noe så nitrist som brødmat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...