Gå til innhold

Går kvinner etter menn med penger?


Gjest Mynona83

Anbefalte innlegg

Men nå var ikke påstanden om hvorvidt man var barnløs eller ikke, men at alle kvinner (eventuelt 90-95 %) kun var interessert i menn med høy utdannelse og høy jobb. Så da er det singelstatusen som er viktig, ikke hvorvid de har barn eller ikke.

Jojo, men det er jo en soleklar sammenheng mellom hva slags menn kvinner velger og hva slags menn som får barn. Kvinner ønsker jo nettopp menn av høy sosioøkonomisk status, ofte fordi de er bedre farsemner enn menn med lavere sosioøkonomisk status.

Og "barnestatusen" er jo en slags tilstandsrapport senere i livet. De ble ikke valgt bort fra singellivet tidligere i livet, derfor er de nå barnløse. Men de var jo like single tidligere i livet når mennene med høyere sosioøkonomisk status heller ikke hadde fått barn, men i det minste en partner. Så det er en sterk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er andre problemer som er mye verre i Norske samliv. Andre kompetanser som veier tyngre. Her på KG leser jeg at utroskap, manglende sexlyst, sjalusi, mishandling, disrespekt og kjærestedumping er mye vanligere og alvorligere problemer.

Joda, selvfølgelig er det også andre problemer i et samliv enn pengeproblemer. Men poenget er at det til enhver tid er utrolig mange flere menn som forblir single og ikke kommer inn i et parforhold i det hele tatt - mye på grunn av manglende sosioøkonomisk status. Det finnes flere hundretusen single menn i dag. Tallet for kvinner er lavere, men det som er mer interessant er at de mest attraktive mennene ser ut til å gå på "rundgang" blant kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men det er jo en soleklar sammenheng mellom hva slags menn kvinner velger og hva slags menn som får barn. Kvinner ønsker jo nettopp menn av høy sosioøkonomisk status, ofte fordi de er bedre farsemner enn menn med lavere sosioøkonomisk status.

Jeg googlet litt og fant dette:

http://www.forskning.no/artikler/2009/februar/209388

Synes det var en interessant artikkel.

Ellers fant jeg også dette: "Det er, i befolkningen som helhet, ingen vesentlig forskjell på andelen menn og kvinner som bor alene."

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt og fant dette:

http://www.forskning.no/artikler/2009/februar/209388

Synes det var en interessant artikkel.

Ellers fant jeg også dette: "Det er, i befolkningen som helhet, ingen vesentlig forskjell på andelen menn og kvinner som bor alene."

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184421

Ja, de er interessante. Og jeg har også argumentert i forhold til dette :)

barnløshet

Uansett spiller det ikke så stor rolle om man bor alene eller ikke, for det sier ikke noe om ens sosioøknomiske status i forhold til evnen til å forbli i varige forhold (og således få barn).

Til syvende og sist, så er det jo barnløshet i 40-45 års alderen som er den avgjørende "kontrollsjekken" på status. Det er jo å sjekke om man har fått barn man sjekker om man hadde høy nok sosioøkonomisk status nok til å holde på en kvinne lenge nok til at man hadde fått barn - og i de barnløses tilfeller hadde de jo ikke det. Da spiller det heller ikke noen rolle at de hadde partner tidligere, for resultatet ble jo det samme uansett: De ble ikke vurdert som gode nok farsemner, ergo forble de barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig er det også andre problemer i et samliv enn pengeproblemer. Men poenget er at det til enhver tid er utrolig mange flere menn som forblir single og ikke kommer inn i et parforhold i det hele tatt - mye på grunn av manglende sosioøkonomisk status. Det finnes flere hundretusen single menn i dag. Tallet for kvinner er lavere, men det som er mer interessant er at de mest attraktive mennene ser ut til å gå på "rundgang" blant kvinnene.

Det er jo ikke så mye som skal til for å nå høyt nok. En som har en heltidsjobb er som regel bra nok økonomisk til at han kan bli gift og få parret seg. Han må kanskje ta ei i sin egen klasse, men det går bra.

Men millionmennene har større muligheter til å lage nye barnekull hver gang de bytter dame, og evnen/viljen til å få barn er vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye som skal til for å nå høyt nok. En som har en heltidsjobb er som regel bra nok økonomisk til at han kan bli gift og få parret seg. Han må kanskje ta ei i sin egen klasse, men det går bra.

Er nok desverre ikke nok med "bare" en heltidsjobb nei, det skal gjerne være en viss inntekt og mange kvinner legger også vekt på at det er en jobb han kan bli forfremmet i - utvikle seg til å kunne tjene ennå mer penger og gjøre det ennå bedre. De vil gjerne ha noen de kan se opp til og som samtidig er et godt farsemne.

Men millionmennene har større muligheter til å lage nye barnekull hver gang de bytter dame, og evnen/viljen til å få barn er vesentlig.

Og det er akkurat det som er poenget. Vellykkede menn gjenbrukes, upopulære menn kommer aldri inn skikkelig på kjønnsmarkedet med familistiftelse. Så enkelt og brutalt er det å være mann, så kvinner har det tross alt ganske greit. Til syvende og sist er det å finne seg en partner, nærmest selvfølge for kvinner, mens menn må jobbe ganske hardt for det, samt være vellykket for at det skal kunne bli varig.

Det er derfor jeg har valgt å være singel som mann, fordi jeg da slipper å vise "fjøra". Jeg er nok vellykket nok i manges øyne, men jeg gidder rett og slett ikke å hele tiden skulle være superambisiøs, gå etter de øverste sjefsstillingene osv. bare for å holde på en kvinne. Da får det heller være, for finner jeg ikke en kvinne som aksepterer at jeg foretrekker å ta ambisjonene på jobb i mitt tempo så velger jeg heller å være singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett spiller det ikke så stor rolle om man bor alene eller ikke, for det sier ikke noe om ens sosioøknomiske status i forhold til evnen til å forbli i varige forhold (og således få barn).

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å trekke for store konklusjoner om varige forhold og barnløshet. En del velger å være barnløse, selv om de er i forhold. Det er ikke gitt at alle som er barnløse ikke er i forhold. Som artikkelen også nevner, så er det nå også flere høyt utdannede kvinner som velger å ikke få barn. Tråden handler her om kvinner går etter menn med penger når det er snakk om forhold, ikke først og fremst barn. Skal man se på hvorvidt menn med lav sosioøkonomisk status er svært marginale når det kommer til forhold, så må vi først og fremst se på singelstatus og status, ikke barnløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å trekke for store konklusjoner om varige forhold og barnløshet. En del velger å være barnløse, selv om de er i forhold. Det er ikke gitt at alle som er barnløse ikke er i forhold. Som artikkelen også nevner, så er det nå også flere høyt utdannede kvinner som velger å ikke få barn. Tråden handler her om kvinner går etter menn med penger når det er snakk om forhold, ikke først og fremst barn. Skal man se på hvorvidt menn med lav sosioøkonomisk status er svært marginale når det kommer til forhold, så må vi først og fremst se på singelstatus og status, ikke barnløshet.

Ja, men igjen, så må man se dette i sammenheng med hva som er formålet med å gå inn i parforhold. For svært mange kvinner er dette med tanke på å få barn. Kanskje ikke nå, kanskje ikke før om lenge, men uansett, poenget er at de samtidig som de ser etter en partner samtidig ser etter et godt farsemne. Nettopp derfor er det "kontrollsjekken" på status i forhold til barn som er det avgjørende "godkjentstempelet" for menn. For har man ikke barn når man blir 45, får man det sannsynligvis aldri, ergo man ble aldri ansett for å ha god nok status til å bli ansett som far. Synd men brutalt.

Og angående høyt utdannede kvinner som velger å ikke får barn, så er det mange av dem som likevel ser etter en likeverdig og aller helst en partner med høyere sosioøkonomisk status enn henne selv. For eksempel: Kvinner vil ha vellykkede menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å trekke for store konklusjoner om varige forhold og barnløshet. En del velger å være barnløse, selv om de er i forhold. Det er ikke gitt at alle som er barnløse ikke er i forhold. Som artikkelen også nevner, så er det nå også flere høyt utdannede kvinner som velger å ikke få barn. Tråden handler her om kvinner går etter menn med penger når det er snakk om forhold, ikke først og fremst barn. Skal man se på hvorvidt menn med lav sosioøkonomisk status er svært marginale når det kommer til forhold, så må vi først og fremst se på singelstatus og status, ikke barnløshet.

Eller sagt på en annen måte: Selv om formålet med parforholdet ikke er barn, så vil man implisitt og ubevisst se etter gode farsegenskaper. Noen tiår med likestilling og øknonomisk frihet for kvinner sletter ikke tusenvis av år med evolusjon. Tendensen til å velge de "sterkeste" mennene er godt dokumentert både innen psykologien og biologien, så de som mener at dette ikke er godt nok dokumentert bør nok lete litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sagt på en annen måte: Selv om formålet med parforholdet ikke er barn, så vil man implisitt og ubevisst se etter gode farsegenskaper. Noen tiår med likestilling og øknonomisk frihet for kvinner sletter ikke tusenvis av år med evolusjon. Tendensen til å velge de "sterkeste" mennene er godt dokumentert både innen psykologien og biologien, så de som mener at dette ikke er godt nok dokumentert bør nok lete litt der.

Jo, men det endrer ikke det faktum at hvis man skal dokumentere at 90-95 % av menn med lav sosioøkonomisk status er single, så er det nettopp det man må dokumentere. Barnløshet dokumenterer ikke dette direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

I Grosney har et viktig poeng !

De fleste kvinner jeg kjenner er ikke så opptatt av at deres mann skal være en økonomisk utømmelig "gullgruve" som gir kvinnene frihet til å shoppe seg alt mellom himmel og jord, som fungerer som hovedforsørger for det jeg kalle "en cafe-kone".

De fleste vil ha en mann med en ordnet økonomi, en som ikke trekker dem med seg rett ned i inkasso- og tingretts marerittet.

Har selv prøvd den sistnevnte kategorien mann, og unner ikke min verste fiende å gjøre den samme tabben.

Så finnes det unntak, men jeg tillater meg å være såpass naiv og gotroende at jeg vil leve med en overbevisning om at de unntakskvinnene faktisk er i mindretall. Mange av dem sees typisk på barer hvor de vanker en del penger, og de har fått betegnelsen "gullgravere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det endrer ikke det faktum at hvis man skal dokumentere at 90-95 % av menn med lav sosioøkonomisk status er single, så er det nettopp det man må dokumentere. Barnløshet dokumenterer ikke dette direkte.

Hvorfor har du hengt deg opp i 90-95? Det var bare no jeg brukte for å sette det på spissen. Dessuten sa jeg jo senere at det omtrent er ca en fjerdedel av menn som er barnløse når de er 40-45. Det var _dette_ som var en del av argumentet.

Uansett så er jo poenget at det ikke er nok å sjekke om en singel mann har sosioøkonomisk lav status, for selv menn med høyere sosioøkonomisk status vil kunne være single i perioder. Forskjellen derimot, er at de typisk er sjeldnere single, samt får barn med mer enn en kvinne.

Man trenger derfor ikke å dokumentere at 90-95% av med lav sosioøknomisk status er single, fordi man bruker en ennå mer egnet test til å teste om de var gode nok for de virkelige seriøse forholdene (som ofte omfatter barn), altså om de hadde barn eller ikke.

Til syvende og sist, så er resultatet uansett nesten entydig. Kvinner foretrekker menn med høyere status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok desverre ikke nok med "bare" en heltidsjobb nei, det skal gjerne være en viss inntekt og mange kvinner legger også vekt på at det er en jobb han kan bli forfremmet i - utvikle seg til å kunne tjene ennå mer penger og gjøre det ennå bedre. De vil gjerne ha noen de kan se opp til og som samtidig er et godt farsemne.

Det er derfor jeg har valgt å være singel som mann, fordi jeg da slipper å vise "fjøra". Jeg er nok vellykket nok i manges øyne, men jeg gidder rett og slett ikke å hele tiden skulle være superambisiøs, gå etter de øverste sjefsstillingene osv. bare for å holde på en kvinne. Da får det heller være, for finner jeg ikke en kvinne som aksepterer at jeg foretrekker å ta ambisjonene på jobb i mitt tempo så velger jeg heller å være singel.

Jeg mener du har feil fokus. Du ser mer på hindringer og problemer enn du ser på muligheter.

Mange menn med slapp inntekt har fått veldig bra damer.

Hvis du analyserer deg selv, så finner du at du har en del egenskaper som er spesielt bra. Egenskaper som mange rikere menn mangler. Vær stolt av den du er, og ikke tenk på feil og mangler.

Det som sjarmerer flest damer er faktisk vakre selvbilder.

Selvfølgelig hjelper det på selvtilliten å ha noen millioner, men penger er jo bare verktøy.

Verktøy som brukes i økonomjobben, eller til sjekking for den slags skyld.

I relasjon til dame så tenker jeg også på om jeg har noe å by på.Jeg har ikke mye penger, men jeg har hender som er veldig glade i dama mi, og det setter hun pris på. Desuten så stiller jeg opp for henne og er på lag. Det er ikke alle pengefolka som er like gode på det området, fordi deres sterkeste kompetanse og interese kanskje handler mer om penger.

Kanskje dama lengter etter hendene hans på brystene, mens hendene hans er opptatt av å kjærtegne en bunke med tusenlapper.

Selfølgelig finnes det damer som kan glede seg med romantiske millionærer, men hvis du tenker deg om , så forstår at det finnes dame som vil ha størst glede av akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rebecca

For meg er det viktigste at JEG tjener de pengene som JEG trenger selv. Vil ikke være avhengig av mannens økonomi. Klart jeg vil at han skal ha en jobb, men det er mer viktig at han trives i jobben sin og er stolt av det han gjør enn at han tjener masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du hengt deg opp i 90-95? Det var bare no jeg brukte for å sette det på spissen. Dessuten sa jeg jo senere at det omtrent er ca en fjerdedel av menn som er barnløse når de er 40-45. Det var _dette_ som var en del av argumentet.

Trådens første post snakket ikke om barnløshet, og det ble slengt ut både at "alle kvinner" og svært høye prosenttall om menn med lav sosial status. Da må man dokumentere slike ekstreme generaliserende påstander hvis man først kommer med dem. At det kan finnes en overvekt av kvinner som foretrekker menn med sosial status kan godt være, men jeg reagerer på slike voldsomme generaliseringer hvis man ikke har statistikk og tall å backe det opp med. (Barnløshet går ikke, siden som sagt også flere kvinner med høy utdanning nå velger frivillig å være barnløse). Det er også flere faktorer som spiller inn, som f.eks at man kan være i et seriøst forhold uten barn. Man kan også få barn uten å være i et seriøst forhold.

Vi har altså for liten dokumentasjon til å påstå noe som helst altfor bastant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

De menn som i en alder av 40-45 fortsatt ikke har barn og som ble forkastet i følge Gjest, jeg har vondt for å tro at det er kun pga deres økonomiske status.

De menn jeg kjenner som ikke ble valgt har som regel noen manglende sosiale antenner ovenfor kvinner, de har lav selvtillitt, er lite attraktive (utseendes-messig), har vært for opptatt av en hobby til å ense noen andre rundt seg, redde for å si sin egen mening eller lignende.

Deres økonomiske status er normal - gjennomsnittlig inntekt.

Endret av Mynona83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, de er interessante. Og jeg har også argumentert i forhold til dette :)

barnløshet

Uansett spiller det ikke så stor rolle om man bor alene eller ikke, for det sier ikke noe om ens sosioøknomiske status i forhold til evnen til å forbli i varige forhold (og således få barn).

Til syvende og sist, så er det jo barnløshet i 40-45 års alderen som er den avgjørende "kontrollsjekken" på status. Det er jo å sjekke om man har fått barn man sjekker om man hadde høy nok sosioøkonomisk status nok til å holde på en kvinne lenge nok til at man hadde fått barn - og i de barnløses tilfeller hadde de jo ikke det. Da spiller det heller ikke noen rolle at de hadde partner tidligere, for resultatet ble jo det samme uansett: De ble ikke vurdert som gode nok farsemner, ergo forble de barnløse.

Eg kan være enig i at å ha en god sosioøkonomisk status absolutt er med på å gjøre en mann mer attraktiv som barnefar, men adferd og sosial status er faktorer som spiller like mye eller større rolle enn det økonomiske. Derfor kan man feks se menn som har fagbrev med kvinnelige akademikere. Det blir iallefall ikkje riktig å si at det er den sosioøkonomiske statusen som avgjør om en kvinne forblir i et forhold lenge eller ikkje. Katten skriver feks at han og damen holder bra ut selv om han lever på studielån/stipend og ikkje har mye penger. Det sier meg at han har adferden og statusen til en mann med god sosioøkonomisk status(selv om han ikkje har pengene) og derfor vil han også være attraktiv på markedet. I undersøkelsen du viste til så viste resultatene at menn med god sosioøkonomisk status ble gjenvalgt. Eg vil påstå at menn med god adferd og sosial status kommer lettere i en slik posisjon enn menn som ikkje har disse kvalitene.

Dette med at enkelte menn blir gjenvalgt som partnere kommer av flere ting. Det at de har barn fra før vil si at kvinner har valgt han som partner før og derfor har denne mannen egenskaper som er attraktive for kvinner. Det at en mann er pre-selected øker statusen hans. Menn som ikkje blir valgt har ikkje de egenskapene damer ser etter i menn. De har ikkje fått ordentlig "opplæring" og har heller ikkje tatt tak med tanke på å utvikle disse trekkene. Et eksempel kan være evnen til å si ifra og sette andre på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mang en kommentar i ymse diskusjoner her inne hvor det kommer kommentarer fra menn som lyder noe sånt som

"Kvinner vil bare ha menn med penger og makt"

For meg er det helt fremmed, og jeg kjenner meg ikke igjen i utsagnet. Jeg kjenner heller ikke igjen mine venninner i dette.

Hvor kommer denne vrangforestillingen fra? Eller er det sånn at det er jeg og mine venninner som er unntaket?

For meg er penger så utrolig uviktig i en situasjon hvor jeg skal bestemme meg for hvem jeg skal dele livet mitt med. Det kommer fryktelig langt nede på lista. Jeg vil ha en mann som er snill og god med meg, som respekterer meg og er trofast, og som elsker meg. De tingene er høyest på lista - og det er mye mellom de og penger. Jeg har penger selv - jeg jobber - derfor trenger jeg ikke en mann som skal forsørge meg!

JA,de gjør.

Damer har alltid søkt menn som har rikdom, det står for vellykkethet.

En mann som ikke ahr god økonomi har damer som er mindre aktraktive, bare se rundt dere på alle "stjernene" med status og rikdom.

Damer er ekstremt mer opptatt av velllykkethet, og det venner og famlie mener om en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg gjør det. Men det er jo helt klart en fordel. Hvem vil ikke ha penger og status liksom. Det er jo attraktivt. Kjæresten min utdanner seg til et høyt lønnet yrke og det samme skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kvinner vil bare ha menn med penger og makt"

Ja - hva er det du ikke forstår?

Selv om kvinner jobber og tjener til livets opphold, så vil vi gjerne ha menn med mye mer penger enn vi har selv, og mye mer makt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...