Gå til innhold

Folk fra småsteder må vel kjede seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv fra en av Norges største byer (ikke Oslo). Når jeg er på hytta, som ligger på et småsted en times tid unna, oppdager jeg en del ting. Dette er et sted som nesten kvalifiserer til by tror jeg, det er ikke en bitteliten bygd, men i mine øyner det jeg kaller et lite sted.

Det virker som om folk kjeder seg. Når jeg kjeder meg shopper jeg, det kan ikke de gjøre (vel, de har et senter et kvarter unna med de grunnleggende kjedebutikkene, men thats it). De har ikke kino, bowling, fancy restauranter osv.

I helgene fester de! Siden stedet bare har en kjip uteplass går det i hjemmefester. Og det er MYE drugs. Jeg har aldri sett narko eller blitt tilbudt det i hele mitt liv, men på dette stedet er det tydeligvis normalt blant unge. Og de drikker seg sanseløst fulle. Rett og slett blodharry! I byen samles vi små gjenger på vors og drar til byen rundt 12 og fester der på en nattklubb. Her sitter de og drikker og det som verre er fra formiddagen av.

Dessuten er de late og har ikke samme holdning til trening som oss i byen. Har trent på den lokale treningssenteret noen ganger og da er jeg alene. Alene! Var en gang et par gutter der, de gjorde et par øvelser og jabbet resten av tiden.

Dro for å trene svømming og folk glodde som jeg skulle vært fra Mars. Fordi jeg svømte! Ikke stod stille i bassenget og snakket...

Overalt vagger smålubne tenåringsjenter rundt. De er yngre enn meg, men har barnevogn allerede. Utseende ha forfalt hos mange før de fyller 20.

Klær og mote bryr dem heller ikke. Jeg får de rareste blikkene når jeg kommer i kåpe og hæler på matbutikken. Folka i joggedress snur seg forskrekket etter meg.

I butikken gidder knapt kassadamen si hei, fordi hun ikke kjenner meg, sånn som hun gjør med resten av kundene...

Nei, er glad jeg bor i byen! Og ikke har vokst opp på et sånnet sted. For all del, det er koselig med småsteder og det har garantert sine fordeler, men ringvirkningene av det å kjede seg er for negative. Virker som hele stedet er dopa av og til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du med dette innlegget?

Trives godt i den lille byen jeg bor i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøøøy på landet, gøøøy på landet, sånt no hakke de i by'n, nei det har de ikke!! :danser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med dette innlegget?

Trives godt i den lille byen jeg bor i.

La det under skråblikk og generaliseringer, så det var vel for å lufte fordommene/erfaringene mine og generalisere litt. Forhåpentligvis uten at folk føler jeg har tråkket dem kjempehardt på tærne:)

Syns det er fascinerende hvor forskjellig det må være å vokse opp/bo på ulike steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra noen føler det slik, så får vi beholde de små dopskyene av noen tettsted for oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så må du nå huske at det er VELDIG forskjellig fra plass til plass, fordet om det er mange småbyer.

Du tråkket meg ikke på tærne om du mente det, men at folk ikke kan bruke det lille de har i hodet sitt til å skjønne at en plass med 10000 innbyggere er det ikke nokk folk til og ha 5 store kjøpesentre, bowling, og slike ting. Det går konkurs etterhvert likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du nå huske at det er VELDIG forskjellig fra plass til plass, fordet om det er mange småbyer.

Du tråkket meg ikke på tærne om du mente det, men at folk ikke kan bruke det lille de har i hodet sitt til å skjønne at en plass med 10000 innbyggere er det ikke nokk folk til og ha 5 store kjøpesentre, bowling, og slike ting. Det går konkurs etterhvert likevel.

Skjønner veldig godt det! Det jeg derimot lurer på er om det er noe av grunnen til at såpass mange tyr til dop? Er kjedsomhet noe av grunnen til at narko er såpass vanlig?

Hadde det vært mer å gjøre på hadde det kanskje vært mindre vanlig å drikke seg snydens hver helg fra man er 10 og ekspremitere med ulike stoffer.

Ja, for det må jo være en grunn til at småsteder ofte har mer av denslags problemer enn de større byene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i en by, men jeg har bodd mange år av mitt liv i en liten bygd med et sentrum som består av en bensinstajon, to dagligvarebutikker og et bibliotek. Aldri har jeg hatt det så moro som jeg hadde det den perioden. Alle kjenner alle og det er alltid et eller annet morsomt å finne på.

Kan huske 17. mai var kjempeartig, da alle skulle kle ut bilen sin så morsomt og originalt som mulig og kjøre rundt i hele bygda(for så å vinne premier), mens her i byen; ehh... Tivoli? Nei, det er alltid mye morsomt å finne på når alle er så sammensveisa! Alle dager var forskjellige og du var sjeldent alene. Her er alt rutine, og du har bare din omkrets du forholder deg til - og de har sjeldent tid uansett. Selv om det kanskje er flere muligheter i byene virker det som de fleste benytter dem sjeldent uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere folk fra småsteder. Jeg kjenner folk som har vokst opp på en bitteliten øy, med 15 fastboende. En av dem har flyttet tilbake og andre har flyttet til andre småsteder.

Noen elsker livet på bygda, mens andre synes det blir for smått. Småsteder er forskjellige og folk som bor der er også det. Om de ikke har alle tilbud som byene har så finner folk på ting likevel.

Og det er da folk som både drikker og bruker dop i byene også? Det er nok synligere på bygda, men ikke nødvendigvis mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra et slikt sted. Det er vel ikke engang en bygd, men bare noen hus spredt her og der, og noen mer samlet i et byggefelt. Vi har en COOP, en ubemannet togstasjon, og en kiosk med en bar der man ka få kjøpt seg en øl. Det er alt vi har. For å komme til nærmeste større sted er det 15 min, men for å komme til by er det iallefall 30 minutter. For å komme til kjøpesenter er det 45 min.

Det er ikke kjedelig frem til man er rundt 17-18. Da vil man gjerne komme seg mer rundt. Det er idyll å vokse opp på et slikt sted, det er lite som er farlig, og man er veldig fleksibel hvor man kan og ikke kan gå som barn uten foreldre.

Dog kjenner jeg igjen det du spør om. Se som bor der blir veldig nysgjerrige selvfølgelig hvis de ser et nytt ansikt. Hvis det kjører en ukjent bil forbi stirrer de også for å se bedre.. i tillegg, møter du en bil på veien så vet du sannsynligvis hvem det er pga du kjenner igjen bilen, og da hilser man på hverandre. Det kan være veldig vanskelig å få venner hvis man flytter til et slikt område som voksen, da det er klikker allerede. Dessuten er det mye forhåndsdømming og drittsnakk på slike steder, og det er det jeg hater ved det.

Det å ikke ha hatt kino og bowling rett i nærheten har ikke vært noe problem. Jeg antar at det er slik at man ikke savner noe man egentlig ikke har hatt tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, kjeda meg, men jeg flytta da jeg fylte 18 :fnise:

Bor i Oslo nå, og jeg trives som bare det, men ikke fordi jeg kan shoppe når jeg kjeder meg. Jeg går heller på biblioteket og finner en spennende bok, eller på kafé, går en tur og ser på bylivet, sjekker ut en konsert eller lignende. Det er virkelig ikke det at det er mange butikker som gjør at jeg ikke kjeder meg. Den lille byen utenfor småstedet mitt er forøvrig sprengfullt med store kjøpesentere nå, tror det er fire stykker der - og befolkningen er på knappe 17 000. Fullstendig unødvendig.

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et sted med 6000 innbyggere og den høyeste andelen narkotikamisbrukere i forhold til innbyggertall i fylket. Jeg flyktet til Oslo så fort jeg kunne og kan aldri tenke meg å flytte "hjem" for å oppdra barna på det "trygge" landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fireflies

Jeg har familie på landet, og bor selv i Oslo. Jeg syns det er kjempe deilig å dra på landet for å slappe av, lade batterier og tenke nye tanker, men etter en uke er jeg mildt sagt dritt lei. Jeg kunne selv aldri bodd der, fordi jeg er for urban av meg, men jeg tror nok det handler om hva man er vandt til og hvordan man er som person. For meg blir det for kjedlig, mens for andre passer det midt i blinken.

Skal sies at jeg selv har bodd to år av livet mitt på et lite tettsted som også var på nippet til å kunne kalles en småby (tror faktisk de søkte om bystatus, uten at de fikk det). Fikk samme inntrykk som TS, når det gjelder drikking og andre rusmidler. Der var det åpenlys salg av hasj på MIX kiosken i "sentrum", og hver eneste kveld sto det barn helt ned i trettenårsalderen sammen med atten - nittenåringer og røykte hasj. Drikkekulturen på landet er også, som TS sier, helt anderledes enn i byene. Det virker som om det er om og gjøre å drikke mest mulig og sterkest mulig sprit, for så å bli fullest mulig og å sloss mest mulig... Også er det rånerne som henger på bensinstasjonene og kjører gris dagen lang fordi de ikke har noe annet å ta seg til, også er det damer i trettiåra som er mer opptatt av naboen enn seg selv, også er det pensjonistene som sitter på benken utenfor Coop dagen lang, osv, osv.. Jo mer jeg tenker over det, jo gladere blir jeg av å bo i en by.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vi er flere ;)

Dette er min tråd:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=465142

Og dette er en annen som omhandler det samme:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=499975&pid=8225655&st=0&#entry8225655

Nå har jeg forøvrig bodd på "bygda" ei god stund (skjønt bygd og bygd, det er egentlig et stort tettsted med flere store byer i umiddelbar nærhet,) men jeg trives ganske godt nå. Har skaffet meg et nettverk og er mer sosial enn jeg noengang var i Oslo.

Når savnet etter det urbane blir for stort, reiser jeg bare inn til en av byene. Jeg jobber også i byen, så kan ikke klage. Er billigere å bo på landet, vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid drømt om å bo i Oslo, rett og slett fordi jeg kom derfra som liten og flytta til et lite høl langt inne i skogen i ingensteds. Nå bor jeg på et lignende høl,og jeg avskyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt vi er forskjellig, og godt bygder er forskjellig! =)

Jeg må bare kommentere en ting, TS. Du hevder at innbyggerne i denne bygda var late som følge av at treningsstudioet var nesten tomt. Det kan det gjerne være her også - men hadde du talt opp antallet som var i skiløyper eller i turstier på fjellet kan det hende konklusjonen hadde vært en annen. Det fineste med å bo i bygda er naturen i umiddelbar nærhet - hvor du kan gå i timesvis uten å møte noen andre (uavhengig av hvor mange som er ute, poenget er at vi har mye natur pr pax).

Forøvrig skal jeg gi deg støtte på at man blir sett svært rart på om man stiller i dagligvarebutikken "overdressed". Overdressed compared to the local heroes.. Har du sko som bråker (hæler) snur ALLE seg. Menneh.. dem får nå bare snu seg, jeg har de fineste skoene! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dop og latskap i byene også. Men rett skal være rett, at når det er snakk om at fedmeepidemien sprer seg i Norge, så er det bygde-Norge det er snakk om.

Med det sagt, så er det noen her som sier at man har det ikke mer moro enn man skaper selv.

Jeg kjenner folk som har bodd midt i gryta som har flyttet ut på landet, og man får nye verdier. I byens kjas og mas kan man alltid skylle på utenforliggende omstendigheter når ting går galt, når man kjeder seg, eller når man ikke har det noe bra. På landet finnes ikke disse ytre distraksjonene, så når man føler ubehag, vet man at det er selvgenerert.

Nå høres du veldig ung ut, men for meg som er litt eldre, er det et veldig godt argument for å flytte ut på landet. En spade er en spade der.

Personlig bor jeg selv i by, og ser ikke bort i fra at jeg flytter videre til større byer, internasjonalt. Men når jeg blir riktig gammel ( ;) ) er det ikke til å se bort i fra at jeg vil styre mot en enklere tilværelse til landet.

Man kan kanskje ikke gå på nærmeste helsekost for superfood eller gå på den nyeste formen for yoga (og jeg gjør begge disse tingene), men man kan handle lokalt og organisk, og man kan bruke naturen for det den er verdt. Eller ta yogalærerutdanning og starte en lokal yogaskole. Min erfaring er at bønder setter pris på de impulsene innflytterne fra byene har med seg, så lenge det er en gjensidig respekt ute og går :)

Det man har selv, er ikke nødvendigvis det beste, selv om det er her og nå er best for en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

folk kjeder seg uansett hvor de er fra om de er fra verdens største by eller et lite sted hvor det bare bor 2 mennesker.

Om man kjeder seg eller ikke har ingenting med størrelsen på stedet hvor man bor og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...