Gå til innhold

Tar du forholdsregler if.t. voldtekter i Oslo?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar forholdsregler (går ikke sent i mørket i parker, på øde steder om nettene, osv.)

Men: går ikke rundt og er redd!

Skrevet

Tar normale forhåndsregler, men føler meg alltid trygg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar normale forhåndsregler, men føler meg alltid trygg.

Det at du tar normale forholdsregler - betyr det at du er redd?

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg alltid trygg, men det er fordi jeg aldri oppholder meg ute alene om kvelden/natten i parker, folketomme gater osv ...

Jeg kan fint besøke venner/gå på kino eller ut å spise, for så ta siste t-bane hjem rundt 23-24 om natten.Er alltid mange mennesker på t-banen hjem da.

Jeg hadde vært redd om jeg plutselig skulle befinne meg alene, kanskje litt brisen i en park eller tom bakgate/øde plass sent på kvelden/midt på natten.

Derfor vil jeg nok si: gå alltid to eller flere, ta taxi, prøv å ikke drikke for mye. Pass på dine fulle venner.

Skrevet

Det at du tar normale forholdsregler - betyr det at du er redd?

Det står at jeg alltid føler meg trygg, gjør det ikke? Alle vet jo at man ikke ferdes i parker eller langs akerselven alene på natten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar forholdregler, og ja, det er fordi jeg er redd.

• Liker 1
Skrevet

Noen som har vært natteravn her? Sikkert ikke dumt å få flere av dem ut i helgene.

Skrevet

Jeg vil gjerne gi råd om forholdsregler til dem som virkelig burde benytte seg av dem (sakset fra artikkel i Aftenposten):

Den amerikanske psykologen Dr. Kathleen Young mener vår forståelse av forebygging av voldtekt bygger på en illusjon om bare kvinner gjør det riktige, og unngår det gale, vil de ikke bli voldtatt. En følgefeil til dette resonnementet er at hvis en kvinne blir voldtatt må hun derfor ha gjort noe galt eller unngått å gjøre det riktige. Kathleen Young mener man må erstatte rådene til kvinner med råd til menn. Hun referer en liste med råd som er rettet dit de rettmessig hører til, hos voldtektsmannen:

* Hvis en kvinne jogger alene klokken 5 om natten, ikke voldta henne

* Hvis en kvinne er beruset, ikke voldta henne

* Hvis en kvinne går med korte skjørt, ikke voldta henne.

* vis en kvinne går alene om natten, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne er ruset og i koma, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne minner om eksen din som du fortsatt er interessert i, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne flørter med deg, men ikke vil gå videre, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne sover i sengen sin, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne sover i sengen din, ikke voldta henne.

* Hvis en kvinne ombestemmer seg mens dere har sex, ikke voldta henne.

• Liker 10
Skrevet

ja jeg tror jeg tar forholdsregler, når du spør, jeg ringer ofte taxi hjem i stedet for å gå en liten kilometer, jeg ringer bare oslo taxi, og tar ikke en tilfeldig drosje på byen.

Skrevet

Jeg tar forholdsregler, og jeg er redd.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tar forholdsregler, og jeg er redd.

Samme her. Jeg føler meg absolutt ikke trygg.

• Liker 1
Skrevet

Tar forholdsregler, men er ikke redd.

• Liker 1
Gjest MrsTux
Skrevet

Jeg prøver å ta mine forholdsregler, men kan jo ikke akkurat ta taxi til og fra jobb. Jeg prøver ikke å være redd, men den siste tidens hendelser får en jo til å tenke...

Skrevet

Jeg vil gjerne gi råd om forholdsregler til dem som virkelig burde benytte seg av dem (sakset fra artikkel i Aftenposten):

Og dette kommer fra en som er doktor i psykiatri?

Flaut.

• Liker 1
Skrevet

Og dette kommer fra en som er doktor i psykiatri?

Flaut.

Det står ingen steder at hun har doktorgrad i psykiatri. Dt står at hun er psykolog, men det har i grunnen ingenting med saken å gjøre. Og jeg synes poenget er godt (les gjerne hele artikkelen, som handler om hvordan vi legger fokus på offer fremfor gjerningsperson, blant annet hvordan vi i langt mindre grad snakker om offerets såkalte forholdsregler når det gjelder menn som blir utsatt for blind vold).

• Liker 5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja jeg tar forhåndsregler og jeg er redd. Går ikke rundt langs Akerselva i mørten alene. Tar heller taxi hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er redd. Jeg har sluttet å gå hjem alene midt på natten, og jeg drar hjem mye tidligere enn før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verden er ikke perfekt, derfør bør ALLE (kvinner som menn) ta enkle forhåndsregler, som f.eks å ikke drikke seg sanseløse og ikke gå alene i mørke strøk. Da minsker man iallefall risikoen noe mot å bli voldtatt, men også mot å bli slått ned og ranet etc.

Så nei, jeg er ikke redd.. Selvfølgelig kan man alltid bli utsatt for noe kriminelt uansett hvor mye man har forsøkt å beskytte seg, men ved å tenke smart og ta enkle forhåndsregler så reduserer man i det minste risikoen en hel del.

I tillegg så anser jeg meg selv som et lite attraktivt voldtektsoffer, jeg går rakrygget og støtt med fokus på det som skjer rundt meg. Jeg er også parat til å kjempe og slå fra meg dersom noen likevel skulle prøve seg. Så med mindre det er våpen inne i bildet eller en hel gjeng som antaster så tror jeg min umiddelbare motstand ville vært et såpass stort overraskelsesmoment at overgriper ville mistet motet og flyktet og heller satset på å finne et annet og lettere offer.

• Liker 2
Skrevet

Og jeg synes poenget er godt (les gjerne hele artikkelen, som handler om hvordan vi legger fokus på offer fremfor gjerningsperson, blant annet hvordan vi i langt mindre grad snakker om offerets såkalte forholdsregler når det gjelder menn som blir utsatt for blind vold).

Det er kanskje noe naivt å tro at en ved å lage "forhånds-regler" for den kriminelle så hindrer man overgrep. Voldtektsmenn vet veldig godt at det de gjør er forbudt og ødeleggende (det er jo derfor de kan straffes).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...