Gå til innhold

Samboers far planlegger ekstreme ting


Gjest mann

Anbefalte innlegg

Jeg er sammen med en norsk dame, som er en herlig person. Og jeg liker hennes foreldre veldig godt. De er veldig hyggelig mot meg og jeg blir inkludert av dem på mange hyggelige måter som jeg liker.

Men det er også et problem.

Nå er det kanskje feil forum å spørre i siden det er en guide for kvinner. Men jeg vet det er også noen menn her som kanskje vet hvordan det er som svigersønn.

Faren til dama vil gjerne inkludere meg i alle mulig typsk norsk kulturelle ting.

Jeg har vært på ski, jeg har vært på "jakt" (dvs sitte i kulde på en sammenleggbar krakk i mange timer uten å prate mens man venter på "viltet" som skal komme forbi), jeg har gått tur fra hytter til hytter på fjellet (innmari slitsomt). Og vært på fisking (som var kult).

Og i fjor i påsken var jeg med hennes familie til dems hytte på fjellet. Ja, og det er uten strøm, vann og med utedo. Man må bære ting dit fra bilen og helst med ski når det er snø.

Nå gleder hun seg villt til å dra dit igjen. Og det blir sikkert ok det. Hvis man skulle sove inne i hytten.

Men så sier hennes far at nå skal vi ligge ute i teltet dems utenfor hytta og "oppleve det".

Javel tenker jeg.

Det vil jeg jo ikke... Men jeg må jo gjøre det. Ellers så oppfatter han jo meg som en pyngle.

Jeg gruer meg til påske i telt utenfor hytten som ikke har strøm og vann men med utedo.

Er det noe man kan si så man kan få stoppet det med æren i behold, så man slipper å fryse ute i et telt? Men uten at han merker at jeg ikke vil sove i ubehagelig, frossent telt og bli klaustrofobisk i sovepose? For jeg tenker meg at han er typen til å le av sånt...

Hva gjør andre?

Jeg vet såklart at det er noe som man skal snakke med damen sin om, men det er greit å få noen andres innspill om hva de kunne ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si det høres litt snodig ut å sove i telt utenfor hytten, kun for å oppleve det. Er snakk om en natt eller under hele oppholdet. Ellers så høres faren til kjæresten din ut som en engasjert mann som sikkert bare vil inkludere deg, men skjønner godt at alt dette kan bli slitsomt. Hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg nok først og fremst tatt det opp med kjæresten og deretter evt. snakket med faren til kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk dette høres veldig spennende og gøy ut. :)

Tror en del vil misunne deg svigerfaren din. Når det gjelder hytteturen med utedo etc. så var det nettopp sånne hytteturer som var vanlig før, ikke luksushytter med nesten mer komfort enn man har hjemme.

Pass på å skaffe deg en god sovepose så kan overnatting i telt bli noe du har lyst til å prøve igjen. Jeg skulle veldig gjerne hatt en svigerfar som din, og jeg er dame. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det høres litt snodig ut å sove i telt utenfor hytten, kun for å oppleve det. Er snakk om en natt eller under hele oppholdet. Ellers så høres faren til kjæresten din ut som en engasjert mann som sikkert bare vil inkludere deg, men skjønner godt at alt dette kan bli slitsomt. Hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg nok først og fremst tatt det opp med kjæresten og deretter evt. snakket med faren til kjæresten.

Det er snakk om at damene skal sove inne i hytten mens vi mennene skal sove ute i teltet. Han har visstnok mange ganger gjort det samme sammen med sin sønn og nevø. Nå er det min tur...

Sønnen syns sånt er stas. Jeg, ikke like mye.

Jeg sov i en lavo (same-telt) sammen med sønnen (damas lillebror) en gang, noe som var hardt, kaldt og vått. Og sov ikke ett sekund. Det var bare én helg (med massiv hodepine og slitsomt), og jeg fikk ørebetennelse etterpå.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dama om det ennå, siden jeg fikk høre om det teltet først i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke snodig å sove i telt utafor? Det gjorde jeg masse i hagen da jeg var liten! :vinke:

Jeg synes du burde gjøre det, det er nydelig vær og naturen vil gjøre deg bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilket opphav du har siden du presiserer at hun er norsk?

En annen ting å tenke på er at det der er familien hennes og at hun liker slikt. Hvis du ikke egentlig trives med det så er det jo ikke sikkert dere passer helt sammen siden hun nok vil dra deg med på flere slike turer i fremtiden. Hytter, fjellvandring og jakt er en livsstil mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk dette høres veldig spennende og gøy ut. :)

Tror en del vil misunne deg svigerfaren din. Når det gjelder hytteturen med utedo etc. så var det nettopp sånne hytteturer som var vanlig før, ikke luksushytter med nesten mer komfort enn man har hjemme.

Pass på å skaffe deg en god sovepose så kan overnatting i telt bli noe du har lyst til å prøve igjen. Jeg skulle veldig gjerne hatt en svigerfar som din, og jeg er dame. ;)

Joda. Jeg syns han er grei. Og setter pris på at han vil inkludere meg i ting, og jeg vil jo gjerne bli med på forskjellig og gjøre et godt inntrykk som svigersønn. Men jeg er altså pynglete i forhold til å sove i telt utenfor hytten... :sjenert: Jeg syns i utgangspunktet at jeg ville heller ha vært i byen hele påsken, og tatt kaffe på café og lagd god middag hjemme. Men var innstilt på å være positiv til å dra på hytten, siden dama gleder seg.

Men så sier han det med telt, og jeg merker at det vil jeg helt sikkert ikke. Men kommer muligens til å tvinge meg for å gjøre et bra inntrykk, hvis jeg ikke finner en måte å få stoppet det på...

(Det var altså meg som postet over her som Gjest 01:26, men glemte å fylle ut feltet med nick..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer en kansje en natt ? Syns du bare skal gi beskjed hvis du kommer opp der og det viser seg at det er helt jævlig og umulig å sove. Syns du skal prøve en natt, og hvis han ler av deg for at du misslikte det, er det kansje noe du må leve med. Hvor viktig er det for deg å tøffe seg egentlig?

Hvis du er med en natt kan han ikke si at du ikke prøvde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilket opphav du har siden du presiserer at hun er norsk?

En annen ting å tenke på er at det der er familien hennes og at hun liker slikt. Hvis du ikke egentlig trives med det så er det jo ikke sikkert dere passer helt sammen siden hun nok vil dra deg med på flere slike turer i fremtiden. Hytter, fjellvandring og jakt er en livsstil mer eller mindre.

Joda, han har sånn livvstil og det har slektningene hennes også. Jeg prøver å bli mer sportslig og har jo vært i trening på ski, som jeg ikke kunne så godt fra jeg var liten. Jeg syns jo det er kult å bli med på forskjellig, men noen greier er bare ikke min ting, som det med å ligge i telt utenfor en hytte...

Så det jeg lurer på er jo hvordan man sier fra om å ikke like akkurat det aller best , uten å framstå som en pyngle.

Om hun og jeg passer sammen, det har vi vel funnet ut gjennom den tiden vi har vært sammen, og etterhvert som vi ble samboere.

Hun er ikke en som er med og sitter i skogen på jakt eller står og fisker i en elv. Men hun syns det var fint at jeg ville prøve det, og kommer over ens med hennes far. (Jeg tror han inviterte til sånt også fordi han ville "teste meg" litt ut, også...) Men hun krever ikke sånt av meg.

At hun vil på hytten deres er jo fordi hun har mange gode minner derfra, og ikke at hun forlanger at jeg skal oppføre meg "ultranorsk". Men at det er tradisjon for henne med hyttepåske.

Dessuten så var vel ikke poenget å få råd om å slå opp med henne, men hva andre ville ha sagt til svigerfaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer en kansje en natt ? Syns du bare skal gi beskjed hvis du kommer opp der og det viser seg at det er helt jævlig og umulig å sove. Syns du skal prøve en natt, og hvis han ler av deg for at du misslikte det, er det kansje noe du må leve med. Hvor viktig er det for deg å tøffe seg egentlig?

Hvis du er med en natt kan han ikke si at du ikke prøvde :)

Det er fra torsdag til tirsdag. Hvis jeg blir med én natt og gir opp etterpå, så kan jeg tenke meg at han vil le og syns det var litt vel pynglete...

Jag må finne en måte å avtale det på, så jeg ikke får ydmykelser, ørebetennelser en gang til, og hodepine pga å ikke ha sovet. Dessuten blir det vel noe skigåing på dagtid, kan jeg tenke meg. Så da kan man trenge å sove og ikke ha vondt i hodet+ryggen og få klaustrofobi i soveposen...

Dessuten er det slitsomt nok med vann på kanner, så man ikke kan få vasket seg sikkelig heller. Og masse brødskiver i stedenfor varm mat, og ingen skikkelig te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra torsdag til tirsdag. Hvis jeg blir med én natt og gir opp etterpå, så kan jeg tenke meg at han vil le og syns det var litt vel pynglete...

Jag må finne en måte å avtale det på, så jeg ikke får ydmykelser, ørebetennelser en gang til, og hodepine pga å ikke ha sovet. Dessuten blir det vel noe skigåing på dagtid, kan jeg tenke meg. Så da kan man trenge å sove og ikke ha vondt i hodet+ryggen og få klaustrofobi i soveposen...

Dessuten er det slitsomt nok med vann på kanner, så man ikke kan få vasket seg sikkelig heller. Og masse brødskiver i stedenfor varm mat, og ingen skikkelig te.

Uff, jeg glemmer altså å skrive at det er meg...Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB som synes det høres spennende og gøy ut.

Du virker som en skikkelig all right som har et godt forhold til svigerfamilien din. De må selvfølgelig ta hensyn til deg og dine grenser, og det vil jeg tro at de gjør hvis du snakker med dem. De vet helt sikkert at ikke alle har samme interessene som dem.

Når det er sagt så skal du kanskje være glad du ikke er vår svigersønn for da kunne du blitt utsatt for noen av de samme tingene + at du måtte spist smalahovve. Det er nemlig manndomsprøven mannen min utsetter våre døtres beilere for. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke pingle fordi man ønske å tilbringe påskeferien på en litt mer behagelig måte enn i telt! Du er jo allerede på en hytte hvor du skal leve på en helt annen måte enn hva du er vant med hjemme.

Snakk med han og si pent takk for tilbudet, men at du heller vil sove inne. Verre er det ikke. Er vel ikke vits i å late som man er et friluftsmenneske om man ikke er det? Tenk fremover i tid også, om du planlegger å være med dama di i fremtiden kommer du sikkert til å havne i denne situasjonen flere kommende påsker...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke pingle fordi man ønske å tilbringe påskeferien på en litt mer behagelig måte enn i telt! Du er jo allerede på en hytte hvor du skal leve på en helt annen måte enn hva du er vant med hjemme.

Snakk med han og si pent takk for tilbudet, men at du heller vil sove inne. Verre er det ikke. Er vel ikke vits i å late som man er et friluftsmenneske om man ikke er det? Tenk fremover i tid også, om du planlegger å være med dama di i fremtiden kommer du sikkert til å havne i denne situasjonen flere kommende påsker...

Jo det er nettopp det. Jeg tenker at derfor blir det viktig hvordan jeg sier fra til han nå, så han skjønner at jeg kan godt bli med på sånt som å fiske ( :jepp: ) eller jeg kan godt bli med på tur i naturen og sånne ting. Det er bare hyggelig det. Men helst ikke sove i telt ute i kulden...

Jeg vil jo ikke virke utakknemmelig heller, eller at det ser ut som at jeg har latet som jeg likte ting jeg var med på før, men egentlig hatet det. Jeg hatet det jo ikke,( bortsett fra å sove i lavo...)

Jeg syns det er litt vanskelig å vite hvordan legge det fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Jeg tror svigerfar prøver seg på litt "male-bonding" med deg, virkelig inkludere deg og få deg til å føle deg velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene. Utsette folk for telt om vinteren og inntørkede sauehoder? :overrasket: Jeg skjønner ikke poenget.

Hvis jeg var TS ville jeg ha sagt fra til kjæresten at jeg ikke ville/ikke var noe for meg/ikke kunne ramle meg inn - og så ville jeg regnet med at det ble respektert og forstått. Hvis ikke hadde jeg blitt i byen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan jeg spørre hvilket opphav du har siden du presiserer at hun er norsk?

En annen ting å tenke på er at det der er familien hennes og at hun liker slikt. Hvis du ikke egentlig trives med det så er det jo ikke sikkert dere passer helt sammen siden hun nok vil dra deg med på flere slike turer i fremtiden. Hytter, fjellvandring og jakt er en livsstil mer eller mindre.

Hvordan er det relevant? Jeg er urnorsk og hater alt det ta beskriver. Hvorfor sove ute når man har hytte??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det relevant? Jeg er urnorsk og hater alt det ta beskriver. Hvorfor sove ute når man har hytte??

Helt meningsløst. :fnise:

Og det er i alle fall meningsløst å skulle teste ut folk på den måten. Det grenser jo mot sadisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd: Si til kjæresten: "Jeg er ikke vant til å sove i telt i snøen og er ikke så interessert i det heller. Jeg kan strekke meg langt, men akkurat det der er bare ikke meg." Hvis kjæresten er det minste empatisk vil hun formidle dette til sin far med stor overbærenhet og varme og dessuten på en måte som unngår at du blir til latter.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svigerfar prøver seg på litt "male-bonding" med deg, virkelig inkludere deg og få deg til å føle deg velkommen.

Ja jeg kan tenke at det kan være saken. Helt til å begyne med tror jeg han ville teste meg ut (spesiet det med å dra på jakt den gangen, og det med å gå fra hytter til hytter om sommeren) Men nå tror jeg han vil faktisk gjøre ting sammen (som det med fisking).

Så derfor vil jeg si fra på en respektfull måte, samtidig som jeg vil jo ikke at han skal tenke at jeg er kylling, heller... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...