Gå til innhold

Periodisk Faste!

Anbefalte innlegg

Gjest tronder
Skrevet

Sitter å leser masse om lavkarbo og 6+ små måltider om dag, og må bare få si at jeg blir oppgitt over hvor folk stresser med dette.

Er det noen her som har hørt om periodisk faste?

Jeg tenker på at alle dere kvinner som er i arbeidslivet og familie, hvordan greier dere å planlegge 6måltider som bare gjør deg mere sulten?

Hva hvis jeg sier at det finnes en metode der du kan spise deg mett på 2-4 måltider om dag, omtrent akkurat når det passer deg? Noen som tror på dette?

Vel: www.leangains.com og http://thesameffect.com/ har oppskriften på hvordan!

Og selv om dette er kroppsbyggere så funker opplegget for normalt dødelige også.

Jeg har selv hivd meg på bølgen, og har endelig greid å få fokus bort fra mat! Samt kunne spise meg mett hvert måltid er fantastisk.

Kjør diskusjon om de gamle mat mytene skal få leve lengere:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her. Nå har jeg ikke trengt å miste masse vekt, men jeg gikk ned 6 kg enkelt ved å følge periodisk faste.

Det jeg kanskje liker best med det, er at jeg ikke trenger å kutte kalorier eller noe spesielt ut av inntaket mitt. Samt jeg føler insulinnivået mitt er mer stabilt når jeg spiser på denne måten.

Uten at det er noe magisk, forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. Men dette kan være verdt å hvertfall gi et forsøk for mange, mer enn 2 dager sånn at man kommer over "frokostkneika" :-)

Skrevet

Jeg synes teorien bakom det er spennende, men jeg er litt usikker på å prøve noe sånt. Jobber skift med svært varierte arbeidstider, noe som gjør en standardisert matplan blir vanskelig å følge.

Er også litt bekymret for sult. Jeg kan ikke drive med noe som går ut over arbeid og trening.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg faster hver natt, jeg. :)

• Liker 4
Gjest tronder
Skrevet

Jeg synes teorien bakom det er spennende, men jeg er litt usikker på å prøve noe sånt. Jobber skift med svært varierte arbeidstider, noe som gjør en standardisert matplan blir vanskelig å følge.

Er også litt bekymret for sult. Jeg kan ikke drive med noe som går ut over arbeid og trening.

Angående sult trenger du ikke å tenke på dette, men jeg kan se problemet med varierende arbeidstider. Tror Martin Berkham skriver litt om dette på Leangains.com om jeg husker riktig.

Men for min egen del, så har all sultfølelse bare forsvunnet, ja det rumler litt i magen, men jeg er ikke sulten (bare magesekken som reparerer seg selv og gjør seg klar til neste måltid).

Ta en kikk inne på siden om du finner noe om varierende arbeidstider. Ellers så har du boka "Eat stop eat": Faste 24 timer 2 ganger i uka (viktig å ikke kompensere når du bryter fasten med overspising).

Trening etter 16 timers faste er noe du burde prøve! Du er kanonfokusert og har en giv som gir et utrolig trykk på treninga.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker PF! :) Jeg følger det selv, spiser første måltid etter trening rundt 12-13 tiden og ett lettere iløpet av dagen + ett større på kvelden med en slags "dessert"! Funker som bare det :D

Skrevet

Interessant! Hva går dette ut på??

Skrevet

Interessant! Hva går dette ut på??

Oftere faste enn etter fastelaven.

Det finnes forskjellige periodiske fastemodeller (eng intermittent fasting). Noen av dem baserer seg på at hele dagsbehovet av energi skal inntas i løpet av et tidsvindu i løpet av dagen. F.eks. 8 timer fra 12-20.

Andre modeller tilsier at du faster 2-3 ganger 24t i løpet av uken.

Interessant konsept, men jeg er alltid skeptisk til "lette" løsninger.

• Liker 1
Skrevet

Oftere faste enn etter fastelaven.

Det finnes forskjellige periodiske fastemodeller (eng intermittent fasting). Noen av dem baserer seg på at hele dagsbehovet av energi skal inntas i løpet av et tidsvindu i løpet av dagen. F.eks. 8 timer fra 12-20.

Andre modeller tilsier at du faster 2-3 ganger 24t i løpet av uken.

Interessant konsept, men jeg er alltid skeptisk til "lette" løsninger.

Og hvorfor er det en "lett løsning"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er lettere å kaste seg på slike "regimens" som lover ditt og datt.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke se for meg hvordan blodsukkeret kan klare å holde seg stabilt på denne måten? Kan noen forklare? For dette høres rett og slett latterlig ut.

• Liker 2
Skrevet

Syns dette hørs ut som en veldig tidsbegrensa løsning, hvis ikke greia er at man skal gjøre dette for alltid?

Når man kutter ut fastinga går man vel opp igjen?

Gjest tronder
Skrevet

Blodsukkeret holder seg stabilt i 16 timer om dagen (man spiser ikke, så ikke behov for store mengder insulin utskillelse), noe som er 8 timer mer enn hos den gjennomsnittlige nordmann. Dessuten så kan du ikke spise så mye søtsaker, hvordan hadde formen din blitt om du spiste 2 sjokoladeplater en dag og du måtte vente 16 timer til neste måltid?

Det som er farlig med blodsukkeret er at folk går med forhøyede insulinnivåer konstant, noe som gjør kroppen resistent etter en tid. Ja insulinet er stabilt, men hele tiden for høyt (dessuten er det insulin som lagrer kroppsfett :P så du ønsker ikke stabilt høyt insulin heller).

Insulin er en buffer mot høye blodsukkerverdier, og reguleres naturlig ved et spisemønster slik kroppen er vandt med fra gammelt av. Alle mytene med mat hele tiden er det matprodusentene som har fått oss til å tro på. For en steinaldermann var det aldri en selvfølge med mat 6 ganger om dag, og insulin produksjonen er tilpasset dette spisemønstret.

Når det gjelder en enkel løsning på kroppsvekt og komposisjon så er det enkelt og greit kcal inn = kcal ut

Posekurer osv funker de, men kroppen blir vandt med lavt mat inntak, og dette tenker ikke folk på når kuren er over = går fort opp i vekt igjen. løsningen for periodisk faste er kort og godt at man kan spise seg mett når man først spiser, i stedet for å spise ofte og lite og aldri bli helt mett. Skal du ned i vekt med periodisk faste må man fremdeles spise mindre enn kroppen bruker. Dette mener jeg er enklere ved fasting enn ved mange små måltider, jeg vil spise meg mett når jeg spiser! For det første: jeg er aldri sulten lengere, så å gå lange perioder på bare fettforbrenning er ikke noe problem, og når jeg først spiser så kan jeg legge inn salat i stedet for en potet og spise meg mett mens jeg havner på underskudd. Viktig å drive med styrketrening og innta proteiner ved dette spisemønsteret ellers forsvinner musklene!

Om du ønsker dette som en midlertidig løsning er det helt greit, men de jeg har lest om som har hoppet på dette kommer aldri til å slutte, og det gjelder meg selv også! Er så godt å kunne spise seg mett samtidig som man går ned i vekt.. 2500kcal er ikke vanskelig å spise med gammel tankegang, prøv 2500kcal i 1 måltid = 2kg rent kjøtt!

Gjest aeikina
Skrevet

Driver med PF selv..

Er inne i min 3 uke (litt surr i helgene ennå)men synes det går kjempe bra..

Deilig å vite at man kan spise masse med go samvittighet når tiden er inne.

Jeg bruker dette også for å gå ned, så jeg passer fortsatt på kaloriene.

Er fortsatt endel sulten på morningen,men regner med at det er en balnding av litt for lite mat i siste måltid, og at jeg ikke er helt vandt til dette enda.

Har ett spisevindu fra 1400-2100.

Er overlykkelig for å ha "funnet" denne måten å leve på..:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Driver med PF selv..

Er inne i min 3 uke (litt surr i helgene ennå)men synes det går kjempe bra..

Deilig å vite at man kan spise masse med go samvittighet når tiden er inne.

Jeg bruker dette også for å gå ned, så jeg passer fortsatt på kaloriene.

Er fortsatt endel sulten på morningen,men regner med at det er en balnding av litt for lite mat i siste måltid, og at jeg ikke er helt vandt til dette enda.

Har ett spisevindu fra 1400-2100.

Er overlykkelig for å ha "funnet" denne måten å leve på..:)

Dette skjønner jeg ingenting av jeg. *hvor er teskjeen?*

Du spiser masse og det du vil FØR kl. 1400 og ETTER 21.00? Og ingenting i den perioden?!?

Spesielt.....

Gjest tronder
Skrevet

aeikina:

For kvinner har jeg lest at det kan lønne seg å ha et 10 timers vindu for mat, men har du ikke noe problem med mengden så er det topp.

Angående mat for å ikke bli så sykt sulten er lite karbs men proteiner og fett. Gjerne "trege" proteiner av typen Kasein (finnes i ost, egg osv.. google is your friend). dette holder deg mett mye lengre.

og for mange tar det opptil en måned for kroppen å omstille seg. Så du kan berolige deg med at morgen "sulten" forsvinner. .Den sitter kun i hodet, og rumlingen i magen er ikke sult men magesekken som trekker seg sammen for å rense seg. For meg hjalp det å omstille hodet på at rumling i magen ikke er det samme som sult.

Uansett flott å se flere folk her inne som følger dette konseptet til forskjell fra all denne lav-karbo trådene.

Gjest aeikina
Skrevet

aeikina:

For kvinner har jeg lest at det kan lønne seg å ha et 10 timers vindu for mat, men har du ikke noe problem med mengden så er det topp.

Angående mat for å ikke bli så sykt sulten er lite karbs men proteiner og fett. Gjerne "trege" proteiner av typen Kasein (finnes i ost, egg osv.. google is your friend). dette holder deg mett mye lengre.

og for mange tar det opptil en måned for kroppen å omstille seg. Så du kan berolige deg med at morgen "sulten" forsvinner. .Den sitter kun i hodet, og rumlingen i magen er ikke sult men magesekken som trekker seg sammen for å rense seg. For meg hjalp det å omstille hodet på at rumling i magen ikke er det samme som sult.

Uansett flott å se flere folk her inne som følger dette konseptet til forskjell fra all denne lav-karbo trådene.

Ja vet jeg skal spise mye protein.. Bare litt vanskelig til tider, er ikke noe fan av å lage mat og har aldri stekt ett egg engang, hehe ikke noe husmor kan du si.Men det jeg spiser er som oftest en stor tinje vanilje Ja-youghurt og ett eple, så er det trening etterfulgt av enda ett eple(blitt avhengi av epler,prøver å kutte ned)også er det middag som oftest er masse salat da er det snakk om 250 g med fetaost og skinke. Og enda ett eple til kveldsmat...ellers hender det at jeg spiser en cc før fasten starter eller drikker en smoothie..Synes sulten ergentlig er gangske "behagelig" for da vet jeg hele systemet jobber.

Helgene skeier jeg litt mer ut. Da har jeg ett spise vindu fra ca 1400-2200 og da blir det gjerne en sjokolade eller noe annet"dritt". Men jeg håper og tror dette mønsteret vil få meg ned i vekt igjen, snakk om ca 5 kg..

Skrevet

Sånn kan du ikke leve! Frem med stekepanna!

Gjest aeikina
Skrevet

Sånn kan du ikke leve! Frem med stekepanna!

hvorfor kan ikke jeg leve sånn? Seff kommer jeg til å lage meg egg engang, men jeg har da klart meg fint hitill uten stekepanna...dessuten har jeg faktisk sjeelden tid til overs for noe og da er ikke stekepanna noe prioritet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...