Gå til innhold

Nynorsk og bokmål - dialekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe, eg tenkte det same...

Ho var då vitterleg slank?

Hva betyr vitterleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr vitterleg?

vitterleg–, -e (kjend, openberr, faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vitterleg–, -e (kjend, openberr, faktisk)

hahah, Kan du ikke skrive bokmål? Nynorsk er så stygt å både høre på og lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah, Kan du ikke skrive bokmål? Nynorsk er så stygt å både høre på og lese.

Jeg skriver ikke nynorsk, jeg svarte bare med den nynorske definisjonen fordi brukeren som skrev det skriver nynorsk. Noe jeg mener hun er i sin fulle rett til å gjøre, uten at folk som deg skal komme å klage på henne. Nynorsk er faktisk sidestilt med bokmål, og like rett å bruke som bokmål er. Hvilket skriftspråk som er stygt å lese er subjektivt, og mange vil være uenig med deg i at det er nynorsk som er stygt. For øvrig er nynorsk kun et skriftspråk, så du har ikke hørt noen snakke det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke nynorsk, jeg svarte bare med den nynorske definisjonen fordi brukeren som skrev det skriver nynorsk. Noe jeg mener hun er i sin fulle rett til å gjøre, uten at folk som deg skal komme å klage på henne. Nynorsk er faktisk sidestilt med bokmål, og like rett å bruke som bokmål er. Hvilket skriftspråk som er stygt å lese er subjektivt, og mange vil være uenig med deg i at det er nynorsk som er stygt. For øvrig er nynorsk kun et skriftspråk, så du har ikke hørt noen snakke det.

Nynorsk er IKKE bare et skriftspråk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er IKKE bare et skriftspråk.....

"Det må skilles mellom det moderne skriftspråket nynorsk og språkstadiet nynorsk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det må skilles mellom det moderne skriftspråket nynorsk og språkstadiet nynorsk."

Ja, men nynorsk er fremdeles ikke bare et skriftspråk! Hva vil du frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nynorsk er fremdeles ikke bare et skriftspråk! Hva vil du frem til?

Hva mener du det er i tillegg til et skriftspråk, da? Jeg aner ikke hva du prater om, så for at jeg skal forstå det, må du nesten fortelle meg hva mer enn et skriftspråk nynorsk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du det er i tillegg til et skriftspråk, da? Jeg aner ikke hva du prater om, så for at jeg skal forstå det, må du nesten fortelle meg hva mer enn et skriftspråk nynorsk er.

Det går jo ann å snakke nynorsk, Det er mange som snakker nynorsk : På forskjellige dialekter vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å snakke nynorsk, Det er mange som snakker nynorsk : På forskjellige dialekter vel og merke.

Da har de dialekter som ligner på nynorsk, de snakker ikke nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de dialekter som ligner på nynorsk, de snakker ikke nynorsk.

Det er fremdels nynorsk... Bokmål da? Går det ikke ann å snakke bokmål heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdels nynorsk... Bokmål da? Går det ikke ann å snakke bokmål heller da?

Det vil jeg påstå. Det er nok mange dialekter som høres ut som sånn som man enten høres ut når man "tenker på" bokmål eller nynorsk, men jeg vet ikke om en eneste dialekt som heter bokmål eller nynorsk. Det finnes sikkert mange dialekter i Oslo-området som "høres ut som" bokmål, men jeg har ikke møtt på et eneste menneske derfra som snakker 100% likt som bokmål skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, vis meg gjerne eksempler på og dokumentasjon om dialektene bokmål og nynorsk - da skal jeg gi meg.

Og beklager for komplett avsporing, flytt gjerne diskusjonen vår ut av tråden og inn på språkforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokmål/nynorsk diskusjon igjen, ja ;)

Og - som an. brukar over meg skriv - begge er SKRIFTSPRÅK. Ingen snakkar verken nynorsk eller bokmål. Alle snakkar dialekt. Enkelte dialektar ligg nærme bokmål, andre nærme nynorsk, mange lignar ikkje særleg på nokon av dei.

Diskusjon over ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg påstå. Det er nok mange dialekter som høres ut som sånn som man enten høres ut når man "tenker på" bokmål eller nynorsk, men jeg vet ikke om en eneste dialekt som heter bokmål eller nynorsk. Det finnes sikkert mange dialekter i Oslo-området som "høres ut som" bokmål, men jeg har ikke møtt på et eneste menneske derfra som snakker 100% likt som bokmål skrives.

Jeg kan diskutere i all evighet, for jeg står for det jeg har sagt! Det går ikke ann og si at bokmål og nynorsk ikke er noe annet enn et skriftspråk. Både nynorsk og bokmål har påvirket sterk til hvordan de ulike dialektene i Norge idag høres ut, Bokmål er jo veldig likt Dansk foreksempel, men det er ikke helt likt naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden "Hva er lubben i dine øyne" ble jeg involvert i en diskusjon om nynorsk. For å ikke avspore den tråden helt flytter jeg heller diskusjonen inn hit.

Diskusjonen begynte med denne setningen i mitt innlegg:

- ...For øvrig er nynorsk kun et skriftspråk, så du har ikke hørt noen snakke det.

Hvorpå en annen bruker svarte:

- Nynorsk er IKKE bare et skriftspråk.....

Jeg:

- "Det må skilles mellom det moderne skriftspråket nynorsk og språkstadiet nynorsk."

En annen bruker:

- Ja, men nynorsk er fremdeles ikke bare et skriftspråk! Hva vil du frem til?

Jeg:

- Hva mener du det er i tillegg til et skriftspråk, da? Jeg aner ikke hva du prater om, så for at jeg skal forstå det, må du nesten fortelle meg hva mer enn et skriftspråk nynorsk er.

En annen bruker:

- Det går jo ann å snakke nynorsk, Det er mange som snakker nynorsk : På forskjellige dialekter vel og merke.

Jeg:

- Da har de dialekter som ligner på nynorsk, de snakker ikke nynorsk.

En annen bruker:

- Det er fremdels nynorsk... Bokmål da? Går det ikke ann å snakke bokmål heller da?

Jeg:

- Det vil jeg påstå. Det er nok mange dialekter som høres ut som sånn som man enten høres ut når man "tenker på" bokmål eller nynorsk, men jeg vet ikke om en eneste dialekt som heter bokmål eller nynorsk. Det finnes sikkert mange dialekter i Oslo-området som "høres ut som" bokmål, men jeg har ikke møtt på et eneste menneske derfra som snakker 100% likt som bokmål skrives.

Forresten, vis meg gjerne eksempler på og dokumentasjon om dialektene bokmål og nynorsk - da skal jeg gi meg.

Brukeren imli:

- Bokmål/nynorsk diskusjon igjen, ja ;)

Og - som an. brukar over meg skriv - begge er SKRIFTSPRÅK. Ingen snakkar verken nynorsk eller bokmål. Alle snakkar dialekt. Enkelte dialektar ligg nærme bokmål, andre nærme nynorsk, mange lignar ikkje særleg på nokon av dei.

En annen bruker:

- Jeg kan diskutere i all evighet, for jeg står for det jeg har sagt! Det går ikke ann og si at bokmål og nynorsk ikke er noe annet enn et skriftspråk. Både nynorsk og bokmål har påvirket sterk til hvordan de ulike dialektene i Norge idag høres ut, Bokmål er jo veldig likt Dansk foreksempel, men det er ikke helt likt naturligvis.

Altså, jeg er ikke ute etter å ha rett, men å forstå hva du/denne brukeren skal fram til. Hvis nynorsk/bokmål ikke bare er skriftspråk, hva er det de er i tillegg til det, da? At de kun er skriftspråk hadde jo ikke forandret det at de (som skriftspråk) kunne ha påvirket hvordan norske dialekter høres ut - derfor skjønner jeg ikke hva det er de er i tillegg til skriftspråk. Om "En annen bruker" eller noen andre kunne ha forklart meg det, hadde jeg blitt veldig glad - for jeg har i hvertfall lært at bokmål og nynorsk er skriftspråk og det er ingen som snakker 100% sånn som man skriver på disse skriftspråkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid forstått det slik at bokmål og nynorsk er begge skriftspråk. Det finnes dialekter som kan minne om disse skriftspråkene i varierende grad, men det er ikke egne dialekter så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid forstått det slik at bokmål og nynorsk er begge skriftspråk. Det finnes dialekter som kan minne om disse skriftspråkene i varierende grad, men det er ikke egne dialekter så vidt jeg vet.

Det er det jeg også mener (og har lært), men det virker som om "En annen bruker" mener at disse skriftspråkene er noe annet i tillegg, noe jeg aldri har hørt om.

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Her er AB fra den forrige tråden.

Det jeg vil frem til er at det blir feil å kalle nynorsk og bokmål kun for et skriftspråk. Hvorfor? Det er fordi disse har så stor påvirkning på Norges dialekter idag, og alle dialektene vi har er påvirket av en av dem. Er enig at man ikke kan si at " Hun der snakker nynorsk", men jeg vil alikavel si at nynorsk og bokmål er mer enn bare et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsklærerhjertet mitt bristet litt nå kjente jeg! Nynorsk og bokmål er skriftspråk. Skriftspråk som har blitt utviklet på bakgrunn av dialekt og talemål. Derav de gamle termene, landsmål og riksmål.

For guds skyld, vi snakker dialekt! Ingen snakker verken nynorsk eller bokmål. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...