Gå til innhold

Nynorsk og bokmål - dialekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er skriftspråk, ja. Det er ingen som snakker nynorsk eller bokmål, men dialekter kan ligne på en av delene, litt på begge eller ikke på noen. ;) Det imli skriver er riktig.

For å være veldig pirkete så snakker de faktisk normert bokmål eller nynorsk i de fleste nyhetssendinger på NRK (radio/tv). Men det er altså ikke dialekten til journalistene, de bare "snakker skriftspråket" for at alle skal forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokmål og nynorsk er begge kun skriftspråk. Dersom man leser språkhistorie om "den store språkstriden" på midten av 1800-tallet, så ser man at de begge ble "laget" for å få skriftspråk som lå tettere opp under talespråket enn det den dansken man hadde skrevet gjorde. I all den grad noen snakker nynorsk i landet her, må det være nyhetsopplesere i nrk og skuespillere på Det Norske Teater som "talar nynorsk" fremfor sine respektive dialekter for å ikke bruke "sære ord".

Jeg la for øvrig merke til at brukeren du diskuterte med i åpningsinnlegget hadde sagt "Både nynorsk og bokmål har påvirket sterk til hvordan de ulike dialektene i Norge idag høres ut, Bokmål er jo veldig likt Dansk foreksempel, men det er ikke helt likt naturligvis." . Dette vitner dessverre om uvitenhet, da det er fullstendig motsatt som er tilfelle: dialektene har vært der lenge, skriftspråkene er basert på dem -ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Her er AB fra den forrige tråden.

Det jeg vil frem til er at det blir feil å kalle nynorsk og bokmål kun for et skriftspråk. Hvorfor? Det er fordi disse har så stor påvirkning på Norges dialekter idag, og alle dialektene vi har er påvirket av en av dem. Er enig at man ikke kan si at " Hun der snakker nynorsk", men jeg vil alikavel si at nynorsk og bokmål er mer enn bare et skriftspråk.

Øh... hæ? Alle skriftspråk påvirker talespråket i landet de benyttes. Det betyr ikke at de er "mer enn bare skriftspråk", det betyr at de påvirker talespråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tigress

Eg er redd det er litt sanning i båe at bokmål og nynorsk berre er skriftspråk, OG at det er av og til nokon som snakkar bokmål og nynorsk. På NRK høyrer ein ofte folk som les nynorsk, og ein høyrer at dei ikkje har ei dialekt som ligg tett opptil nynorsknorma, og då snakkar dei jo nynorsk. Samstundes kan ein vel seie at når folk som til dømes er sunnmøringar les bokmål, så snakkar dei jo bokmål. Men generelt sett er det ingen som har ei dialekt som er nett slik nynorsken er, ein har berre dialektar som er meir eller mindre like nynorsknorma, på same måte som det er folk som snakkar bokmålsnær. Nynorskingar vil truleg seie at eg snakkar ganske bokmålsnært, men eg har masse formar i språket mitt som ein ikkje kan skrive på bokmål, men som går fint på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Norsklærerhjertet mitt bristet litt nå kjente jeg! Nynorsk og bokmål er skriftspråk. Skriftspråk som har blitt utviklet på bakgrunn av dialekt og talemål. Derav de gamle termene, landsmål og riksmål.

For guds skyld, vi snakker dialekt! Ingen snakker verken nynorsk eller bokmål. :kjefte:

Hvis du er norsklærer vet du vel at "briste" heter "brast" i preteritum :fy_fy: .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...