Gå til innhold

Til alle dere som velger "unike" babynavn


LeJardinSecret

Anbefalte innlegg

Stakkars gutten som må hete Kjell. Det finnes da andre "kjedelige" navn man kan velge, som ikke er så gubbete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker navn som Sofie, Mathea, Isabella, Mathias og Jonas..Så blir ikke noe Markus Leander og Leah alexandra på mitt barn.. :fnise:

Navnene du nevner er de som troner øverst på topp10-listene i disse dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene du nevner er de som troner øverst på topp10-listene i disse dager. ;)

Hva i alle dager har det å si? Jeg aner ikke hva som er på topp ti-listen da jeg ikke har kikket på den, og har per dags dato få venner med barn. Ingen jeg vet om har døpt barnet sitt noen av de navnene. Og det tråden handler om er disse sukkersøte, "kongelige" kombinasjonene som i og for seg egentlig ikke passer sammen. Du ser ikke mitt barn komme med navnet Sofie Savannah eller noe annet slikt. Jeg skal ha et helt vanlig navn, som jeg selv synes er fint. Hvorvidt enkeltnavnet er på poppislisten eller ei det aner ikke jeg. Dette er navn jeg har likt siden jeg var lita jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Anna/Anne er det mest brukte navnet i Norge.

...Og Maria/Marie er rett bak Anna/Anne. Dette er faktisk de mest brukte navn i vestlig verden. Kombinasjonen er også utrolig mye brukt.

Jeg vil gjerne kalle min datter Helene. Vanlig navn blant mødre nå til dags ;)

Ja, jeg vet at det er vanlige navn i Norge, men jeg mente at det ikke ligger på topp 10 for årskullet og årene før og etter, slik at det ikke er 6 Anner og 12 Mariaer i klassen... Poenget er at jeg vil ha vanlige navn, men ikke topp 10 navn.

Edit: har sjekka SSB, Anne/Anna og Marie/Maria er verken på topp 10 i 2010, 2009 eller 2007 (08 fant jeg ikke i farten) - sååå I'm good.

Endret av Mynona83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell faktisk.. faen det må være noe av det kjedeligste og styggeste navnet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange navn som ikke er særlig i bruk i dag som Vivi, Rita, Siv og Berit. Norske navn, men de som heter det begynner å runde de 50.

Mine unger har unike navn. Ikke søte eller dillete, men fortsatt unike etter mange år. Akkurat det jeg ønsket. Var møkk lei av å ha et navn som alle andre hadde da jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliky

Kjell faktisk.. faen det må være noe av det kjedeligste og styggeste navnet!

Heller Kjell enn Leander og Chrisander :fnise:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutten som må hete Kjell. Det finnes da andre "kjedelige" navn man kan velge, som ikke er så gubbete.

Kjell kommer jo til å være kjemeeksotisk i en klasse med bare Lucas'er og Emma'er da. Og grunnen til at vi på 20+ oppfatter det som "gubbete" er jo at vi forbinder det med folk på 50+. En slik assosiasjon vil jo ikke 7-åringer ha, og da vil jo ikke barnet selv eller de andre ungene oppfatte navnet slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Kjell kommer jo til å være kjemeeksotisk i en klasse med bare Lucas'er og Emma'er da. Og grunnen til at vi på 20+ oppfatter det som "gubbete" er jo at vi forbinder det med folk på 50+. En slik assosiasjon vil jo ikke 7-åringer ha, og da vil jo ikke barnet selv eller de andre ungene oppfatte navnet slik.

Moren til en jeg gikk i klasse med på vgs var rundt 60 da, så runt 70 nå. Hun var helt sjokkert over mitt navn, som da ligger på topp 10 lista nesten hele 80-tallet. Det var det jo bare gamle kjærringer som het. Hun kunne ikke skjønne hva mine foreldre hadde tenkt på med å kalle meg et sånt kjærringnavn. :fnise: så det blir nok sånn med han Kjell og.

Husker bestemor synes Emma var helt forferdelig, det forbandt hun med sure gamle kjærringer. Nå er jo det super-hipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette navnejaget når stadig nye høyder. Er det ikke på tide å blåse i hva andre kaller ungene sine, så lenge man er fornøyd med kjell, Kari og Ola?

Dere fremtrer så barnslig i disse navne trådene, dere som liksom skal sette andre på plass , og nå skal det liksom være en konkuranse TS?

Hva med å bli voksen og akseptere at folk gjør som de vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det er vanlige navn i Norge, men jeg mente at det ikke ligger på topp 10 for årskullet og årene før og etter, slik at det ikke er 6 Anner og 12 Mariaer i klassen... Poenget er at jeg vil ha vanlige navn, men ikke topp 10 navn.

Edit: har sjekka SSB, Anne/Anna og Marie/Maria er verken på topp 10 i 2010, 2009 eller 2007 (08 fant jeg ikke i farten) - sååå I'm good.

Anne og Anna, Marie og Maria er navn man alltid må regne med å dele med andre uansett om de er på topp 10 eller ikke, for de blir alltid brukt av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell kommer jo til å være kjemeeksotisk i en klasse med bare Lucas'er og Emma'er da. Og grunnen til at vi på 20+ oppfatter det som "gubbete" er jo at vi forbinder det med folk på 50+. En slik assosiasjon vil jo ikke 7-åringer ha, og da vil jo ikke barnet selv eller de andre ungene oppfatte navnet slik.

Kjell kommer alltid til å være dølt, for alle kjenner en gubbete Kjell, uansett om man er 7 år eller 50. Eksotisk blir det aldri. Til det er det for traust og oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Kjell var jo litt tøft! Er det i det hele tatt et eneste barn som har fått det navnet de siste 30 årene?

Tror man scorer høyt i "vanlig, men sjelden"-kategorien om en kaller barnet noe som var vanlig på 60-70-tallet. Hvor mange nyfødte har vi hørt om de siste årene som har fått navn som Hege, Monica og Hilde?

Eller Stig, Geir og Bård?

Tør man kalle barna sine dette slipper man i alle fall å være så uniformert individualistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa'n min heter Kjell, og han er kuul han! :nei:

Han har det som en del av et dobbeltnavn, og jeg hadde ikke hatt noe imot å kalle sønnen min for Kjell-etellerannet. Faktisk synes jeg det er ganske fint i kombinasjon med et annet navn. Nå blir det ikke sånn da, for knerten i magen min må ha et navn som fungerer både på norsk og engelsk, og Kjell er nærmest umulig å uttale for engelskspråklige. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får bare bli så eksotisk det bare vil. Kjell er ikke et pent navn uansett om det hadde vært populært eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne gitt ungen et unikt navn som ingen andre har. Et internasjonalt navn som er lett å uttale på mange språk. Skulle selv gjerne hett noe som ingen andre i verden het. Ikke særlig realistisk med nesten 7 milliarder mennesker på jorda, men det er kjedelig å hete noe som tusenvis eller hundretusenvis av andre heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor bry seg? Får jeg en jente skal hun hete Adriana, og en evt gutt skal hete Aleksander. Førstnevnte er ikke så vanlig tror jeg (ikke hørt om noen som heter det hvertfall), og sistnevnte er jo ganske vanlig. Men dette er navn jeg syns er fine, og bryr meg midt i hva andre måtte mene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell kommer alltid til å være dølt, for alle kjenner en gubbete Kjell, uansett om man er 7 år eller 50. Eksotisk blir det aldri. Til det er det for traust og oppbrukt.

Dette er jo bare festlig, navn er ikke objektivt dølle eller oppbrukt. Les litt gamle navnelister, og navneforskning på dette med sykluser, og bli klok. Jeg skjønner at du personlig ikke liker navnet, men det er og blir din subjektive oppfatning.

Da jeg vokste opp var Emma, Thea og Sofie noe bare gamle tanter het, og Markus og Lukas var forbeholdt evangelister, likevel er det supertrendy nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg? Får jeg en jente skal hun hete Adriana, og en evt gutt skal hete Aleksander. Førstnevnte er ikke så vanlig tror jeg (ikke hørt om noen som heter det hvertfall), og sistnevnte er jo ganske vanlig. Men dette er navn jeg syns er fine, og bryr meg midt i hva andre måtte mene ;)

Adriana er jo fint. :) Aleksander og for den saks skyld. I alle fall når det ikke skrives mrd X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg? Får jeg en jente skal hun hete Adriana, og en evt gutt skal hete Aleksander. Førstnevnte er ikke så vanlig tror jeg (ikke hørt om noen som heter det hvertfall), og sistnevnte er jo ganske vanlig. Men dette er navn jeg syns er fine, og bryr meg midt i hva andre måtte mene ;)

Godt poeng. Det er mange "viktigperer" her på kvinneguiden som plages av at folk velger babynavn de selv ikke synes noe om.

Jeg sier det igjen, hvorfor bry seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...