Gå til innhold

Til alle dere som velger "unike" babynavn


LeJardinSecret

Anbefalte innlegg

Det har vært mange navnetråder i det siste, og en gjenganger er "unike" navn som "ikke så mange andre har" og som "skiller seg ut". Gud forby at den lille prinsen/prinsessa skal komme til å gli inn i mengden..

Dette fremstår for meg som en smule bakvendt. I disse tider hvor alle, i alle fall i byene, skal døpe ungene eksotiske funkisnavn eller nærmest keiserlige navn, så vil ikke Leon Amadeus vekke særlig oppsikt lenger. Det vil være et trendnavn, verken mer eller mindre, som vil gli inn i mengden av andre trendnavn.

"Ikke alle trenger å hete Ola og Kari", sies det. Vel, om man virkelig ønsker å gi barnet et spesielt navn, så er det jo nettopp disse navnene man bør velge. Om ti-tyve år er det Ola og Kari som kommer til å være navn med særpreg og personlighet. Jeg har en venninne som nylig fikk en sønn, og da hun kunngjorde i barselgruppa at han skulle hete noe så "kjedelig" som Kjell, ble det hevede øyenbryn, kan du tro - av mammaene til Thea Savannah og Selma Dorothea :fnise:

Dette er ikke ment som et angrep på dere som velger "spesielle navn", ikke misforstå - bare fortsett med det! Det gjør jo at vi som har valgt tradisjonelle og enkle navn faktisk ler sist om man tenker langsiktig :lur:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi - det er så sant så sant.

Selv har vi valgt navn som ikke "alle" andre har, men det er egentlig ganske tradisjonelle navn, ikke slike "jålenavn" som jeg pleier å kalle det .

Smaken er som baken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navn som Sofie, Mathea, Isabella, Mathias og Jonas..Så blir ikke noe Markus Leander og Leah alexandra på mitt barn.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Vår lille tulle er oppkalt etter min mor, som har et utrolig vanlig, "kjedelig" og rotnorskt navn. Men jeg synes det er helt nydelig, og har enda ikke møtt noen på hennes alder med samme navn. Derimot har hun 3 Thea, 2 Emma og 2 Lukas bare i sin barnehagegruppe (12 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig med deg! Men jeg synes egentlig folk kan fortsette å kalle barna sine Pippilotta Viktualia Rullgardina Chrysmynta, slik at når jeg får overtalt kjære til at vår første gutt skal hete Håkon, så får han ha det i fred :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt morsomt at så mange ønsker å unngå et topp 10-navn. Uansett hva folk velger så vil det alltid være 10 navn på topp 10 ;)

Folk bør velge navn de liker, enten det er populært, mindre populært eller ansett som rart eller kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Dette er ikke ment som et angrep på dere som velger "spesielle navn", ikke misforstå - bare fortsett med det! Det gjør jo at vi som har valgt tradisjonelle og enkle navn faktisk ler sist om man tenker langsiktig :lur:

Høres ut som om det er en konkurranse.. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er en konkurranse.. :roll:

Nå er det en kjent sak at humor overføres dårlig over nett, men jeg trodde smiley'en jeg slengte på ga en anelse om at dette ikke var helt gravalvorlig ment.

Poenget mitt er at det er ironisk at de som følger trenden og legger masse tid og krefter inn i å gi barna sine særegne eller superromantiske navn med personlighet, faktisk oppnår motsatt effekt. Mens de babyene som døpes "kjedelige" og "gammeldagse" Ola og Kari-navn, faktisk vil være de eksotiske og spesielle som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tror dere på død og liv av folk som velger Lucas Amadeus til sin pode absolutt skal være ''unik'' og ''særegen''? Forstår dere ikke at de synes akkurat de navnene er fine og driter en lang i hva som er populært? Tror dere ikke de vet at Lucas ligger på navnetoppen og kommer til å dele navnet sitt med tre andre i klassen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Nå er det en kjent sak at humor overføres dårlig over nett, men jeg trodde smiley'en jeg slengte på ga en anelse om at dette ikke var helt gravalvorlig ment.

Poenget mitt er at det er ironisk at de som følger trenden og legger masse tid og krefter inn i å gi barna sine særegne eller superromantiske navn med personlighet, faktisk oppnår motsatt effekt. Mens de babyene som døpes "kjedelige" og "gammeldagse" Ola og Kari-navn, faktisk vil være de eksotiske og spesielle som voksne.

:klaske: Ser det nå... :fnise:

Helt enig med deg, altså, men fikk litt følelsen av at dere som velger tradisjonelle navn, føler at dere gjør "smartere" navnevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte de navnene vi valgte til sønnene våre ut i fra ett kriterie; hva kunne vi enes om! Vi valgte ikke ut ifra om navnene var populære, spesielle og unike eller tradisjonelle. Begge navnene er korte, enkle navn som kan uttales likt over hele verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor tror dere på død og liv av folk som velger Lucas Amadeus til sin pode absolutt skal være ''unik'' og ''særegen''? Forstår dere ikke at de synes akkurat de navnene er fine og driter en lang i hva som er populært? Tror dere ikke de vet at Lucas ligger på navnetoppen og kommer til å dele navnet sitt med tre andre i klassen?

Hilsen mamman til Lucas Amadeus

Min datter skal hete Salma-laks

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt morsomt at så mange ønsker å unngå et topp 10-navn. Uansett hva folk velger så vil det alltid være 10 navn på topp 10 ;

Selvsagt, men det kommer også an på hvor stor spredning det er på lista. Før var det slik at en mye større andel av ungene hadde topp10-navn enn i dag, mens nå har man en mye flatere topp-liste, og dette gjør at variasjonen generelt blir større, spesielt siden vi har mange flere navn å velge mellom. Jeg skjønner faktisk de som synes det var litt kjedelig å være Anne nr5 i klassen på 80-tallet, og er glad vi har litt større variasjon enn dette i dag.

Og de super-spesielle navnene som Gabrielle Chamosa og denslags har jo aldri vært på topp10, og kommer aldri til å havne der heller. De siste ti åras topp10 har jo i hovedsak vært bibelske guttenavn, og korte jentenavn som slutter på A, som Emma og Lucas og de der, og ikke de merkelige navnene som blir trukket fram som eksempler her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ola og karin er jo så vanlig selvom det kanskje ikke er vanlig på småbarn den dag idag, men likevel kjedlige vanlige navn.

Leon er det ikke så mange som heter selvom det kanskje er litt poppis for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mynona83

Selvsagt, men det kommer også an på hvor stor spredning det er på lista. Før var det slik at en mye større andel av ungene hadde topp10-navn enn i dag, mens nå har man en mye flatere topp-liste, og dette gjør at variasjonen generelt blir større, spesielt siden vi har mange flere navn å velge mellom. Jeg skjønner faktisk de som synes det var litt kjedelig å være Anne nr5 i klassen på 80-tallet, og er glad vi har litt større variasjon enn dette i dag.

Og de super-spesielle navnene som Gabrielle Chamosa og denslags har jo aldri vært på topp10, og kommer aldri til å havne der heller. De siste ti åras topp10 har jo i hovedsak vært bibelske guttenavn, og korte jentenavn som slutter på A, som Emma og Lucas og de der, og ikke de merkelige navnene som blir trukket fram som eksempler her på forumet.

Jeg delte navnet mitt med 7 andre på klassetrinnet (ca. 100 stk), så jeg har i hvertfall tenkt til å finne et navn som ikke er så vanlig til mine fremtidige barn. Men kommer ikke til å finne på navn av den grunn. Bare velge noe annet enn topp 20 lista tenker jeg. Akkurat nå synes jeg Anna og Maria er veldig fint - vet ikke om de er på noen liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte navnet mitt med 7 andre på klassetrinnet (ca. 100 stk), så jeg har i hvertfall tenkt til å finne et navn som ikke er så vanlig til mine fremtidige barn. Men kommer ikke til å finne på navn av den grunn. Bare velge noe annet enn topp 20 lista tenker jeg. Akkurat nå synes jeg Anna og Maria er veldig fint - vet ikke om de er på noen liste.

Anna/Anne er det mest brukte navnet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og Maria/Marie er rett bak Anna/Anne. Dette er faktisk de mest brukte navn i vestlig verden. Kombinasjonen er også utrolig mye brukt.

Jeg vil gjerne kalle min datter Helene. Vanlig navn blant mødre nå til dags ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mange som velger navn fordi det er kult eller for oppmersomhet og slike grunner. Jeg har visse navn jeg synes er kult som barna skal hete, men hovedgrunnen er jo fordi jeg liker de navnene. At det er kult er bare en ekstra bonus for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...