Gå til innhold

Komplimenter

Steinar40

Anbefalte innlegg

Det er jo hyggelig nok, men jeg har egentlig ikke noe behov for å få det.

Jeg vet selv når jeg gjør en god jobb.

De som har behov for å få bekreftelse for en god jobb, er de som ønsker å bli lagt merke til, så de kan få fordeler av det selv.

Sånn "fungerer" det faktisk :smoke:

Behov ... vel vi snakker vel ikke akkuarat om Maslow her - men selv om jeg vet jeg gjør en god jobb - som jeg pleier å gjøre, synes jeg likevel det er hyggelig at folk ikke bare tar det som en selvfølge, men at de kan gi meg litt positiv feedback på den jobben jeg gjør.

På en arbeidsplass - og hjemme/andre sosiale sammenhenger - blir ofe mye hyggeligere om vi er positive til hverandre - og ikke bare "forventer at folk gjør det de skal". Så når noen har gjort en god jobb/innsats synes jeg det er hyggelig å bemerke dette - selv om jeg ikke "tjener" noe på det.

Men ... noen vil vel si at det kun er egositisk gjort - da jeg kun gjør dette for å få et bedre arbeidsmiljø el. ikke fordi jeg synes jobben var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Passing by

Behov ... vel vi snakker vel ikke akkuarat om Maslow her - men selv om jeg vet jeg gjør en god jobb - som jeg pleier å gjøre, synes jeg likevel det er hyggelig at folk ikke bare tar det som en selvfølge, men at de kan gi meg litt positiv feedback på den jobben jeg gjør.

På en arbeidsplass - og hjemme/andre sosiale sammenhenger - blir ofe mye hyggeligere om vi er positive til hverandre - og ikke bare "forventer at folk gjør det de skal". Så når noen har gjort en god jobb/innsats synes jeg det er hyggelig å bemerke dette - selv om jeg ikke "tjener" noe på det.

Men ... noen vil vel si at det kun er egositisk gjort - da jeg kun gjør dette for å få et bedre arbeidsmiljø el. ikke fordi jeg synes jobben var bra.

Jammen, du tjener noe på det skjønner du, du blir godt likt. Husk, ingen gjør noe uten at det er til gavn for en selv. Har du ikke lært noe her inne? :gjeiper:

For meg er det like selvfølgelig å gi positiv feedback på en godt utført jobb som det er å gi konstruktiv kritikk når det er behov for det. Vi trenger begge deler, å bli tatt som en selvfølge er ikke hyggelig verken på jobb eller privat. Det hadde blitt trist om den eneste tilbakemeldingen vi fikk var negativ. Har ikke lært noe her jeg heller så jeg fortsetter å gi komplimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Du oppnår selvfølgelig at folk liker deg.

Vanskelig å forstå det?

Hva hvis folk allerede liker meg? Da burde jeg sluttet med å gi komplimenter syns du ikke? For man gir vel ikke komplimenter til folk som allerede liker deg kun for å være hyggelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis folk allerede liker meg? Da burde jeg sluttet med å gi komplimenter syns du ikke? For man gir vel ikke komplimenter til folk som allerede liker deg kun for å være hyggelig?

Du ser ut til å ha forstått :klappe:

- det er selvfølgelig ingen grunn til å være dum - og å kaste bort komplimenter på folk som allerede liker deg. Du gir jo bare komplimenter når du skal oppnå noe.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg tenker at noen mennesker må ha særdeles tungt for å omgås andre i diverse sosiale settinger, dersom de hele tiden går rundt og mistenker andre for å KUN være hyggelige fordi de har en eller annen lumsk plan om å utnytte andre.

Steinar, ingen vet nøyaktig hvordan andre mennesker fungerer. Du er intet unntak, sannsynligvis vet du langt mindre om mellommennesklige relasjoner enn folk flest. Hadde du hatt sosial intelligens og empati, hadde du forstått at mennesker kommunisere med hverandre uten underliggende motiver, også. Mennesker liker å si fine ting til hverandre, fordi det er hyggelig, og da vil du vel si at det hyggelige er et motiv. Jeg TRENGER ikke at noen sier jeg gjør en god jobb, lager mat, er pen, er dritgod til å kline eller at jeg lukter godt. Men det er KOSELIG når de sier det. I tillegg VET jeg at de fleste av påstandene er sanne også.

Det er ikke underliggende motiver for alt vi gjør, noen gang sier og gjør vi ting "Just Because" uten fiksfakserier eller annet fanteri. At du ikke gjør det betyr ikke at resten av verden er som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Du ser ut til å ha forstått :klappe:

- det er selvfølgelig ingen grunn til å være dum - og å kaste bort komplimenter på folk som allerede liker deg. Du gir jo bare komplimenter når du skal oppnå noe.

Ja, der har jeg visst forstått det, endelig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det like selvfølgelig å gi positiv feedback på en godt utført jobb som det er å gi konstruktiv kritikk når det er behov for det.
Ehm... Kremt... Er ikke positiv feedback konstruktiv kritikk? :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Ehm... Kremt... Er ikke positiv feedback konstruktiv kritikk? :nigo:

Eh jo, :fnise: Tenkte vel mest i negativ forstand her jeg .. ikke ros men ris.

Endret av Passing by
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slutter med å gi komplimenter så vil ikke folk like deg lenger ;)

Så det finnes nok alltid en baktanke (ego) hvis man analyserer godt nok.

Men misforstå meg rett her; mange av de tingene man gjør kan være positivt både for en selv og for andre. Som f.eks det å gi og få velmente komplimenter eller konstruktiv kritikk.

Det er helt normalt at man er ego. Og ikke minst helt nødvendig for å kunne fungere normalt.

Egoisme er ikke noe større problem før det blir helt ubalansert og bare til egen fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan du vite at et kompliment er oppriktig ment?

Tonefallet og settingen.. Har en tante som slenger rundt seg med komplimenter. "åå, så fin du er i dag da" og "alt kler den smukke"..

Merker fort når ting er vel ment, og ikke fullt ærligt sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonefallet og settingen.. Har en tante som slenger rundt seg med komplimenter. "åå, så fin du er i dag da" og "alt kler den smukke"..

Merker fort når ting er vel ment, og ikke fullt ærligt sagt..

Bra poeng! :)

Jeg har opplevd det samme selv. Når man blir nesten kvalm av den andres oppførsel. Er vel muligens en form for smisking. Eller totalt misforstått overhyggelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Men hvis mannen sier at hengerumpe og disselår er helt flott, og det ikke er noen grunn til å tvile på at han mener det, så burde det egentlig være bra nok for henne også. Ettersom han er mannen hennes.

Ellers må det jo være noen andre hun føler behov for å vise seg frem for.

Det kunne ikke falle deg inn at usikkerhet er noe som gjør at komplimenter er vanskelig å tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Det er jo hyggelig nok, men jeg har egentlig ikke noe behov for å få det.

Jeg vet selv når jeg gjør en god jobb.

De som har behov for å få bekreftelse for en god jobb, er de som ønsker å bli lagt merke til, så de kan få fordeler av det selv.

Sånn "fungerer" det faktisk :smoke:

Det er ikke snakk om at man har behov for å få komplimenter, men det er jo hyggelig å vite at noen setter pris på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke falle deg inn at usikkerhet er noe som gjør at komplimenter er vanskelig å tro på?

Jo, selvfølgelig.

Men usikkerhet gjør også at folk har behov for å få bekreftelse og høre komplimenter. Som de ikke tror på.

Dette er altså en såkalt ond sirkel. En meget uheldig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet grunnet avsporinger.

KaDust, mod

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BettyBoop28

Jo, selvfølgelig.

Men usikkerhet gjør også at folk har behov for å få bekreftelse og høre komplimenter. Som de ikke tror på.

Dette er altså en såkalt ond sirkel. En meget uheldig situasjon.

Det er jo så inni granskauen feil. Man blir mindre usikker når man får høre bra ting om seg selv, ikke mer. Derimot blir en i utgangspunktet usikker person ennå mer usikker av å ikke få høre en eneste positiv ting om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så inni granskauen feil. Man blir mindre usikker når man får høre bra ting om seg selv, ikke mer. Derimot blir en i utgangspunktet usikker person ennå mer usikker av å ikke få høre en eneste positiv ting om seg selv.

Ja, men man blir ikke noe mer sikker når man ikke tror på det andre sier allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det er her jeg tror du misforstår litt. Dersom jeg syns at rompa mi er stor, så betyr ikke det betyr ikke at dersom en mann sier at jeg har ei fin rompe, så tror jeg han juger. Jeg vet at mange menn liker kvinne-romper, og at all den stund han sier det, så er han helt sikkert en sånn man som liker det.

Jeg kan fortsatt syns rompa mi er stor, men har kanskje fått et litt annet perspektiv på at noen syns stort er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil aldri kunne være helt sikker. For treffer du på den typen som digger de virkelig digre gigadamedaskene, så har du støtt på en bakstrever av en fetishist, og de fleste vil være enig med deg, men synes at den blir for svær for praktisk bruk.

Da er det ikke lenger et kompliment, men smisk.

Kan forresten moderator moderere seg litt, og ikke fjerne innlegg som er relevante i tråden, når de er on topic og ikke i strid mot reglene? Selv om hun ikke forstår dem eller uttrykksformen? Andre gjør det kanskje...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...