Gjest AM Skrevet 3. april 2011 #81 Skrevet 3. april 2011 "nei jeg får så dårlig betalt for å passe barna deres, og foreldrene er så teite og kravstore. så du kan virkelig ikke forvente at jeg skal være tilstede og våken hele tiden. du må faktisk tåle at jeg bruker en liten pause iblant til å file negler, sende sms til eksen som slo opp i går igjen, og til å henge over gjerdet og flørte med bygningsarbeiderne på den andre siden. Og kanskje dør ungen din mens jeg er travelt opptatt med dette, men det er et uhell som kan skje, en konsekvens av at foreldrene er teite og at jeg tjener s å lite. så da må dere faktisk forvente at ungen kan dø, lizzom!" Akkuratt slik holdning har jeg intrykk av at barnhageansatte på barnehagen ved siden av oss har;) For en del her omkring hvor jeg bor er faktisk det slik at de bare ser på jobben i barnhage som en jobb.. På samme måte som enkelte i kassa på Rema ikke gidder og ofre et smil, men bare gjør det nødvendige slår varene inn og drar de gjennom kassa. Slike kan å finne på og få jobb i barnehage for og tjene penger. I tillegg så er ikke det helt klart definert hva barnet trenger i en del barnhager. Skjønner ikke helt hvorfor en må forsvare alle ansatte i barnhagen bare fordi en jobber i barnhage selv jeg kjenner fantastiske folk som jobber i barnhage og er kjempeflinke. Jeg vet også om de som ikke er noe flinke.. Folk er forskjellige. Det tilfelle TS skriver om er bare en veldig tragisk enkelthendelse og sier lite om alle barnhager i landet..
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #82 Skrevet 3. april 2011 Kvifor skal barnehagetilsette ha ungar under oppsikt konstant, medan det er greit at foreldre ikkje har det? Fordi foreldre ikkje får betalt? Ingen kan ha ungar under konstant oppsikt, og slik bør det heller ikkje vere. Eg lar i alle fall mine ungar leike åleine i stua medan eg lagar mat på kjøkkenet, eller eg går på do åleine medan dei står utanfor! Dårleg mor m.a.o Ein kan då ikkje rekne med at det skal vere annerleis i bhg? Kan nokon i så fall forklare meg kvifor i all verda me skal kunne forvente meir av barnehagen enn av oss sjølv som foreldre??? 1
barnehagetanten Skrevet 3. april 2011 #83 Skrevet 3. april 2011 Jeg vil si at generelt sett KAN en forvente mer av oss barnehageansatte enn av foreldrene. Der finnes sløve barnehageansatte, men det er enda flere sløve foreldre. Der er faktisk prøvetid for å jobbe i barnehage: kan ikke si det samme om foreldre. Ikke alle som er fruktbare som burde fått barn. MANGE flere eksempler på dette enn dårlige barnehageansatte. Generelt sett.
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #84 Skrevet 3. april 2011 Jeg vil si at generelt sett KAN en forvente mer av oss barnehageansatte enn av foreldrene. Der finnes sløve barnehageansatte, men det er enda flere sløve foreldre. Der er faktisk prøvetid for å jobbe i barnehage: kan ikke si det samme om foreldre. Ikke alle som er fruktbare som burde fått barn. MANGE flere eksempler på dette enn dårlige barnehageansatte. Generelt sett. Vel, desse sløve foreldra lev jo ikkje opp til krava som foreldre, så den samanlikninga er jo irrelevant. Dei som set så store krav til barnehagetilsette at dei meiner dei aldri skal slippe ein einaste unge av syne, bør ta ungen ut av barnehagen og passe han sjølv. Kvifor er det greit at foreldre ikkje overvåkar ungen døgnet rundt, men ikkje greit at bhgtilsette ikkje gjer det? 2
Gjest gjest Skrevet 3. april 2011 #85 Skrevet 3. april 2011 Dette er pisspreik fra en udugelig bhg.tante. Som skrev som innlogget bruker lenger oppe Ærlig talt, skjerp deg! Du har valgt å ta en jobb hvor noe av oppgaven er å passe på barnet, da har du ikke lov å være sløv og la det være helt uten oppsyn i et kvarter, kanskje mer? Du skal passe på barnet! Det er ikke snakk om uhell som er skyld i ulykken, det er SLØVHET fra de ansattes side. Så er du dum nok til å spørre om ikke foreldrene noen ganger lar barna være alene...Forstår du virkelig ikke at man har lov å stille KRAV til bhgpersonalet? At disse gjennoom jobben de har tatt på seg er FORPLIKTET og til og med LØNNET for å passe barna? De er BETALT FOR å være ansvarlige! Men er det ikke. DU bør absolutt finne deg en annen jobb, for du er uegnet der du er. Sorry mac, jeg verker jobber i barnehage eller har en konto/profil her. Jobber heldigvis ikke i barnehage, har derimot to barn der selv. Du bør være litt forsiktig med hva du skriver. Det er sikkert mye styr å følge med å alt som skrives av anonyme brukere, og sikkert mange registrerte brukere her ikke vil anklages for å være en av de anonyme.
barnehagetanten Skrevet 3. april 2011 #86 Skrevet 3. april 2011 Imli: her i denne tråden og med flere lignende tråder i friskt minne, er det enkelte brukere som liker å rakke ned på oss som jobber i barnehager: lar deres innlegg tale for seg selv vel vitende om hva min yrkesgruppe faktisk yter hver eneste dag. 3
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #87 Skrevet 3. april 2011 Kvifor skal barnehagetilsette ha ungar under oppsikt konstant, medan det er greit at foreldre ikkje har det? Fordi foreldre ikkje får betalt? Ingen kan ha ungar under konstant oppsikt, og slik bør det heller ikkje vere. Eg lar i alle fall mine ungar leike åleine i stua medan eg lagar mat på kjøkkenet, eller eg går på do åleine medan dei står utanfor! Dårleg mor m.a.o Ein kan då ikkje rekne med at det skal vere annerleis i bhg? Kan nokon i så fall forklare meg kvifor i all verda me skal kunne forvente meir av barnehagen enn av oss sjølv som foreldre??? Jeg mener en skal kunne forvente mer sikkerhetsmeesssiig i en barnhage. Bedre rutiner. Verandaen vår er ikke sikret. Skulle jeg hatt 12 barn i huset eller startet barnhage ville jeg sikret bedre, dette gjelder ikke bare veranda men det meste annet som egentlig ikke er særlig optimalt i huset vårt. Jeg hadde sikret mye bedre om jeg skulle hatt ansvaret for andre..
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #88 Skrevet 3. april 2011 Jeg mener en skal kunne forvente mer sikkerhetsmeesssiig i en barnhage. Bedre rutiner. Verandaen vår er ikke sikret. Skulle jeg hatt 12 barn i huset eller startet barnhage ville jeg sikret bedre, dette gjelder ikke bare veranda men det meste annet som egentlig ikke er særlig optimalt i huset vårt. Jeg hadde sikret mye bedre om jeg skulle hatt ansvaret for andre.. Når det gjeld sikring av fysiske ting, er eg sjølvsagt einig, men det var ikkje det me diskuterte. Det fysiske forhalda i ein bhg skal jo vere mykje sikrare enn heime. Men kvifor skal dei i tillegg overvåke ungane heile tida?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #89 Skrevet 3. april 2011 Når det gjeld sikring av fysiske ting, er eg sjølvsagt einig, men det var ikkje det me diskuterte. Det fysiske forhalda i ein bhg skal jo vere mykje sikrare enn heime. Men kvifor skal dei i tillegg overvåke ungane heile tida? Ok. Tenkte det var denne ulykken jeg svarte på. Synes heller aldri snoren burde hengt ned. Snorer på rullgardiner er skummelt. Synes de kunne valgt en annen gardin uten slik snor elelr sørget for og ha slikt oppeheng slika at snoren aldri hang ned. Kall meg gjerne hysterisk men synes det er bra med gode rutiner, og det er ikke stort problem og velge en annen gardin.
barnehagetanten Skrevet 3. april 2011 #90 Skrevet 3. april 2011 Faktiske tall fra en barnehagehverdag: 10 småbarn - 14 småbarn - 18 store barn - 24 store barn 3 voksne - 4 voksne - 3 voksne - 4 voksne TV: 06.30 - 14.00. MV1: 08.00. - 15.30. MV2: 09.00. - 16.30. SV: 10.15. - 17.30. Pedagoger har kortere vakter enn assistenter grunnet ubunden arbeidstid som er lovpålagt. Det sier seg selv at til tider kan det være en voksen alene med barna, evt 2 voksne på avdelingen, tom 3 voksne er det ofte, mer sjeldent da i løpet av de fire timene hver en er 4 skal 4 x 30 minutters pause avvikles. Det vil si ca to timer hver det er 4 voksne tilstede på avdelingen når det er fire ansatte. Når det gjelder sikring i barnehager; er jeg enig i at det bør settes fokus på. F.eks bandt vi opp alle tråder til liftgardinene da det skjedde en ulykke i et hjem for noen år tilbake. Vi lærte noe av hendelsen som heldigvis ikke skjedde i vår barnehage. Jeg synes det er bra at saker kommer fram i media; men synes ikke det er greit med skitkasting uansett hvor "nobelt" den er ment. Skitkasting er og blir skitkasting og sier mer om kaster enn det der snakkes om. Når en da skal aktivisere barna, rydde/vaske før/etter måltider/lek, bytte bleier/følge opp toalettbesøk, trøste/megle, lage bursdagskroner, skrive dagen i dag, snakke med PPT/andre instanser, lage månedspan, snakke med foreldre som henter/leverer, svare telefonen, utveksle informasjon som er relevant ang barna, faglige samtaler hvor pedagog veileder assitenter, pedledermøter, av/påkledning når en skal inn/ut, lytte til barna som trenger en god samtale, planlegge/tilrettelegge formingsaktiviteter, sette opp hinderløyper, planlegge karneval/julefest/påskefrokost/17mai arrangement etc samtidig som øynene flakker over hele barnegruppen - da KAN ulykker skje i selv den beste barnehage. Dette betyr ikke at en skal gå rundt å være paranoid og tro det værste hele tiden: men årvåkenhet fra ansatte og foreldre er aldri dumt! Dersom du ser en potensiell fare i ditt barns barnehage, er jeg sikker på at de ansatte i barnehagen setter stor pris på dine tanker om det og vil ta dette videre. Om ikke gå videre til styrer, evt SU/foreldrekontakt i ditt barns barnehage. En skal ivareta alle barna på en god måte, ikke bare bare barna; men også foreldrene. Herlighet så stolt jeg er av å kunne si at de aller fleste ansatte i barnehager gjør en fantastisk jobb hver dag for barna som er fremtiden vår. Noen sure foreldre er der, men jeg har ikke møtt mange av dem i årenes løp: men så er vel kanskje folk hyggeligere IRL enn her inne på KG? 2
Kanutte Skrevet 3. april 2011 #91 Skrevet 3. april 2011 Jeg er glad for at jeg har barnet mitt i en barnehage som gir barna rom for alenetid. Han går i en barnehage hvor de tilbringer flere dager i uka ute i skogen uten et eneste gjerde, og hvor de intill jul ikke hadde gjerder å forholde seg til i det hele tatt. Jeg har barnet i en barnehage hvor barna får prøve spikkekniv (under tilsyn) og hvor barnet flere ganger har opplevd å spikke seg selv i fingeren. En gang endte det med et sting i fingeren, de andre gangene har det holdt med plaster. Senest på mandag som var hadde han spikket seg i begge pekefingrene. Jeg har barnet i en barnehage hvor han får lov til å klatre til topps i treet. Han får til og med lov til å klatre opp med nistepakka si for å spise lunsjen i tretoppen. Når de er inne i barnehagen får barna være "alene" både i dukkekroken og på puterommet. De voksne følger med, men de får ofte lov til å ha døren igjen og leke på egenhånd. Til tross for at barna får lov til mye er det få ulykker som har skjedd i de snart 5 årene vi har hatt barn der. Men noen ulykker har det vært. Det er nesten til å unngå. Uansett hvor nøye man passer på barn vil ulykker skje. Barn er uforutsigbare og gjør en del ukloke valg. Ja, barnehagen og de ansatte skal forebygge og identifisere risikofaktorer. Men der hvor mennesker har ansvar vil det alltid være en mulighet for at feil kan skje. At en persiennesnor ikke er klippet er helt klart en rutinesvikt og burde vært oppdaget. Det er allikevel ikke den enkelte barnehageansattes ansvar alene. Kanskje var det en vikar på jobb den aktuelle dagen. Det er ikke alle som tenker sikkerhet i alle situasjoner. Jeg gjør ikke det og skulle jeg vikariert i en barnehage ville jeg garantert ikke tenkt over persiennesnoren som en fare før jeg eventuelt så et barn leke med den. Det er skummelt å gå så sterk ut mot ansatte i barnehagen før man vet hva som har skjedd. Media er som regel en dårlig kilde til dette. For at et barn skal kveles av en persiennesnor er det flere instanser som har sviktet. De ansatte i barnehagen har ikke identifisert snoren som en felle, ledelsen i barnehagen har ikke identifisert den og det har heller ikke tilsynet med barnehagen. Det finnes en del retningslinjer for sikkerhet i barnehager og disse bør nok gjennomgås med jevne mellomrom. Man må ha gode rutiner og etter en alvorlig ulykke er det kjempeviktig at man går igjennom alt slik at man hindrer tilsvarende ulykker i framtiden. 3
Gjest Skogstjerne Skrevet 3. april 2011 #92 Skrevet 3. april 2011 Synes det er utrolig bra at det ikke er flere tilfeller av slike ulykker enn det er. Det er mye sykefravær og stort arbeidspress på dem som faktisk er på jobb. Norge er et av de landene som har flest hjemme ulykker. Betyr det at foreldrene ikke bryr seg om barna sine eller er dårlige foreldre? Nei det betyr at ting som man ikke tror kan skje faktisk skjer alikevel. Mange foreldre mener at barnehage ansatte skal fotfølge deres barn hele dagen men det er faktisk ikke mulig å gjennomføre. Pluttselig er det en bleie som skal skiftes en nese som må tørkes og da må man forlate rommet uten tilsyn. Det er forskjell på og passe et barn og en hel avdeling. Barn liker også og ha private stunder og frihet under ansvar. Foreldre i dag har skyhøye forventninger til de ansatte og det er av og til utrolig vanskelig å imøtegå alle disse forventningene. Særlig når mange barnehager sliter med dårlig økonomi, dårlig bemanning. Færre utdannede førskolelærere og stadig flere tilfeller av barn med spesielle behov og diagnoser. Avdelingene får stadig flere antall barn og like mange voksne til å tilsyn med dem. Utrolig lavmål og skyte på dem som faktisk elsker jobben sin og som går på jobb hver dag. Gjør heller en insatts for å endre på de forholdene de ansatte jobber under.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #93 Skrevet 3. april 2011 Jeg mener en skal kunne forvente mer sikkerhetsmeesssiig i en barnhage. Bedre rutiner. Verandaen vår er ikke sikret. Skulle jeg hatt 12 barn i huset eller startet barnhage ville jeg sikret bedre, dette gjelder ikke bare veranda men det meste annet som egentlig ikke er særlig optimalt i huset vårt. Jeg hadde sikret mye bedre om jeg skulle hatt ansvaret for andre.. vet du, verandaen i barnehagen som kvalte treåringen var heller ikke sikret... var foreldremøte der i hel flere sikkerhetsmangler ble påpekt, blant annet verandaen. Vi skal forvente mer av en barnehage enn av et privat hjem. eierne av disse tar seg faktisk grovt betalt for å passe barna våre!
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #94 Skrevet 3. april 2011 (endret) Kvifor skal barnehagetilsette ha ungar under oppsikt konstant, Nei, fri og bevare meg vel for å stille krav til bhg.ansatte.... Er du dum? SELVSAGT skal barna være under oppsikt helet iden i en barnehage! Hva kan skje ellers? Jo, de kan dø, de kan skade seg alvrolig, de kan bli utsatt for overgrep fra nettopp bygningsarbeideren på utsiden av gjerdet, de kan rusle seg en tur på egen hånd og bli borte med de konsekvenser det kan få.... Du lurer på hvorfor man skal kreve at bhg-ansatte passer barna? Jo fordi det er det vi foreldre forventer når vi leverer dem fra oss hos dere. Vi forventer også at du stiller edru på jobb og at du ikke setter sprøyter når du passer barna våre. Vi forventer også at du ikke onanerer foran barna, vi forventer at du skifter bleien når det trengs. Skjønner tegninga? Ikke det, nei... Vel, Endret 3. april 2011 av Kråkesaks
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2011 #95 Skrevet 3. april 2011 (endret) Gjør heller en insatts for å endre på de forholdene de ansatte jobber under. Pisspreik. Skjerp dere. Dere skulle skamme dere hele gjengen, passer man et barn så PASSER man et barn! Utrolig at dere tafatte tanter mener at det ikke skal stilles krav til dere. Dere skulle aldri arbeidet med andres barn. Endret 3. april 2011 av Kråkesaks
Gjest imli Skrevet 3. april 2011 #96 Skrevet 3. april 2011 Nei, fri og bevare meg vel for å stille krav til bhg.ansatte.... Er du dum? SELVSAGT skal barna være under oppsikt helet iden i en barnehage! Hva kan skje ellers? Jo, de kan dø, de kan skade seg alvrolig, de kan bli utsatt for overgrep fra nettopp bygningsarbeideren på utsiden av gjerdet, de kan rusle seg en tur på egen hånd og bli borte med de konsekvenser det kan få.... Du lurer på hvorfor man skal kreve at bhg-ansatte passer barna? Jo fordi det er det vi foreldre forventer når vi leverer dem fra oss hos dere. Vi forventer også at du stiller edru på jobb og at du ikke setter sprøyter når du passer barna våre. Vi forventer også at du ikke onanerer foran barna, vi forventer at du skifter bleien når det trengs. Skjønner tegninga? Ikke det, nei... Vel, Rimi har kanskje ledig kassajobb for deg, stakkar.... Ærleg talt. For det fyrste, så jobbar eg ikkje i barnehage, slik du tydelegvis trur. Eg har heller aldri skrivi at bhgtilsette ikkje skal passe på barna. No får du jaggu meg gi deg. Er frista til å spørre om det er du som er dum. Det skal vere egna lokaler og ungane skal passas på, akkurat som heime, men derifrå til å påstå at dei tilsette i bhg må overvåke ungane konstant? Det lar seg ikkje gjere.
barnehagetanten Skrevet 3. april 2011 #97 Skrevet 3. april 2011 Og hvordan kan du så hardnakket påstå at de ansatte sviktet? Snakk om å sverte de ansatte i den aktuelle barnehagen som dommer og bøddel.
ferdig Skrevet 3. april 2011 #98 Skrevet 3. april 2011 eierne av disse tar seg faktisk grovt betalt for å passe barna våre! jepp, du betaler 11 kr pr time dit barn er i barnehagen men, uanseth hvor mye det blir betalt burde ikke slike ulyker skje, selv om personalet er presset osv, en barnehage skal sikerhetsklareres hvert år av styrer/eier/foreldrerepensetant, nettopp for å luke ut slike ting som kan utvikle seg til en farlig lek for barna 1
Kråkesaks Skrevet 3. april 2011 #99 Skrevet 3. april 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
barnehagetanten Skrevet 3. april 2011 #100 Skrevet 3. april 2011 I barnehagene er der en som er verneombud (i tillegg en som er brannvernsansvarlig). Dvs at vedkommende holder seg oppdatert på hvilke lover og forskrifter som til enhver tid gjelder. Verneombud og styrer har jevnlige runder i barnehagen hvor feil og mangler blir oppdaget og utbedret. I tillegg har vi jevnlige kontroller fra kommunen som påser at lekeapparater er riktig montert, rett støtsikker sand er på plass, avstand mellom trappetrinn, avstand mellom gardin og svn, at stikkontakter er sikret, sikring på komfyr, tavlerom/vaskerom/matbod etc er forsvarlig låst og utilgjengelig for barna. Saker foreldrene vil drøfte kan tas opp med enkelte ansatte eller foreldrekontaktene som igjen tar dette opp i SU. Som allerede påpekt: uhell kan skje, vi kan foreta feilvurderinger - men gjør vårt ytterste for å unngå dette selvfølgelig. Vi står ikke og filer negler, sladrer med kollegaene, mens barna går for lut og kaldt vann. Prater vi sammen, handler det stort sett om barna. Fordi vi tar jobben vår på alvor og har absolutt ingen barn (eller kollegaer) i miste. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå