Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #41 Skrevet 1. april 2011 Folk som har dårlig samvittighet fordi de jobber og ikke er hjemme med barna sine selv, pleier å være de værste til å slenge ut dritt om barnehageansatte, siden de er overbevist om at ungene har det fælt i barnehagen. Det er en vrangforestilling som kommer av skyldfølelse og svart samvittighet og ikke noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #42 Skrevet 1. april 2011 Folk som har dårlig samvittighet fordi de jobber og ikke er hjemme med barna sine selv, pleier å være de værste til å slenge ut dritt om barnehageansatte, siden de er overbevist om at ungene har det fælt i barnehagen. Det er en vrangforestilling som kommer av skyldfølelse og svart samvittighet og ikke noe annet. Signer 1
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #43 Skrevet 1. april 2011 Folk som har dårlig samvittighet fordi de jobber og ikke er hjemme med barna sine selv, pleier å være de værste til å slenge ut dritt om barnehageansatte, siden de er overbevist om at ungene har det fælt i barnehagen. Det er en vrangforestilling som kommer av skyldfølelse og svart samvittighet og ikke noe annet. De fleste barn har det stort sett godt i barnehagene. Tragiske hendelser som denne kan likevel ikke aksepteres. Det MÅ være nulltoleranse for skader påført barna i barnehage. Det er nødvendig at politiet etterforsker saken og allokerer ansvaret til en eller flere skyldige som får sin rettmessige fengselsstraff. Også uaktsomhet skal straffes. Alle mistenkte i barnehagen burde varetektsfengsles inntil det ikke lenger er fare for bevisforspillelse eller risiko for påvirkning av vitner.
cardigan Skrevet 1. april 2011 #44 Skrevet 1. april 2011 Kjenner jeg blir så utrolig skuffa over slike utsagn om at "barnehagetanter" er udugelige og aldri gjør en god nok jobb. Må bare påpeke at jeg syns bare det å kalle noen for barnehagetanter er nedverdigene i seg selv. Jeg jobber selv i barnehage (barne og ung.arbeider) og gjør en så god jobb jeg bare kan, passer på barna, jobber utifra rammeplanen, er glad i barna og gjør det så godt jeg kan for at barnhagedagen skal bli best mulig for barna. Og ja, det kan skje forferedelige hendelser, som dette. Men det er overhodet ikke fordi vi filer de j*vla neglene våres eller sutrer over lønna. Vi er 3 voksne og 19 unger på feks stor avdeling, det sier seg selv at vi ikke klarer (!) og ALLTID se alle barne HELE tiden, selv om vi prøver så godt vi kan. Så over til denne tragiske og helt forferdelige saken som har skjedd her, kan alle foreldrene her inne med hånden på hjertet si at de ser barnet sitt hele tiden i løpet av en dag? HELE tiden passer på når barnet leker på feks rommet sitt, badet, stua og evt kjøkkenet? DET tviler jeg sterkt på. Beklager viss noen misforstår meg her, men jeg føler mange bare ELSKER når de kan rakke ned på barnehagepersonalet. Stakkars jente 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #45 Skrevet 1. april 2011 haha. som om det er barnehagetantene som skal ha credit for at folk blir smart Alle er født med ulike forutsetninger men jeg som ped leder følger med barnets utvikling sosialt,kognitivt, språk og motorikk. Jeg lærer barn om sosial kompetanse på deres nivå, er med på å påvirke og utvikle empati- Dagene har også innhold i form av førskolegruppe, språk og sosiale grupper hvis det er nødvendig med ekstra stimuli, jeg VET at barna mine lærer mye og står godt rustet til skolestart, kan også følge utviklingen og arbeidet mitt og JA det har gitt resultater. Skal ikke ha credit for noe som helst, det som betyr noe er at barna trives og at jeg gir dem ett godt grunnlag veien videre, men at folk setter seg inn i hva vi faktisk gjør hadde jeg blitt glad for:) 3
cardigan Skrevet 1. april 2011 #46 Skrevet 1. april 2011 De fleste barn har det stort sett godt i barnehagene. Tragiske hendelser som denne kan likevel ikke aksepteres. Det MÅ være nulltoleranse for skader påført barna i barnehage. Det er nødvendig at politiet etterforsker saken og allokerer ansvaret til en eller flere skyldige som får sin rettmessige fengselsstraff. Også uaktsomhet skal straffes. Alle mistenkte i barnehagen burde varetektsfengsles inntil det ikke lenger er fare for bevisforspillelse eller risiko for påvirkning av vitner. What?? Utdyp mer?
Linnea Adriana Skrevet 1. april 2011 #47 Skrevet 1. april 2011 Hva var det den ungen skulle tulle seg inn i gardinene etter da? Noen som har stilt seg det spørsmålet? Da jeg var barn syntes jeg det var så koselig og krype inn i dynetrekket. Det var så kos og så var det fint lys :gjeiper: Skikkelig stas. Men moren min fikk helt panikk og ristet meg straks helt inn i dynetrekket.. Det hjalp heller ikke at ene foten min var utenfor dynetrekket og jeg var oppå dyna, og jeg bare hadde noe tynt slitt dynetrekk over meg.. Husker hun fikk slik panikk at jeg skvatt og ble livredd. Hun ropte noe slikt som "Hun finner ikke veien ut, hun finner ikke veien ut Linneeeeea lineeeaaa lineeeea adriana og heregudd og nei og nei hjelp hjelp hjelp” Jeg sa det også til kompis på barnhagen min og han syntes litt synd i meg som ikke kunne det, for det var så koselig det.. En del unger synes jo det er gøy og snurre rundt og gardiner som henger ned til gulvet oppmuntrer vel noen barn til og surre rundt inni de.. De fleste barn er jo tross alt lekene.. For en mener vel surre seg inn litt på samme måte som i en hengekøye? Men det er vel snoren i gardinene som rullgardinene som kveler ikke selve gardinen...?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #48 Skrevet 1. april 2011 De fleste barn har det stort sett godt i barnehagene. Tragiske hendelser som denne kan likevel ikke aksepteres. Det MÅ være nulltoleranse for skader påført barna i barnehage. Det er nødvendig at politiet etterforsker saken og allokerer ansvaret til en eller flere skyldige som får sin rettmessige fengselsstraff. Også uaktsomhet skal straffes. Alle mistenkte i barnehagen burde varetektsfengsles inntil det ikke lenger er fare for bevisforspillelse eller risiko for påvirkning av vitner. Javisst, det er helt vanlig at barn skades gjennom en barndom, hadde blitt mer bekymret om de aldri fikk en blåveis eller to.. er redd fengslene hadde blitt fulle og hardbarka kriminelle gikk fri med de holdningene dine, dessuten er det kun for å provosere-noe sier meg du har lite å gjøre på.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #49 Skrevet 1. april 2011 Javisst, det er helt vanlig at barn skades gjennom en barndom, hadde blitt mer bekymret om de aldri fikk en blåveis eller to.. er redd fengslene hadde blitt fulle og hardbarka kriminelle gikk fri med de holdningene dine, dessuten er det kun for å provosere-noe sier meg du har lite å gjøre på. Det at det er vanlig at barn skader seg, betyr ikke at dette skal aksepteres. Et lite skrubbsår regner jeg ikke som skade i denne sammenheng. Barna må ha krav på å unngå alvorligere skader enten det er barnehagepersonale eller foreldrene som passer på. Ved alvorlige skader må det alltid letes etter en eller flere skyldige, i tillegg til at rutiner må gås etter for å finne forbedringer. Det at Norge har alt for liten fengselskapasitet, er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #50 Skrevet 1. april 2011 Det at det er vanlig at barn skader seg, betyr ikke at dette skal aksepteres. Et lite skrubbsår regner jeg ikke som skade i denne sammenheng. Barna må ha krav på å unngå alvorligere skader enten det er barnehagepersonale eller foreldrene som passer på. Ved alvorlige skader må det alltid letes etter en eller flere skyldige, i tillegg til at rutiner må gås etter for å finne forbedringer. Det at Norge har alt for liten fengselskapasitet, er en annen sak. Prøv selv, hvis du kan leke gud som råder over alt så værsegod, jeg er bare en vanlig barnehagetante med bare to armer- men falkeblikk det har jeg;) Skyldige, du mener jeg skal kjeppjage de andre ansatte fordi ole falle ned fra klatrestativet og slår seg? 1
Linnea Adriana Skrevet 1. april 2011 #51 Skrevet 1. april 2011 Klarer ikke og al være å lure på om det var en gardin som dette..? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2789634.ece Barnhage er et miljø med mange barn derfor burde det ikke henge ned en løs snor fra en rullgardin, mener jeg. Hadde barnet dødd av og falle på sklia eller falle ned fra et lekestativ hadde det vært mer akseptabelt enn en snor. Mange foreldre har jo litt ”angst” for ulike ting. Det er en del som er veldig opptatt av det med snorer.. Hvis en tenker lang snor på en leke er jo det ganske uakseptabelt i en barnehage, synes ikke det er så mye mer akseptabelt med snorer fra rullgardiner heller.. I en barnhage synes jeg en kan dra ting hakket lenger enn hjemme, når en tenker sikre vinduer, stikkontakter og lignende. Litt på samme måte som at det skal være røykvarslere på institusjoner og sykehus, selv om ikke aller er like flinke til og ha det hjemme. På samme måte synes jeg en kunne gjort det i barnehager og hatt litt mer bestemmelser og satt litt mere fokus på et sikkert barnemiljø. Nå var ikke det helt relatert til bare snorer men synes mange barnhager kan være flinkere til og sikre trapper ol. Fordi det er flere barn som er der dermed større risko for at et av barna tuller med stikkontakten for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #52 Skrevet 1. april 2011 Skyldige, du mener jeg skal kjeppjage de andre ansatte fordi ole falle ned fra klatrestativet og slår seg? Du skal ikke være dommer eller straffe dine ansatte. Dersom Ole faller ned fra klatrestativet og får en alvorlig skade som f.eks. et brudd, er ditt ansvar (i tillegg til å sørge for at barnet får nødvendig medisinsk hjelp) å melde hendelsen til politiet som så etterforsker for å finne den som var ansvarlig for skaden. Deretter er det opp til rettsapparatet å ilegge straff i henhold til lovverket.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #53 Skrevet 1. april 2011 Du skal ikke være dommer eller straffe dine ansatte. Dersom Ole faller ned fra klatrestativet og får en alvorlig skade som f.eks. et brudd, er ditt ansvar (i tillegg til å sørge for at barnet får nødvendig medisinsk hjelp) å melde hendelsen til politiet som så etterforsker for å finne den som var ansvarlig for skaden. Deretter er det opp til rettsapparatet å ilegge straff i henhold til lovverket. Melde fra til politiet at Ole falt ned fra ett klatrestativ? .. du skal ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre, er i full stand til å ta slike valg-og nei, jeg hadde ikke kontaktet politiet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #54 Skrevet 1. april 2011 Overvåker virkelig du ungen din HELE tiden hjemme? Tar du den med deg når du går på do? Når du har bursdagsselskaper; overvåker du ALLE ungene HELE tiden? Har full kontroll på absolutt alt hele tiden? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #55 Skrevet 1. april 2011 Jeg vil bare nevne en ting: I Norge er det fortsatt FRIVILLIG(!) å ha barna i barnehage. De som bare klager og jamrer seg kan faktisk velge bort tilbudet hvis de synes det er for dårlig! Men gjør de det? Nei.., for de "kan jo ikke overleve på én lønning"... Jeg vil nevne én ting til i den forbindelse: Det er frivillig å få barn. Du VET hva tilbudet er, liker du ikke alternativene, så kan man velge å ikke få barn. Eller så kan man flytte ut av Norge og se om ting er så innmari mye bedre andre steder... 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #56 Skrevet 1. april 2011 Jeg vil bare nevne en ting: I Norge er det fortsatt FRIVILLIG(!) å ha barna i barnehage. De som bare klager og jamrer seg kan faktisk velge bort tilbudet hvis de synes det er for dårlig! Men gjør de det? Nei.., for de "kan jo ikke overleve på én lønning"... Jeg vil nevne én ting til i den forbindelse: Det er frivillig å få barn. Du VET hva tilbudet er, liker du ikke alternativene, så kan man velge å ikke få barn. Eller så kan man flytte ut av Norge og se om ting er så innmari mye bedre andre steder... Men jeg sier ikke at ting ikke kan bli bedre! Men ikke kom å si at det er de ansatte sin skyld. De gjør som regel så godt de kan! Det er vel egentlig økonomien som er så trang at man ikke får de midlene som trengs; flere ansatte per barn, bedre lokaler, bedre sikring, dyrere og bedre materialer og løsninger, osv osv... Og det har jo vært flere demonstrasjoner mot at foreldre skal betale mer for å ha barna i barnehagene. Foreldrene har dermed selv valgt bort mye av det som hadde kommet barna deres til gode. Men det er en kinkig situasjon, for det er urimelig å forvente at folk skal blakke seg for å ha kids. Det er helt klart staten/kommunen som burde spyttet inn mer penger. I grunn synes jeg store deler av det skattepengene går til blir brukt veldig rart/uforsvarlig. En oppryddning i papirene fra øverste hold hadde vært noe! 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #57 Skrevet 1. april 2011 Du skal ikke være dommer eller straffe dine ansatte. Dersom Ole faller ned fra klatrestativet og får en alvorlig skade som f.eks. et brudd, er ditt ansvar (i tillegg til å sørge for at barnet får nødvendig medisinsk hjelp) å melde hendelsen til politiet som så etterforsker for å finne den som var ansvarlig for skaden. Deretter er det opp til rettsapparatet å ilegge straff i henhold til lovverket. Lurer veldig på hva du mener om for eksempel si at en mor kjører med barnet sitt dårlig sikret i bil og kolliderer, barnet dør, moren overlever hva da? Hva om en person "Nina" kjører i berusettilstand og kjører på en annen bil. I den andre familien sitter det en familie, familiens sønn blir hardt skadet og moren dør faren overlever hva skal skje da? Og hva om ”Nina” ikke var beruset men sovnet bak rattet..?? (((Er ellers litt enig i deg, har jobbet steder der det var en del kriminelle de kunne fortelle at " navn døde ikke i en ulykke, det var jeg så drepte han slik og sånn(masse masse detaljer blod og gørr), genialt hva, ikke kan jeg straffes for det finnes ikke bevis, for alle tror han drepte seg selv, det er så digg og tenke på at jeg kan gjøre hva f### jeg vil" Poenget er ikke om det er sant eller ikke for det kunne ingen finne ut av. Poenget er at ingen kunne finne det ut for regelverket er ikke slik, så det kan være sant…. ))) En vet og at mange spedbarn blir ristet i hjel av sine foreldre for eksempel. Det jeg stiller meg mest undrene til med utsagnet ditt er hvorfor skulle foreldrene, være ansvarlige for og kontakte politiet...? Enten så mener en vel at alle skal obduseres, ellers så mener en det ikke.. Dette er mitt første innlegg som anonym brukre i denne tråden
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #58 Skrevet 2. april 2011 Lurer veldig på hva du mener om for eksempel si at en mor kjører med barnet sitt dårlig sikret i bil og kolliderer, barnet dør, moren overlever hva da? Hva om en person "Nina" kjører i beruset tilstand og kjører på en annen bil. I den andre familien sitter det en familie, familiens sønn blir hardt skadet og moren dør faren overlever hva skal skje da? Og hva om ”Nina” ikke var beruset men sovnet bak rattet..?? Dette er tre eksempler på uaktsomme drap (selv den beste aktor ville nok fått problemer med å rettferdiggjøre overlagt eller forsettelig drap-anklage i disse tilfellene). De skyldige må dømmes for dette, og straffeutmålingen kan bli forskjellig etter hva som aksepteres som formildende eller skjerpende omstendigheter. Den berusede vil trolig dømmes strengest av disse tre, selv om det kan argumenteres for at søvnighet bør likestilles med rus. I alle tre tilfellene mener jeg det er berettiget med noen års fengselsstraff.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #59 Skrevet 2. april 2011 Dette er tre eksempler på uaktsomme drap (selv den beste aktor ville nok fått problemer med å rettferdiggjøre overlagt eller forsettelig drap-anklage i disse tilfellene). De skyldige må dømmes for dette, og straffeutmålingen kan bli forskjellig etter hva som aksepteres som formildende eller skjerpende omstendigheter. Den berusede vil trolig dømmes strengest av disse tre, selv om det kan argumenteres for at søvnighet bør likestilles med rus. I alle tre tilfellene mener jeg det er berettiget med noen års fengselsstraff. Men hvordan tenker du at denne straffen skal være i forhold/ sammenlignet med at et barn får snoren til en rullgardin rundt halsen? Hvorfor skal det være foreldrene som kontakter politiet om et barn skader seg eller dør? Det jeg stiller meg mest undrene til med utsagnet ditt er hvorfor skulle foreldrene, være ansvarlige for og kontakte politiet...? Enten så mener en vel at alle skal obduseres, ellers så mener en det ikke..
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #60 Skrevet 2. april 2011 haha. som om det er barnehagetantene som skal ha credit for at folk blir smart
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå