Gå til innhold

udugelige barnehagetanter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det mange ikke er klar over er at barn har RETT på privatliv! Hvis de sier at de vil være alene og lukker en dør til et rom det ikke er mulig å ha innsyn til, så må man vurdere om det er forsvarlig. Og her kan man ta feil. Hvis man aldri respekterer barnas ønsker og aldri lar barna være alene hvis de ønsker det er det krenkende i følge diverse retningslinjer og kanskje også lovverk(?).

Jeg går 2. året på førskolelærerutdanningen og det blir faktisk vanskleligere og vanskeligere å gjøre en god jobb fordi man hele tiden må forholde seg til nye lover og regler som strider mot å overvåke dem 24/7.

Hvor kult var det ikke å gjemme seg litt unna da vi var mindre? Tenk om du ALDRI fikk være alene og en voksen sto og så på deg hvert eneste sekund. Er det verdt det? Hva vinner man på det?

Skal alle barn bli overvåket for å forhindre at naturlige ulykker skjer? Barn vil skade seg uansett hvor hysteriske vi voksne er. Å forhindre en naturlig barndom for alle barn er ikke løsningen. Hvis vi voksne er hysteriske så blir barna hysteriske, og barna får ikke begreper om hva som er farlig/gjør vondt osv. Dette er noe de skal lære når de er små. Man skal drite seg ut og man skal få vondt og slå seg. I barnas verden kalles det læring. Barn lærer gjennom kroppen, ikke gjennom å bli fortalt hva som gjør vondt og hva man ikke skal gjøre. Det forstår de ikke...

Det jeg mente med at det blir vanskeligewre å gjøre en god jobb i forhold til å overvåke barna 24/7 er fordi det ofte føles som om det er det som er forventet av foreldre osv... De tenker ikke på at det kan gå utover den psykiske utviklingen til barnet. Og vi i barnehagene må oftere og oftere forsvare løsninger og ordninger som vi selv ikke har satt men som er lovretta. Disse reglene er det mange ofreldre som er imot, og vi i barnehagen havner i en kinkig mellom-posisjon. Vi blir hakket på fra alle kanter fordi det er forksjellige krav og ønsker fra alle kanter.

Men heldigvis er det veldig mange forståelsesfulle og ikke-hysteriske foreldre der ute som har forståelse for at det er alfor mange barn per voksen og altfor lite penger til å drive forsvarlig i mange tilfeller. De klager til de osm må/trenger å få høre det og det er ikke oss som er ansatt der.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en underbemannet barnehage og det er hektisk til tide ja, men jobber med fantastiske mennesker som ser barnas behov...de fordommene du representerer er ikke gode, hvorfor ikke gi oss ett rosende ord? hadde ikke det vært for oss hvem skulle tatt så godt vare på barna mens dere var på jobb......

Å se barn utvikle seg og gi dem nødvendig kunnskap og balast her i livet

til å klare seg både sosialt, selvstendig, motorisk og med trygghet gir meg en stor glede skal jeg si deg, vet at mange barnehageansatte der ute mener det samme så tenk deg om før du disser en hel yrkesgruppe.

å da er du heldig frøken. jeg disser for all del ikke yrkesgruppen. jeg jobber som ped.leder selv..! men ikke alle barnehagene er like heldige å får inn stabile personer som vikar i barnehage..man får inn personer som ikke er egnet, men som ikke får jobb andre steder.. da sender vikarbyråene de til barnehagene.. "for der skal man jo bare leke å passe på barn.." å grunnen til at man må ha vikar er fordi de ansatte blir slitne og syke pga hardt arbeidspress og vi får ikke dyktige folk inn fordi det rett og slett ikke er nok utdannet folk... det var mitt poeng.. beklager viss det kom feil ut...

• Liker 1
Skrevet

... å ja,det er mange dårlige ansatte i bhg.. å hvorfor det? fordi lønna er syykt dårlig og det er en hektisk og krevende arbeidsplass.. man får ikke dyktige folk inn.. alternative er å gå ubemannet... vet ikke hva som er verst...

Jeg synes det verste er om de ansatte prøver og late som om ting er annerledes enn det er. Snakker med barnet og er skikkelig hyggelige når en er der, og snakker mye om hva barnet har gjort og så stemmer det ikke..

Det er det verste. Om barnehagen er så dårlig at de ansatte føler seg presset til å lyge, da er det ille. Og det gjør selvsagt vondt verre.

Ønsker heller at de ansatte sier "Vet ikke om barnet har spist" istedenfor og si at det har spist så og så mye og så har det ikke det..

Eller hva med og si at barnet har lekt i sandkassa med de andre barna, når det i virkeligheten har sittet i en krok for seg selv hele dagen..

Synd med slike løgner for da blir det lett og velge feil, for noen har et valg. Noen har andre som kan passe barnet, men så velger de barnhage fordi de tror det er best, da er det kipt og etterpå finne ut hvordan barnet egentlig hadde det der..

Men, men, de fleste har jo ikke et valg men om de ansatte sier at barnet har spist hele matpakken, tror jo foreldrene dette. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis at det er feil en dag, men om det er feil så å si hver dag er jo det ille.

(Slike virkelig horrible historier som ei jente jeg vet om, hun kastet opp hver dag på barnhagen fordi hun klarte ikke drikke melk. Jenta måtte sitte på stol helt til hun drakk opp og ble tvunget til og drikke melk i barnehagen. Hun satt altså på stol lenge hver dag, drakk melk og ble dårlig, kastet opp, hver dag.

Barnehagen mente at hun gjorde det bare på trass og sa derfor ikke noe til foreldrene.

Barnehager med ”ideologiske” (feil ordbruk: andre meninger enn foreldrene blir mer riktig) meninger som gjør at de ikke holder foreldrene informert er det verste. For det blir jo en løgn. Om foreldrene sier at jenta ikke trenger og drikke melk. Barnhagen unngår og si at barnet kaster opp men sier at barnet har det bra. Så kaster barnet opp hver dag. Så fælt at det tok år før foreldrene til jenta fant ut hvordan ting virkelig sto til.)

Det skinner nok igjennom at jeg har vanskelig for og like barnhager. Jeg har og vært borti virkelig fantastisk gode barnhager:) Men jeg har likevel svært vanskelig for og stole på barnhager. Problemet er jo at en ikke vet helt hva som skjer når en ikke er der. :litt paranoid av erfaringer kan en si:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg er virkelig glad i jobben min, at jeg tar den seriøst og følger opp barna som jeg skal, gir av meg selv hele tiden og kan arbede med

dette til jeg går av med pensjon,

det eneste som får meg til å bli lei er foreldre som presser videre til de grader- av og til føler jeg de ønsker å bestemme over mitt liv, mine planer, hvordan vi organisere dagene,de kan skjlle oss ut hvis vi mister en vott, ett barn har bæsjet på seg eller for at man er inne en dag, hvordan i all verden skal man tilfredstille alle, det går jo ikke..

dere mister mange verdifulle ildsjeler som ser barnet og følger det opp, resultatet blir gjerne folk uten refleksjon eller empati, har nemlig sett begge deler...

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg er virkelig glad i jobben min, at jeg tar den seriøst og følger opp barna som jeg skal, gir av meg selv hele tiden og kan arbede med

dette til jeg går av med pensjon,

det eneste som får meg til å bli lei er foreldre som presser videre til de grader- av og til føler jeg de ønsker å bestemme over mitt liv, mine planer, hvordan vi organisere dagene,de kan skjlle oss ut hvis vi mister en vott, ett barn har bæsjet på seg eller for at man er inne en dag, hvordan i all verden skal man tilfredstille alle, det går jo ikke..

dere mister mange verdifulle ildsjeler som ser barnet og følger det opp, resultatet blir gjerne folk uten refleksjon eller empati, har nemlig sett begge deler...

Som i eksempelet over her, ikke tro at å tvinge ett barn til å drikke melk er vanlig- på den måten skissert over er det på grensen til mishandling.

Gjest Gjest
Skrevet

å da er du heldig frøken. jeg disser for all del ikke yrkesgruppen. jeg jobber som ped.leder selv..! men ikke alle barnehagene er like heldige å får inn stabile personer som vikar i barnehage..man får inn personer som ikke er egnet, men som ikke får jobb andre steder.. da sender vikarbyråene de til barnehagene.. "for der skal man jo bare leke å passe på barn.." å grunnen til at man må ha vikar er fordi de ansatte blir slitne og syke pga hardt arbeidspress og vi får ikke dyktige folk inn fordi det rett og slett ikke er nok utdannet folk... det var mitt poeng.. beklager viss det kom feil ut...

Hvordan kan dere gjøre en god jobb hvis bemanningen ikke er stabil?

- Vi har fått inn dyktige vikarer-og holder på dem.

Skrevet

(Slike virkelig horrible historier som ei jente jeg vet om, hun kastet opp hver dag på barnhagen fordi hun klarte ikke drikke melk. Jenta måtte sitte på stol helt til hun drakk opp og ble tvunget til og drikke melk i barnehagen. Hun satt altså på stol lenge hver dag, drakk melk og ble dårlig, kastet opp, hver dag.

Barnehagen mente at hun gjorde det bare på trass og sa derfor ikke noe til foreldrene.

Det høres rart ut. Jeg har et barn som ikke tåler melk og har gitt tydelig beskjed om dette. Hvis hun kaster opp hver gang hun får melk, burde jo foreldrene vite om det, og ha gitt barnehagen beskjed om at hun ikke skal ha melk?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen der barnet mitt gikk i truet meg ved ett tilfelle, mobbet meg, spredte usanne rykter om meg og ga meg skylden for oppførselen til barnet, det viste seg noen år senere at barnet er autist... jeg tapte mange år for å si det slik, vil aldri ha ett barn i norsk barnehage igjen hvis jeg kan unngå det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan dere gjøre en god jobb hvis bemanningen ikke er stabil?

- Vi har fått inn dyktige vikarer-og holder på dem.

At dere har fått inn dyktige vikarer er kjempe bra for dere.. men at dere har holdt på en vikar betyr jo at det er en mindre for oss... det går på at det ikke finnes nok vikarer i mitt område....

hvordan vi kan gjøre en god jobb? nei vi gjør jo så godt vi kan vi som er på jobb?! gjør vi en god jobb? ja, det mener jeg. Har barna det bra? ja, det mener jeg. Er foreldrene fornøyde? ja det er de. Er de ansatte utslitte og begynner snart å ta ut sykemeldinger? ja det gjør de....

Skrevet

Barnehagen der barnet mitt gikk i truet meg ved ett tilfelle, mobbet meg, spredte usanne rykter om meg og ga meg skylden for oppførselen til barnet, det viste seg noen år senere at barnet er autist... jeg tapte mange år for å si det slik, vil aldri ha ett barn i norsk barnehage igjen hvis jeg kan unngå det.

Det er litt leit å dømme alle barnehager på grunnlag av en udugelig en, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt leit å dømme alle barnehager på grunnlag av en udugelig en, synes jeg.

Jeg er helt enig med deg MEN det jeg opplevde var så til de grader krenkende og brudd på menneskerettigheter at jeg ble skremt.

AnonymBruker
Skrevet

At dere har fått inn dyktige vikarer er kjempe bra for dere.. men at dere har holdt på en vikar betyr jo at det er en mindre for oss... det går på at det ikke finnes nok vikarer i mitt område....

hvordan vi kan gjøre en god jobb? nei vi gjør jo så godt vi kan vi som er på jobb?! gjør vi en god jobb? ja, det mener jeg. Har barna det bra? ja, det mener jeg. Er foreldrene fornøyde? ja det er de. Er de ansatte utslitte og begynner snart å ta ut sykemeldinger? ja det gjør de....

De som tar ut sykemeldinger hos oss blir snakket nedsettende om, hvis man ikke godtar det er det bare å finne seg en annen jobb for å si det slik, er trøtt ja....

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det den ungen skulle tulle seg inn i gardinene etter da? Noen som har stilt seg det spørsmålet?

AnonymBruker
Skrevet

De som tar ut sykemeldinger hos oss blir snakket nedsettende om, hvis man ikke godtar det er det bare å finne seg en annen jobb for å si det slik, er trøtt ja....

det hjelper ikke å snakke nedsettende om de som tar ut sykemeldinger.. det er likevel like mye arbeid for oss som er igjen.. kjenner jeg begynner å vurdere andre yrker selv faktiskt.. får være måte på hvor mye jeg skal slite for jobben min.. (har hatt ett veldig hardt år med opptil 3 sykemeldinger samtidig..dvs alle på avdelingen min.. ikke så lett å drive avdelingen alene med vikarer....... men meg om det.. var ikke det denne diskusjonen handlet om...

AnonymBruker
Skrevet

det hjelper ikke å snakke nedsettende om de som tar ut sykemeldinger.. det er likevel like mye arbeid for oss som er igjen.. kjenner jeg begynner å vurdere andre yrker selv faktiskt.. får være måte på hvor mye jeg skal slite for jobben min.. (har hatt ett veldig hardt år med opptil 3 sykemeldinger samtidig..dvs alle på avdelingen min.. ikke så lett å drive avdelingen alene med vikarer....... men meg om det.. var ikke det denne diskusjonen handlet om...

Ha ha, du har akkurat samme problemet som meg, i likhet med deg vurderer jeg også ett annet yrke pga egen HELSE, jeg jobber for 3 enkelte ganger...har også hatt ett hardt år for å si det slik..

jeg snakker ikke nedsettende om folk som sykemelder seg men det er alltid de samme og jeg igjen, er redd jeg blir syk til slutt..

Apropo gardiner: mange barn som elsker å fikle med dem-også ting med snorer, de drar den gjerne over halsen.. sett dette mange ganger og vi har selvfølgelig fjernet alt som ev kan utgjøre en fare

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, du har akkurat samme problemet som meg, i likhet med deg vurderer jeg også ett annet yrke pga egen HELSE, jeg jobber for 3 enkelte ganger...har også hatt ett hardt år for å si det slik..

jeg snakker ikke nedsettende om folk som sykemelder seg men det er alltid de samme og jeg igjen, er redd jeg blir syk til slutt..

Apropo gardiner: mange barn som elsker å fikle med dem-også ting med snorer, de drar den gjerne over halsen.. sett dette mange ganger og vi har selvfølgelig fjernet alt som ev kan utgjøre en fare

ja det er jo sånn her å.. det er jo de samme folka "som ikke tåler noenting"... blir jo definitivt ett irritasjonsmoment.. samboer mener jeg bare skal finne meg en annen jobb.. vi driver å jobber med barn for tiden.. så håper jeg blir gravid etterhvert så jeg får ett års "pause" i permisjonstiden.. hehe..

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å klag!!

Der jeg jobber passer vi selvfølgelig godt på barna selv om vi ikke er med dem hele tiden. Hvis en gruppe barn vil leke på feks dukkerommet får de gjøre det, alene om de vil. Vi kikker innom med noen få minutters mellomrom. Sånn er det.

Det er heller ikke nok ansatte til å plassere en voksen i hvert rom hvor barna kan være.

Vær glad dere har kompetente barnehagetanter til å oppdra barna deres til å bli velfungerende og intelligente mennesker!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja det er jo sånn her å.. det er jo de samme folka "som ikke tåler noenting"... blir jo definitivt ett irritasjonsmoment.. samboer mener jeg bare skal finne meg en annen jobb.. vi driver å jobber med barn for tiden.. så håper jeg blir gravid etterhvert så jeg får ett års "pause" i permisjonstiden.. hehe..

Vel, jeg forstår deg så altfor godt...

• Liker 1
Skrevet

Det høres rart ut. Jeg har et barn som ikke tåler melk og har gitt tydelig beskjed om dette. Hvis hun kaster opp hver gang hun får melk, burde jo foreldrene vite om det, og ha gitt barnehagen beskjed om at hun ikke skal ha melk?

De ga barnehagen beskjed om at hun ikke skulle ha melk vertfall, vet ikke hvor nøye hun var utredet da foreldrene erfarte at hun ble syk hver gang hun drakk melk. Dette er noen år siden så det er ikke et problem nå.. Jenta verken drikker eller spiser eller liker melkeprodukter, får hun det i seg ved en feil blir hun syk/dårlig. Vet ikke detaljene om hvordan hun er utredet da jeg ikke har spurt noe om disse detaljene, kan og lite om melke allergi/ intoleranse. Kanskje har det blitt fortalt uten at jeg husker det helt. Jenta har det vertfall bra nå.:) Men veldig fortvilende for foreldrene når de får vite at jenta kastet opp hver dag i barnehagen, for da hadde det pågått lenge.

Det var bestyreren som tvang i henne melken, husker ikke hvem som sa ifra men tror det var en vikar.

Det var mye fælt med den barnhagen og bestyreren men kan ikke skrive mer om det på kg:(

Poenget med å skrive dette eksempelet var at ikke alle barnehager er gode og det er ikke lett å vite for foreldrene om de ikke får riktig info. Jeg synes foreldre har all rett til og ytre sine meninger og være misfornøyd og spørrende og litt masete, selv om de ikke jobber, og aldri har jobbet i barnehage. Som en ansatt over her skriver om å få kjeft for at en vott er borte, slikt noe synes jeg bare er smålig, men når det gjelder hvordan barnet trives har det er det noe annet.

Jeg kommer nok til og bli barnehagens mase mor når jeg får barn og de begynner i barnehage :rodmer:

Heldigvis for meg så kjenner jeg flere som lever for barn så og si, og har lang utdanning innenfor barn, så når jeg får barn så er det en stor mulighet for at paranoide meg plasserer barnet mitt i en av disse barnehagene der de jeg kjenner jobber:) F

Men jeg skal og passe på at de ansatte vet at jeg setter pris på de, for de er jo viktige i barnas liv:)

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å klag!!

Der jeg jobber passer vi selvfølgelig godt på barna selv om vi ikke er med dem hele tiden. Hvis en gruppe barn vil leke på feks dukkerommet får de gjøre det, alene om de vil. Vi kikker innom med noen få minutters mellomrom. Sånn er det.

Det er heller ikke nok ansatte til å plassere en voksen i hvert rom hvor barna kan være.

Vær glad dere har kompetente barnehagetanter til å oppdra barna deres til å bli velfungerende og intelligente mennesker!

haha. som om det er barnehagetantene som skal ha credit for at folk blir smart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...