Gå til innhold

Lugget tenåringen min.

Fremhevede innlegg

Gjest Anuket
Skrevet

Det er i grunnen ingenting moren kan gjøre for å rette opp skaden.

Det hun har gjort er utilgivelig.

Hun er idiotisk som prøver å kjøpe seg fri ifra voldsutøvelsen sin.

Hun har jo tydeligvis det i datterens øyne - bedt om unnskyldning, lovet å aldri gjenta denne typen oppførsel. Så i bunn og grunn virker det som om TS og datteren har skværet opp, og det er vel det som teller. Jeg tviler på at datteren får varige skader av denne enkelt episoden.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo tydeligvis det i datterens øyne - bedt om unnskyldning, lovet å aldri gjenta denne typen oppførsel. Så i bunn og grunn virker det som om TS og datteren har skværet opp, og det er vel det som teller. Jeg tviler på at datteren får varige skader av denne enkelt episoden.

Moren brutt en grense. Sperrene er ikke der lenger.Terskelen for å gjøre det igjen er lavere.

• Liker 1
Gjest Anuket
Skrevet

Moren brutt en grense. Sperrene er ikke der lenger.Terskelen for å gjøre det igjen er lavere.

Det betyr ikke at dette blir gjentatt. Å ha brutt en grense er ikke det samme som å garanere at dette skjer igjen. Det kan skje igjen ja, men her er ts opptatt av at det ikke skal skje igjen. Når man har den bevisstgjøringen over hva man har gjort og hvilke handlinger man ikke vil gjenta - så er store sjanser for at det nettopp ikke vil skjer igjen. Her har i hvertfall både ts og datteren valgt å stole på at det ikke skjer igjen - og vi kan forholde oss til det. Det er i grunn ingenting annet vi kan gjøre med det, da ts og datteren har skværet opp og faktisk er venner igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare SÅ typisk en ekte KG diskusjon som inneholder ordene:

dømmende/aldri/utilgivelig/alltid/mishanlder

Dersom dette var utilgivelig: er det jaggu mange barna som ikke skulle hatt foreldre, eller var det omvendt? ;)

Skrevet

Synes bare at det er fælt at datteren får hårtap fordi hun var litt stygg i munnen.

Hva om moren hadde slått sånn at leppa svulmet opp? Hadde det vært like greit?

Bare litt verandaleppe liksom?

Derfor er det ikke greit å kjøpe seg fri med kaffebar og frisør.

Selvfølgelig sier datteren at hun tilgir.

Dersom hun skriker f...e eller h..e til moren og sier at hun hater henne så vet hun jo at det blir sanksjoner. Enten en normal ikkevoldelig sanksjon som null lommepenger eller litt mere lugging/ørefik.Hun er avhengig av mora.Derfor blir det koz og klemz,kafe og frisør.Datteren er tretten år og vet ikke bedre/har ikke noe valg.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det å bestikke henne med materielle goder er bare pill råttent og en dårlig løsning attpåtil. Snakk med henne, spør henne hva du må gjøre for å gjøre det godt igjen, og ta tiden til hjelp.

Det at hun nekter å snakke med deg kommer av at hun ikke vet hva hun skal si og føler seg ukomfortabel. Hver gang jeg har hatt større krangler med foreldrene mine vil jeg være alene i lang tid for å bearbeide følelsene, og hvis de forsøker å mase på meg blir jeg bare forbanna.

Det beste du kan ta til hjelp her er tålmodighet... og når tiden er rett kan du snakke med henne om det. Du kan ikke tvinge henne til å tilgi deg.

Skrevet

Det å bestikke henne med materielle goder er bare pill råttent og en dårlig løsning attpåtil. Snakk med henne, spør henne hva du må gjøre for å gjøre det godt igjen, og ta tiden til hjelp.

Det at hun nekter å snakke med deg kommer av at hun ikke vet hva hun skal si og føler seg ukomfortabel. Hver gang jeg har hatt større krangler med foreldrene mine vil jeg være alene i lang tid for å bearbeide følelsene, og hvis de forsøker å mase på meg blir jeg bare forbanna.

Det beste du kan ta til hjelp her er tålmodighet... og når tiden er rett kan du snakke med henne om det. Du kan ikke tvinge henne til å tilgi deg.

Helt enig med deg. Det triste med dette er jo også at datteren i dette tilfellet faktisk lot seg manipulere/tvinge til å tilgi moren.

Ikke var det "kun" kjefting heller.Dama sto jo igjen med en hårtust etter datteren i hånden.

Burde skammet seg herfra og til helvete.

Skrevet

Dessuten...hva er det som så spesielt med å dra på kaffebar og til frisør?

Høres ikke ut som et plaster på såret engang.

Unnskyld for at jeg dro av deg håret liksom..her skal du få litt kake og et nytt klesplagg.

Stilig.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg. Det triste med dette er jo også at datteren i dette tilfellet faktisk lot seg manipulere/tvinge til å tilgi moren.

Ikke var det "kun" kjefting heller.Dama sto jo igjen med en hårtust etter datteren i hånden.

Burde skammet seg herfra og til helvete.

Nå synes jeg du legger mer i dette enn strengt tatt nødvendig. Du vet ingenting om hva datteren tenker, eller mener om saken. Det kan godt være at hun vet selv hvorfor moren reagerte slik hun gjorde. Døtre og mødre har mange krangler gjennom tenårene. Moren skulle aldri ha reagert slik, men hun gjorde det, og ønsker hun kunne tatt det tilbake og angrer. Det er ikke noe mer å gjøre med den saken enn å be om tilgivelse og få orden på forholdet igjen. Det triste er mennesker som deg, dømmer alle ut ifra en enkelt hendelse som kan skje mange. Man er ikke et ondt menneske fordi man lugget tenåringen sin. Datteren har et all sannsynlighet tilgitt moren, og de har det bra nå.

• Liker 3
Skrevet

Nå synes jeg du legger mer i dette enn strengt tatt nødvendig. Du vet ingenting om hva datteren tenker, eller mener om saken. Det kan godt være at hun vet selv hvorfor moren reagerte slik hun gjorde. Døtre og mødre har mange krangler gjennom tenårene. Moren skulle aldri ha reagert slik, men hun gjorde det, og ønsker hun kunne tatt det tilbake og angrer. Det er ikke noe mer å gjøre med den saken enn å be om tilgivelse og få orden på forholdet igjen. Det triste er mennesker som deg, dømmer alle ut ifra en enkelt hendelse som kan skje mange. Man er ikke et ondt menneske fordi man lugget tenåringen sin. Datteren har et all sannsynlighet tilgitt moren, og de har det bra nå.

Jeg bare registrerer hva ts har skrevet jeg og synes det er forferdelig det hun har gjort. Jeg har selv blitt mishandlet hjemme i barne og ungdomstid og husker hvor sveket jeg følte meg både når det skjedde og etterpå. Jeg ble forøvrig mishandlet gjentatte ganger .Du kan ALDRI stole hundre prosent igjen på en forelder som har mishandlet deg.Selv om det skjedde bare EN gang.

Husker første gangen jeg kjeftet på barnet mitt.Jeg brukte høy stemme og kjeftet.Det var ingen vold/fysisk makt eller trusler om vold eller fysisk makt inkludert i kjeftingen.

Selvfølgelig ingen psykisk vold som å kalle barnet stygge ting heller.

Men jeg husker hvor jævlig jeg følte meg etterpå og lovet meg selv og barnet mitt at så sur og kjeftete skulle jeg ALDRI bli igjen.

Jeg tro over en grense jeg hadde satt for meg og mitt barn.

Allikevel klarte jeg å kjefte på barnet mitt på likedan måte ved tre senere tilfeller....

Jeg kan derimot finne på å "true" med fratakelse av lommepenger og lignende.Dette gir meg ikke dårlig samvittighet dersom det er rettmessig.Det finnes sikkert allikevel foreldre som klarer barneoppdragelsen sanksjonsfritt og som ser på min metode som altfor brutal.Kunne f.eks si til mitt barn når det var yngre at "dersom du ikke roer deg blir det ingen kinotur" foreksempel.Jeg ser fortsatt på slike metoder som helt greie selv om pedagogisk perfekte foreldre kanskje ser ned på denne type irettesettelse.

Men å gå så langt som til vold eller å komme med trusler om vold mot barnet sitt..? Nei,det forstår jeg simpelthen ikke.

Da påfører man faktisk skade både fysisk og psykisk for alltid.

Jeg vet at jeg ikke er perfekt.Langt ifra.Jeg har påført mitt barn urettmessig ubehag ved å kjefte med høy stemme.Det finnes faktisk foreldre som aldri har kjeftet med høy stemme på barna sine og som irettesetter og veileder dem perfekt og jeg beundrer dem og ser opp til dem,men jeg kan aldri bli som dem.

På samme måte kan heller aldri ts komme i samme kategori som de fleste av oss.Vi menneskelige som kjefter,maser og som ikke blir årets forelder.

Men de som mishandler barna sine kan faktisk ikke kalle seg foreldre i det hele tatt...de er kun truende kriminelle i mine øyne.Jeg har aldri tilgitt mine foreldre og jeg er godt voksen i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare registrerer hva ts har skrevet jeg og synes det er forferdelig det hun har gjort. Jeg har selv blitt mishandlet hjemme i barne og ungdomstid og husker hvor sveket jeg følte meg både når det skjedde og etterpå. Jeg ble forøvrig mishandlet gjentatte ganger .Du kan ALDRI stole hundre prosent igjen på en forelder som har mishandlet deg.Selv om det skjedde bare EN gang.

Husker første gangen jeg kjeftet på barnet mitt.Jeg brukte høy stemme og kjeftet.Det var ingen vold/fysisk makt eller trusler om vold eller fysisk makt inkludert i kjeftingen.

Selvfølgelig ingen psykisk vold som å kalle barnet stygge ting heller.

Men jeg husker hvor jævlig jeg følte meg etterpå og lovet meg selv og barnet mitt at så sur og kjeftete skulle jeg ALDRI bli igjen.

Jeg tro over en grense jeg hadde satt for meg og mitt barn.

Allikevel klarte jeg å kjefte på barnet mitt på likedan måte ved tre senere tilfeller....

Jeg kan derimot finne på å "true" med fratakelse av lommepenger og lignende.Dette gir meg ikke dårlig samvittighet dersom det er rettmessig.Det finnes sikkert allikevel foreldre som klarer barneoppdragelsen sanksjonsfritt og som ser på min metode som altfor brutal.Kunne f.eks si til mitt barn når det var yngre at "dersom du ikke roer deg blir det ingen kinotur" foreksempel.Jeg ser fortsatt på slike metoder som helt greie selv om pedagogisk perfekte foreldre kanskje ser ned på denne type irettesettelse.

Men å gå så langt som til vold eller å komme med trusler om vold mot barnet sitt..? Nei,det forstår jeg simpelthen ikke.

Da påfører man faktisk skade både fysisk og psykisk for alltid.

Jeg vet at jeg ikke er perfekt.Langt ifra.Jeg har påført mitt barn urettmessig ubehag ved å kjefte med høy stemme.Det finnes faktisk foreldre som aldri har kjeftet med høy stemme på barna sine og som irettesetter og veileder dem perfekt og jeg beundrer dem og ser opp til dem,men jeg kan aldri bli som dem.

På samme måte kan heller aldri ts komme i samme kategori som de fleste av oss.Vi menneskelige som kjefter,maser og som ikke blir årets forelder.

Men de som mishandler barna sine kan faktisk ikke kalle seg foreldre i det hele tatt...de er kun truende kriminelle i mine øyne.Jeg har aldri tilgitt mine foreldre og jeg er godt voksen i dag.

Forskjellen mellom deg og ts datter er at du ble mishandlet gjentatte ganger - noe ingen skal bli utsatt for. TS datter har opplevd dette EN gang, og dette kommer ikke til å gjenta seg. Det er ingen fasit som sier at ts ikke kommer til å gjøre dette flere ganger, men hun har tatt det innover seg, angrer fælt, tenker over sine handlinger og følelser og bearbeider det. Mange som mishandler sine barn gjør ikke det. Der ligger den store forskjellen.

Hvor mange barn har ikke fått EN ørefik, eller blitt lugget EN gang uten at de ha blitt mishandlet? Det er ingen grunn til å bli helt hysterisk over noe som har skjedd en gang. Det var galt, man angrer, man ber om tilgivelse og sørger for at det aldri gjentar seg, så går man videre.

Hva du har blitt utsatt i din barndom unner jeg ingen, og det er ikke rart at du ikke har tilgitt dine foreldre siden det skjedde så ofte...

• 2 uker senere...
Skrevet

Sett bort fra alle som dømmer - hvordan har mor TS det nå? Har datteren tilgitt deg??? Går det bedre hjemme??

Skrevet

Hvis man aldri har vært en virkelig dårlig forelder, vet man ikke hva som skal til for å være en virkelig god en.

• Liker 4
Skrevet

Kjære deg TS

Jeg kunne også være svært frekk i munnen mot min mor som tenåring, og ved to anledninger ga hun meg en ørefik. Utover det var hun aldri voldelig.

Jeg ser på min mor som en svært god mor, og jeg stoler 100% på henne. Det gjorde jeg også relativt kort tid etter disse ørefikene.

Jeg mener ikke at det er ok å lugge/slå, men jeg tror ikke at forholdet mellom din datter og deg vil ta varig skade av denne episoden. Det gjorde iallfall ikke forholdet mellom min mor og meg, vi har et svært godt forhold nå. Lykke til videre!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for krenkelse og spam.

Kråkesaks, moderator.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd.

Kråkesaks, moderator.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg TS

Jeg kunne også være svært frekk i munnen mot min mor som tenåring, og ved to anledninger ga hun meg en ørefik. Utover det var hun aldri voldelig.

Jeg ser på min mor som en svært god mor, og jeg stoler 100% på henne. Det gjorde jeg også relativt kort tid etter disse ørefikene.

Jeg mener ikke at det er ok å lugge/slå, men jeg tror ikke at forholdet mellom din datter og deg vil ta varig skade av denne episoden. Det gjorde iallfall ikke forholdet mellom min mor og meg, vi har et svært godt forhold nå. Lykke til videre!

Det samme gjelder meg.

• Liker 1
Gjest mislykket (t-s)
Skrevet

Ts her igjen: takk for alle svar.

Jeg må gå i meg selv tror jeg for vi har hatt en konflikt igjen i helgen hvor jeg ble fysisk og lugget henne i luggen så hun på nytt mistet litt hår og slo henne med flat hånd midt i ansiktet. Hun fikk også en rift i leppa av neglen min og blødde litt.Da svarte hun med å knuse en vase og helle gryteretten vi skulle ha til middag utover hele kjøkkenet.

Så takk til alle som har svart, både de som har hatt krasse svar og de som har forstått at jeg sliter.

Jeg har alkoholproblemer,men har ikke søkt hjelp for det og det er i de tørre periodene jeg blir så sinna.Legen vet ikke at jeg drikker.Jeg bruker antidepressiva (Zoloft),men ikke når jeg drikker.Ville ikke opplyse om det i de forrige postene for jeg syntes ikke at det var relevant. Jeg må få påpeke at jeg ikke har brukt vold i oppveksten hennes tidligere før disse to episodene.

Datteren min er ikke så grei hun heller.Når jeg klikket denne gangen hadde hun i forkant sagt til meg at jeg hadde stor nese og kalt meg for en feit horefitte.

Påsken gikk greit.Da var hun for det meste inne på rommet sitt og jeg satt i stua og så på tv.

Hilsen en mislykket mamma.

Skrevet

Du syns ikke det var vesentlig å opplyse om dine problemer???

JEG syns de er veldig vesentlig!

• Liker 3
Skrevet

Du syns ikke det var vesentlig å opplyse om dine problemer???

JEG syns de er veldig vesentlig!

Hun kalte meg tross alt for noe veldig stygt og hånet meg for nesen min.

Jeg har en terskel jeg også.

Og ja jeg vet at jeg har problemer,men ønsker og ordne opp selv så godt det lar seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...