Gå til innhold

Lugget tenåringen min.

Fremhevede innlegg

Skrevet
heretter er det ingenting du kan si eller gjøre for å gjøre opp for det øyeblikket du mistet kontrollen. Du kan beklage til du blir blå - men faktum er at "arret" og minnet alltid vil være der...

Det var da voldsomt.

Videoannonse
Annonse
Gjest nobilian
Skrevet

Det var da voldsomt.

Jepp, det var voldsomt. Og det kan fint stemme 100%.

Det skal noe til å sette seg inn i situasjonen når en mindreårig som etter alle solemerker ikke har mulighet til å flytte hjemmefra blir utsatt for vold av omsorgspersonen hun bor med, som også er vesentlig sterkere enn det hun er.

Det finnes ingen grunn til å bagatellisere det TS har gjort. Når du som mor lugger ungen din så hår rives ut, da kan det fint sidestilles med at far lapper til henne i fjeset. De fleste skjønner at reaksjonen ikke bare er sinne, men også engstelse, nervøsitet, følelse av krenkelse, gjerne hjelpeløshet osv.

Foreldre skal oppdra barn, ikke mishandle dem.

Diverse undersøkelser viser at kvinner tukter barna oftere enn det menn gjør, og jeg synes jeg ser litt hvorfor i denne tråden. Forbausende mange signaliserer i svarene sine at "det går over", "det er ikke verdens undergang", "det kan skje de beste" og lignende, mens det neppe ville ha vært tilfelle om det var jeg som skrev inn at jeg hadde mistet besinnelsen og klint til datra mi.

Mange kvinner har en jobb å gjøre i forhold til dette (mange mann også), ungene skal aldri gå og være utrygge på om de kommer til å bli utsatt for vold fra sine foreldre.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Er det ingen andre enn dere to i denne familien? Snakker hun ikke med noen andre?

Jeg er enig med Carrot at det her er passert en grense. Problemet her er at verken hun eller du kan garantere dere mot at dette skjer igjen. Så i tillegg til å legge deg flat (og etter min mening foreslå "avlat" i form av å kjøpe deg goodwill) hva med å VIRKELIG vise at du har forstått at du har gjort noe utilgivelig ved å søke rådgivning? Det signalet du sender da er:

1) Det hender dessverre at noen gjør noe som er utilgivelig

2) Når man angrer holder det ikke å si at man angrer, man må vise at man mener det

3) Man må sette i gang tiltak som viser at en ikke vil at dette skal skje igjen noen sinne

Grunnen til at hun ikke vil snakke med deg er at hun er redd deg. Og uten at du setter i gang ganske drastiske virkemidler for å vise henne at du sørger for at dette ikke skjer igjen vil hun fortsatt være redd.

Du har til og med lagt skylden på henne for oppførselen din. Det er nemlig fullt forståelig at du blir provosert av en dårlig oppførsel, det er i utgangspunktet helt utilgivelig at du mister besinnelsen og tyr til vold.

Noen har foreslått sinnemestringskurs. Jeg tror kanskje en samtale med deg og barnet sammen med en tredjeperson - eventuelt at en tredjeperson snakker med barnet først og at dere i fellesskap setter i gang en megling. Det kan f.eks. gjøres hos helsesøster, eller familievernkontoret.

Lugging ... Skam deg!

Skrevet
Jepp, det var voldsomt. Og det kan fint stemme 100%.

Det kan stemme. Men her ble det sagt som om det var allmenngyldig, og stemte hver eneste gang.

Skrevet (endret)

Kanskje litt på kanten dette, men... Jeg husker en episode mellom søskebarnet min og moren hans, altså min tante. Hun mistet beherskelsen etter en krangel, han hadde vært ekstremt stygg i munnen. Hun klappet til han.

Han gråt og var sint som bare det, og han ropte til henne at han skulle ringe barnevernet. Hun tok han med seg til telefonen og ga han røret, så sa hun "fortell hva du sa først!".

Han ringte ikke og i dag er de kjempegode venner. Hun har aldri beklaget seg for den episoden.

Jeg tror ikke nødvendigvis du har en indre mishandler som akkurat nå er sluppet fri, det er ikke sikkert at noe slik noen gang vil skje igjen. Kanskje du og din datter snart har glemt dette og ingen skader eller sår er påført, det er ikke så lett for oss her å si.

Jg tror du vil vite med deg selv om du trenger hjelp eller ikke, da må du gjør dt som r riktig.

Og som de andre sier, ikke kjøp deg ut av dette. Gi henne tid, snakk med henne, forklar hvor du angrer og hvor galt det du gjorde var. Jeg tror dette kommer til å gå helt fint :klem:

Endret av Chrizzy
  • Liker 4
Gjest Mislykket
Skrevet

Vi har vært på shopping i dag og vært og spist kake på cafe.

Vi tok en tur til frisør og negldesigner også.

Det ble på en måte en slags unnskyldningsgave ifra meg.

Vi har snakket ut og hun sa at hun ikke var sinna på meg lengre.

Hun holdt raseriet gående mot meg i nesten to uker.

Var først i forigårs at det løsnet litt.

Jeg måtte love og aldri bli så sinna igjen.Det løftet skal jeg holde.

Takk til alle som har svart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt å lese at det går bedre for dere. :klemmer:

Gjest Mislykket
Skrevet

Godt å lese at det går bedre for dere. :klemmer:

Takk. :)

Jeg kommer vel aldri til å tilgi meg selv helt for dette, men godt å vite at hun ikke er sur på meg lengre i hvertfall.

Jeg ønsker jo ikke å være en mamma som hun er redd for.

Skrevet

Bra dere har funnet ut av det.. Har dere et godt forhold så vil dere komme helt over det. Vet ikke hvordan jenta di pleier oppføre seg, men tenåringer kan være direkte ufyselige, man skal selvsagt ALDRI slå men jeg skjønner frustrasjonen du må ha følt.

Du kan tilgi deg selv, men aldri glem hva du gjorde..

Gjest Kos deg!
Skrevet

Vi har vært på shopping i dag og vært og spist kake på cafe.

Vi tok en tur til frisør og negldesigner også.

Det ble på en måte en slags unnskyldningsgave ifra meg.

Vi har snakket ut og hun sa at hun ikke var sinna på meg lengre.

Hun holdt raseriet gående mot meg i nesten to uker.

Var først i forigårs at det løsnet litt.

Jeg måtte love og aldri bli så sinna igjen.Det løftet skal jeg holde.

Takk til alle som har svart.

Hvordan klarte du og sitte å kose deg med kake etter at du dro håret av datteren din?

Tror du virkelig at alt bare er greit for datteren din fordi om du tok henne med på shopping og til frisør?

Hva med de som utsettes for blind vold av ukjent person på gata? Skal man bruke samme taktikk der?

Tror du alt er i orden for voldsofferet dersom voldsutøveren kjøper noen klær og tar offeret med på kafe?

Hun ble med deg fordi hun ikke hadde noe valg.

Hun må bli boende hos deg fordi hun ikke har noe valg.

Du brukte kanskje trusler eller? Sa kanskje at "dersom du ikke blir med på kafe så spanderer jeg ikke frisør og klær heller.." Var det sånn det var?

Skrevet

Sheesh, ro ned de små grå da.. Skulle tro vi var laget av angstfremkallende alle sammen. Jenta DØR ikke av å ha blitt lugga EN GANG, og jeg tror nok det blitt "folk" av henne også.

TS: Så godt å høre at dere har fått snakket ut. :klemmer:

• Liker 6
Skrevet

Sa kanskje at "dersom du ikke blir med på kafe så spanderer jeg ikke frisør og klær heller.." Var det sånn det var?

Nei VET DU HVA at det GÅR AN å være så ufyselig. Grufullt skrevet av deg, og du er vel sikkert perfekt selv eller?

Nå gjør vi alle feil en gang i blant. Det høres ut som det har ordnet seg for TS og datteren, og det er flott.

• Liker 3
Skrevet

Nei VET DU HVA at det GÅR AN å være så ufyselig. Grufullt skrevet av deg, og du er vel sikkert perfekt selv eller?

Nå gjør vi alle feil en gang i blant. Det høres ut som det har ordnet seg for TS og datteren, og det er flott.

Jeg er absolutt ikke perfekt selv nei. Jeg synes bare at det er utilgivelig å rive håret av barnet sitt, selv om barnet er en tenåring som er frekk i munnen.

Jeg har bedrevet både kjefting og masing og er lei meg for det,men vold eller trusler om vold er utilgivelig og jeg hadde aldri tilgitt meg selv dersom jeg hadde sunket så dypt.

Man bør kunne være trygg nok på sine foreldre til at man kan være frekk i munnen uten å frykte for å få dratt av seg håret.

Hjemmet skal være et trygt sted.

Man kan fint irettesette uten vold.

Fravær av ukepenger,favoritt-tvserie eller lørdagsgodt fungerer ofte bra nok.

• Liker 1
Skrevet

Gjest Anuket
Skrevet

Hvordan klarte du og sitte å kose deg med kake etter at du dro håret av datteren din?

Tror du virkelig at alt bare er greit for datteren din fordi om du tok henne med på shopping og til frisør?

Hva med de som utsettes for blind vold av ukjent person på gata? Skal man bruke samme taktikk der?

Tror du alt er i orden for voldsofferet dersom voldsutøveren kjøper noen klær og tar offeret med på kafe?

Du brukte kanskje trusler eller? Sa kanskje at "dersom du ikke blir med på kafe så spanderer jeg ikke frisør og klær heller.." Var det sånn det var?

Nå vet verken du eller jeg hvordan samtalen mellom TS og datteren foregikk - men jeg antar her at siden TS har angret veldig faktisk har bedt om unnskyldning og datteren på sin side faktisk har innsett selv hva hun har sagt. Jeg sa mye stygt til min mor da jeg var på mitt verste i tenårene, og har og fått en lugg. Jeg hatet henne der og da - men etter et par dager med "silent treatment" begynte jeg selv å se hva jeg hadde gjort. Man forsoner seg. Og da er det ikke trusler involvert.

• Liker 2
Skrevet

Nå vet verken du eller jeg hvordan samtalen mellom TS og datteren foregikk - men jeg antar her at siden TS har angret veldig faktisk har bedt om unnskyldning og datteren på sin side faktisk har innsett selv hva hun har sagt. Jeg sa mye stygt til min mor da jeg var på mitt verste i tenårene, og har og fått en lugg. Jeg hatet henne der og da - men etter et par dager med "silent treatment" begynte jeg selv å se hva jeg hadde gjort. Man forsoner seg. Og da er det ikke trusler involvert.

Jeg synes fortsatt at moren burde skamme seg.Det er krenkende å bli utsatt for vold ifra sine foreldre og man stoler aldri på de igjen.

Skrevet

Snakk om overdramatisering...

• Liker 1
Gjest Anuket
Skrevet

Jeg synes fortsatt at moren burde skamme seg.Det er krenkende å bli utsatt for vold ifra sine foreldre og man stoler aldri på de igjen.

Det virkr da som TS angrer...og hun har lovet datteren og seg selv å aldri bli sånn igjen - hva mer vil du ha?

Skrevet

Det virkr da som TS angrer...og hun har lovet datteren og seg selv å aldri bli sånn igjen - hva mer vil du ha?

Det er i grunnen ingenting moren kan gjøre for å rette opp skaden.

Det hun har gjort er utilgivelig.

Hun er idiotisk som prøver å kjøpe seg fri ifra voldsutøvelsen sin.

Skrevet

Det er i grunnen ingenting moren kan gjøre for å rette opp skaden.

Det hun har gjort er utilgivelig.

Hun er idiotisk som prøver å kjøpe seg fri ifra voldsutøvelsen sin.

Hva foreslår du da? Kanskje mor burde henges ved daggry?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...