Wombat Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Jeg lager denne tråden på Kropp og helse, mest fordi jeg ikke er sikker på hvor den hører hjemme. Jeg ville lage en egen tråd som omhandler abort, mest fordi diskusjoner om abort er drap eller ikke har kuppet en del tråder nå og det ødelegger for den opprinnelige diskusjonen. Denne tråden handler ikke om disse trådene, den handler ikke om kalde kvinner eller brutale menn - ikke spor av er dere snille. Jeg har aldri tatt abort selv, men jeg støtter Norges abortlov fullt ut - inntil uke 12 er det kvinnen selv som bestemmer over egen kropp, og det siste mange da trenger etter en (forhåpentligvis) gjennomtenkt abort er å høre at de er barnemordere. Det er ikke drap, og det er foster vi snakker om, altså potensielle mennesker. Jeg ønsker at diskusjonen her skal handle om frivillig abort, jeg ønsker ikke på noe vis å støte de som har opplevd en SA og som sørger over tapet sitt, men jeg ser gjerne at dere ser forskjellen mellom SA og medisink abort. Det er knyttet store kontroverser til abort, og da spesielt om det skal anses som drap eller ikke. Selv mener jeg at i en ideell verden, der alle hadde det bra, ingen hadde problemfylte forhold eller one night stands, ingen ble voldtatt og ingen hadde arvelige sykdommer - ja da ville abort vært overflødig. Men slik som verden er i dag så skulle jeg gjerne sett at folk hadde holdt de moralske nesegrevene sine unna andres anliggender, og spesielt når det kommer til abort. Det er (og burde være) et vanskelig valg, men jeg synes det står respekt av det å ta et klart valg i forhold til sitt eget og et eventuelt barns fremtidige liv. Selvsagt kan man adoptere bort barnet etter fødselen, men det finnes da nok av foreldreløse barn rundt omkring? I stedet for å fokusere sånn på de barna som aldri ble til - bruk da heller krefter på de som allerede er og som trenger hjelp? Mange ønskede barn dør så alt for tidlig, og det er en stor tragedie for de rundt, men dette har ingenting med abort å gjøre, og da trenger man heller ikke å tvinge de samme følelsene på de som ønsker å ta en abort. Til sist, mine småfilosofiske tanker rundt selve fosterets utvikling og våre ideer om personlighet: Fosteret bruker sin første tid på å vokse, og hovedsakelig fokuseres det på de store tingene som lemmer og organer. Ikke før rundt uke 22 begynner hjernen å utvikle furer som da etterhvert skaper en personlighet som vi forbinder med det å være menneske, for meg vil det da si at fostre er potensielle mennesker, men de er enda kun instinktive vesener, de er ikke i fysisk stand til å kjenne på de følelsene vi har. Om du er en av de som mener at liv = sædcelle fusjonerer med egg, da er du på den konservative siden. Jeg aner at jeg er på den liberale. Hva er da dine tanker om abort? Burde kvinner få bestemme over sin egen kropp, eller burde de tvinges til å gjennomføre svangerskapet? 8
femi9st Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Ingen av de som er imot abort vil snu pga. dette innlegget. De er nok dessverre blitt såpass hjernevasket av religion. De som er så uintelligente at de ikke skjønner dette, skal det noe til å bevise det for. Stakkars folk. 5
Wombat Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2011 *Stiller seg likevel lagelig til hugg*
Tabris Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er ikke religiøs, og jeg er i prinsippet mot abort. De som bruker abort som prevensjon anser jeg som forkastelige (men nå er det heldigvis ikke så mange). Jeg har også lite sympati med de som slurver med prevensjon for deretter å ta abort fordi "jeg er ikke klar". Når det er sagt så er det mange situasjoner som er vanskelige og kompliserte, og selv om abort i seg selv er noe jeg misliker prinsippielt (fjerning av et potensielt liv), så skal jeg ikke alltid påstå at det er det valget som er feil å ta. Det kan finnes tungtveiende grunner. Disse grunnene gjør det ikke bedre å ta abort, men de kan gjøre valget mer forståelig da det er andre ting som spiller sterkt inn som man må ta hensyn til. Det blir litt som å si at jeg er prinsippielt sett i mot vold, men jeg reagerte ikke negativt da jeg så den videoen om ungdommen som etter å ha blitt mobbet i flere år endelig tok igjen. Enkelte handlinger kan noen ganger forsvares, men er i seg selv etisk problematiske. 5
Wombat Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er ikke religiøs, og jeg er i prinsippet mot abort. De som bruker abort som prevensjon anser jeg som forkastelige (men nå er det heldigvis ikke så mange). Jeg har også lite sympati med de som slurver med prevensjon for deretter å ta abort fordi "jeg er ikke klar". Når det er sagt så er det mange situasjoner som er vanskelige og kompliserte, og selv om abort i seg selv er noe jeg misliker prinsippielt (fjerning av et potensielt liv), så skal jeg ikke alltid påstå at det er det valget som er feil å ta. Det kan finnes tungtveiende grunner. Disse grunnene gjør det ikke bedre å ta abort, men de kan gjøre valget mer forståelig da det er andre ting som spiller sterkt inn som man må ta hensyn til. Det blir litt som å si at jeg er prinsippielt sett i mot vold, men jeg reagerte ikke negativt da jeg så den videoen om ungdommen som etter å ha blitt mobbet i flere år endelig tok igjen. Enkelte handlinger kan noen ganger forsvares, men er i seg selv etisk problematiske. Det kan jeg godt forstå. Du er altså litt ambivalent i forhold til om abort er greit eller ikke? Du er imot det, men i spesielle tilfeller så er det ok?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Dette er et tema vi aldri vil bli enige om, hverken på KG eller i den virkelige verden, samme hvor mange innlegg som skrives og hva loven sier.
Tabris Skrevet 31. mars 2011 #7 Skrevet 31. mars 2011 Du er altså litt ambivalent i forhold til om abort er greit eller ikke? Du er imot det, men i spesielle tilfeller så er det ok? Ja, egentlig. Jeg er ikke fortrolig med abort, man fjerner faktisk et liv. Det kan jeg aldri ha et avslappet forhold til. Men jeg kan se at det i enkelte situasjoner kan forsvares.
Gjest Spinell Skrevet 31. mars 2011 #8 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er så lei av drapsargumentene i enhver tråd der abort er temaet. Drap er en handling som nærmest per definisjon omfattes av Straffeloven. Abort er ikke det! Jeg er ikke abortmotstander, og jeg tror de som bruker abort som prevensjonsmiddel er en forsvinnende liten andel av de som tar abort. Det er jo ikke vanskelig å være motstander av å bruke abort som prevensjonsmiddel, men for de aller fleste vil nok en abort være en avgjørelse som er svært nøye gjennomtenkt. Jeg tror også at de som tar abort i stor grad har grunner som er tungtveiende for dem. Hva én person har som tungtveiende grunn trenger ikke oppfattes som tungtveiende av en annen, men grunnen er likevel av verdi for den som faktisk er uønsket gravid. Nettopp derfor mener jeg at selvbestemt abort fram til uke 12 er av det gode. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #9 Skrevet 31. mars 2011 Hadde abort vært drap, så hadde vel folk hanvet i fengsel da? Drap er ulovlig så skjønner ikke hvorfor at abort skulle vært et unntak. Hadde abort vært drap så hadde det vært ulovlig! Noe som jeg synes er teit noen av disse abortrtmotstandene sier er: det er geit å ta abort hvis man blir voldtatt men ellers er det ikke greit. Eh hvorfor er det kun greit å ta abort hvis man blir voldtatt? Idiotisk arrgument! Jeg har tatt abort en gang da jeg var rundt 16-17. Tror meg det var ikke lett, men jeg setter ikke en unge til verden når jeg IKKE var klar og heller ikke typen ville. Vi var unge og det var helt feil tidspunkt. Vi brukte prevensjon, men vi var uheldige. Som jeg ikke hadde det ille fra før av, så hadde jeg en god venninne som var SÅ imot abort. "abort er drap og bare slemme mennekser tar abort" Så dere kan tro hun ga meg verbal juling og fikk meg til å få super dårlig sannvittighet. Hun er også en av de som mener at man kan ta abort hvis man ble voldtatt, men ellers er abort drap og ikke okey. Jeg synes folk skal la hver å legge seg opp i andres valg!!!! Når folk tar abort så er det som regel en god grunn for det! Og det er tøft, så slutt å døm folk som velger å ta abort. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #10 Skrevet 31. mars 2011 Ja, egentlig. Jeg er ikke fortrolig med abort, man fjerner faktisk et liv. Det kan jeg aldri ha et avslappet forhold til. Men jeg kan se at det i enkelte situasjoner kan forsvares. Man fjerner et frø. Det er ikke akkuat en unge som ligger inni magen nar man tar abort. Det har ikke blitt til en baby. å få et barn er ikke bare bare. Så du mener man bare skal sette en unge til verden når man egentlig ikke vil ha den? Det er faktisk ikke alle det passer for. Jeg var bare 16-17 da jeg ble gravid. Ja jeg tok abort og angrer ikke et sekund! Hadde aldri satt en unge til verden som jeg ikke ville ha. 5
Tabris Skrevet 31. mars 2011 #11 Skrevet 31. mars 2011 Man fjerner et frø. Det er ikke akkuat en unge som ligger inni magen nar man tar abort. Det har ikke blitt til en baby. Det er et liv, og et (poteniselt) menneske. Ingen vil vel nekte for at et foster er et menneske? Og at det lever? Jeg sier ikke det for å drive med samvittighets-retorikk, noe jeg har lite til overs for, men jeg synes heller ikke man skal rasjonalisere bort hva det faktisk er man gjør. å få et barn er ikke bare bare. Så du mener man bare skal sette en unge til verden når man egentlig ikke vil ha den? På generelt grunnlag mener jeg vi skal ta ansvar for det vi gjør, og ta konsekvensene av det. Det betyr ikke at jeg mener man alltid skal bære frem barnet uansett omstendigheter. Som sagt så er det absolutt grunner som kan forsvare abort, jeg har aldri sagt noe annet. Men abort snes jeg, prinisippelt sett, er etisk problematisk, og noe jeg selv ikke er fortrolig med. 3
Periwinkle Skrevet 31. mars 2011 #12 Skrevet 31. mars 2011 Jeg har et ambivalent forhold til abort - er egentlig i mot (uten at religiøse grunner ligger bak), men samtidig så ser jeg ikke ned på mennesker som tar abort heller, så lenge de ikke bruker abort som prevensjon. Jeg er i mot fordi for meg så er det liv når graviditetstesten viser positiv, selv om fosteret ikke er levedyktig så er det et menneske man har skapt. Jeg skjønner argumentene for de som mener det ikke er et liv også. Min søster fikk tidlig UL under sitt andre svangerskap, da i uke 12, og man kunne tydelig se armer, hode, føtter, fingre, og tær. Det var et menneske, enn hvor lite og skjørt, men det var et menneske. Selv om personlighet og karaktertrekk ikke kommer senere, så SÅ jeg et menneske. Når det er sagt så prøver jeg å sette meg i en situasjon hvor jeg ble gravid ved f.eks voldtekt. Jeg tror ikke jeg hadde tatt abort da, men mulig jeg hadde vurdert situasjonen annerledes. Eller om jeg hadde fått vite at barnet kom til å bli født med downs, eller andre medfødte sykdommer som ville gjort barnet nærmere 100% pleietrengende. Ville jeg da vurdert annerledes? Jeg tror kanskje jeg ville vurdert abort da, ikke fordi jeg ikke hadde blitt like glad i et barn med en funksjonshemning, men fordi jeg vil ikke at barnet mitt skal være vanskeligstilt pga en funskjonshemining, om jeg kunne forhindret det. En annen ting, og ja, noe egoistisk er den nok, er at min og samboers livvsituasjon ville gjort det veldig vanskelig å skulle være pleiehjelp for et barn med store pleiebehov. Så, jeg er i utgangspunktet i mot abot for min egen del, men ikke i mot selvbestemt abort fordi alle skal ha rett til å kunne danne seg sin egen mening rundt dette temaet.
Bayla Skrevet 31. mars 2011 #13 Skrevet 31. mars 2011 Eg synes abort er opp til hver enkel! Det bør være noe kvinnen bestemmer sammen med hennes kjære. Det er hennes kropp, og hun som føler om hun er klar eller ikke. Kvinnene bruker ikke abort som prevensjon! Ved inngrep så er det alltid en risiko, og ved å ta tablett så er det ganske vondt, med blødninger kansje opp til flere uker etter! Her sitter folk og mener at kvinner ikke burde få ta abort, som en slags "straff" for deres "synder". Og viss kvinnene velger å gå svangerskapet ut, så går folk å snakker dårlig om de som valgte å få barn i så ung alder. -"De er ikke voksne nok til å ta vare på seg selv engang, de må jo tenke litt." De som tar abort pga de ikke er klar for å få barn, tar ansvar over eget liv. Det er ikke noe de skal ha dårlig samvittighet resten av livet for, selv om andre mener det! Når de er klar for å skaffe seg familie -Fast jobb, fast inntekt, fast forhold, og eget sted å bu, så vil ungene deres vokse opp i trygge omgivelser og med foreldre som gjer de mye tid å omsorg. 4
Gjest Linda sofie Skrevet 31. mars 2011 #14 Skrevet 31. mars 2011 (endret) Jeg er FOR abort. Det er jo flott at abort finnes! Jeg synes ikke det er forsvarlig at en narkoman f.eks skal sette en unge til verden eller en annen ustabil person. Narkomane kan så vidt ta vare på seg selv, så åssen i huleste skal de kunne ta vare på en liten baby? Abort er flott til de som trenger det. Jeg har selv tatt abort for noen år siden og jeg angrer ikke. Jeg synes det blir litt teit å si man må ta konsekvensene av det. Altså bare beholde ungen når man ble graivd. Prevensjon kan svikte og som sagt så synes jeg det er bra at abort finnes. Jeg liker IKKE folk som skal dømme og rakke ned på de som velger å ta abort. Da blir jeg provosert. Folk må gjerne være imot abort selv, men å dømme andre for sine valg og se ned på de som velger abort synes ikke jeg er greit. Dere vet jo ikke grunnen bak. Jeg tror ikke det er et lett valg for noen å ta abort. Jeg tviler på noen tar lett på det. En venninne av meg tok abvort nå i Januar og jeg støttet henne fult ut. Endret 31. mars 2011 av Linda sofie 1
Gjest Emera Skrevet 31. mars 2011 #15 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er FOR abort. Det er jo flott at abort finnes! Jeg synes ikke det er forsvarlig at en narkoman f.eks skal sette en unge til verden eller en annen ustabil person. Narkomane kan så vidt ta vare på seg selv, så åssen i huleste skal de kunne ta vare på en liten baby? Abort er flott til de som trenger det. Jeg har selv tatt abort for noen år siden og jeg angrer ikke. Jeg synes det blir litt teit å si man må ta konsekvensene av det. Altså bare beholde ungen når man ble graivd. Prevensjon kan svikte og som sagt så synes jeg det er bra at abort finnes. Jeg liker IKKE folk som skal dømme og rakke ned på de som velger å ta abort. Da blir jeg provosert. Folk må gjerne være imot abort selv, men å dømme andre for sine valg og se ned på de som velger abort synes ikke jeg er greit. Dere vet jo ikke grunnen bak. Jeg tror ikke det er et lett valg for noen å ta abort. Jeg tviler på noen tar lett på det. En venninne av meg tok abvort nå i Januar og jeg støttet henne fult ut. Du er for abort, abort er flott, faktisk, og du sier ingen tar lett på det..? Vel. Det ser ut til at du tar ganske så lett på det.
Gjest Linda sofie Skrevet 31. mars 2011 #16 Skrevet 31. mars 2011 (endret) Du er for abort, abort er flott, faktisk, og du sier ingen tar lett på det..? Vel. Det ser ut til at du tar ganske så lett på det. Hvorfor tar jeg lett på det? Jeg har selv tatt en abort som jeg IKKE synes var lett. Så ikke kom her så jeg tar lett på det for det gjør jeg ikke! Hva vet du om det? Jeg mente at det er flott at abort finnes og at man har muligheten til å ta abort når man blir gravid uplanlagt og ikke har muligheten til å sette et barn til verden, Kanskje jeg formulerte meg feil men jeg tar ikke lett på det. Har selv vært igjennom en abort.Så at jeg tar lett på det gjør jeg hvert fall ikke. Endret 31. mars 2011 av Linda sofie 2
Lillemeg25 Skrevet 31. mars 2011 #17 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er også for abort, så lenge man ikke bruker det som prevensjon noe jeg ikke helt tror så mange gjør. Hadde man ikke kunne ta abort (at det ikke fantes) ville det blitt et stort problem. Ikke at jeg har tatt en abort, men jeg synes ikke man skal legge seg opp i hva andre velger å gjøre. Jeg synes det er bra det finnes jeg. Jeg tror heller ingen tar lett på det. Man burde ikke det. Men dette er nok en debatt man aldri kommer til å bli enige i.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #18 Skrevet 31. mars 2011 Jeg er FOR abort. Det er jo flott at abort finnes! Jeg synes ikke det er forsvarlig at en narkoman f.eks skal sette en unge til verden eller en annen ustabil person. Narkomane kan så vidt ta vare på seg selv, så åssen i huleste skal de kunne ta vare på en liten baby? Abort er flott til de som trenger det. Jeg har selv tatt abort for noen år siden og jeg angrer ikke. Jeg synes det blir litt teit å si man må ta konsekvensene av det. Altså bare beholde ungen når man ble graivd. Prevensjon kan svikte og som sagt så synes jeg det er bra at abort finnes. Jeg liker IKKE folk som skal dømme og rakke ned på de som velger å ta abort. Da blir jeg provosert. Folk må gjerne være imot abort selv, men å dømme andre for sine valg og se ned på de som velger abort synes ikke jeg er greit. Dere vet jo ikke grunnen bak. Jeg tror ikke det er et lett valg for noen å ta abort. Jeg tviler på noen tar lett på det. En venninne av meg tok abvort nå i Januar og jeg støttet henne fult ut. Enig i at du formulerte deg veldig kronglete og feil. Fikk også inntrykk av at "neida, tar ikke lett på det".
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #19 Skrevet 31. mars 2011 Jeg vil ikke si at jeg er FOR abort, men at det er greit, og opptil kvinnen å avgjøre. Halleluja for at vi har den muligheten til å bestemme selv!
Gjest Linda sofie Skrevet 31. mars 2011 #20 Skrevet 31. mars 2011 Enig i at du formulerte deg veldig kronglete og feil. Fikk også inntrykk av at "neida, tar ikke lett på det". Jeg gjorde det og det har jeg nå sagt. Jeg tar ikke lett på det men dere for tro hva dere vil, men dere kjenner ikke meg og har sagt jeg formulerte meg feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå