Gå til innhold

Å spise en boks vaniljekesam daglig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5% sukker er en del hvis du skal spise dette daglig over tid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest made4u

Nå spiser vi alt for mye sukker om man ser på hva gjennomsnittsnordmannen spiser, noen trekker dette snittet opp ved å spise masse sukker, mens andre trekker det ned ved å spise mindre sukker.

Du kan alvorlig talt ikke mene, at dersom man spiser 5% av sin energi fra sukker så spiser man mye sukker. Snarere tvert imot er man da blandt dem som spiser aller minst sukker og er med på å trekke gjennomsnittsforbruket ned.

Når det er sagt, så har jo strengt tatt ikke kroppen behov for sukker, ikke i den form man kjenner som farin og man finner i snop og søte drikker samt små og store kaker etc.

Men synes man må sammenligne med andre nordmenn, og man kan ikke si man snakker om høyt inntak når det er slik at folk flest spiser ganske mye mer sukker. Således føler jeg ditt syn i saken blir ganske feil, må heller snu det til en positiv tankegang og se gleden i at man da er blandt dem som spiser minst sukker og er flink med den vanen. Finnes som kjent andre utfordringer også, som for vedkommende kanskje kan utgjøre større forandringer til eller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du bare får i deg sukker fra denne kesamen, så er det jo lite sukker. Viss det derimot føyer seg i rekken av annet sukker, fra ferdigprodukter, yoghurt, ketchup, juice, musli, for ikke å snakke om kaker, godteri, snacks osv- så blir det plutselig en del sukker.

Syns det blir litt feil å sammenligne med andre, hvor mye sukker andre spiser. Spiser man lite sukker,i forhold til andre, trenger det ikke være bra det. For nordmenn spiser jo for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Det er sant at nordmenn spiser for mye sukker, men er likevel naturlig å sammenligne seg med andre, dog mest av alt seg selv.

Ved å sammenligne seg med seg selv mener jeg; Se for deg en sukkermums, som spiser langt over snittet mye sukker, la oss si 80 kilo sukker i året. Om vedkommende reduserer sitt sukkerinntak, til la oss si 55 kilo i året (som fortsatt er over snittet) så er dette meget bra og en reduksjon på 25 kilo sukker i året. Altså en enorm forbedring for vedkommende.

Ideelt sett skulle vi ikke spist sukker i det hele tatt, men heller fått i oss den energien fra sunnere og mer næringsrike matvaner. Dog trenger ikke alt å være ideelt sett ut fra et optimalt ståsted. Man kan således se seg selv som flink, dersom man er betraktelig flinkere enn snittet - så kan man heller justere målsetningene etter hvert om det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljekesam med blåbærmusli og kanel er ihvertfall snacks for meg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser vi alt for mye sukker om man ser på hva gjennomsnittsnordmannen spiser, noen trekker dette snittet opp ved å spise masse sukker, mens andre trekker det ned ved å spise mindre sukker.

Du kan alvorlig talt ikke mene, at dersom man spiser 5% av sin energi fra sukker så spiser man mye sukker. Snarere tvert imot er man da blandt dem som spiser aller minst sukker og er med på å trekke gjennomsnittsforbruket ned.

Når det er sagt, så har jo strengt tatt ikke kroppen behov for sukker, ikke i den form man kjenner som farin og man finner i snop og søte drikker samt små og store kaker etc.

Men synes man må sammenligne med andre nordmenn, og man kan ikke si man snakker om høyt inntak når det er slik at folk flest spiser ganske mye mer sukker. Således føler jeg ditt syn i saken blir ganske feil, må heller snu det til en positiv tankegang og se gleden i at man da er blandt dem som spiser minst sukker og er flink med den vanen. Finnes som kjent andre utfordringer også, som for vedkommende kanskje kan utgjøre større forandringer til eller fra.

Selvsagt kan jeg mene det. 5% sukker er 5% unødvendige kalorier som ikke tilfører deg noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan jeg mene det. 5% sukker er 5% unødvendige kalorier som ikke tilfører deg noe nyttig.

La si at du bortsett fra disse 5% sukker spiser sunt og variert, er normalvektig og i fysisk aktivitet. Men du føler du nytelse og føler deg lykkelig og glad over å spise den ene sjokoladen/boksen med kesam som kosestund hver kveld, er det også feil? Har du lyst på en sjokolade, og virkelig nyter smaken av den, gjør det mer før psyken en å knaske på en gulrot. Psyken spiller i stor grad inn på helsen generelt.

Edit: Skriveleif

Endret av -Fisken-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne rasjonalisere sjokoladespising, men det er like fullt usunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne rasjonalisere sjokoladespising, men det er like fullt usunt. :)

Nei, rent sukker er ikke sunt. Men det er ikke dermed sagt at du vil leve noe lengre eller bedre liv ved ikke å spise noe sukker. Så lenge inntak ikke overstiger forbruk, ser jeg ikke noe galt i det. Grunnen til at det anbefales å minske inntak av raffinert sukker, er at det ikke inneholder andre næringsstoffer, og dermed kan gå på bekostning av andre næringskilder som inneholder f.eks mer fiber, vitaminer og mineraler. Men bakgrunnen for påstanden min var at man inntok et variert og sunt kosthold ellers, som inneholdt det man trenger. Kroppen kan fint bruke rent sukker til energi, den lager glucose som energikilde for ulike organer på samme måte som den gjør av andre karbohydrater, eneste forskjellen er som sagt at det ikke gir annet enn energi.

Endret av -Fisken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...