Gå til innhold

Stigmatiserende babynavn

Kelsier

Anbefalte innlegg

Gjest Fjallkonan

Sabrína Ísrún var jo en fantastisk kombinasjon!

Moderne amerikanskklingende navn møter tradisjonsnavn. Lett inspirert av denne vil jeg foreslå følgende:

Melissa Gunvor

Nathalie Hjørdis

Leander Øyvind

og Maximilian Trygve

Til de som mener at en ikke vil reagere på "glamourmodellnavnene" i fremtiden vil jeg si meg svært uenig. Så lenge slike navn nesten utelukkende foretrekkes av en viss sosial klasse vil navnet virke stigmatiserende.

Ja, Hege Mo´Nique og Ole Obama :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det blir faktisk ditt problem... ;)

Og det er der mødre/fedre er korttenkte og faktisk lar ungen sin gå rundt med et sært og evt belastende navn fordi de mener det blir alle andres problem.

Stakkar Leah Chantelle Timima Sverdrup-Olsen... Nei vent, stakkar meg? Det er jo mitt problem at hun heter noe som forretningsmenn tar med seg på hotellet etter middag...

Ja, stakkars deg! Og andre i denne tråden som sitter og fniser og ler av andres døpenavn. Jeg håper ikke dere har barn som lærer slik mangel på respekt for andre mennesker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes det eneste problemet her må være andres fordommer mot mennesker med navn de ikke er vant til. Er det rart det blir mobbing her i verden?

Alle kan ikke hete Camilla, Katrine, Erik eller Anders. Selv er jeg høyt utdannet og relativt oppegående, men jeg vil likevel velge et annerledes navn dersom jeg selv får barn en gang. Hvor artig er det egentlig å være en av fire i klassen som heter Christine? I mine øyne bør et navn være såpass personlig at ikke halve omgangskretsen til barnet heter det samme, men jeg respekterer at ikke alle har samme mening, og både håper og forventer at andre viser meg og mitt fremtidige barn samme form for respekt.

(Til informasjon er jeg ikke spesielt ung heller, begynner å nærme meg 30)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med dem som påpeker at det er voksne med slike negative holdninger som skaper barn som mobber. Og ikke si at dere ikke forteller barna hva dere synes. Selv om dere ikke sier det rett ut så snapper barna fort opp at Leah Chantelle har et teit navn fordi mamma får et rart uttrykk i fjeset hver gang hun hører det.

Jeg ville selv ikke valgt slike navn til mine barn, men ville ikke finne på å snakke så nedsettende om dem som velger det til sine barn.

Herregud, folkens! Det nytter ikke i ene tråden å snakke om hvor fælt det er at barn mobber og så i neste tråd være en mobber selv og tro at barna ikke påvirkes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det eneste problemet her må være andres fordommer mot mennesker med navn de ikke er vant til. Er det rart det blir mobbing her i verden?

Alle kan ikke hete Camilla, Katrine, Erik eller Anders. Selv er jeg høyt utdannet og relativt oppegående, men jeg vil likevel velge et annerledes navn dersom jeg selv får barn en gang. Hvor artig er det egentlig å være en av fire i klassen som heter Christine? I mine øyne bør et navn være såpass personlig at ikke halve omgangskretsen til barnet heter det samme, men jeg respekterer at ikke alle har samme mening, og både håper og forventer at andre viser meg og mitt fremtidige barn samme form for respekt.

(Til informasjon er jeg ikke spesielt ung heller, begynner å nærme meg 30)

Det går jo an å ha et annerledes navn, uten å hete Melena (latin for blodig avføring) eller Oregano (krydderurt). Det blir liksom for dumt, når "navnet" ikke engang er et navn. Da kan man heller skaffe seg et kjeledyr, for dyr kan jo hete hva som helst, skal liksom ikke gå i en klasse eller ut i arbeidslivet uansett.

Jeg for min del har et navn som lå på toppen av navnelista på slutten av 80 tallet, da jeg ble født. Har likevel ikke hatt samme navn som noen andre i klassen en eneste gang i oppveksten. Folk har så mange forskjellge variasjoner at det uansett som regel går bra.

Hvorfor ikke bruke klassiske, norske navn, som kanskje er blitt litt "glemt" gjennom årenes løp, om man vil ha det annerledes, enn å bruke nye teite motenavn som liksom skal være så annerledes, men som likevel "alle" heter, nettopp fordi alle tenker at disse sukkersøte klissenavnene stiller i egen klasse?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis man vil gi et barn et navn ikke halve omgangskretsen har så er Christine et veldig godt alternativ. Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha møtt på et barn som heter dette i løpet av de siste tja, 8 årene kanskje?

Men ellers, å kalle opp barn etter kles- eller bilmerker er harry.. Og jeg er enig i at navn av den typen absolutt kan være stigmatiserende for både foreldrene og barna.

Jeg har en drøss med navn fra forskjellige bøker jeg har lest som jeg synes er kjempefine men jeg tror det gjelder å ta seg litt i nakken og tenke over hvordan det vil være for barna å vokse opp med navnene de får. Og ved hjelp av den metoden utelukket jeg mesteparten :gjeiper: Noen fordi de egentlig ville bli litt rare på norsk og andre fordi de ville vært for spesielle.

En gylden middelvei er alltid en fin ting ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Poenget er at barna med disse navnene blir selvoppfyllende profetier. Ikke pga navnet, men fordi foreldre (unge alenemødre) oppdrar barna (unnskyld, Prinsessa eller Prinsen) på en spesifikk måte. Derfor kommer folk til å ha fordommer mot Chantelle Christabelle Olsen eller Leander Neandertaler Olivander Pedersen. Ikke fordi navnene er latterlig pompøse og smakløse, men fordi man forventer at disse barna og ungdommene skal være trøblete. På samme måte som Roger og Ronny ofte var noen rønnere. Ikke fordi navnet Roger utløser tøyelsesløs energi, men fordi mora til Ronny ofte lot han holde på som han ville.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg synes er litt rart, er at alle barn gjerne har både to og tre fornavn, og flere etternavn etter det igjen. Antakelig fordi foreldrene ikke greier å bli enige om hvilket etternavn ungen skal få.

Blir ikke det veldig slitsomt da? Å stadig presentere seg som Leah Chantelle Emiliana Dalen Holgersen? Er det ingen barn for tiden som vokser opp med ett fornavn og ett etternavn, slik som vi gjorde? Tenk så deilig å presentere seg som Leah Dalen, i stedet for den remsa i eksempelet over her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting jeg synes er litt rart, er at alle barn gjerne har både to og tre fornavn, og flere etternavn etter det igjen. Antakelig fordi foreldrene ikke greier å bli enige om hvilket etternavn ungen skal få.

Blir ikke det veldig slitsomt da? Å stadig presentere seg som Leah Chantelle Emiliana Dalen Holgersen? Er det ingen barn for tiden som vokser opp med ett fornavn og ett etternavn, slik som vi gjorde? Tenk så deilig å presentere seg som Leah Dalen, i stedet for den remsa i eksempelet over her.

Det er vel få som bruker hele remsa når de presenterer seg? Det er jo ingen plikt å opplyse om alle mellomnavn utenom i offentlige papirer. De jeg kjenner som har mellomnavn presenterer seg da aldri med dem.

Jeg ser absolutt fordelen ved å ha et mellomnavn, fordi det er lettere å finne rett person når man ser etter Leah Johanne Dalen enn Leah Dalen. Sjansen for at flere heter nøyaktig det samme blir mindre jo flere navn man har. Jeg mener ikke at man av den grunn skal ha 15 navn, men et mellomnavn kan være greit å ha, særlig hvis man heter Hansen, Olsen og slikt til etternavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går jo an å ha et annerledes navn, uten å hete Melena (latin for blodig avføring) eller Oregano (krydderurt). Det blir liksom for dumt, når "navnet" ikke engang er et navn. Da kan man heller skaffe seg et kjeledyr, for dyr kan jo hete hva som helst, skal liksom ikke gå i en klasse eller ut i arbeidslivet uansett.

Nå handler vel ikke denne tråden om folk som kaller ungene sine Oregano i stor utstrekning da? Navnene som har vært nevnt er mer i retning Chantelle, Isabella, Leah osv i forskjellige kombinasjoner, og dette er faktisk navn.

Og angående Melena: Veldig mange norske navn har en helt annen betydning på et annet språk. Skal man unngå det så hadde det vært svært vanskelig å finne navn til ungene i det hele tatt.

Bare spør Odd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg ser absolutt fordelen ved å ha et mellomnavn, fordi det er lettere å finne rett person når man ser etter Leah Johanne Dalen enn Leah Dalen.

Siden alle navnene aldri blir brukt, vil jeg vel nesten si snarere tvert om! Hvordan skal man vite at den Leah Dahlen man leter etter er nettopp Leah Chantelle Johanne Olsen Dahlen og ikke Leah Nathalie Emiliana Hansen Dahlen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som en over her nevner, forbinder jeg disse navnene med chavs heller enn white trash. Chav. I england kaller de barna sine Britney, Chardonay ol i norge er det Leander, Lucifer, Chantelle og Nathaniel.

Endret av Kosemose
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

:goodbye:

Hva synes dere om navnet Ella?

Har en vennine som skal kalle babyen sin for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

:goodbye:

Hva synes dere om navnet Ella?

Har en vennine som skal kalle babyen sin for det!

Ikke stigmatiserende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at lange dobbeltnavn som ikke ´hører´sammen ofte kan slå feil.

Samtidig har jeg absolutt ikke fordommer for spesielle navn. Men hadde noen kalt barnet sitt for candy så hadde jeg vel stusset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En bekjent av meg skal kalle ungen sin for Serine Josephin!

Visste ikke at det første navnet eksisterte engang, noen som

har hørt det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere år tilbake møtte jeg ei jente som het Chanelle, med stum "e". Jeg synes det navnet er kjempefint, så lenge du ikke putter "Leah" foran :fnise: Det kommer vel uansett litt an på hvem som bærer navnet. Er det en typisk fjortisjente blir plutselig navnet trashy, men er det ei med klasse derimot, synes jeg det er vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pinlig at det sitter så mange voksne damer i de norske hjem og ler høyt av disse "forferdelige" motene som de unge "white trash" mødrene følger og synes hele diskusjonen er usmakelig. Disse navnene er nå såpass vanlige at ingen kommer til å heve et øyelokk over de. Dere fremstår som overlegne og selvhøytidelige kjerringer som setter dere selv høyt over en stor del av norges befolkning, ikke spesielt attraktivt det heller..

Jeg er på ingen måte fan av disse navnene, men jeg har ikke noen motforestillinger mot dem. Denne diskusjonen minner meg om når folk av min generasjon og eldre, sitter og gremmes seg over språket til ungdommen og hvordan de burde skjemmes over å "ødelegge" språket med sine skj-lyder istedenfor kj-lyder,osv. Ve,l historien viser hvilken vei utviklingen går, og det er ikke bakover.

Ja, det er noen som burde skjemmes her, men det er ikke moren til Oleander Chrisander...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er pinlig at det sitter så mange voksne damer i de norske hjem og ler høyt av disse "forferdelige" motene som de unge "white trash" mødrene følger og synes hele diskusjonen er usmakelig. Disse navnene er nå såpass vanlige at ingen kommer til å heve et øyelokk over de. Dere fremstår som overlegne og selvhøytidelige kjerringer som setter dere selv høyt over en stor del av norges befolkning, ikke spesielt attraktivt det heller..

Jeg er på ingen måte fan av disse navnene, men jeg har ikke noen motforestillinger mot dem. Denne diskusjonen minner meg om når folk av min generasjon og eldre, sitter og gremmes seg over språket til ungdommen og hvordan de burde skjemmes over å "ødelegge" språket med sine skj-lyder istedenfor kj-lyder,osv. Ve,l historien viser hvilken vei utviklingen går, og det er ikke bakover.

Ja, det er noen som burde skjemmes her, men det er ikke moren til Oleander Chrisander...

Men de navnene som er listet opp her er jo grusomme :filer: Og denne tråden hjelper kanskje på at ikke flere uskyldige babyer får disse navnene, jeg tror faktisk at neste generasjon vil takke oss i denne tråden senere!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...