Gå til innhold

Stigmatiserende babynavn

Kelsier

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet til enkelte her inne.. Jeg benekter ikke at det er ulike navnepreferanser innenfor ulike samfunnslag. Spørsmålet er jo om dette er belastende for de som bærer navnet.

Hvis navnet Minnie Chantelle sier meg at barnet kommer fra ei ung mor uten utdannelse, kanskje en såkalt underklasse, så javel. Har ikke problemer med det. Problemet mitt er når folk i samme åndedrag føler for å omtale mora som evneveik, vulgær, smakløs og uten ambisjoner for livet, eller f eks "white trash" mer spesifikt.

Heldigvis tror jeg ikke de fleste normale oppegående folk velger å bruke slike karakteristika på disse menneskene, eller at desåkalte "problemene" som følge av evt stigmatisering er så fatale for barna som enkelte vil ha det til. De innser at smaker er som baken (kanskje som følge av sosial status/klasse) og sysler videre med livene sine uten å bry seg videre om det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De er jo fra midten av 90-tallet!

Det er ikke harde fakta når den tyngste kilden sier i mot dere. Sorry.

Jeg er nok ganske enig med dere sånn generelt, men synes dere må legge fram bedre kilder. Hvis det er å kverulere så er det greit for meg. ;)

Det er ikke navnene i seg selv som er poenget, poenget er at de faktisk ut fra navnestatistikk kan se at visse navn er typisk for vestkant, og andre navn er typisk fra østkant. Samma hva navnene er vel.

Ja jeg synes å sette spørsmålstegn ved et et intervju med de to, sammen med STATISTIKK med de forskjellige navnenes tilhørighet er å kverulere (og ikke å diskutere) på et forum. Vi skriver da ikke hovedoppgave heller, jeg kan ikke akkurat ringe de og be de om å skrive inn her.

Men det blir vel slik at folk velger å tolke artikkelen ut fra det synspunktet de har fra før av

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei alle sammen! :)

Jeg lurer på en ting....

Ser dere på KUN Leah som et sånt belastet navn, eller er det Leah sammen med et annet navn som er belastet..?

Hadde nemlig tenkt å kalle min eventuelt framtidige datter for KUN Leah :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vel slik at folk velger å tolke artikkelen ut fra det synspunktet de har fra før av

Nei, jeg var enig med deg før jeg leste artikkelen. Kunne derfor ikke skjønne hvorfor du valgte å linke til den, når den motsa deg. ;) Jeg stoler jo mer på han som faktisk er navneforsker fra SSB, enn han andre fyren.

Igjen, jeg sier ikke at du tar feil, men jeg tror nok det er du som har tolket artikkelen slik du ville den skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange som visste at Melena betydde akkurat det jeg, før de søkte det opp...

Dette er viden kjent i den medisinske verden. Selv jeg, som er under utdannelse til å bli legesekretær visste betydningen av dette ordet. Det er ganske mange som jobber i helsevesnet, ergo, ganske mange vet betydningen av ordet, og bruker det sannsynligvis støtt i verdagen, som noe helt annet enn et søtt jentenavn. :filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet til enkelte her inne.. Jeg benekter ikke at det er ulike navnepreferanser innenfor ulike samfunnslag. Spørsmålet er jo om dette er belastende for de som bærer navnet.

Hvis navnet Minnie Chantelle sier meg at barnet kommer fra ei ung mor uten utdannelse, kanskje en såkalt underklasse, så javel. Har ikke problemer med det. Problemet mitt er når folk i samme åndedrag føler for å omtale mora som evneveik, vulgær, smakløs og uten ambisjoner for livet, eller f eks "white trash" mer spesifikt.

Enig med deg.

Også lurer jeg på en ting... hva er det som er mest belastende her - navnet eller hvor jenta kommer fra? Jenta er vel like mye fra underklassen, med en mor uten utdannelse om hun heter Anne Lise? Man BLIR ikke white trash fordi man får navnet Minnie Chantelle. Er man smakløs, evneveik eller vulgær kan man hete hva som helst.

Her i tråden har østkant-folk fått kritikk for å bruke navn fra vestkanten fordi det betyr bare at de snobber opp. Det å måtte bruke navn som er godkjent av "navnepolitiet" er vel like mye å late som om man er noe annet enn hva man egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på en ting....

Ser dere på KUN Leah som et sånt belastet navn, eller er det Leah sammen med et annet navn som er belastet..?

Hadde nemlig tenkt å kalle min eventuelt framtidige datter for KUN Leah :sjenert:

Jeg synes Leah er kjempesøtt, jeg! Det er jo ikke så veldig ulikt Thea, og det er det ingen som reagerer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting....

KUN Leah er et fint navn :) Det er sammen med Chanelle Chantarelle det blir litt over the top ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er viden kjent i den medisinske verden. Selv jeg, som er under utdannelse til å bli legesekretær visste betydningen av dette ordet. Det er ganske mange som jobber i helsevesnet, ergo, ganske mange vet betydningen av ordet, og bruker det sannsynligvis støtt i verdagen, som noe helt annet enn et søtt jentenavn. :filer:

Men Melena er jo bare dratt fram i denne tråden av en som kritiserer slike navn. Det blir jo ikke brukt - ref. statistikken til Statistisk Sentralbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Melena er jo bare dratt fram i denne tråden av en som kritiserer slike navn. Det blir jo ikke brukt - ref. statistikken til Statistisk Sentralbyrå.

Det er fordi det er blitt nevnt tidligere, i andre navnetråder av enkelte som kunne tenke seg å kalle fremtidige barn for dette "navnet".

Edit: grov leif

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN Leah er et fint navn :) Det er sammen med Chanelle Chantarelle det blir litt over the top ;)

Jeg synes også Leah er kjempefint og veldig søtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes også Leah er kjempefint og veldig søtt :)

Hva med navnet til søsteren, Rakel? ;) For dere som ikke vet det, kan jeg fortelle at det er bibelske navn. Mange navn som er populære nå, er hentet fra bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med navnet til søsteren, Rakel? ;) For dere som ikke vet det, kan jeg fortelle at det er bibelske navn. Mange navn som er populære nå, er hentet fra bibelen.

Rachel er finere, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rachel er finere, hehe..

Nei nå var du litt "white trash" synes jeg.... :ironi:

Rachel er fint det!!

Leah også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og angående Melena: Veldig mange norske navn har en helt annen betydning på et annet språk. Skal man unngå det så hadde det vært svært vanskelig å finne navn til ungene i det hele tatt.

Bare spør Odd.

Eller Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå.

Ronny, Johnny og Tommy er ikke akkurat drømmenavnet på typen, er det? Du ser vel heller for deg en småslesk bilselger/kriminell enn en begavet kirurg/jurist. Tommy kommer ikke fra Oslo Vest akkurat, han er oppvokst i Indre Østfold hos en fraskilt mor.

Er du med så langt?

Nei. Jeg kjenner flere Ronny, Johnny og Tommy som ikke er kriminelle og ikke oppvokst i Indre Østfold. Ikke har de fraskilt mor heller. Kan du utdype?

Vel, om 20 år vil Leander Koriander bli vurdert på tilsvarende måte som Ronny og Tommy. Og du kan gjerne si at du vil kalle sønnen din det allikevel, og at folk er dumme, slemme og sneversynte. Men navn vekker nå en gang visse assosiasjoner hos oss, og det vil ingen i denne tråden klare å gjøre noe med.

Det er du som assosierer BARE ut fra navn. Det er ille hvis du en gang sitter og vurderer CV'er og ikke ansetter noen pga fornavnet. Eller gikk jeg glipp av et poeng nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Bare så det er påpekt nok en gang:

Navn som Lucifer, Adolf, Stalin, osv stiller i en helt annen klasse enn Leah Michelle etter mitt syn.

Og det er jeg helt enig i.

Det samme gjelder Oregano, Apple, Frukt, Rød, Brooklyn og Rome. For meg blir dette hippie navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på en ting....

Vær så snill å ignorer navne-mafian. Det er ikke noe galt med Leah, det er et nydelig fint navn.

Til deg som mener navn kriminaliserer folk;

Min bror johnny, er født sent 60 tallet, og er familiemann - snilleste karen som finnes. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du diktet opp navnet du bruker som eksempel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...