AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #61 Del Skrevet 28. mars 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 28. mars 2011 #62 Del Skrevet 28. mars 2011 Men de navnene som er listet opp her er jo grusomme Og denne tråden hjelper kanskje på at ikke flere uskyldige babyer får disse navnene, jeg tror faktisk at neste generasjon vil takke oss i denne tråden senere! Det tviler jeg på, jeg tipper de istedet ler seg ihjel av hvordan mødrene deres hisset på seg en hel generasjon med åndssnobber med sine kreative navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 28. mars 2011 #63 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er patetisk å håne ned på navn. Det dyrker bare mobbing og fører ingenting godt med seg. La folk få kalle barna sine det de vil uten å bland dere borti det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 28. mars 2011 #64 Del Skrevet 28. mars 2011 Disse navnene er nå såpass vanlige at ingen kommer til å heve et øyelokk over de. Det er nettopp her du tar feil. Disse navnene er kanskje ganske vanlige, men ikke i hele befolkningen. Mange av navnene som er nevnt her inne er fremtidens Ronny, Kenneth og Johnny-navn: altså navn som slett ikke er uvanlige, men som i stor grad er valgt av folk med lav sosial status. Ronnyene er ikke skyld i at foreldrene velger disse navnene, men de opplever stigmatisering likevel. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 28. mars 2011 #65 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg synes det er pinlig at det sitter så mange voksne damer i de norske hjem og ler høyt av disse "forferdelige" motene som de unge "white trash" mødrene følger og synes hele diskusjonen er usmakelig. Disse navnene er nå såpass vanlige at ingen kommer til å heve et øyelokk over de. Dere fremstår som overlegne og selvhøytidelige kjerringer som setter dere selv høyt over en stor del av norges befolkning, ikke spesielt attraktivt det heller.. Jeg er på ingen måte fan av disse navnene, men jeg har ikke noen motforestillinger mot dem. Denne diskusjonen minner meg om når folk av min generasjon og eldre, sitter og gremmes seg over språket til ungdommen og hvordan de burde skjemmes over å "ødelegge" språket med sine skj-lyder istedenfor kj-lyder,osv. Ve,l historien viser hvilken vei utviklingen går, og det er ikke bakover. Ja, det er noen som burde skjemmes her, men det er ikke moren til Oleander Chrisander... Ja, nei det er fælt at det sitter voksne damer i sine norske hjem og mener noe om skj-lyd eller navnemoter. Siden du og disse unge mødrene uansett ser på oss som overlegne og selvhøytidlige kjærringer, så er det kanskje bare et pluss for dere at vi ikke liker disse navnene? Jeg bryr meg lite om hva folk jeg ser på som selvhøytidlige kjærringer mener og synes i forhold til mine valg, i allefall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 28. mars 2011 #66 Del Skrevet 28. mars 2011 Tror ikke helt på denne stigmatiseringen jeg. Har et par venninner med forholdsvis voksne barn som heter både det ene og det andre. De fleste av dem har fått seg god utdannelse, gode jobber og blir sett på som alt annet enn "white trash". Det sier vel mer om den som har fordommen enn den det gjelder om man automatisk tenker at Lea-Jeanine er en bimbo eller at Leander er en latsabb, oppvokst med en arbeidsledig mor som har sett for mye på såpeopera på dagtid! Jeg signerer innlegget til flickan over meg og sier som henne at denne typen navn er mer og mer vanlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 28. mars 2011 #67 Del Skrevet 28. mars 2011 Men de navnene som er listet opp her er jo grusomme Og denne tråden hjelper kanskje på at ikke flere uskyldige babyer får disse navnene, jeg tror faktisk at neste generasjon vil takke oss i denne tråden senere! Ingen normalt oppegående person med ett snev av noe mellom øra vil noensinne takke noen for mobbing, samme søren hvor velmenende det er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barbara Skrevet 28. mars 2011 #68 Del Skrevet 28. mars 2011 Det går jo an å ha et annerledes navn, uten å hete Melena (latin for blodig avføring) eller Oregano (krydderurt). Det blir liksom for dumt, når "navnet" ikke engang er et navn. Da kan man heller skaffe seg et kjeledyr, for dyr kan jo hete hva som helst, skal liksom ikke gå i en klasse eller ut i arbeidslivet uansett. Jeg for min del har et navn som lå på toppen av navnelista på slutten av 80 tallet, da jeg ble født. Har likevel ikke hatt samme navn som noen andre i klassen en eneste gang i oppveksten. Folk har så mange forskjellge variasjoner at det uansett som regel går bra. Hvorfor ikke bruke klassiske, norske navn, som kanskje er blitt litt "glemt" gjennom årenes løp, om man vil ha det annerledes, enn å bruke nye teite motenavn som liksom skal være så annerledes, men som likevel "alle" heter, nettopp fordi alle tenker at disse sukkersøte klissenavnene stiller i egen klasse? Hallo? Hvor mange er det som kaller ungen sin for Oregano da...? Og om noen kaller gutten for Ludvik Maximillian eller Leah Wilhelmina - so what??? Min første tanke er at disse barna ikke er såkalte "white trash" men barn av folk på beste vestkant! Og det tror jeg flere tenker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #69 Del Skrevet 28. mars 2011 Når jeg tenker på "white trash" så ser jeg for meg en oppstaset gjeng i billig bling som uhemmet slenger drit om folks navnevalg mens barna leker rundt dem uten å tenker over konsekvensene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 28. mars 2011 #70 Del Skrevet 28. mars 2011 Når jeg tenker på "white trash" så ser jeg for meg en oppstaset gjeng i billig bling som uhemmet slenger drit om folks navnevalg mens barna leker rundt dem uten å tenker over konsekvensene. Da tar du feil. Definisjon av white trash. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #71 Del Skrevet 28. mars 2011 Da tar du feil. Definisjon av white trash. Tror ikke du tok poenget mitt, men nok om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2011 #72 Del Skrevet 28. mars 2011 Og om noen kaller gutten for Ludvik Maximillian eller Leah Wilhelmina - so what??? Min første tanke er at disse barna ikke er såkalte "white trash" men barn av folk på beste vestkant! Og det tror jeg flere tenker! Og det er grunnen til at mange velger disse navnene. Det er en måte å "snobbe oppover" på. For mange år siden var det typisk vestkant å velge noe malerisk og sjeldent til sine barn, men nå er den trenden snappet opp av den andre enden av den sosiale stigen. På samme måte som tidligere nevne Mo`neesha og Chardonnay så blir Leah Cristalle, Wilhelm Xander og Chrisander (verdens verste navn) synonymt med dårlig smak og lav sosial status. Navnet du gir barna dine forteller veldig mye om deg selv og hvor du kommer fra; evt også dine ønsker og ambisjoner i livet. Jeg har aldri møtt en oppegående mamma som har kalt sine barn Chrystinah, Peony Lanternelle, Zarah Leonorah eller noe annet som høres ut som navnet til en burlesk-danser. Det har kun vært gjennom barselgruppe og helsestasjon. Sånn jeg også har opplevd det er det klare geografiske grenser for hyppigheten av bimbo-navnene. Navnene kommer sikkert til å bli vanligere, men de kommer aldri til å bli "akseptable". Og nei- dette er ikke mobbing. Man kan godt være ærlige om barna spør, men også poengtere at ingen kan noe for hva de blir døpt... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 28. mars 2011 #73 Del Skrevet 28. mars 2011 Ja, nei det er fælt at det sitter voksne damer i sine norske hjem og mener noe om skj-lyd eller navnemoter. Siden du og disse unge mødrene uansett ser på oss som overlegne og selvhøytidlige kjærringer, så er det kanskje bare et pluss for dere at vi ikke liker disse navnene? Jeg bryr meg lite om hva folk jeg ser på som selvhøytidlige kjærringer mener og synes i forhold til mine valg, i allefall. Jeg skjønte ikke helt svaret ditt. Jeg har ikke valgt å kalle barna mine disse navnene, og ikke er jeg fan av de heller. Men jeg sitter ikke og disser de som liker disse navnene likevel. Og jeg tviler ikke på at disse unge mødrene ler av de som ikke liker navnene de har valgt, og godt er det. Men ja, jeg misliker at folk snakker så nedsettende om andres valg som en del her inne, og jeg har normalt stor takhøyde for diskusjon. Åndssnobberi derimot, har jeg aldri hatt sansen for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 28. mars 2011 #74 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Da tar du feil. Definisjon av white trash. Fattige hvite i USA som er småkriminelle og ikke har respekt for autoriteter altså. Er vel ikke akkurat det jeg forbinder med navn som Leander eller Maximillian. Ikke Melena heller. Tenker gresk kvinnenavn jeg når jeg hører det. (selv om det tydeligvis også er betegnelsen på en lidelse som gir blodig avføring...) INGEN av de navnene dere har kommet med i denne tråden gir meg assosiasjoner til arbeidsløse/kriminelle/late/frekke folk - altså white trash. Du må gjerne kalle ungen din Linnea Patricia Oregana - jeg tror ikke at hun blir hverken white trash, bimbo eller stokk-dum av den grunn. Jeg tror heller ikke at folk kommer til å forhåndsdømme henne! Mest sannsynlig vil hun bare bruke Linnea. Og slik er det med det fleste med flere fornavn. Hvorfor skal de da ha mange navn? La nå det være opp til hver og en familie da. I noen familie er det til og med tradisjon og ha flere navn. Når det gjelder jentenavn så blir man ikke bimbo pga navnet sitt! Det finnes da bimboer som heter Margrethe, Line, Jeanette, Anne Lise, Gry Helene, Victoria, Kristin og Tone. Endret 28. mars 2011 av Cava Queen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 28. mars 2011 #75 Del Skrevet 28. mars 2011 Ja, nei det er fælt at det sitter voksne damer i sine norske hjem og mener noe om skj-lyd eller navnemoter. Siden du og disse unge mødrene uansett ser på oss som overlegne og selvhøytidlige kjærringer, så er det kanskje bare et pluss for dere at vi ikke liker disse navnene? Jeg bryr meg lite om hva folk jeg ser på som selvhøytidlige kjærringer mener og synes i forhold til mine valg, i allefall. Det står folk helt fritt å like hvilke navn de vil, også deg. Det er når "smaken" kommer til uttrykk slik som det har gjort i denne tråden at det ikke er helt greit lenger. Det er ikke greit å rakke ned på folk og sitte og flire og le av hva andre heter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonka Skrevet 28. mars 2011 #76 Del Skrevet 28. mars 2011 Når det gjelder jentenavn så blir man ikke bimbo pga navnet sitt! Det finnes da bimboer som heter Margrethe, Line, Jeanette, Anne Lise, Gry Helene, Victoria, Kristin og Tone. ...Damli..? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 28. mars 2011 #77 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg skjønte ikke helt svaret ditt. Jeg har ikke valgt å kalle barna mine disse navnene, og ikke er jeg fan av de heller. Men jeg sitter ikke og disser de som liker disse navnene likevel. Og jeg tviler ikke på at disse unge mødrene ler av de som ikke liker navnene de har valgt, og godt er det. Men ja, jeg misliker at folk snakker så nedsettende om andres valg som en del her inne, og jeg har normalt stor takhøyde for diskusjon. Åndssnobberi derimot, har jeg aldri hatt sansen for. Ja, hvis du mener at jeg er åndssnobb fordi jeg syns det er fælt å kalle ungen sin Lucifer, eller fordi jeg syns det er stigmatiserende for en liten baby å bli kalt Neander Coriander Olsen, så gjerne for meg. Flink til å sette merkelapper på folk du og, btw... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 28. mars 2011 #78 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er en måte å "snobbe oppover" på. (...) synonymt med dårlig smak og lav sosial status. Navnet du gir barna dine forteller veldig mye om deg selv og hvor du kommer fra; evt også dine ønsker og ambisjoner i livet. Jeg har aldri møtt en oppegående mamma som har kalt sine barn Chrystinah, Peony Lanternelle, Zarah Leonorah eller noe annet som høres ut som navnet til en burlesk-danser. (...) Og nei- dette er ikke mobbing. Man kan godt være ærlige om barna spør, men også poengtere at ingen kan noe for hva de blir døpt... Jaja, jeg har også tilgode og møte en oppegående mamma som tror lav sosial status er det samme som dårlig smak, lave ambisjoner og ønsker for livet.. Men de finnes nok de og.. Jeg skal hvertfall være ærlig hvis barna mine spør; Ja vennen, noen er rett og slett snobbete og tror de er bedre enn andre. Dessverre er dette ofte uhelbredelig.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HopelessFear Skrevet 28. mars 2011 #79 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg skjønner ikke hva slags kick en får av å hakke ned på navn. Navn er ens identitet, og om en velger å kalle barnet sitt for Lucifer, så burde andre akseptere det. Snobberi er det ingen grunn til å være stolt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 28. mars 2011 #80 Del Skrevet 28. mars 2011 Jeg har et navn som fikk mange til å tenke "sosialklient" da jeg ble født. Dette vet jeg fordi ikke så rent få tillot seg å si dette til foreldrene mine. Mellomnavn har jeg også. Og et langt etternavn. Har det ført til at jeg ble sosialklient? Nei. Stigmatisert? Nei. Har folk tenkt sitt? Mulig det, hva vet jeg... Jeg tenker også mitt om enkelte navn. Tenker, altså. Ikke sier. Jeg er glad jeg kan heve meg over slikt. Jeg er glad i navnet mitt og jeg er glad i livet mitt. Jeg har tatt en lang utdannelse og fått en god jobb. Navnet har aldri skjemmet meg. Og når jeg skal velge navn til mine barn, kommer jeg til å velge det jeg synes er pent. Helt uavhengig av hva saueflokken mener. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå