Gå til innhold

South beach-dietten når gravid/ammer


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest Emo Fisk

Jeg er ganske overvektig, og har ikke tenkt å direkte slanke meg i gravideten, men vil gjerne legge om hva jeg spiser etc. Nå er den verste kvalmen over, og jeg kan spise litt forskjellig igjen. Begynner derfor å lure på om jeg skal legge over til en mer lavkarbo-south beach inspirert livsstil. Er det noen som vet om dette er kompatibelt med graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavkarbo er veldig gunstig å gå på når man er gravid, så lenge man ikke går for langt ned på karbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ned på litt karb. Og merker at oppblåstheten forsvant. Men det er jo min kropp. Men jeg trenger litt karb for å ikke være så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Betyr det at jeg foreksempel kan ha ett måltid med frokostblanding uten at det blir for mye karber? Tenker da en ikke-sukret blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva akkurat south beach går ut på, eller hvor mange karber det er.

Men poenget med lavkarbo er jo å unngå alt av raske karbohydrater, som ris, mel, pasta, sukker osv.

Og at det aller meste av karbene kommer fra grønnsaker. I frokostblanding er det en del sukker, i tillegg til korn, så det utgjør ganske mye karber, men hvor mye vet jeg ikke, det må du nesten regne litt på selv. Også kommer det jo an på hvor du selv føler for å ligge på karbene om dagen. Gravide er vel 50 det som lønner seg også øke med 5 hver mnd, så du lander på rundt 90-100 på slutten.

Men du må jo også kjenne etter på kroppen, at du ikke kutter for mye o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske overvektig, og har ikke tenkt å direkte slanke meg i gravideten, men vil gjerne legge om hva jeg spiser etc. Nå er den verste kvalmen over, og jeg kan spise litt forskjellig igjen. Begynner derfor å lure på om jeg skal legge over til en mer lavkarbo-south beach inspirert livsstil. Er det noen som vet om dette er kompatibelt med graviditet?

Generelt sett så ville jeg ikke ha tenkt på diett mens man er gravid, men heller å ha et variert og sunt kosthold.

Hvis du likevel vil kutte litt ned på karbo er tipset å spise mer karbo på morgen/formiddag, og spis mer protein/grønnsaker/bær o.l på ettermiddag og kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emo Fisk

Jeg kjenner ikke til noen av lavkarbo-kurene så veldig godt, men har bok om south-beach dietten, så tenkte å lese meg litt opp. Skal i hvertfall prøve med mer lavkarbo fremover :) Blir spennende å se hva det gjør med kroppen og energinivået.

En kamerat føler at han har fått ett helt nytt liv etter to uker med lavkarbo, så det lover jo ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at det aller meste av karbene kommer fra grønnsaker. I frokostblanding er det en del sukker, i tillegg til korn, så det utgjør ganske mye karber, men hvor mye vet jeg ikke, det må du nesten regne litt på selv. Også kommer det jo an på hvor du selv føler for å ligge på karbene om dagen. Gravide er vel 50 det som lønner seg også øke med 5 hver mnd, så du lander på rundt 90-100 på slutten.

Men du må jo også kjenne etter på kroppen, at du ikke kutter for mye o.l.

Ren nysgjerrighet, hva mener du med: Gravide er vel 50 det som lønner seg også øke med 5 hver mnd, så du lander på rundt 90-100 på slutten....50 av hva?

Generelt sett kan du spise alt av grønnsaker, og 1-2posjoner frukt (pga fruktsukker). Men sjekk ut forkost blandingene og les "sukkerarter", denne burde være "lav", tilsvarene All bran, 4 korn, o.l.

Ellers bruk sunn fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen av lavkarbo-kurene så veldig godt, men har bok om south-beach dietten, så tenkte å lese meg litt opp. Skal i hvertfall prøve med mer lavkarbo fremover :) Blir spennende å se hva det gjør med kroppen og energinivået.

En kamerat føler at han har fått ett helt nytt liv etter to uker med lavkarbo, så det lover jo ganske godt.

Det er blitt veldig populært med lavkarbo dietter, men det har nå vist i stuider at en lav karbo diett ikke er bra for kroppen (organer o.l). Har ikke linken her....

Du kan jo kutte ut litt av poteter/ris/spagetti/fint brød, og heller fokusere mer på fullkorn, og i mindre posjoner, men IKKE kutt ut all karbo..fog guds skyld :)

Ps, det er karbo som faktisk gir oss energi, slik at hjernen fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er ganske overvektig, og har ikke tenkt å direkte slanke meg i gravideten, men vil gjerne legge om hva jeg spiser etc. Nå er den verste kvalmen over, og jeg kan spise litt forskjellig igjen. Begynner derfor å lure på om jeg skal legge over til en mer lavkarbo-south beach inspirert livsstil. Er det noen som vet om dette er kompatibelt med graviditet?

Jeg har ikke satt meg inn i noen dietter, men vil si bare noe generelt om å kutte ned på kaloriene. Hvis du bruker dette, så slutt med tilbehør som majones, remulade, oljebaserte salater, ketchup, fett pålegg, fete oster etc. Da skal du se kiloene renner av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i noen dietter, men vil si bare noe generelt om å kutte ned på kaloriene. Hvis du bruker dette, så slutt med tilbehør som majones, remulade, oljebaserte salater, ketchup, fett pålegg, fete oster etc. Da skal du se kiloene renner av deg.

Ikke gjør det (altså kutte på fettet) samtidig som du kutter veldig på karbohydratene, i alle fall... Da blir det for lite energi.

Generelt er vel rådet til gravide å ikke slanke seg under svangerskapet. Jeg er selv positiv til lavkarbo, men vet ikke om jeg tør å råde deg til en slik omlegging nå som du er gravid, i alle fall ikke uten oppfølging av lege. Jeg ville i så kutta forsiktig, og for all del ikke gått i ketose. Dropp de raske karbohydratene, de trenger du ikke uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt veldig populært med lavkarbo dietter, men det har nå vist i stuider at en lav karbo diett ikke er bra for kroppen (organer o.l). Har ikke linken her....

Du kan jo kutte ut litt av poteter/ris/spagetti/fint brød, og heller fokusere mer på fullkorn, og i mindre posjoner, men IKKE kutt ut all karbo..fog guds skyld :)

Ps, det er karbo som faktisk gir oss energi, slik at hjernen fungerer...

Dette er feilinformasjon. Kroppen klarer seg fint uten mye karbohydrater, og kan selv lage glukosen som hjernen trenger. (Spørsmålet er bare om en slik omlegging av kostholdet er lurt å gjøre akkurat når man er gravid.)

Kom gjerne med dokumentasjon for at lavkarbo er skadelig for "organer o.l.".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lavkarbo var så skadelig for kroppen, tviler jeg på at man ville følt seg så frisk og energisk som det man faktisk gjør når man holder seg til slikt kosthold. Jeg fulgte Ketolyse i nesten et år, og aldri har jeg følt meg bedre. Derimot er det ikke forsket nok på hvilken innvirkning ketose/ ekstrem lavkarbo har på et foster, så man blir frarådet dette inntil man vet mer.

Men å holde seg på et moderat karbohydratinntak ved å avstå fra f.eks. sukker, hvitt brød og stivelse (poteter), det tror jeg ingen har vondt av!

Dessverre har jeg ikke akkurat vært så flink til å holde meg borte fra dette etter at jeg ble gravid, matlysten er temmelig snodig om dagen. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damen i denne linken spør ikke om det samme som deg, men Dr. Lindberg tar hvertfall opp problemstillingen med graviditet og lavkarbo:

http://www.lommelegen.no/496830/overvekt-sotsug-og-graviditet

Jeg har fulgt Atkins i nesten to år nå, og har i forbindelse med min graviditet gått over til et mer Fedon-aktig kosthold. Jeg er forøvrig ikke overvektig, men føler meg mye bedre når jeg spiser moderat med karbohydrater, også under graviditet. Det er viktig i denne perioden å tenke på det som en livsstil - ikke en slankekur! Personlig ville jeg nok styrt unna South Beach og de andre mer "ekstreme" variantene under graviditeten. Du vil nok gå ned i vekt og få helsegevinsten bare ved å følge generell lavkarbo, uten at du trenger å bevege deg så lavt som 50(!!) netcarbs om dagen som noen her mener er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feilinformasjon. Kroppen klarer seg fint uten mye karbohydrater, og kan selv lage glukosen som hjernen trenger. (Spørsmålet er bare om en slik omlegging av kostholdet er lurt å gjøre akkurat når man er gravid.)

Kom gjerne med dokumentasjon for at lavkarbo er skadelig for "organer o.l.".

Hei, jeg fant ikke noe link, men jeg så at de tok opp dette på "The Doctors" på FEM for noen uker siden.

Uansett, jeg vil likevel anbefale å bruke sunn fornuft. Jeg gikk ned 17 kg "bare" på å endre kostholdet, med litt mindre karbo (byttet vanlig spagetti til fullkorn o.l), og har holdt meg på samme vekt i snart 4 år! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren nysgjerrighet, hva mener du med: Gravide er vel 50 det som lønner seg også øke med 5 hver mnd, så du lander på rundt 90-100 på slutten....50 av hva?

Generelt sett kan du spise alt av grønnsaker, og 1-2posjoner frukt (pga fruktsukker). Men sjekk ut forkost blandingene og les "sukkerarter", denne burde være "lav", tilsvarene All bran, 4 korn, o.l.

Ellers bruk sunn fornuft!

50 g karbohydrater selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

South Beach bør du ikke bruke når du er gravid og/eller ammer. Du og barnet ditt trenger fettstoffene i maten og det er det lite av i SB.

Legg om til Fedon, det er mye bedre for dere begge, lite karbohydrater, riktig fett og nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med dokumentasjon for at lavkarbo er skadelig for "organer o.l.".

Her, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...