Gå til innhold

En veldig bra klinikk vi kan ringe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg og kjæresten min er i knipe, så håper å få enten råd/tips på hvor vi kan henvende oss.

Det har seg slik at jeg er gravid. Vi hadde pause i forholdet en periode, og den 31 januar hadde jeg sex med en annen. :( Dette var samme dag mensen var ferdig (25 januar første dag), og dagene/ukene etterpå har jeg hatt sex med kjæresten. Vi ønsker i utgangspunktet å beholde, men er så redd for at han ikke er faren at vi har allerede fått abortpillen og time neste uke. Har ikke tatt den enda da.

Ifølge gynekologene er jeg ca. seks uker på vei, de så et friskt bankende hjerte ved innvendig UL. Det hele fikk meg til å tvile, så jeg la fram hele saken. To gynekologer og en overlege senere så sier de at de er 99 prosent sikkert, men det er dette ene prosentet som gjør det så vanskelig og skummelt. Hvis det ikke er hans barn så blir det slutt. :( Alt vi har sammen blir borte.

Nå er det sånn at skal vi ta seks uker fra i dag, så er det en mulighet for å ha blitt befruktet av denne andre (idioten) mannen. Men så er det jo sånn at mor er to uker lenger i svangerskapet enn embryoet. Dvs. embryoet i magen er bare fire uker gammelt, noe som vil tilsi at befruktningen skjedde rundt den 20-25 februar. Hvis det er tilfellet så kan vi være helt trygge.

Noen som har peilig? Er ellers ute etter et sykehus/en klinikk i landet med gode referanser som vi kan ta opp saken med, for sykehuset her hjemme er ikke akkurat det beste i landet.

Evig takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller er det sånn at når en gynekolog er sier en er 6 uker på vei, så mener gynekologen alderen til embryoet, eller mors svangerskap??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro han mener mor.

Men hvorfor kan ikke de si hundre% sikkert da? Har de ikke lov til å garrantere for å unngå søksmål eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. De kan jo ta noen dager feil. Men tror nok du kan ta det med ro, er jo ikke store sjansen for å bli gravid rett etter mensen. Med meg var tidlig UL veldig nøyaktig, fikk akkurat samme dato etter ordinær UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig i svangerskapet er feilmarginen enorm, siden embryoet bare måler noen få millimeter. Derfor kan en liten feilmåling gi store utslag, i motsetning til senere i svangerskapet, hvor et par millimeter fra eller til ikke er like "farlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tidlig i svangerskapet er feilmarginen enorm, siden embryoet bare måler noen få millimeter. Derfor kan en liten feilmåling gi store utslag, i motsetning til senere i svangerskapet, hvor et par millimeter fra eller til ikke er like "farlig".

Joda, men i og med at UL uken før ikke viste noe bankende hjerte, noe gårdagens gjorde, så er det jo ingen tvil om at jeg er ca. seks uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er det du spør etter, egentlig? Du vet at embryoet er minst seks uker, og UL kan ikke fastslå mer enn dette. Utregningen baserer seg på målinger, og så tidlig i fosterutviklingen kan det også være individuelle forskjeller; det er derfor termindato fastsettes ved den ordinære ultralyden i ca. uke 17-19, hvor alle fostre er ca. jevnstore. Kanskje du burde spørre dem som foretok ultralydundersøkelsen om forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er det du spør etter, egentlig? Du vet at embryoet er minst seks uker, og UL kan ikke fastslå mer enn dette. Utregningen baserer seg på målinger, og så tidlig i fosterutviklingen kan det også være individuelle forskjeller; det er derfor termindato fastsettes ved den ordinære ultralyden i ca. uke 17-19, hvor alle fostre er ca. jevnstore. Kanskje du burde spørre dem som foretok ultralydundersøkelsen om forklaringer?

I hovedsak spurte jeg om det som står i emneoverskriften. Om det er noen bra steder i landet jeg kan snakke med. De som tok UL sier de anser det som såpass usannsynlig at det vil være veldig synd om vi tar abort når vi egentlig ikke vil det. Men det er denne usikkerheten, at det ikke er 110% sikkert, at de ikke vi garrantere noe..Jeg prøver febrilsk å finne sikre svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite sannsynlig at du ble gravid like etter mensen, så mest sannsynlig er det kjæresten din som er faren. Det vet du jo allerede, men du vet også at det er en liten sjanse for at det er denne andre mannen som er faren. Jeg tviler på at noen her i landet kan gi deg et 100% sikkert svar.

De beste i landet på ultralyd og fostermedisin er i Trondheim, men jeg tror ikke de kan gi deg noe annet svar enn det du allerede har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå det er imponerende at dere klarer å planlegge en familie sammen kun 2 måneder etter at dere slo opp OG du hadde sex med en annen mann, jeg.

Kunne kanskje vært en idé med litt mer sikkerhet og stabilitet i forholdet før dere fikk unger uansett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99 % er i praksis 100 %. 110 % sikkerhet er matematisk umulig. I praksis har legene sagt at det er din nåværende kjæreste som er faren.

(Du får aldri en lege til å love noe med 100 % sikkerhet uansett. Når en lege sier at noe er umulig, vil de ofte gi det 2-3 sjanse likevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens, og endres litt på ifht hva ul sier. Altså; er du seks uker på vei, er det seks uker siden mensen startet, og ca fire uker siden unnfangelse (men ikke nødvendigvis da samleiet skjedde.

For å bruke meg selv som eksempel:

Vi hadde sex på dag 7 og 8 i syklusen (altså 7 og 8 dager etter første dag mens - bl.a dagen da mensen var over). Jeg testet positivt på dag 28 i syklusen. Da var jeg fire uker på vei. Dette ble senere bekreftet på ul. Samleiene skjedde altså en uke før eggløsning, og tre uker før positiv test.

Dersom din menstruasjon var over dag 7, og du har ca 28 dagers syklus, kan du fint ha blitt gravid med den andre mannen. Sperm kan leve lenge. Eggløsning skjer vanligvis 14 dager før mens. (Alt dette vet du sikkert...) Var mensen din over f.eks på dag 3 i syklusen, da dere hadde sex, og du er rimelig sikker på at det ennå var minst 10 dager til eggløsning, vil jeg si sannsynligheten er liten for at den andre mannen er faren.

Du kommer ikke til å finne ut hvem pappaen er før etter fødselen. Så du må nok bare avgjøre hva som er viktigst; babyen, eller farskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er 6 uker på vei er det nesten garantert at det er kjæresten din som er faren. Hadde den andre fyren vært faren hadde du vært lenger på vei. (ca 9 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 6 uker på vei er det nesten garantert at det er kjæresten din som er faren. Hadde den andre fyren vært faren hadde du vært lenger på vei. (ca 9 uker)

Ved nøyere gjennomlesing av TS sitt innlegg, er jeg nok enig i dette. (Så ikke på datoene) Hadde selv første dag i siste mens 14.januar, og er 10 uker på vei nå, så da skulle det være vanskelig for deg å være 4 uker bak meg, om du hadde blitt gravid bare noen dager etter meg... Hadde du ikke mensen etter dette?

Tror nok du kan slå deg til ro med at kjæresten din er pappaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nøyere gjennomlesing av TS sitt innlegg, er jeg nok enig i dette. (Så ikke på datoene) Hadde selv første dag i siste mens 14.januar, og er 10 uker på vei nå, så da skulle det være vanskelig for deg å være 4 uker bak meg, om du hadde blitt gravid bare noen dager etter meg... Hadde du ikke mensen etter dette?

Tror nok du kan slå deg til ro med at kjæresten din er pappaen.

Ja, det er nok en grunn til at legene har sagt at de er 99 % sikre..

Om vi går ut ifra det med bankende hjerte - TS hadde sex med "den andre" 31. januar. I "værste" fall kan befruktningen ha funnet sted 1 uke etter dette, altså rundt 7.februar. Da hadde hjertet begynt å slå rundt 4.mars ikke så sent som denne uken.

Men en lege vil selvsagt aldri si noe for 100 % sikkert før de står der med et DNA-bevis i hånden.

Men TS du kan nok puste lettet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vel ikke bra for fosteret å ta dnsprøve nå..

Men typen din forlater deg hvis det ikke er han sin unge?? Hvis han elsker deg så ville han ikke gjort det..

Håper dere finner ut av det og finner ut om dere er klare for barn eller om dere kanskje burde vente en stund, siden dere akkurat har hatt pause. Er ikke noe bra at ungen kommer ut i verden og så har ikke foreldrene det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Nå er jeg mer lettet i alle fall!!! Jeg skal undersøke mulighetene for å ta fostervannsprøve når jeg er fem måneder på vei, slik at vi er sikker. Dersom fostervannsprøve er trygt da..Det vet jeg jo ikke noe om? Men skal spørre de i morgen når jeg avlyser aborten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Nå er jeg mer lettet i alle fall!!! Jeg skal undersøke mulighetene for å ta fostervannsprøve når jeg er fem måneder på vei, slik at vi er sikker. Dersom fostervannsprøve er trygt da..Det vet jeg jo ikke noe om? Men skal spørre de i morgen når jeg avlyser aborten.

Hvorfor skal du ta fostervannsprøve? Når du er fem måneder på veg er det jo for seint å ta abort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...