Gå til innhold

Erfaringer med planlagt keisersnitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om noen har lyst å fortelle om sine erfaringer med planlagt KS. Hvordan ble det utført, hadde du vondt lenge etterpå, hvordan vondt er det snakk om, hvor mye og hvilke smertestillende brukte du, hvor lang tid tok det å komme seg og hadde du noen komplikasjoner?

Hilsen en som vurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men lurer på det samme da jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt i mai. Puffer denne litt opp på lista:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn nr. to ble tatt med keisersnitt fordi han lå i sideleie. Det ble gjort 14 dager før termin.

Samme morgen som jeg skulle opereres, fikk jeg en kanyle i hånda med intravenøs væske, og jeg fikk et klyx for å tømme tarmen før operasjonen. Jeg fikk også lagt inn kateter.

Inngrepet ble utført i spinalbedøvelse. Det var litt vanskelig å krumme ryggen godt før spinalbedøvelsen ble anlagt, fordi magen var "i veien". Etterpå kjente jeg ingenting fra midt på magen (ca. navlen). Mannen min fikk være med inn på operasjonssalen, og han og jordmor tok med seg guttungen ned på barsel etter at han var født. Det ble han stelt før de to kom opp på oppvåkningen til meg, der jeg måtte ligge et par timer etterpå.

Var oppe og gikk samme kveld, men husker jeg var bedøvet i setet ennå, nummen or rar følelse.

Mere smerter ved keisersnitt enn de to vanlige fødslene mine. Klarte ikke å le de første dagene fordi det rev i stingene. Jeg bodde i 3. etg uten heis den gang, og måtte vente litt med å komme meg ut, fordi jeg ikke klarte å bære vogn og baby opp alle trappene alene.

Hvis jeg skulle få nye valg: helt klart vanlig fødsel igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av smertestillende brukte jeg bare Paracet. Prøvde Paralgin forte den første dagen, men ble helt surrete av det. Vet jeg fikk sterkere skyts på oppvåkningen da jeg lå der (Ketorax). Hadde ikke behov for smertestillende annet enn de første par dagene.

Hvor vondt? Tja, mindre vondt etter en vanlig fødsel, for å si det sånn.

Ingen komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men lurer på det samme da jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt i mai. Puffer denne litt opp på lista:-)

Hvorfor har du fått det invilget? :) spør bare av nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en som vurderer det.

Visst du tror du får keisernitt bare fordi det passer deg best så tar du grundig feil.

Veldig mange som søker om å få det innvilget får avslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått innvilget planlagt keisersnitt i juli. Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann med en del komplikasjoner i etterkant, så det blir nok litt vanskelig å sammenligne.

(Men følger med for å høre andres erfaringer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du tror du får keisernitt bare fordi det passer deg best så tar du grundig feil.

Veldig mange som søker om å få det innvilget får avslag!

Nei, jeg tror ikke det. Jeg har født vaginalt før, og det ble ikke en god fødsel akkurat. Jeg må jo vurdere det for min egen del før jeg søker om det, så tenkte det var greit å høre litt erfaringer.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått innvilget planlagt keisersnitt i juli. Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann med en del komplikasjoner i etterkant, så det blir nok litt vanskelig å sammenligne.

(Men følger med for å høre andres erfaringer....)

Jeg hadde hastesnitt med nr 1 og fikk innvilget snitt med nr 2 fordi jeg ønsket det.

Fikk lokalbedøvelse i ryggen før spinal ble satt. Gruet meg, men det gikk fint og var ikke vondt, bare litt ekkelt. Baby ble tatt ut, far ble med mens hun ble sjekket, så fikk jeg henne tilbake mens jeg ble sydd igjen. Hadde henne med på oppvåkningen, etter en stund dro hun og far ned til barsel mens jeg ventet på å få tilbake følelsen i beina.

Tok de smertestillende jeg fikk på sykehuset og ble der i 3 dager. Lite vondt etter dette. MYE mindre vondt og bedre form enn etter hastesnittet med nr 1.

Jeg hadde en vadlig flott opplevelse med planlagt snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du fått det invilget? :) spør bare av nysgjerrighet :)

Jeg har fått det innvilget etter en traumatisk førstegangsfødsel som nesten gikk galt. Dette i tillegg til at bekkenet mitt er smalt og jeg får store barn. Hadde ikke fått flere barn dersom jeg ikke hadde fått keisersnitt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det innvilget etter en traumatisk førstegangsfødsel som nesten gikk galt. Dette i tillegg til at bekkenet mitt er smalt og jeg får store barn. Hadde ikke fått flere barn dersom jeg ikke hadde fått keisersnitt for å si det sånn.

Huffda! Godt vi kan få ks hvis vi føler vi trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ikke keisersnitt bare fordi "man føler man trenger der".

Må som regel vere gode medisinske grunner for å få det innvilget :)

side/seteleie, traumatiske og alvorlige fødsler tidligere, ALVORLIG fødselsangst osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen her som sier at de får keisersnitt fordi de føler de trenger det, uten grunn. Eg får velge selv, om eg "føler eg trenger det" så får eg det, pga total ruptur ved siste fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som sier at de får keisersnitt fordi de føler de trenger det, uten grunn. Eg får velge selv, om eg "føler eg trenger det" så får eg det, pga total ruptur ved siste fødsel :)

Jeg skjønner ingenting, jeg mener jeg nettopp leste i en annen tråd at du har ei måneds gammel jente? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALVORLIG fødselsangst osv...

Hvordan klarer de å gradere det?! Hva er "alvorlig nok" og hvordan skal de ha håndfaste bevis for at Anne har dypere redsel for fødsler enn Celina-Britt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ingenting, jeg mener jeg nettopp leste i en annen tråd at du har ei måneds gammel jente? :klo:

Stemme helt, men eg har blitt lovd ks ved neste barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ikke keisersnitt bare fordi "man føler man trenger der".

Må som regel vere gode medisinske grunner for å få det innvilget :)

side/seteleie, traumatiske og alvorlige fødsler tidligere, ALVORLIG fødselsangst osv...

Det er vel ingen her inne som har påstått annet.

Jeg skal mest sannsynlig ha planlagt keisersnitt denne gangen (har ikke fått noen dato enda), og det er ikke noe stort hokus pokus. Jeg hadde hastesnitt forrige gang som nesten gikk galt, og noe mer enn det trenger ikke jeg og dokumentere. Godt mulig det hadde gått fint å føde vaginalt denne gangen, men jeg er ikke interessert i å ta sjansen, og det har sykehuset forståelse for. Værre er det ikke - og bør det ikke være heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 hastesnitt og ett planlagt. Det er stor forskjell. Ved planlagt keisersnitt har de mye bedre tid, og det er mindre sjanse for komplikasjoner. Man tar klyster og faster hjemme kvelden før, og møter opp om morgenen på sykehuset. Følget må huske å ha kamera, lommebok, nøkler, mobil med i lommen - det kan ta tid før dere får tilgang til resten av tingene! Følget venter ute mens du får bedøvelse (mest sannsynlig får du være våken). Det er det vondeste før babyen er ute. Og så setter de inn kateter. Så får følget komme inn mens de gjør operasjonen. Etterpå får du babyen opp til brystet. Så tar de babyen og vasker og måler mens pappaen er med der. På oppvåkningen får følget og evt. babyen være med. Her er det lurt å gjøre øvelsene du fikk lapp om hos fysioterapeuten dagen før (om du fikk det). Det er om å gjøre å komme fortest mulig på bena! Så kommer du til å få bedøvelse utover, og mat etterhvert (noen timer). Du vil trolig få en miks av paracet og voltaren-lignende tabletter de neste dagene. Første dagen blir du nok liggende i sengen, og må nok ha hjelp til å få babyen oppi til deg + få mat på sengen, stell osv. Såret vil du kjenne godt noen uker. Like greitt, så du ikke overbelaster det. Nå etter 4 uker har jeg ikke hatt vondt på sikkert en uke. Bare litt stikninger av og til. Ca. 2 uker etter "fødsel" fikk jeg noen voldsomme etterrier ca. et døgn. Det gjorde omtrent like vondt som riene man starter med før en fødsel. Livmoren fikk ihvertfall trukketseg godt sammen.

Jeg er veldig fornøyd. Var glad jeg fikk planlagt ks. Jeg hadde trolig fått hastesnitt denne gangen også, hvis ikke. Noe som innebærer mer fare både for mor og barn.

Lykke til alle sammen!

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jade:

Får man ikke automatisk keisersnitt tredje gangen?

Jeg trodde det var faren for å sprekke opp i livmorsåret under riene som bestemte dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...