Gå til innhold

Gi MME på kvelden "bare" fordi jeg vil sove?


helenaa

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok ikke jeg ville ha gitt MME i denne situasjonen, men jeg forstår at andre har andre prioriteringer enn meg og synes ikke noe dårligere om dem av den grunn.

Jeg synes forresten ikke at søvn er "bare" ;) Jeg har aldri forstått hvor ille det er ikke å få lov til å sove.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var slik at det går fint å amme og legge henne i sin seng første gangen går det jo an og gjøre det så samsove etterpå? Nå er vel jeg heldig også ettersom jeg ammer i halvsøvne og egentlig ikke kan huske om vi har vært våkne eller ikke om natta ;) Sikkert derfor det ikke gjør meg noe å nattamme fremdeles :)

Her er noe av problemet. Første gangen er gjerne kl 24, og neste er kl 01, så da blir hun liggende stort sett hele natta sammen med meg.

Jeg må hjelpe henne med å ha riktig sugetak, så jeg kan ikke sove mens hun spiser. Men jeg sovner likevel, og da faller puppen ut. Hvis hun er kjempetrøtt og ikke kjempesulten sovner hun, men våkner altså snart igjen siden hun fikk så lite. (tipper jeg)

Jeg har kjøpt inn en ferdigblandet mme, så jeg kan gi hvis nøden er stor. Så håper jeg også at ting blir bedre når baby vipper tre mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint, men han vil nok ha søvnen sin i fred. Ville deres menn gått med på dette?

Ja, ellers hadde han ikke vært interessant for meg for å si det sånn. Hans nattesøvn prioriteres høyere enn min når det er han som skal på jobb neste dag, men dersom jeg kneler totalt av søvnmangel fordi jeg er oppe ørten ganger om natta og mater vårt felles barn så skulle det bare mangle om ikke han også tar en mating eller to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ellers hadde han ikke vært interessant for meg for å si det sånn. Hans nattesøvn prioriteres høyere enn min når det er han som skal på jobb neste dag, men dersom jeg kneler totalt av søvnmangel fordi jeg er oppe ørten ganger om natta og mater vårt felles barn så skulle det bare mangle om ikke han også tar en mating eller to.

Nå er det langt igjen før jeg "kneler totalt", det er bare slitsomt å våkne ca hver time. Jeg er overrasket over hvor godt jeg fungerer på dagtid på tross av nettene. Takk for hormoner!

Jeg har forresten forsøkt litt MME nå, men hun drakk veldig lite, og ingenting endret seg den natten (naturlig nok). Tror jeg er for engstelig for effekten på produksjonen min til å prøve noe mer. Vi får se hvor sliten jeg føler meg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt igjen før jeg "kneler totalt", det er bare slitsomt å våkne ca hver time. Jeg er overrasket over hvor godt jeg fungerer på dagtid på tross av nettene. Takk for hormoner!

Jeg har forresten forsøkt litt MME nå, men hun drakk veldig lite, og ingenting endret seg den natten (naturlig nok). Tror jeg er for engstelig for effekten på produksjonen min til å prøve noe mer. Vi får se hvor sliten jeg føler meg etter hvert.

Hvis det er langt igjen til "total kneling" hadde jeg ikke gitt mme, men det er mitt syn på den saken. Jeg syns det at mannen tar en mating bør velges foran mme i den situasjonen du beskriver. Er man så sliten så får mannen avlaste litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga dattera mi MME om kvelden, da kunne hun sove 5-8 timer i strekk. Hvis hun bare fikk morsmelk våknet hun annenhver time, og jeg var helt utslitt. Hvis du føler at du trenger litt mer søvn ser jeg ikke noe galt i å gi en flaske MME, det er jo bra for barnet med en opplagt mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby som er like gammel sover fra 18 til 00:30. Altså ca 6,5 timer i strekk. Så ammer jeg ca to ganger til før vi står opp kl 06-07. Jeg har mer enn nok melk.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er langt igjen til "total kneling" hadde jeg ikke gitt mme, men det er mitt syn på den saken. Jeg syns det at mannen tar en mating bør velges foran mme i den situasjonen du beskriver. Er man så sliten så får mannen avlaste litt.

Jeg er vel egentlig enig med deg... Menn jeg lurer på hva jeg vil tenke om dette når barna blir eldre. Blir jeg glad for å ha kjempet med mm på nettene, eller kommer jeg til å tenke på det som tullete? Jeg vet ikke akkurat nå.

(Det er enklere for oss at mannen evt gir MME,da. Har litt problemer med pumping.)

Dere som får hjelp av mannen: Hva gjør han, når og hvor lenge? Har han f.eks ansvar for babyen en viss periode på natta, eller ser dere an når det er på tide å vekke ham + instruere i hva som trengs? Eller tilbyr han seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig enig med deg... Menn jeg lurer på hva jeg vil tenke om dette når barna blir eldre. Blir jeg glad for å ha kjempet med mm på nettene, eller kommer jeg til å tenke på det som tullete? Jeg vet ikke akkurat nå.

(Det er enklere for oss at mannen evt gir MME,da. Har litt problemer med pumping.)

Dere som får hjelp av mannen: Hva gjør han, når og hvor lenge? Har han f.eks ansvar for babyen en viss periode på natta, eller ser dere an når det er på tide å vekke ham + instruere i hva som trengs? Eller tilbyr han seg?

Noen ganger så avtaler vi det kvelden i forveien, f.eks. at dersom barnet våkner før et gitt tidspunkt så er det han som står opp og fikser biffen, eller dersom barnet våkner rundt den tida hvor han uansett skal opp og sikte seg inn på jobben. Siden jeg pumper en del, i tillegg til amming, så er det nesten alltid mm i kjøleskapet som han da gir fra. Dette gjør vi typisk hvis jeg allerede på kvelden kjenner at jeg er litt ekstra sliten og trøtt.

Det hender også at jeg spør om natta dersom jeg er helt i ørska. Noen ganger sier han ja, andre ganger nøler han så mye at jeg tar det sjøl. Jeg har jo forståelse for at han skal fungere på jobb neste dag, og trenger å være opplagt på en annen måte enn meg. Når jeg etter hvert begynner å jobbe så blir det mannens tur til å ta mesteparten av natteøktene - så langt det lar seg gjøre.

Vi har hele veien matet med en blanding av amming og pumping/flasking, så pappaen vet veldig godt hvor flaskene er og hvor lenge de skal varmes, hvilke mengder og sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...