Gå til innhold

Gi MME på kvelden "bare" fordi jeg vil sove?


helenaa

Anbefalte innlegg

Lurer på om dere har erfaringer eller meninger å dele.

Først vil jeg si at min eldste aldri fikk MME på tross av at jeg ofte opplevde at hun ønsket mer mat når puppen var tom. Hun la fint på seg, og jeg var sta... Jeg ammet lenge (ca 1,5 år), og var egentlig veldig fornøyd med det.

Nå begynner jeg derimot å tvile på om denne staheten er litt tullete. Jeg fullammer dattera mi på 10 uker, og hun legger fint på seg. Problemet er at hun vil spise så mye på natta. Det ville førstemann også, så jeg vet at jeg kan klare det. Men er det verd å ofre så mye livskvalitet for? Og er det mulig at nattesøvnen blir bedre hvis jeg gir MME, eller er det bare en myte? Og ødelegger jeg sjansene mine for å amme lenge dersom jeg gjør dette?

De siste ukene har hun spist hver eller annenhver time natta igjennom. For ca 14 dager siden gikk jeg over til samsoving, for jeg holdt på å falle over ende der jeg satt og ammet... Min "drøm" er at hun sover 3-4 timer i alle fall en gang pr. natt.

Hva tror dere? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det, men føler nesten at det ikke er lov å innrømme. Jeg har masse melk og ammer på dagtid, men jeg fungerer ikke uten nok søvn om natten og har derfor valgt å gi mme på natten. Da trenger han kun ett eller to måltider og sover 4-5 timer i strekk (noen sover bedre med mme, men ikke alle). Jeg har ett barn til (ikke i barnehage) som også trenger sitt på dagtid, og for min del er dette med søvn, livskvalitet og overskudd til å skape fine dager med min eldste viktigere enn at babyen kun får morsmelk døgnet rundt. Nå er kanskje terskelen lavere for meg, for jeg måtte gi opp ammingen med førstemann ganske tidlig og for meg er derfor dette med mme og flasker helt uproblematisk og ikke noe jeg synes er hverken dårlig for barnet eller upraktisk for meg. Jeg synes du skal gjøre det du føler er best for dere, og vil i allefall si at jeg forstår deg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun vil ha melk hver gang hun våkner om natta? Har du prøvd smokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er fire uker og sover seks timer i strekk hver natt, hun spiser bare MME :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Syntes INGEN skal ha dårlig samvittighet for å gi mme. Om det så er for at de selv skal få litt mer søvn. Den psykiske helsen til mor er viktig for både mor og barn. Barnet vil nyte godt av å ha en godt uthvilt mamma. Det er SÅ mye press rundt dette med amming, men når barnet er såpass "gammelt" er da mme helt i orden og ihvertfall på natt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun vil ha melk hver gang hun våkner om natta? Har du prøvd smokk?

Hun fikk smokk allerede første natta på sykehuset, så den fungerer bra. (Baby var glad og jordmødrene skeptiske)

Jeg lurer på om litt av problemet er samsovinga? Jeg begynte å ha henne i senga fordi jeg ikke orket å sitte og amme, men det fører vel til at hun sovner før hun har spist ferdig. Og derfor våkner raskt for å få mer mat? I natt gjorde jeg en ekstra innsats og fikk henne til å spise ferdig (det tok ca 45 min), og da sov hun faktisk nesten i 3 timer. Prøvde det da hun våknet igjen, men da hadde det ikke samme effekt. (Det ville jo være for mye av det gode)

Er det noen som har erfaring med hvordan ett MME-måltid påvirker melkeproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig heldig, og hadde en gutt som sov natta gjennom fra han var ti uker (uten mme), og det gikk ikke nevneverdig utover min melkeproduksjon, så det kommer sikkert til å gå greit for deg også.

Kan du ikke bare prøve et par kvelder da? Jeg syns overhodet ikke det er noe nederlag å gi barnet litt mme for å forbedre sin egen søvnkvalitet (OG barnets), spesielt ikke når man har et annet barn man også skal ta seg av.

Dessuten er jo det viktigste at barnet blir mett. Jeg hadde laget en stor og god flaske med mme, gitt på sengekanten, og sjekket utfallet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du gir MME, men ha i bakhodet at småbarn/spedbarn skal "tankes" opp mest mulig på dagtid for å ha noe å gå på om kvelden/natten når de skal sove - som helsesøster sa til meg, "det at du gir litt ekstra på kveldstid trenger ikke å holde så veldig lenge, men gir du litt ekstra gjennom hele dagen, vil du nok se en bedring" :)

Å du er ingen dårlig mamma selv om du gir litt MME.

Hilsen flaskemamma fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville ikke jeg ha gitt MME "bare" av bekvemmelighetshensyn, men det er klart hvis du er helt utslitt av å amme på natten må du jo gjøre det som må til for å få ting til å fungere.

Signerer forøvrig Icing sitt innlegg, hvis du sørger for å "tanke" godt opp på kvelden med den gode fete melken skal det være mulig å få lengre soveperioder i løpet av kort tid. Barnet ditt nærmer seg også den alderen hvor det naturlig får større søvnbehov om natten (forutsatt at det har fått nok mat).

Når det er sagt, er jeg ikke mot MME og hvis du føler det er det riktige for dere skal du gi det med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Ser du skriver at dere samsover og lurer på om det kan være litt av problemet. Jeg er ingen fan av samsoving bl.a. pga akkurat dette. Jeg mener samsoving gjør barnet og deg selv en bjørnetjeneste, men at det i lengden bare gjør alt slitsomt. Nå blir jeg vel skutt av alle som samsover og ammer 24/7, men jeg står for meningene mine uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å pumpe og sette i kjøleskapet og la barnefar ta en runde eller to om natta så du får litt lengre soveøkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet ungen på eget rom, gitt MME til kveldsmat, og passet på at den spiste masse de gangene den våkner :) Min våknet annenhver time, men etter at han kom på eget rom ble det 1-2 ganger :nigo: Brukte MME til kvelds også, men det gjorde ikke så stor forskjell. Gikk ikke ut over melkeproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville glatt ha gjort det med mine ungar dersom dei hadde tatt flaske. Dei ville ha pupp annakvar time heile natta, og ingen av dei tok smokk. Flaske/tutekopp tok dei då dei var 9-10 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med nr tre innførte jeg samsoving. Jeg måtte ha søvn pga de to eldste som krevde sitt på dagtid.

Jeg la ham alltid i egen seng til kvelds, men når han våknet på natta, tok jeg ham over og han lå med puppen tilgjengelig hele resten av natta. Når den ene puppen var tom, la jeg meg bare litt mere over og var på tilbudssida med den andre puppen. Vi sov begge hele natta igjennom på denne måten. :sovne: :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å pumpe og sette i kjøleskapet og la barnefar ta en runde eller to om natta så du får litt lengre soveøkter?

Det hadde vært fint, men han vil nok ha søvnen sin i fred. Ville deres menn gått med på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint, men han vil nok ha søvnen sin i fred. Ville deres menn gått med på dette?

Ja.

Her bytta mannen og jeg på å opp på natta. Skulle bare mangle at mannen tar sin del av jobben, iallfall innimellom (hvis han jobber).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min bytter ofte meg med midt i uka og lar meg sove ut i helgene, selv om han jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Selv ville ikke jeg ha gitt MME "bare" av bekvemmelighetshensyn, men det er klart hvis du er helt utslitt av å amme på natten må du jo gjøre det som må til for å få ting til å fungere.

Signerer forøvrig Icing sitt innlegg, hvis du sørger for å "tanke" godt opp på kvelden med den gode fete melken skal det være mulig å få lengre soveperioder i løpet av kort tid. Barnet ditt nærmer seg også den alderen hvor det naturlig får større søvnbehov om natten (forutsatt at det har fått nok mat).

Når det er sagt, er jeg ikke mot MME og hvis du føler det er det riktige for dere skal du gi det med god samvittighet.

Signerer :)

Jeg ville flyttet ungen på eget rom, gitt MME til kveldsmat, og passet på at den spiste masse de gangene den våkner :) Min våknet annenhver time, men etter at han kom på eget rom ble det 1-2 ganger :nigo: Brukte MME til kvelds også, men det gjorde ikke så stor forskjell. Gikk ikke ut over melkeproduksjonen.

Jeg synes barnet er altfor lite til å legges på eget soverom. LUB anbefaler at barnet sover på soverommet til foreldrene til de er mindt seks måneder.

Det hadde vært fint, men han vil nok ha søvnen sin i fred. Ville deres menn gått med på dette?

Ja, det hadde han :)

Ellers fungerer det bedre med samsoving her da han sover lenger strekk da når han får nærheten. Men det viser jo bare hvor forskjellige barna er :) Hvis det var slik at det går fint å amme og legge henne i sin seng første gangen går det jo an og gjøre det så samsove etterpå? Nå er vel jeg heldig også ettersom jeg ammer i halvsøvne og egentlig ikke kan huske om vi har vært våkne eller ikke om natta ;) Sikkert derfor det ikke gjør meg noe å nattamme fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det, men føler nesten at det ikke er lov å innrømme. Jeg har masse melk og ammer på dagtid, men jeg fungerer ikke uten nok søvn om natten og har derfor valgt å gi mme på natten. Da trenger han kun ett eller to måltider og sover 4-5 timer i strekk (noen sover bedre med mme, men ikke alle). Jeg har ett barn til (ikke i barnehage) som også trenger sitt på dagtid, og for min del er dette med søvn, livskvalitet og overskudd til å skape fine dager med min eldste viktigere enn at babyen kun får morsmelk døgnet rundt. Nå er kanskje terskelen lavere for meg, for jeg måtte gi opp ammingen med førstemann ganske tidlig og for meg er derfor dette med mme og flasker helt uproblematisk og ikke noe jeg synes er hverken dårlig for barnet eller upraktisk for meg. Jeg synes du skal gjøre det du føler er best for dere, og vil i allefall si at jeg forstår deg veldig godt.

Det er synd at dette skal være vanskelig å innrømme. Vi er alle forskjellige, og dersom man fungerer veldig dårlig på lite søvn, er det jo det riktige å tenke på seg selv slik at man har mer overskudd til ungene når de er våkne. Jeg tviler veldig sterkt på at det har noe som helst å si om barn får litt MME om natten - det går jo helt fint å gi utelukkende MME, og dette er jo et enda bedre alternativ. Jeg har full forståelse for prioriteringene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv har jeg, etter at vi fikk ammingen til å fungere, ikke gitt MME. Men det er fordi sønnen min i starten bare ammet tre ganger om natten, og det første søvnstrekket hans var på hele seks timer. Etterhvert våknet han oftere, men jeg har vært forbausende opplagt likevel, selv om jeg sjelden har sovet på dagtid. Hadde jeg derimot fungert dårlig på dagen er det godt mulig at jeg hadde gitt MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...