Gå til innhold

Med babyen på kafé


May Brit

Anbefalte innlegg

Synes folk som har barn som gråter mye kan holde seg hjemme til barnet er større, hva er vitsen å sitte timevis på kafe med en skrikende unge?

Har jeg lurt på mange ganger...hvis jeg var på kafe når gutten min var baby og han gråt, gikk jeg i løpet av kort tid hvis han ikke gav seg...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes unger er skumle, og blir helt satt ut av skrik og skrål, eller at det kommer en unge løpende. Senest i dag på restaurant skjedde det to ganger at en 2-åring eller noe kom stormende, og jeg bare bråstopper, blir stiv som en stokk og mumler "vææ", "hjælp" eller "herreguud". Er redd for å gå dem ned og for at de skal skrike, og klarer ikke oppføre meg naturlig rundt dem. Prøver å unngå områder der jeg ser det sitter småbarnsfamilier, fordi jeg bare blir anspent og får helt grøsninger av de høye lydene. Klarer ikke slappe av når de skriker, sutrer eller maser, og amming og bleieskift midt i matgreiene høres jo helt vilt ut.

Egne områder for barnefamilier syns jeg hadde vært bra. Feks en egen avdeling, eller gjerne en helt egen kafé om de trenger det. Da kan jo småbarnsforeldre sitte og skravle med andre i samme situasjon, og vi som vil slappe av uten infernalske hyl kan det.

Om ungen sover er det noe annet, men det er jo ofte det er dårlig plass til vogn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaksjonen ønsker å skrive en artikkel i magasinet som går på kaféliv for småbarnsforeldre, og vil gjerne ha synspunkter og erfaringer fra våre forumbrukere - både de med og uten barn!

Spørsmål er som følger:

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg skulle ønske det fantes kafeer som var beregnet for (gravide og) småbarnsforeldre. :)

* Alt ligger på ett plan. Ikke trapp på inngangen.

* Stort toalett der man kan ha med seg barnevogna når man selv skal på do

* Stellerom

* Sunn mat ( ;) ) og godt kaffeutvalg.

* God plass til vogn ved siden av bordene

* Gode stoler og stol til barn som kan sitte selv

* Barnekrok for eldre søsken (Eks. tegnemuligheter, dvd....)

* Lite do og lav vask (Altså, barnevennlig)

* Mulighet for ha vogna stående utenfor kafeen

Det var det jeg kom på i farta. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at det blir tilrettelagt for babyer/større barn på kafè, selv om jeg kanskje velger å gå andre steder selv før jeg får barn. Men bleieskift på kafèbord er forferdelig uhygienisk! Selv om innholdet i bleien kommer fra en søt, liten baby, inneholder avføring uansett bakterier, og bør ikke foregå der mat blir servert. Lurer på hva Mattilsynet mener om dette? Skulle ønske alle mødre (og fedre) gjorde som hun som sitter på dolokket når de bytter bleie, dersom det ikke finnes stellebord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er det ikke mulighet for flere kafeer, og personlig savner jeg ikke det å ha en "spedbarnskafé". Jeg tar noen ganger med meg frøkna på kafé, men når hun begynner å bli utålmodig eller griner, så prøver jeg først å amme henne, og fungerer ikke det så drar jeg hjem.

Jeg er glad i kaféliv, men vil ikke ha med meg barn men helst gå alene. Personlig setter jeg ikke pris på babyskrik, ei heller barn som springer rundt, når jeg er ute for å nyte en kopp kaffe. Mulig det er en idé å ha "barnekafeer" i større byer? Det er helt sikkert noen som setter mer pris, og ville brukt det, enn hva jeg ville gjort. Ønsker heller å be venninner hjem på kaffe om man skal møtes med babyer/småbarn, for da kan de krype på gulvet og man har en høyere tåleransegrense for grining og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel opp til cafeen selv hva de ønsker å gjøre av tilrettelegging. Noe ser et marked i å tiltrekke seg småbarnsmødre i permisjon og gjør alt for å få dem til å komme.Da jeg bodde i sentrum av Oslo, så var det noen cafeer som hadde spesialisert seg på småbarnsmødre med god tilrettelegging. Der var det fullt hus hele uka.

På kjøpesenterne er også cafeene store og romslige, samt at det er lettere med vogn. Når man har baby med seg på tur, så blir man ofte fort "street-smart" og finner de plassene det er hyggelig å gå, og hvor man føler seg velkommen med baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

-jeg syns det burde vært flere folk som bruker "bærenett" eller hva det nå enn er, istede for å kjøpe vogner i hytt og pine, samt skyve barnet ut i veien rundt omkring i Oslo, enkelte nybakte foreldre virker rett og slett litt for virrete til å håndtere seg selv og en vogn. Tilrettelegging er noe jeg føler disse mødrene/fedrene burde tenkt på før de lot seg formere, men dette gjelder jo ikke bare kafe og restauranter, men generelt samfunsegasjement. Egoisme har fått en helt ny dimensjon med den nye barneproduserende generasjonen. Nå er jeg en av dem som synes parfyme lukter vondt, og det skuffer meg å vite at jeg også syns spebarn/små barn også lukter kvalmt. Syns kanskje det hadde vært en ide å samle småbarnsmødre og fedre i egne selvstyrte kafeer og restauranter. Hvor de muligens kan diskutere og organisere strukturert markedtsplanlegging for hva som er bra for barn og mennesker generelt. Det beste med at folk blir gravid/får barn er i min bok at de plutselig interesserer seg for giftige ingredienser og generelt sett skolevesen og lignenede. Kanskje de kan organisere dette også via sine selvstyrte kafeer.

Enig! Å gå inn på en cafe f.eks hvor det er barnvogner overalt er sykt plagsomt. Derfor finne jeg meg en anna cafe hvor det ikke er mange barnevogner. Blir så trangt.

Endret av Lillemeg22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at det blir tilrettelagt for babyer/større barn på kafè, selv om jeg kanskje velger å gå andre steder selv før jeg får barn. Men bleieskift på kafèbord er forferdelig uhygienisk! Selv om innholdet i bleien kommer fra en søt, liten baby, inneholder avføring uansett bakterier, og bør ikke foregå der mat blir servert. Lurer på hva Mattilsynet mener om dette? Skulle ønske alle mødre (og fedre) gjorde som hun som sitter på dolokket når de bytter bleie, dersom det ikke finnes stellebord.

Ja det er veldig ekkelt med de som skifter på ungen på cafeen! Det er ikke noe særlig. Hvert fall ikke hvis det er en bæsjebleie de skifter. Synes det er helt greit med baby på cafe (så lenge de ikke hyler konstant. Da synes jeg de kan gå vekk med babyen) men bleieskift synes jeg ikke noe om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett noen skifte bleie på cafe bordet hadde jeg sakt tydelig ifra. Greit å være i ammetåka, men er grenser for hvor hjernedøde man kan bli.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Her i byen er det ingen egne steder som småbarnsmødre anser som "sitt". Her sprer de seg utover på alle kafeène, så det er ikke en igjen hvor man kan sitte uten å høre skriking, kakling, lukte dritt, se folk ammer, se folk skifter bleier, bli dyttet på av en barnevogn så kaffen skvetter over hele bordet osv osv.

Jeg er drittlei, så jeg går aldri på kafè lengre...de får ha dem helt for seg selv. Og jeg kjenner flere som mener det samme som meg, som til slutt ikke gidder lengre.

Vi har sagt ifra til de som driver kafeène, men de sier at det ikke er så mye de kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaksjonen ønsker å skrive en artikkel i magasinet som går på kaféliv for småbarnsforeldre, og vil gjerne ha synspunkter og erfaringer fra våre forumbrukere - både de med og uten barn!

Spørsmål er som følger:

Har dere noen synspunkt på tilrettelegging for småbarnsmødre med barnevogn på kafeer og/eller restauranter?

Burde det vært mer eller mindre tilrettelagt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja, det burde være tilrettelagt. Det burde være et avlukke for barnevognene med glassvegg,så mødrene ser vognene fra bordet.

For de som jobber på disse kafeene er det ikke lett å drive å balansere med fulle brett mellom vognene.

Jeg syns ike det er noe hyggelig å gå på kafe med ørten unger som hyler. De hyler for at de er sulten, eller for at de har gjort på seg. Noen hyler uten grunn.

Har lest at barnegråt er den lyden som irriterer folk mest.

Svært få kafeer er tilrettelagt for masse vogner,mange kafeeiere vil ikke tilrettelegge for det heller.

Man tar ikke med seg barnevogn andre plasser?

De fyller søppelbøtter med drittbleier som kafeeier må ta hånd om. Mens ungene hyler kommer de med glass og flasker som skal varmes. Vil tro barn spiser hver 3-4 time,ikke engang da går de hjem.

Verst er mafian med to åringer som har begynt å løpe rundt. Mor kommer i en tilstand hvor hun hverken ser eller hører

Man kan se bordene hvordan de ser ut da de forlater kafeen. Nifs holdning.

Mafiaen kan lage sine egne kafeer. Kun tillatt for barn og mor-far.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske kafeer hadde bedre tilrettelagte toaletter/stellerom sånn at man slapp bleieskift midt i kafeen. Amming plager meg ikke, men bleier er en uting å "vifte rundt med" der folk skal nyte mat og drikke. For meg er bleier en uappetittelig greie, uavhengig av om den lukter stygt eller ei.

Ellers setter jeg pris på at hylskrikende babyer (og større barn for den del) blir tatt litt unna de andre gjestene mens mor eller far roer barnet ned.

Jeg ser ellers for meg at i større byer så burde det være et marked for spesielt babyvennlige kaféer med god plass til vogner, fine stellerom, kanskje en lenestol i et tilbaketrukket område for dem som ønsker å amme i ro og fred, tilbud om å varme opp babymat osv. Kanskje de til og med kunne tilbydd selvlaget babymat på menyen. Hm, ja, en sånn kafé kunne jeg tenkt meg å starte selv! :)

Hva tenker disse mødrene med. Her sitter de i kafeen og skifter dritbleier. Man kan sitte ved nabobordet og spise,men det enser de ikke. Så går bleien i søppelkassen som står ved disken. De overlater til andre å fjerne dritten også. Da bleien er skiftet, så fortsetter de å spise uten å løfte på ræva for å finne en vask.

Det er en periode i livet de mister hørsel,syn og anstendig oppførsel.

Småbarn som har bleien full er ikke søtt. mødrene selv går i drittbleier hele døgnet, så de er vel immun,men kansje tenk på andre i kafeen.

Håper flere kafeer setter kryss over barnevognskilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dere med generaliserende, provoserende og relativt tanketomme innspill også i artikkelen? I så fall blir den morsom å lese.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer egentlig på hvor dere ser alle disse mødrene som skifter bleier på kafebordene jeg altså.. Jeg er selv småbarnsmamma, har med meg ungene på kafe OFTE, og har aldri sett en eneste bleie blitt skiftet på bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Jeg styrer unna kafeer der det er mange småbarnsmødre. Orker ikke å sitte midt i babyskrik. folk som slenger ut puppen for å amme og større unger som bråker og løper rundt. Å ikke minst barnevogner som tar mye plass. Fryktelig stressende og plagsomt. Skulle ønske det kunne være en kafe kun for småbarnsmødre. Men det er det nå ikke. Skal jeg og venninner på kafe, så finner vi oss en kafe hvor det ikke kryr av småbarnsmødre. For det meste er det på senteret de er. Altså på kafeene på senteret, så de unngår vi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske pussig, men har lagt merke til at det ofte blir veldig "enten, eller" hver gang slike tema dukker opp.

De som ikke har barn selv, er gjerne veldig kritiske til det meste som har med babyer i offentligheten å gjøre.

Husk at en dag er det trolig deres tur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ganske pussig, men har lagt merke til at det ofte blir veldig "enten, eller" hver gang slike tema dukker opp.

De som ikke har barn selv, er gjerne veldig kritiske til det meste som har med babyer i offentligheten å gjøre.

Husk at en dag er det trolig deres tur. :)

Eh? For det første er det ikke alle som vil ha barn, for det andre så er det mange mennesker med barn som reagerer på at mennesker skifter bleie på bordene og stapper cafeen full av barnevogner. Er ikke alle med barn som elsker lyden av hylene unger og folk som blotter puppene sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dags dato aldri sett en mor eller far som har skifta bleie på kafebordet, men det er mulig jeg har vært heldig.

Hva er galt med en liten baby som ligger og får pupp?? Det handler ikke om å blotte bryster, men om å gi babyen mat...

Såpass får man tåle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på kafé der en mor med barnevogn tydeligvis var langt inni ammetåka. Hun kom med vogna si mot bordet der kjæresten og jeg satt, og det var trangt mellom bordet vårt og det ved siden av. Hun begynte å dytte vogna inni stolen ved siden av kjæresten min. Så fortsatte hun å dytte, slik at den stolen dytta på den ved siden av meg, og dermed flytta både bord og stoler seg både på vårt bord og det tomme nabobordet, mens vi satt der. Jeg måtte til slutt legge meg over stolen ved siden av, og prøve å dytte vekk den på nabobordet så dama skulle komme forbi. Lå der og beklaga overfor henne fordi hun ikke kom forbi fort nok.

Hun smilte ikke, unnskyldte seg ikke, stoppa ikke. Bare dytta til hun hadde kommet forbi, og stoler og bord var dytta ut av veien.

Det ble til at vi bare lo av episoden, for det er jo heldigivs ikke vanlig å oppføre seg sånn på kafé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dags dato aldri sett en mor eller far som har skifta bleie på kafebordet, men det er mulig jeg har vært heldig.

Hva er galt med en liten baby som ligger og får pupp?? Det handler ikke om å blotte bryster, men om å gi babyen mat...

Såpass får man tåle.

Du må tåle at andre har andre meninger enn deg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...