Gå til innhold

Er folk langs Norgeskysten mørkere enn de i innlandet?


~white lady~

Anbefalte innlegg

Min far kommer fra kysten av Sunnmøre, og han har mørkebrune øyne, svart krøllete hår (blir nesten afro hvis det får vokse litt) og mørkere hud enn det jevne nordmann. Hans far og alle hans søsken ser likedan ut. De har en teori om en portugiserer som har sjarmert seg inn i slekten lang tid tilbake. Jeg har dessverre bare arvet de mørke øynene, skulle gjerne sett mer sydlandsk ut ;) Men fikk blondt hår fra min mor :)

Anonym poster: 5201132ee6b16120bc7de00b417585eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Fortsetter under...

Jeg er fra Haugesund. Faren min har tykt, sort hår, det samme hadde farfar, og de har røtter fra Bømlo og Nord i Bergen, mens mamma har helt lyst hår og er fra østlandet. Jeg har blondt-mørkt hår-ish. Jeg tok en DNA test på 23andMe og fikk 82,5% skandinaver, 6,5% britisk/irsk, 3,5% fransk/tysk. Ja 98,5% nord-vest europeisk. Har samme stamfar som Ötzi visst (den 5000 år gamle mumifiserte levningene som ble funnet i mer enn 3200 meters høyde på en isbre ved den italiensk–østerrikske grensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøla, Frøya og Hitra er jo kjent for å "bære preg" av at en portugisisk skute overvintret der under klippfisk-tida. Var jo hyppig handel med skrei, så var sikkert en del romanser. 

Anonymkode: afe78...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2011 den 22.13, Personlig12 skrev:

Det er jo en grunn til at folk på vestlandet har så forskjellige kulturer, til og med den dag i dag. Det var jo lettere for sydeuropere å ta seg til vestlandet med båt enn østlandet/innlandet til fots. Jeg syns dette er veldig spennende og har lest endel om det.

Bergensere feks, at de er et eget folkeslag er ikke tilfeldig, det samme gjelder møre og romsdal. Sørvestlandet er igjen ikke så preget, da snakker jeg sør for Haugesund. Her utvandret heller folk til Amerika/New Zealand og kom ofte hjem igjen. Og bærer derfor preg av andre gener.

 

Stavanger, jæren og nedover ble ikke bosatt før lenge etterpå. Og i disse områdene nord til Haugesund var det Vikingene som dominerte. Avaldsnes på Karmøy (der de var i 71 grader nord i kveld, om noen så det) var jo norges første hovedstad. Nå skrev jeg meg helt vekk her.

 

Men svaret er som du også har fått av andre, nei det er ikke tilfeldig.

Er det så forskjellige kulturer mener du? Vel, kanskje...Mange på de stedene er oppvokst i en mye mer ''tradisjonell'' familie enn folk flest som kanskje bor i de større byene. Her var det mye mer at kvinner gjør husarbeid, mens mannen gjør ting ute... men det er jo sånn som endrer seg med tiden kanskje... 

 

Har alltid lurt på hvorfor så mange nordmenn lengter til Syden, eller Spania/portugal hele tia :p Må jo kanskje ligge noe i det.

Anonymkode: 1adc5...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Vestlandet. Og familien min er solbrune året rundt. Mørkt (nesten svart) hår, og veldig tykt hår (plagsomt) 😄

 

 

Anonymkode: 1df7d...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Smøla, Frøya og Hitra er jo kjent for å "bære preg" av at en portugisisk skute overvintret der under klippfisk-tida. Var jo hyppig handel med skrei, så var sikkert en del romanser. 

Anonymkode: afe78...cbc

Feil tråd

Endret av marifsj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.11.2012 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Veldig mange nord norske personer er mørke i håret og blåe øyner. Samene er mørke og stammer egentlig fra Asia, så ikke så rart at de er mørk, itillegg til portgisere som kom til Troms.

I stavanger området er det veldig mange blonde personer igjen, så må nok mer nord vest før man skal se mørke personer igjen.

Anonym poster: b58507566adf527291161f3806864b91

Genetisk forskning viser at samene er av overveiende europeisk opphav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte. Ikke dermed sagt at det ikke forekom, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere.

Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at folk fra Haugesund er arabere 

Anonymkode: 5e3dc...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å ha hørt at mange fra Vestlandet har mørk avstamming? 

Jeg er fra Vestfold og er dessverre veldig lys, så teorien om mørkt kystfolk gjelder ikke her. 

Anonymkode: bd772...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordvestlandet og er fra en påfallende «mørk» familie. Da jeg spurte eldre i slekta pekte de på arbeidsinnvandring fra øst-Europa til en bygd i Trøndelag. Som oldefar stammet fra. 
Har ikke funnet noe i kirkebøker, men i følge MyHeritage DNA er jeg 11-12% østeuropeer. 
Pluss en dæsj finsk og 2% afrikaner (!)

Anonymkode: e518f...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...