Gå til innhold

Er folk langs Norgeskysten mørkere enn de i innlandet?


~white lady~

Anbefalte innlegg

Det sies jo at en del spanske sjøfarere strandet her og der langs Norgeskysten, og mange ble værende og stiftet familie. (Event. bare satte unge på ei før de reiste igjen.)

Jeg synes jeg kan se det selv, nå som jeg har flyttet ifra østlandet til sørvestkysten. Mange med svart/mørkebrunt hår her, og brune øyne. En del har også et gyllent skjær i huden.

Eller er det bare tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rampunge

Nei, det er ikke tilfeldig. Det er mange som er naturlig gylden i huden, men feks i Møre og Romsdal finner du svært mange som kan fortelle om en slektning som kom sjøveien. Kanskje en del av norgeshistorien som det ikke er skrevet noe særlig om? :-) Jeg vet av flere som har slike aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cerridwen

Er nok ikkje tilfeldig.

Er oppvaksen i Møre og Romsdal, og mange av dei eg kjenner derifrå er naturleg mørke, med gyllen olivenhud.

Og dei har slektningar som har komt sjøvegen frå Syd-Europa.

Endret av Cerridwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra nordvestlandet og der er er det mye sydlandsk blod, særlig portugisisk. Farslekten min har alle helt svarte øyne, og er relativt mørke med olivenhud. En inngiftet del av slekta er ganske kortvokste (damene rett over 150 og mennene i underkant av 170), med brunsort, tykt krøllete hår. Type afro!

Tror dette fenomenet er spesielt for kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Møre og Romsdal, men jeg er brunette med blå øyne og lys hud. Sønnen min derimot, har fra fødselen av hatt gyllen hud, mørkebrune øyne og nesten svart hår. Nå har han ikke så mørkt hår lengre, men han har fortsatt gyllen hud og mørkebrune øyne. Han har nok arvet håret og øynene fra pappaen, men den gylne huden lurer jeg på hvor kommer fra... Flere som har bemerket det, og lurt på om han er utenlandsk. Legen min nevnte det at jeg kanskje har spanjoler i slekta, siden jeg kommer fra Møre og Romsdal, så hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hard Ride

Er fra sørlandet, og har faktisk en kompis som er etterkommer av en portugiser som ble sittende fast i Norge etter skipet havarerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Nei, det er ikke tilfeldig. Det er mange som er naturlig gylden i huden, men feks i Møre og Romsdal finner du svært mange som kan fortelle om en slektning som kom sjøveien. Kanskje en del av norgeshistorien som det ikke er skrevet noe særlig om? :-) Jeg vet av flere som har slike aner.

***

Bor i fjæra lenger nord, og vet ikke av noen med slike aner.

Er dere spesielt lettsjarmerte der nede?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg visst om lenge, og alltid syntes at f.eks svenskene var blondere enn oss nordmenn. Nordlenninger er også kjent for å være mørkere og mer kortvokste en oss i sør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Nordlenninger er også kjent for å være mørkere og mer kortvokste en oss i sør.

***

Spanjoler har neppe skylda for det, der er det annet blod som har regjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at folk på vestlandet har så forskjellige kulturer, til og med den dag i dag. Det var jo lettere for sydeuropere å ta seg til vestlandet med båt enn østlandet/innlandet til fots. Jeg syns dette er veldig spennende og har lest endel om det.

Bergensere feks, at de er et eget folkeslag er ikke tilfeldig, det samme gjelder møre og romsdal. Sørvestlandet er igjen ikke så preget, da snakker jeg sør for Haugesund. Her utvandret heller folk til Amerika/New Zealand og kom ofte hjem igjen. Og bærer derfor preg av andre gener.

Stavanger, jæren og nedover ble ikke bosatt før lenge etterpå. Og i disse områdene nord til Haugesund var det Vikingene som dominerte. Avaldsnes på Karmøy (der de var i 71 grader nord i kveld, om noen så det) var jo norges første hovedstad. Nå skrev jeg meg helt vekk her.

Men svaret er som du også har fått av andre, nei det er ikke tilfeldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste jeg hadde noe sør-europeisk blod i skrotten, men hendelser som den spanske armada eller at det var vanlig hadde jeg ikke hørt om før nå. Såpass spennende at jeg vil begynne med slektsforskning nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

***

Spanjoler har neppe skylda for det, der er det annet blod som har regjert.

Hvem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Møre (Bacalao-traktene) og har nok noe portugisisk eller lignende i slekta. Det er ikke ekstremt fremtredende hos meg på hårfargen, men har ganske gyllen hud. Fattern har kølsvart hår og skikkelig mørk hudfarge, samme med bestemor. Noe av lynnet har nok derimot slått kraftig gjennom hos meg....Høylytt, utadvendt og kort lunte... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Deler av slekten min stammer visstnok fra en potugisisk førstereisgutt som ble satt igjen i en norsk bygd (frivillig eller ei vites ikke) fordi han var sjøsyk hele veien opp hit ;-) Ikke så barsk forfader, kanskje, men morsomt nok, i hvertfall. Og mamma ble spurt om faren var spanjol da jeg ble født, så det henger kanskje noe igjen selv om jeg nå er lys på grensen til blek i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Farmor var fra Mørekysten; pappa er nokså mørk i håret (eller var, nå er han grå :P), storesøs er mørk, med honningfarget hud som blir gyllen/oliven i sola, lillesøs er blond, men med samme hudtype som storesøs.

Jeg og broren min er lys blonde og slekter på mammas side (mormor var same, bestefar trønder).

Vi blir lett solbrente.

Er dødsmisunnelig på søstrene mine som har så fin hud :sjenert:

Men i det minste har jeg fått de lange bena i familien :fnise:

Alle har gule/grønne øyne, unntatt pappa, som har blå.

Endret av Applecore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mørk med brune øyne, men ikke noe sør Europeisk blod i mine årer. Driver med slektgransking, og kommet langt tilbake på alle ledd. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...