Gå til innhold

Ansvarsløse hundeeiere med løse hunder...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk enig med Sayonora, at det ikke er hunden sin feil at den løper imot en annen person. Det er eieren dette må gå utover, ikke hunden. Det er eieren som må ha kontroll på hunden. Hunden går jo bare på innstinktet. Men selvsagt - går hunden til angret, er det helt noe annet. Men hovedsakelig er det eieren som må tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er utrolig uansvarlig av hundeeiere og gå med hunden løs når dem ikke har kustus på dem. Jeg var å gikk med hunden min en dag på en plass hvor det er vanlig å slippe hunder løs. Men der møtte vi ei tispe som gikk rett til angrep på hunden min. Hundeeieren tok ikke hunden sin en gang, jeg måtte gå imellom(!) Da han endelig tok tak i hunden sin, sto han bare å klappet den, mens hunden knurret og glefset etter min. Slike hendelser gjør meg veldig skeptisk å dra på slike steder igjen. Jeg tar det egentlig som en selvfølge at når en slipper hunden sin løs sammen med andre hunder, så er den ikke aggresiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan anmelder man noen man ikke vet hva heter? (Jeg regner med at vedkommede hundeeier ikke vil ønske å oppgi navnet sitt dersom man spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan anmelder man noen man ikke vet hva heter? (Jeg regner med at vedkommede hundeeier ikke vil ønske å oppgi navnet sitt dersom man spør)

Gå alltid med mobilen i lomma, ha politiets nummer (ikke nødnummer!) i kontaktlista, og ring dem, hver gang situasjonen oppstår. Ikke true med å ringe, bare gjør det, hver gang de(n) løse hundene kommer rasende mot deg, med en eier som ikke engang prøver bakenfor.

Si hvem du er, hvor du er og hva som skjer (igjen), og at du (og hunden din) gjerne skulle hatt litt hjelp med problemet (altså den løse hunden og eieren uten kontroll)

Klart de fleste er borte innen politiet kommer, men ryktet vil spre seg, og holdninger vil nok endres der dette er en gjennomgående holdning til lufting av hund.

På områder som er inngjerdet, og regulert som "hundeluftepark", tror jeg kanskje det kan være vanskeligere å få hjelp med annen eiers løse hund fra politiet?

Lykke til ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor hund som er svært agressiv mot andre hunder av samme kjønn. Dette er rasetypisk, og selv svært erfarne hundefolk vil kunne ha individer med disse trekkene, uten at jeg vil si at de tar seg vann over hodet. Å ha kontroll over hunden vil for oss si at vi kan holde den når den er i bånd. Er det glatt, så bruker man selvsagt isbrodder.

At det kommer en løs hund løpende, og at eier ikke tar inn hunden når jeg ber ham/henne om det, er faktisk ikke mitt problem. De aller fleste gjør jo det, når jeg sier at vi er agressive. De som likevel ikke vil, har fått en advarsel.

Jeg kan ikke stå mellom når en uoppdragen hund av en uoppdragen eier kommer bort, og det blir slåsskamp. Da blir hunden min sluppet løs fra båndet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor hund som er svært agressiv mot andre hunder av samme kjønn. Dette er rasetypisk, og selv svært erfarne hundefolk vil kunne ha individer med disse trekkene, uten at jeg vil si at de tar seg vann over hodet. Å ha kontroll over hunden vil for oss si at vi kan holde den når den er i bånd. Er det glatt, så bruker man selvsagt isbrodder.

At det kommer en løs hund løpende, og at eier ikke tar inn hunden når jeg ber ham/henne om det, er faktisk ikke mitt problem. De aller fleste gjør jo det, når jeg sier at vi er agressive. De som likevel ikke vil, har fått en advarsel.

Jeg kan ikke stå mellom når en uoppdragen hund av en uoppdragen eier kommer bort, og det blir slåsskamp. Da blir hunden min sluppet løs fra båndet sitt.

Det finnes ingen hunder, uansett rase, som er født aggressive. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest og sannsynligvis er det også bare scam. Hunder er i utgangspunktet vennlige, det er EIEREN som får frem aggressiv adferd. Enten ved å fremelske slik adferd dvs lære den slik adferd og/eller stresse hunden. NKK er nå i ferd med å få fjernet loven mot å ha såkalte farlige hunder i Norge, nettopp av denne årsak.

Dersom hunden din er aggressiv har du mistet kontroll og bør søke hjelp. Du skal selvfølgelig ikke ha hunden løs, spesielt ikke der andre hunder ferdes.

Enkelte mennesker burde aldri hatt hund... :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stor hund som er svært agressiv mot andre hunder av samme kjønn. Dette er rasetypisk, og selv svært erfarne hundefolk vil kunne ha individer med disse trekkene, uten at jeg vil si at de tar seg vann over hodet.

Tullball, ingen hunder er umulige så lenge de sosialiseres. I utgangspunktet er det ikke naturlig for hundedyr å omgåes individer utenfor flokken, annet enn i forbindelse med parring, men pga hunder lever som de gjør i et menneskesamfunn må de vennes til dette fra de er små. Noen hunder kan være vanskeligere enn andre, men dette har mer med individ enn rase å gjøre.

Jeg har selv en rase som har ett feilaktig rykte for å være hundeaggressiv, men hun har blitt jevnt sosialisert fra valpestadiet, og dette har aldri vært et problem, tvert i mot får hun mye skryt fordi hun går godt overens med de aller fleste. Og dette ser jeg sammenfaller i 99% av tilfellene jeg møter, de som er hundevante og flinke på sosialisering har sosialt omgjengelige hunder, mens de som slurver med sosialiseringen, og håndterer hunden sin dårlig får ofte hundeaggressjon. (Med unntak av de som har overtatt voksne omplasseringshunder, da kan det ta tid å plukke vekk innlærte unoter, dersom det er mulig i det hele tatt.)

Som eier av en slik rase blir jeg litt irritert når sånne som deg er med på å underbygge mytene rundt dette med aggressive hunderaser. Folk er mer tilbøyelige til å tro på deg, dersom du har en slik hund, så her synes jeg du burde ta ansvar og slutte å undergrave hundeholdet til alle som er ansvarlige eiere og flinke til å sosialisere. Det hender jeg møter slike når jeg går tur, og det blir nesten komisk, når de tar sats for å bortforklare oppførselen til bikkja si med rase, og så bråstopper de i det de kommer på at jeg står der med en hund som er så fæl at den står på forbudslista, men som er langt mer omgjengelig enn deres egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger til et spørsmål: Når noen som går tur med bikkja ser at en annen som kommer imot dem har en bikkje som blir aggressiv og gæren så fort den ser hunden dems - hvorfor snur de ikke da? Det er jo helt jævelig å holde igjen et digert beist som er klar for å ete den bikkja som kommer gående mot dem på glattisen, og jeg har fått kjeft flere ganger fordi jeg ikke klarer å holde igjen bikkja - SELV I GRIME. Er faen ikke min skyld at det er glattis, og at jeg selv ikke klarer å snu med en 50kgs bikkje som prøver å gå imot.

- Nå har jeg en omplasserings hund som jeg driver å trener sosialt, men det går jo ikke over natta. Og dette hjelper ikke akkurat på treninga.

Min hund er også slik, det er slettes ikke alle hundene vi møter på tur som han liker og jeg må ha munnbind for å greie og holde han igjen og ha kontroll på han. Men da skal ikke "resten av verden" tilpasse seg meg og min hund fordi han har det problemet? Jeg prøver heller og unngå og møte hunder om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om noen i nabolaget mitt. De lar hunden ligge løs utenfor huset, uten tilsyn. Rett som det er løper den bjeffende mot meg. Selv er jeg ikke redd for hunder, men det må jo være forferdelig for dem som er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om noen i nabolaget mitt. De lar hunden ligge løs utenfor huset, uten tilsyn. Rett som det er løper den bjeffende mot meg. Selv er jeg ikke redd for hunder, men det må jo være forferdelig for dem som er det.

I slike tilfeller er det jo bare å anmelde, siden du vet hvem det er og dette er noe som skjer jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer med å ha hunden løs i parker osv. (er ikke noe fan av løse hunder i byen. du vet aldri om noe kan komme til å skremme dem, og vips så har de hoppet ut i veien), så lenge man kan kalle inn hunden sin, eller får den til å gå ved siden av seg (altså at man har kontroll). Min hund går som regel løs, og hun velger ofte selv å gå store sirkler rundt andre hunder for ikke å hilse på de (dette er ikke noe jeg har lært bikkja hehe). Da er det helt greit med hunden løs.

Det som imidlertidig jeg ikke liker, er folk som slipper hunden sin i parken, og ikke gidder å kalle den inn når det kommer andre med hunden sin i bånd! Det skal ikke være sånn at det kommer løse hunder busende frem når man har sin i bånd. De kan da ikke vite om andres hunder liker fremmede hunder. Hvem vet, kanskje bikkja knekker nakken på den. Eller om hunden har lus, kennelhoste osv. Jeg skjønner ikke at de tør rett og slett. Det er utrolig irriterende, særlig om man har en hund som selv ikke liker andre eller har løpetid og det kommer hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen hunder, uansett rase, som er født aggressive. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest og sannsynligvis er det også bare scam. Hunder er i utgangspunktet vennlige, det er EIEREN som får frem aggressiv adferd. Enten ved å fremelske slik adferd dvs lære den slik adferd og/eller stresse hunden. NKK er nå i ferd med å få fjernet loven mot å ha såkalte farlige hunder i Norge, nettopp av denne årsak.

Dersom hunden din er aggressiv har du mistet kontroll og bør søke hjelp. Du skal selvfølgelig ikke ha hunden løs, spesielt ikke der andre hunder ferdes.

Enkelte mennesker burde aldri hatt hund... :filer:

Hun sier jo at den er aggressiv mot hunder er SAMME KJØNN. Dette er hos enkelte raser, uansett hvor mye du sosialiserer dem, noe som ofte skjer, bl. a. hos staff. Den finnes selvfølgelig mange som ikke er det, men det er nokså vanlig, og noe man må ha i bakhodet hvis man velger de rasene som ofte sliter med dette. De er ikke født agressive, og det er heller ikke det hun/han sier, men det er ofte noe som utvikler seg i puberteten, uten at det har skjedd ubehagelige opplevelser eller liknende.

Dette burde man vel egentlig vite om man kan kan mye om hund. Min rase er ofte aggressiv mot samme kjønn. Dette var jeg klar over før jeg kjøpte. Heldigvis har ikke dette oppstått enda, men en vet aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...