Gå til innhold

Ansvarsløse hundeeiere med løse hunder...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hundeeier selv, så dette innlegget handler ikke om fordommer eller hundefrykt. Det handler om hundeeiere som når de er ute og går tur med hunden sin, slipper den løs og lar være å kalle den inn igjen når den løper rundt og plager folk/dyr de treffer. Jeg har nylig flyttet til et nytt sted, og har oppdaget at nettopp dette ser ut til å være normen her. Omtrent daglig blir jeg og hunden min (som jeg selvsagt alltid tar i bånd når vi møter andre) mer eller mindre overfalt av hunder. Hundeeierne ser oss på lang avstand, og om de ikke gjør tegn til å kalle inn hunden sin sier jeg alltid i fra på en høflig måte at de bør ta hunden sin i bånd, men til liten nytte.. De færreste av hundeeierne klarer å kalle inn hunden sin før de er nærme nok til å fysisk ta tak i den (dvs etter at den har løpt/hoppet rundt/på meg og hunden min en god stund), og enkelte av dem gidder ikke å forsøke en gang.

For meg handler dette om normal folkeskikk og hensyn til andre. For det første ønsker jeg å avgjøre hvorvidt min egen hund skal ha kontakt med andres, for det andre synes jeg selv det er ubehagelig når en stor og vilt fremmed hund kommer stormende rett mot oss. Det forundrer meg stort at disse hundeeierne ikke har noen som helst sosiale/mentale sperrer mot å la bikkjene sine trenge seg på andre mennesker og hunder slik...

Så til spørsmålet: Er det noe som helst jeg kan gjøre for å unngå dette? Å la være å gå tur er selvsagt uaktuelt, jeg nekter å la meg jage vekk av respektløse egoister og hunden min trenger selvsagt å komme seg ut hver dag. Siden det å snakke til hundeeierne ikke fungerer, har jeg faktisk vurdert pepperspray (på hundene, ikke hundeeierne.. selv om sistnevnte er det mest fristende... :P), men er usikker på om dette er lov.

Man må da vel kunne gjøre noe for å hindre å bli "overfalt" (nei det er ikke snakk om agressive hunder her, men innpåslitne, masete og skremmende for både meg og min egen hund) av bikkjer hver dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så til spørsmålet: Er det noe som helst jeg kan gjøre for å unngå dette?

Hadde samme problemet med løshunder til jeg gikk til anskaffelse av en katt.

Den har satt seg i respekt hos selv store hunder. Så har ingen problemer med de så lenge den går tur sammen med meg. :gjeiper:

Noen hundeeiere nytter det ikke å snakke med, de synes hundene deres er så snille så selv om andre blir skremt av dem.

Endret av -Susanne-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Hvis hundeeiere plent "nekter" å rope inn hunden, evt jeg ser at h*n ikke har kontroll, pleier jeg å rope at bikkja har kennelhoste evt lus. Om de ikke klarer å skrike tilbake bikkja på plass, løper de fort som fy for å hente den for hånd.

Merkelig det der, de vil ikke ha syke hunder, men allikevel nøler de ikke et sekund på å slippe hunden bort på fremmede hunder de ikke veit en dritt om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så med deg. Har det samme problemet her, og nå flytter jeg faktisk. Orker ikke mer. Spesielt fordi vi bor i et litt tvilsomt nabolag hvor flere av hundene som løper løs faktisk er ganske aggresive og min hund har gått fra å være en super-sosialisert valp til en hissig og skeptisk voksen etter mange vonde opplevelser. Jeg har prøvd alt føler jeg. Politianmeldelser på gjengangerne, løpe for livet, overse, kjefte på eierne, bønnfalle eierne, med mere. Har også jobbet skikkelig hardt med hunden min for at den skal holde seg rolig i slike situasjoner, men det hjelper lite når enkelte hunder biter først og spør etterpå. Å finne på sykdommer hjelper lite for disse eierne bryr seg ikke. Hundene deres er i så dårlig forfatning at de sikkert allerede har både kennelhoste og lus. Så taktikken nå frem til vi finner et annet sted å bo er å holde oss unna de gatene som jeg vet er mest utsatt, og unngå de tidene på døgnet hvor de fleste er ute på tur. Jeg går konstant på vakt og kaster oss bak biler og hjørner når jeg ser de komme. Ganske slitsomt, men hunden min er fortsatt i live ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å spraye fremmede bikkjer med pepperspray. Du vil markere de for livet, og de kan bli aggressive mot fremmede da du vil skremme vannet av dem med det. :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger til et spørsmål: Når noen som går tur med bikkja ser at en annen som kommer imot dem har en bikkje som blir aggressiv og gæren så fort den ser hunden dems - hvorfor snur de ikke da? Det er jo helt jævelig å holde igjen et digert beist som er klar for å ete den bikkja som kommer gående mot dem på glattisen, og jeg har fått kjeft flere ganger fordi jeg ikke klarer å holde igjen bikkja - SELV I GRIME. Er faen ikke min skyld at det er glattis, og at jeg selv ikke klarer å snu med en 50kgs bikkje som prøver å gå imot.

- Nå har jeg en omplasserings hund som jeg driver å trener sosialt, men det går jo ikke over natta. Og dette hjelper ikke akkurat på treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man snu og gå en annen vei bare fordi enkelte tar seg vann over hodet og skaffer seg aggresive hunder de ikke klarer å håndtere? Hva om man er på vei et sted, f.eks hjem, og det ikke finnes andre veier å ta?

Hvis du ikke klarer å håndtere hunden din på tur, må du oppsøke hjelp så fort du bare kan. Det er ikke forsvarlig å gå tur med et agressivt dyr om man ikke har kontroll på det.

Enkelte hundeeiere tror tydeligvis at verden eksisterer kun for dem selv og bikkja deres...

Tar man til seg et dyr har faktisk pådratt seg en god del ansvar, blant annet det å sørge for at dyret ditt ikke er til fare/bry for andre mennesker og dyr. Takler man ikke dette, burde man revurdere hvorvidt man er egnet som hundeeier.

Pepperspray høres ikke dumt ut, spesielt ikke i tilfeller som de Piggsvin beskriver, der de løse hundene faktisk er farlige. Det er selvsagt synd å påføre et uskyldig dyr ubehag, men i visse situasjoner er man bare nødt til å forsvare seg selv og hunden sin. Heller det, enn å sitte passivt og se på at ens egen hund blir traumatisert eller fysisk skadd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hvis hundeeiere plent "nekter" å rope inn hunden, evt jeg ser at h*n ikke har kontroll, pleier jeg å rope at bikkja har kennelhoste evt lus. Om de ikke klarer å skrike tilbake bikkja på plass, løper de fort som fy for å hente den for hånd.

Den har jeg også brukt :fnise: Også ting som "bikkja mi er hundeagressiv" ol :fnise: Jeg var så møkkalei av at min hund skulle bli rent ned av andres hunder. Hun var redd for de og syntes det var veldig ubehagelig å bli rent ned. Men folk brydde seg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger til et spørsmål: Når noen som går tur med bikkja ser at en annen som kommer imot dem har en bikkje som blir aggressiv og gæren så fort den ser hunden dems - hvorfor snur de ikke da? Det er jo helt jævelig å holde igjen et digert beist som er klar for å ete den bikkja som kommer gående mot dem på glattisen, og jeg har fått kjeft flere ganger fordi jeg ikke klarer å holde igjen bikkja - SELV I GRIME. Er faen ikke min skyld at det er glattis, og at jeg selv ikke klarer å snu med en 50kgs bikkje som prøver å gå imot.

- Nå har jeg en omplasserings hund som jeg driver å trener sosialt, men det går jo ikke over natta. Og dette hjelper ikke akkurat på treninga.

Rop bort til de som kommer gående mot deg og hunden din som skaper seg for å spørre om de kan snu da vel? Hvorfor skal de med hunder som kan oppføre seg tilpasse seg fullstendig for deg?

Hvis du ikke klarer å holde hunden din må du enten dra på kurs eller få hjelp til hvordan du skal klare å håndtere denne hunden, eller så får du omplassere den da??

Løse hunder er utrolig irriterende. I huset bortenfor her var det en stund hunden fikk gå løs, forsvant opp i skogen og kunne være der i flere timer, alene! Jeg sendte litt stygge blikk hver gang jeg så eieren og hunden, jeg. Nå går den i bånd. Håper blikkene mine har bidratt litt.. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er enkelte du ser flere ganger som bare gir eff eller ikke klarer å ha kontroll på hunden når den går løs ville jeg sagt at jeg vil anmelde dem, rett og slett.

Hundeloven sier jo bl.a.:

Hunder kan bare være løse dersom de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden. Eventuelt må vedkommende ledsages av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen må passe på at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar det. Hvis en hund har slike vaner, skal den alltid holdes i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Dette er det svært få hundeeiere som følger, særlig sånne som mener at hunden må jo få gå løs, STAKKAR!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan man jo ha med seg et ekstra bånd og når den løse hunden dukker opp for ørtende gang tar du den med på politistasjonen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er når hundeeieren kommer gående like bak den løse hunden. De vil naturlig nok ikke la deg stjele hunden deres.

Anmeldelse hadde vært vel og bra hvis man hadde visst hva disse folka het/hvor de bodde, men når det dreier seg om fremmede mennesker man kun treffer en gang i blant ute på tur har man ikke så mye håndfast å levere politiet. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger til et spørsmål: Når noen som går tur med bikkja ser at en annen som kommer imot dem har en bikkje som blir aggressiv og gæren så fort den ser hunden dems - hvorfor snur de ikke da? Det er jo helt jævelig å holde igjen et digert beist som er klar for å ete den bikkja som kommer gående mot dem på glattisen, og jeg har fått kjeft flere ganger fordi jeg ikke klarer å holde igjen bikkja - SELV I GRIME. Er faen ikke min skyld at det er glattis, og at jeg selv ikke klarer å snu med en 50kgs bikkje som prøver å gå imot.

- Nå har jeg en omplasserings hund som jeg driver å trener sosialt, men det går jo ikke over natta. Og dette hjelper ikke akkurat på treninga.

Dersom det du beskriver her er noe som skjer mye vil jeg faktisk si at du har tatt deg vann over hodet. Å ha en så svær og sosialt ustabil omplasseringshund passer ikke for alle. Hadde jeg møtt deg når jeg var ute etter min hund hadde jeg forventet at du stoppet, slik at jeg kunne gå i en bue rundt deg. Men nei, jeg hadde ikke snudd og kommet for seint på jobb eller mistet bussen min. Du får lufte hunden din på litt mer øde steder til våren kommer/du får bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det temaet TS tok opp her, sliter jeg også med!!! Jeg har ikke noe problem med hundeeiere som har ABSOLUTT kontroll på hunden, hvorav hunden går ved siden av den og hører på eieren til alle tider (vet det høres fantastisk ut, men det finnes faktisk hundeeiere og hunder der ute som klarer det), men jeg har problemer med hundeeiere som driter i andre hundeeiere som ikke akkurat ønsker en løpsk hund etter seg og hoppende på vår hund.

Jeg likte spesielt tipset om å rope ut at hunden har f.eks kennelhoste :fnise: Den skal jeg søren meg bruke en gang! :jepp:

Endret av Linenor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke løshunder jeg heller da pelsen min er litt usikker på ukjente bikkjer

Vanligvis roper jeg til eier at :se og hent bikkja di før min lager lungemos av den!

Min biter ikke men bjeffer i møtesituasjoner der andre hund er ukjent.Dessuten veier han 65kg og er ikke liten :fnise:

Vil bare nevne andre ting en kan rope ved siden av kennelhoste

Nesemidd (smittsomt)

Diare/omgangsyke (smittsomt)

Lus( smittsomt)

Da kan en jo variere ropene etter hvordan en føler seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er plaget med at naboens hunder går løs 24/7. De bor riktignok på en gård og det er lite trafikk her. Problemet ble større da de fikk seg en hund som likte å drepe katter/kaniner/høner/ender etc. Selv om vi snakket med naboen på en hyggelig måte, ville han ikke høre før hunden knertet datterens kanin: da var det nok. ;)

Den hunden er nå omplassert, men de har jo "selvsagt" skaffet deg en ny hund som går løs: er spent på om den er like fæl som den forrige. Problemet her at vi ønsker et godt forhold til naboen; men liker ikke at hundene deres går i vår hage. Men hvordan løse det vet jeg ikke. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg godt til fra her jeg bor. Det verste er at vi bor i sentrum av en by hvor fort farlige situasjoner også kan oppstå. Jeg er selv ikke spesielt glad i hun, dvs: jeg er litt redd hund. Og flere ganger denne uken har jeg støtt på hunder som ikke er i bånd, og de kommer løpende mot meg i full fart. Hver eneste gang får jeg en ekkel følelse i kroppen, og jeg blir rett og slett forbannet.

I mine øyne er dette ufattelig uforskammet, men også respektløst for både andre hunder og mennesker. Hunder bør holdes i bånd, spesielt der det ferdes mye folk og barn, og ihvertfall når det er båndtvang.

Og nei, det hjelper ikke at hunden er "sååå snill", for jeg blir faktisk redd når en schæfer kommer i fullt firsprang. Noen ganger lurer jeg på hva andre tenker med.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kirby: legg inn anmeldelse hvis det gjentar seg til tross for at du gir beskjed til eier.

Det er faktisk båndtvang hele året for hunder man ikke har kontroll over.

Synes det blir feil å bruke pepperspray på hunden, den har rett og slett ikke lært at den ikke skal løpe til andre folk, og er faktisk helt uskyldig i situasjonen, følger bare instinkter. Det blir noe annet om den går til angrep, da må du forsvare deg med det du kan.

Det blir det samme som med folk som skal legge ut gift fordi naboens katt/hund tisser i bedet til tross for at de har satt opp skilt som sier at bedet ikke er et toalett: hvilken hund/katt kan lese det skiltet da?

I alle situasjoner er det eier som er ansvarlig for hunden, ikke hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt trusselsignaler mot hunden som kommer. Dersom du er kjent med dempende signaler skal du altså bruke det motsatte. Still deg foran hunden din,gjør deg stor og truende - bruk blikk, hender og tenner. Det høres kanskje idiotisk ut, men det funker. Det er omtrent det den såkalte "hundehviskeren" bruker når han skal markere seg for hunden. Masse bruk av trusselsignaler, hunder blir usikre og redde av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...