Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal mest sannsynlig bestille tur til New York senere i dag og trenger først å høre fra noen med erfaring at det er en lur ide! :sjenert:

Er det "trygt" å være der alene? Mora mi fikk helt hetta og er nå sikker på at jeg kommer til å bli drept av en "gærning" (hennes ord...).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta normale forholdsregeler som man tar i enhver storby, så går det veldig bra! :) New York har tatt endel grep de siste årene som gjør at byen nå er tryggere enn noensinne. Det er veldig lett å finne frem så du roter deg ikke bort, og det er også "trygt" at alle snakker et språk du forstår. Reis og kos deg! :)

Når det er sagt ville jeg aldri dratt til NY alene, fordi jeg hadde syntes det var trist å ikke ha noen å dele de fantastiske opplevelsene med. Men det er jo en helt annen sak! :)

Skrevet

Takk! :)

Jeg er veldig glad i mitt eget selskap, så for meg gjør det ingenting å være alene :) I tillegg er det å reise til New York for første gang en såpass personlig og spesiell opplevelse at det vil jeg helst ha for meg selv. Jeg har drømt om det så lenge jeg kan huske, og jeg vil nok bruke mye tid på å bare gå rundt og glise for meg selv :fnise:

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Det kjem til å gå kjempefint. NY er ein fantastisk by, og når du opplever den åleine gjer du det i ditt tempo. Ikkje sjå ut som ein turist, det er det tryggaste. Gå inn i ein butikk viss du skal sjå på kartet, ikkje gå og blafre med det. Vent med å slå opp i guidebøker til du sit på ein kafé, eller les deg opp før du går ut. Då reduserer du risikoen for å bli utsatt for "turistplaging".

Unngå dei mørkaste bakgatene, og gå inn i nitida om kvelden. Bli kjent i ditt nabolag. Eg misunner deg denne turen! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i New York alene flere ganger, det er en fantastisk by. Å tro at man skal bli "drept av en gærning" er særdeles hysterisk. Det er nok adskillig større sjanse for å bli drept av en gærning i trafikken her hjemme.

Skrevet

Unngå Central Park og områdene nord for Central Park etter mørkets frembrudd. Ellers følte vi oss helt trygge selv om kl var 11 om kvelden.

Det med å ikke blafre med kart er sikkert smart.. vi ble hele tida oppsøkt av folk som ville selge billetter til turistbussene osv. :ler:

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg dame men jeg tror at du vil klare deg helt fint i NYC på egen hånd. Byen er litt av en politistat og en ser konstabler rundt omkring i hele byen. Så hvis du bare tar normale forhåndsregler så skal nok det gå helt fint. Dersom du vil ha selskap kan du gå inn på plasser som couchsurfing.com eller hospitalityclub.org for å finne kontakter som kan vise deg rundt eller ta en kopp kaffe med deg.

Her er et reisebrev jeg har skrevet etter en tur til NYC http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm . Håper du kan finne noe nyttig info der :-)

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe imot å reise alene til New York. Utrolig flott by. Og det finnes såååå mye man kan gjøre der.

Jeg var i New York i fjor. Reiste med noen venner. Men gikk litt for meg selv av og til. Når jeg skulle shoppe. Følte meg aldri utrygg. Selvfølgelig passet jeg litt på hvor jeg gikk. Ikke gater litt langt bort fra alt sammen. Og kanskje ævre litt forsiktig på kvelden.

Om du reiser alene, bare kos deg og nyt turen! Du kommer sikkert til å få en kjempeflott tur!!

Skrevet

Jeg var der alene, sommeren 2010. Ikke noe problem i det hele tatt. Du lærer deg fort å navigere deg rundt i byen, og byen er etter oppryddingen i det siste en av de tryggeste byene i USA.

Fantastisk by, reis du og kos deg! Jeg var 29 da jeg var der på egenhånd om alder har noe å si.

Skrevet

Nå har jeg faktisk bestilt fly, og kikker på hoteller as we speak! :) Helt surrealistisk at jeg faktisk er i New York i slutten av neste uke!

Skrevet

Fantastisk, heldige deg!

Jeg har vært i NYC mange ganger, både alene og med venner. Jeg liker meg uten tvil best der alene og har aldri følt meg utrygg. Det er en sånn by jeg blir stressa av å være i dersom jeg må danse etter noen andres pipe og bruke tiden min på ting jeg ikke vil, og jeg elsker å våkne om morningen og ha NYC for mine føtter og vite at jeg kan gjøre AKKURAT hva jeg vil og når jeg vil!

I tillegg er det lettere å få knallbra billetter i siste liten på musikaler/teater om man er alene :)

Når det er sagt, ville jeg ikke bestilt hotell fra central park og oppover om jeg skulle vært alene. Både fordi jo lenger nord du kommer, desto skumlere er det på kveldstid, men også fordi man kanskje kan føle seg litt mer "lost" oppover der ettersom "alle andre" er lenger nede på manhattan.

Jeg sier ikke at det er utrygt (i hvert fall ikke upper east side), det er bare ikke helt optimalt :)

Hvis du har råd, ville jeg bestilt hotell helt nederst ved central park :) Sånn ca ved central park/5th avenue. Veldig rent og pent og trygt. Men for all del, resten av manhattan funker det også :)

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk, heldige deg!

Jeg har vært i NYC mange ganger, både alene og med venner. Jeg liker meg uten tvil best der alene og har aldri følt meg utrygg. Det er en sånn by jeg blir stressa av å være i dersom jeg må danse etter noen andres pipe og bruke tiden min på ting jeg ikke vil, og jeg elsker å våkne om morningen og ha NYC for mine føtter og vite at jeg kan gjøre AKKURAT hva jeg vil og når jeg vil!

I tillegg er det lettere å få knallbra billetter i siste liten på musikaler/teater om man er alene :)

Når det er sagt, ville jeg ikke bestilt hotell fra central park og oppover om jeg skulle vært alene. Både fordi jo lenger nord du kommer, desto skumlere er det på kveldstid, men også fordi man kanskje kan føle seg litt mer "lost" oppover der ettersom "alle andre" er lenger nede på manhattan.

Jeg sier ikke at det er utrygt (i hvert fall ikke upper east side), det er bare ikke helt optimalt :)

Hvis du har råd, ville jeg bestilt hotell helt nederst ved central park :) Sånn ca ved central park/5th avenue. Veldig rent og pent og trygt. Men for all del, resten av manhattan funker det også :)

Takk for tips! :)

Jeg har booket rom på The Pod Hotel, ikke så altfor langt fra Central Park, men på den andre siden. Rundt Midtown, kanskje?! Hehe, jeg er helt lost når det gjelder bydeler :)

Veldig enkelt hotell, men jeg fikk det for 3100 kr (4 netter) og det har veldig gode anmeldelser på tripadvisor.com. Virker som det er mange som bor der alene.

Skrevet

Takk for tips! :)

Jeg har booket rom på The Pod Hotel, ikke så altfor langt fra Central Park, men på den andre siden. Rundt Midtown, kanskje?! Hehe, jeg er helt lost når det gjelder bydeler :)

Veldig enkelt hotell, men jeg fikk det for 3100 kr (4 netter) og det har veldig gode anmeldelser på tripadvisor.com. Virker som det er mange som bor der alene.

Så utrolig kult hotel!! Synes du fikk 4 netter for en bra pris!! Når reiser du?

Skrevet

Ja, jeg er veldig fornøyd med det! Så får vi se hva jeg sier når jeg kommer dit :gjeiper:

Jeg reiser neste torsdag, altså 24. mars! :)

Skrevet

Ja, jeg er veldig fornøyd med det! Så får vi se hva jeg sier når jeg kommer dit :gjeiper:

Jeg reiser neste torsdag, altså 24. mars! :)

åååå, veldig misunnelig!! Du kommer sikkert til å få en kjempefin tur!!

Gjest idakaroline
Skrevet

Åh, New York! :rodmer: Er det en by jeg virkelig vil besøke så er det NY! Bare synd at jeg ikke har noen å reise med :(

TS, jeg er utrolig misunnelig!!

Skrevet

Som før nevnt, hold deg unna Central Park etter mørkets frembrudd, det er ikke hysterisk, selv byens egne innbyggere holder seg unna om de ikke er kriminelle.

Ikke ha kamera etc. hengende synlig utenpå klærne. Ikke gå rundt med masse kontanter og for all del bruk gode sko. Gjør som New Yorkerne selv gjør og bruke sneakers eller joggesko. NY oppleves best til fots. Husk en vindtett jakke, det blåser som bare rakkern i NY.

Bruk en veske som du kan henge over hodet og ha over brystet, ikke en skulderveske. Da er du sikret bedre mot at noen napper den og du har begge hendene fri.

Husk små dollarsedler til taxiturer etc. og ikke spis på de utallige Sabrett pølsevognene, hygienen der er elendig, vil du ha en skikkelig NY hotdog, gå på The Papaya King.

GOD TUR!! Og bruk hodet, da går det som regel bra.

• Liker 1
Skrevet

Åh, New York! :rodmer: Er det en by jeg virkelig vil besøke så er det NY! Bare synd at jeg ikke har noen å reise med :(

TS, jeg er utrolig misunnelig!!

Ingen grunn til å ikke dra til NY aleine som du ser av denne tråden. ;)

TS: Jeg er sikker på at du kommer til å få en kjempetur! Hotellet ditt så veldig kult ut. :) God tur!

Gjest idakaroline
Skrevet

TS: Jeg er sikker på at du kommer til å få en kjempetur! Hotellet ditt så veldig kult ut. :) God tur!

Hadde vært helt fantastisk å reise dit alene! Bare synd at det fortsatt er en stund igjen til jeg fyller 18. Men så fort jeg blir det og pengene er i boks så blir det garantert en tur!

Må si meg enig i *Enigma* sier - hotellet så veldig kult ut! :D Kos deg og god tur!

Skrevet (endret)

Det er faktisk helt sykt at jeg sitter på flyet til NYC om nøyaktig 1 uke! :hakeslepp: Gruer meg noe helt forferdelig til akkurat det, men jeg regner med at det skal gå greit. Har aldri flydd alene utenlands før, og aldri flydd utenfor Europa i det hele tatt. Mye nytt :)

Jeg har allerede fått kontakt med et par stk på couchsurfer.org som også skal være der alene på samme tidspunkt, så hvis jeg vil har jeg faktisk noen å dra ut med.

Endret av Samulita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...