Gå til innhold

Hvorfor slenger du dritt anonymt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åja, der lukka du nok munnen på meg tenker jeg .

Å? Det hadde jeg aldri ansett som mulig, så det ville i så fall vært overraskende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å? Det hadde jeg aldri ansett som mulig, så det ville i så fall vært overraskende.

hum hum hum :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Terskelen er lavere på nett enn i IRL for å slenge ut krasse kommentarer. Fordi man er anonym, uansett om man skriver som Pelle Parafin eller AnonymBruker.

Man kan gjerne ha utopiske drømmer om et internett uten uttrykk for alle variasjoner av den menneskelige natur, men det er og blir urealistisk.

Hvis man slenger med leppa som AB, under dekke av at terskelen er lavere på nett, så bør man stoppe opp og tenke seg litt om. Man kan spørre seg selv følgende: Hadde jeg sagt dette til noen IRL? Hvis nei, så gjør man det ikke på nett heller. Man kan også spørre seg: Bidrar dette konstruktivt til debatten? Hvis nei, så lar man være å skrive.

Det som irriterer meg, er de som slenger dritt som overhodet ikke har noe med diskusjonen å gjøre, kommer med personangrep, skriver ting utelukkende for å provosere, eller sparker de som allerede ligger nede. Det er så ufint, og jeg våger å påstå at de aller færreste hadde gjort det samme IRL eller med nick.

Feigt, unødvendig, og det sier noe om personligheten din.

• Liker 2
Skrevet

Terskelen er lavere på nett enn i IRL for å slenge ut krasse kommentarer. Fordi man er anonym, uansett om man skriver som Pelle Parafin eller AnonymBruker.

Man kan gjerne ha utopiske drømmer om et internett uten uttrykk for alle variasjoner av den menneskelige natur, men det er og blir urealistisk.

Ja, stygg ordbruk-terskelen er lavere på nett, men det bør ikke være slik! Skal man ikke prøve å forbedre noe, fordi man er redd for ikke å lykkes?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, stygg ordbruk-terskelen er lavere på nett, men det bør ikke være slik! Skal man ikke prøve å forbedre noe, fordi man er redd for ikke å lykkes?

Nei, hvorfor skulle man ikke prøve?

Det jeg sikter til er argumenter som "ville du gjort det IRL?"

Nei det ville de ikke - nettopp derfor gjør de det her. Det er hele poenget, fordi terskelen er lavere. De slipper å måtte stå for det de har sagt, og stå til rette for noen, ansikt til ansikt.

Selvfølgelig skal man prøve å forhindre det med de midler som finnes. Men utover det, er det utopisk å forvente noe annet enn temmelig varierende oppførsel (og tolkning av oppførsel) fra tusenvis av totalt ulike personligheter der ute.

Skrevet

Men utover det, er det utopisk å forvente noe annet enn temmelig varierende oppførsel (og tolkning av oppførsel) fra tusenvis av totalt ulike personligheter der ute.

Jeg forventer selvsagt ikke at alle oppfører seg, det gjør de jo ikke IRL heller. Men det forhindrer ikke at jeg tenker mitt om disse.

AnonymBruker
Skrevet

Men det forhindrer ikke at jeg tenker mitt om disse.

Du er ikke alene om det. Og jeg forsvarer heller ikke dårlig oppførsel. Jeg bare forklarer hvorfor jeg anser de evinnelige diskusjonene rundt fenomenet som mer slitsomt (særlig som avsporing i andre tråder), enn de som beærer oss med sitt kvalme nærvær. Folk med behov for å spre dritt finnes over alt. Å bite på kroken fyrer dem dessuten bare opp; hadde alle greid å bare ignorere og/eller rapportere dem ville de muligens ikke finne det så fristende.

Skrevet

Og jeg tror heller ikke noe på at "de fleste av oss" har vært "skarpe i kantene og ironiske i kommentarene". Jeg tror det er menneskelig å være dum og ekkel en sjelden gang i blant, jeg tror det er menneskelig å si stygge ting man angrer på når man har det dårlig med seg selv.

jeg mener ikke at det AB svarte TS i tråden Pet linker til er akseptabelt, jeg er helt enig i at det er slemt og ekkelt og skikkelig lavmål å svare på den måten. Men jeg stusser over at alle her er så uforstående til dette og at det bare er meg, og et par AB'ere som klarer å innrømme at "joda, det har hendt at jeg har vært ekkel og ufin på en riktig dårlig dag".

Jeg stusser mer over at det å forkare årsaken til hets, hån og ufine innlegg forsvarer handlingen i seg selv. Det tyder jo på at det ikke er innleggene som svares på som er problemet, men heller det at ABere tar det utover folk som aldri har skadet dem fordi det er grunn at nok at de har en dårlig dag. Ut ifra det så må en jo konkludere med at ABere har verre dager og liv enn alle andre, det er mer synd på dem, og vi andre med nick bør defor utvise større forståelse og spillerom.

Driver folk med vranglære, og poster feilinformasjon, så opplys istedenfor. Skjønt, her på KG så har jeg lært at vitenskap er null verdt når det står overfor orakler som blogger, ukeblader og selvhjelpsbøker ;)

Gjest Violently Happy
Skrevet

Men hvorfor skriver man innlegg på et forum for å få noen som er lei seg til å føle seg enda dårligere, og i tillegg poster som anonym? Skulle ønske at noen som gjør dette kunne fortelle meg hvorfor.

Jeg går utifra at når man skriver under AB så mister man litt av de hemningene man har og kan tillate seg mye mer. Har man et nick på et forum så kan man jo "lage" seg en ny personlighet og fremstå som en helt annen enn det man er, mens når man er AB kan man bli den man kanskje egentlig er. Jeg er som jeg er. Kan være AB og, menneh svare ikke i tråder hvis jeg ikke synes jeg kan bidra til noe konstruktivt.

Feigt, er det, og jeg lurer på hvordan slike mennesker er IRL.

Antakeligvis helt vanlige mennesker. Som du ville vært venn med.

De kan svare akkurat det de tenker, uten at det får konsekvenser.

Jeg trodde man logget ip-adressen?

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg en av dem som bruker AB for å slenge dritt.

Er helt enig med Pet at det går for langt noen ganger, men hva gjør man med det da? Den eneste sikre måten er bare å stenge for muligheten til å poste AB.

På en annen side så er det noen som ikke er AB, men som allikevel bruker masse tid å kuppe tråder her med jevne mellomrom. Ødelegger poenget/spørsmålet til TS, håner, osv. Det ender opp med at tråden dør ut fordi ingen orker å diskutere det TS egentlig startet med.

Selv om de ikke er AB og jeg mange ganger har rapportert, fortsetter samme brukere å ødelegge tråder.

Disse irriterer meg mer enn AB...........

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man slenger med leppa som AB, under dekke av at terskelen er lavere på nett, så bør man stoppe opp og tenke seg litt om. Man kan spørre seg selv følgende: Hadde jeg sagt dette til noen IRL? Hvis nei, så gjør man det ikke på nett heller. Man kan også spørre seg: Bidrar dette konstruktivt til debatten? Hvis nei, så lar man være å skrive.

Mener du. Svarene i mitt tilfelle er nei, men jeg skriver allikevel. Nettopp fordi jeg kan, og ikke kan IRL.

Det som irriterer meg, er de som (..)sparker de som allerede ligger nede.

Dette gir ikke meg samme tilfredsstillelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man logget ip-adressen?

Hvem er lettest å tracke: En som kaller seg Pelle Parafin, eller en anonym bruker med IP 123.34.85.345?

Motviljen til moderator skapes ved å registrere mange innlegg under Pelle Parafin. Ikke ett enkeltinnlegg. Og dersom moderator ikke bestemmer seg der og da for å bannlyse 123.34.85.345, så har hun glemt denne IP adressen ved neste korsvei.

Skal du være kritisk, krass og negativ på KG, så må du bruke en Anonym Bruker. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt utsatt for ufine moderator-represalier, men etter at jeg ble AB, så er alt i den skjønneste orden. Får som fortjent.

AnonymBruker
Skrevet

Har man mer "rett" til å slenge dritt når man poster med brukernavn?

Nok av dem også her....

• Liker 1
Skrevet (endret)

På en annen side så er det noen som ikke er AB, men som allikevel bruker masse tid å kuppe tråder her med jevne mellomrom. Ødelegger poenget/spørsmålet til TS, håner, osv. Det ender opp med at tråden dør ut fordi ingen orker å diskutere det TS egentlig startet med.

Selv om de ikke er AB og jeg mange ganger har rapportert, fortsetter samme brukere å ødelegge tråder.

Disse irriterer meg mer enn AB...........

Dette har jeg også irritert meg over, og her må moderatorene være litt mere bevisst. Tråder der noe helt hverdagslig blir diskutert, blir plutselig kuppet av brukere (helst under dekke av AB, men også under fullt nick) som bruker tråden for å slenge dritt. Dermed ødelegges tråden, ingen seriøse gidder å delta lenger, eller man blir opptatt med å gi tilbakemelding på usaklige kommentarer.

Endret av Katana
AnonymBruker
Skrevet

Det beste man kan gjøre er å rapportere innlegget og komme med støttemeldinger til ts eller den brukeren som blir sparket. Jeg synes vel også moderatorene/admin burde bli flinkere til å banne brukere. Har ingen anelse om de faktisk gjør det. Er jo umulig å vite om AB1 har blitt bannet eller ikke.

Men kunne ikke mod gitt de brukerene en advarsel og hvis det ikke hjelper så røper de nicket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...