Gå til innhold

Hva skal man med tøymykner?


Gjest strykebrett

Anbefalte innlegg

Hm, jeg bruker aldri natron jeg... Hva bruker du all denne natronen din til egentlig? :)

Baking for det meste ;) Er en skikkelig godtemums. Også bruker jeg den når jeg skal vaske ut av ovnen :fnise: Et allsidig produkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baking for det meste ;) Er en skikkelig godtemums. Også bruker jeg den når jeg skal vaske ut av ovnen :fnise: Et allsidig produkt!

Å... :sjenert: og jeg som hadde håpet på et eller annet ala: "jeg bare strør litt natron rundt omkring og vips så har helgevasken gjort seg selv! :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å... :sjenert: og jeg som hadde håpet på et eller annet ala: "jeg bare strør litt natron rundt omkring og vips så har helgevasken gjort seg selv! :ler:

:ler: Nei, jeg har ikke kommet så langt, men Natron har visst store muligheter innenfor rengjøring i følge Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å... :sjenert: og jeg som hadde håpet på et eller annet ala: "jeg bare strør litt natron rundt omkring og vips så har helgevasken gjort seg selv! :ler:

...nå fikk jeg plutselig en innskytelse om at hvis jeg strør natron over alt, så blir sambo kanskje irritert nok til at han tar rengjøringa?

Nei vent, dårlig idé. :fnise:

Endret av Pingting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå fikk jeg plutselig en innskytelse om at hvis jeg strør natron over alt, så blir sambo kanskje irritert nok til at han tar rengjøringa?

Nei vent, dårlig idé. :fnise:

Det hadde nok ikke fungert her i huset :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cupcakes

Det er ikke anbefalt å bruke tøymykner på tøy! spesielt ikke på jeans og plagg som det er stretch i. tøymykneren ødelegger det som gjør at tøy går tilbake til sin rette fasong etter bruk, når du vasker dem! f.eks. en jeans tøyer seg mye ut i løpet av de timene du bruker dem, når du vasker jeansen vil den bli mindre igjen. og bli lik som da du kjøpte dem, men bruker du tøymykner vil det ikke ta så altfor mange vasker før den rett og slett ikke vil bli mindre i vask igjen, men bare stor og dårlig passform.

når jeg bodde hjemme brukte de tøymykner-alt tøyet ble jo fort dårlig i fasongen. når jeg flyttet ut droppet jeg tøymykneren og plaggene holder seg mye bedre! og vi har ikke noe problem med stivt tøy forde.

jeg har jobbet i klesbutikk siden jeg var 16 og dette var noe av det første jeg lærte- ALDRI bruk tøymykner på tøy. kun på håndkler, sengetøy, eventuelt sokker og babytøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har enda ikke funnet en tøymyker som ikke irriterer huden min (DET KLØR!), så det løser seg enkelt av seg selv. Jeg bruker det ikke på noe. Men nå som jeg har lest denne tråden så ser jeg at det egentlig er like greit. Selv om jeg gleder meg til jeg får tørketrommel, slik at håndklærne blir mykere <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å bruke tøymykner på tøy! spesielt ikke på jeans og plagg som det er stretch i. tøymykneren ødelegger det som gjør at tøy går tilbake til sin rette fasong etter bruk, når du vasker dem! f.eks. en jeans tøyer seg mye ut i løpet av de timene du bruker dem, når du vasker jeansen vil den bli mindre igjen. og bli lik som da du kjøpte dem, men bruker du tøymykner vil det ikke ta så altfor mange vasker før den rett og slett ikke vil bli mindre i vask igjen, men bare stor og dårlig passform.

når jeg bodde hjemme brukte de tøymykner-alt tøyet ble jo fort dårlig i fasongen. når jeg flyttet ut droppet jeg tøymykneren og plaggene holder seg mye bedre! og vi har ikke noe problem med stivt tøy forde.

jeg har jobbet i klesbutikk siden jeg var 16 og dette var noe av det første jeg lærte- ALDRI bruk tøymykner på tøy. kun på håndkler, sengetøy, eventuelt sokker og babytøy.

-men akkurat dèt synes jeg er greit. Det er like greit at buksa ser ut slik den vil komme til å se ut om et par timer likevel, så slipper man å "bli lurt" til å tro at buksa sitter finere over rumpa enn det den faktisk gjør/vil komme til og gjøre :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tøymykner fordi jeg merker stor forskjell i mykhet på klær vasket med og uten. Derimot liker jeg ikke den intense lukten av klær vasket med parfymerte tøymyknere så vi bruker kun Blenda Sensitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker tøymykner på alt unntatt håndklær, som vi tørker i tørketrommelen. Jeg syns klærne blir så stive uten. Orker aldri vaske jeans alene, så de får også litt tøymykner på seg. Bruker litt mindre tøymykner når de skal være med. Har ikke merket store problemet med at de mister stretchen jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke tøymykner, henger klær til tørk, og tørker håndklær og sengetøy i tørketrommel. Nå kommer vi ikke til å ha tilgang på tørketrommel framover, så jeg lurer på om noen kan anbefale en tøymykner som er så nøytral som mulig?

Har aldri brukt tøymykner før, men synes håndklærne blir som rivjern om de bare tørkes på en snor. Kan hende det har med kvaliteten på håndklærne å gjøre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Neutral har en uparfymert tøymykner. Den står på ja-lista til astma- og allergiforbundet, og lukter lite eller ingen ting.

Ellers fungerer som sagt eddik eller natron, og de lukter heller ingen ting.

Det trenger ikke være kvaliteten på håndklærne som gjør at de blir stive etter vask, men mengde og type vaskemiddel og vannkvaliteten der du bor. Hardt vann (mye kalk) gir stivere tøy, overdosering av vaskemiddel likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Eddik fungerer utrolig bra fant jeg ut her om dagen. Måtte vaske noen klær som katten hadde brukt som toalett. Lukten forsvant og klærne ble veldig myke. Tror jeg skal fortsette å bruke eddik jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Hos meg så blir håndklærne som sandpapir uansett tøymykner eller ei, hvis de ikke tromles. har ikke så veldig mye kalk i vannet, og spiller ingen rolle hvilken kvalitet håndklærne er.. Det er kjempefrustrerende :( Noen liker jo harde/stive håndklær, men jeg har veldig "sart" hud så det er vondt for meg å bruke de.

Jeg elsker tørketrommelen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...