Gå til innhold

Hva skal man med tøymykner?


Gjest strykebrett

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Hvor mye eddik og vilken type? (%?) Evt. hvor mye natron?

Etter hard og intens google-leting (*ironi*) kommer man fram til at en bruker 2-5 spiseskjeer eddik, alternativt ca like stor mengde eddik som en ville brukt skyllemiddel. Det presise målebegrepet "en dæsj" vil i mange tilfeller være tilstrekkelig.

Om du bruker 5% eller 7% har nok lite å si (det er ikke store forskjellen), og du bruker naturligvis en klar eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*hvilken

Klar eddik er bra til mye rengjøring, det er den du bør bruke her også. Jeg bruker en skvett eddik eller to ss natron.

Det er den som heter white vinegar på engelsk.

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite kostnadseffektivt å bruke natron hvis du kjøper de norske posene, forresten. Jeg kjøper Arm and Hammer Baking Soda på Jacobs, det er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite kostnadseffektivt å bruke natron hvis du kjøper de norske posene, forresten. Jeg kjøper Arm and Hammer Baking Soda på Jacobs, det er mye billigere.

Joa, men det er ikke billig å dra på Jacobs! :ler:

Jeg har sluttet å bruke tøymykner jeg og. Jeg har hud som er disponibel for allergi mot både det ene og det andre, så jeg prøver å kutte ut alt som kan irritere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men det er ikke billig å dra på Jacobs! :ler:

Jeg har sluttet å bruke tøymykner jeg og. Jeg har hud som er disponibel for allergi mot både det ene og det andre, så jeg prøver å kutte ut alt som kan irritere den.

Pfff, de har jo godt utvalg. Det som er dyrt er dyrt, men de har faktisk rimelige ting innimellom i hyllene der. For eksempel den natronen :fnise:

Men det er ikke der jeg handler mest, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pfff, de har jo godt utvalg.

Er derfor det er dyrt, vel. Kan jo ikke bare kjøpe natron når man ført er der. :sjenert:

Men hvor putter du natron/eddik? I skyllemiddelkammeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor det er dyrt, vel. Kan jo ikke bare kjøpe natron når man ført er der. :sjenert:

Jeg slenger innom når jeg har vært på jobb, ganske nærme trikkestoppet ;) Da kan man lett bare raske med seg en boks med natron. Helt vanlige dagligvarer har helt grei pris der, men det er mye som frister når man først er kommet inn :sjenert:

Men hvor putter du natron/eddik? I skyllemiddelkammeret?

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Pfff, de har jo godt utvalg. Det som er dyrt er dyrt, men de har faktisk rimelige ting innimellom i hyllene der. For eksempel den natronen :fnise:

Men det er ikke der jeg handler mest, for å si det sånn!

Det første jeg tenkte da jeg så du kjøpte natron på Jacobs var at det jammen sier litt om prisen på småposene en får i andre butikker!

Får holde meg til eddiken selv, da jeg bor litt for langt unna. Hmmm... kanskje storkjøkken-/grossistbutikker kan være et alternativ for meg :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte da jeg så du kjøpte natron på Jacobs var at det jammen sier litt om prisen på småposene en får i andre butikker!

Får holde meg til eddiken selv, da jeg bor litt for langt unna. Hmmm... kanskje storkjøkken-/grossistbutikker kan være et alternativ for meg :klo:

:fnise:

Det er vel mest fordi jeg ikke vet av andre steder som selger noe annet enn de småposene. Lurer på om ikke kiloprisen er ca. det dobbelte, er ikke helt sikker akkurat nå. Men jeg bruker natron masse, ellers hadde jeg nok ikke brydd meg så veldig mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg eddik. :)

(Selv om jeg blir litt stresset av begreper som "dæsj" og "skvett", spiseskje er unøyaktig nok i mine øyne. Kanskje jeg har et snev av tvangstanker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da prøver jeg eddik. :)

(Selv om jeg blir litt stresset av begreper som "dæsj" og "skvett", spiseskje er unøyaktig nok i mine øyne. Kanskje jeg har et snev av tvangstanker?)

Det er best å prøve seg fram :) Det har litt med hardheten i vannet å gjøre også. Test deg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kostnadseffektivt"??? Har jeg det ordet i vokabularet?

:blink:

:ler:

Treningsklær (slike som "puster") skal det ikke brukes tøymykner på, meg lurer på om det "kveler pusteevnen" eller noe. :fnise:

Jeg bruker aldri tøymykner, tromler håndklær og sengetøy og har aldri hatt problemer med at verken jeg eller andre "skjærer seg" på klærne mine. :sjenert:

Edit: Men jeg vet at vannet her jeg bor er veldig bløtt, kanskje det har noe med saken å gjøre...

Endret av Humleblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

:ler:

Treningsklær (slike som "puster") skal det ikke brukes tøymykner på, meg lurer på om det "kveler pusteevnen" eller noe. :fnise:

Jeg bruker aldri tøymykner, tromler håndklær og sengetøy og har aldri hatt problemer med at verken jeg eller andre "skjærer seg" på klærne mine. :sjenert:

Edit: Men jeg vet at vannet her jeg bor er veldig bløtt, kanskje det har noe med saken å gjøre...

Se mitt innlegg på forrige side, for der har jeg allerede svart på det du funderer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Tusen takk for massevis med gode svar folkens, da fortsetter jeg å vaske uten tøymykner med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dette har jeg egentlig alltid brukt fordi jeg har vært overbevist om at klærne blir mykere. Nå bruker vi for det meste tørketrommel så da er det unødvendig for mesteparten av tøyet. Men den eddiken, kan den hjelpe forebyggende mot svettelukt og sur lukt som setter seg i enkelte klesplagg?

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm dette har jeg egentlig alltid brukt fordi jeg har vært overbevist om at klærne blir mykere. Nå bruker vi for det meste tørketrommel så da er det unødvendig for mesteparten av tøyet. Men den eddiken, kan den hjelpe forebyggende mot svettelukt og sur lukt som setter seg i enkelte klesplagg?

Jepp, en liten dæsj enten alene eller sammen med mykemiddel i mykemiddelkammeret gjør susen. Har inntrykk av at det holde rmaskinen luktfri også. Er ikke flink til å vaske 90 vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Vinnie. Eddik er en super luktfjerner :) Da vi malte badet, som har dårlige luftemuligheter, satt vi en bolle med eddik på gulvet for å se om det hjalp - og den sterke malingslukten var så godt som borte etterpå! Jeg var egentlig skeptisk, men det virker. Etter det har jeg gjort det til en vane å sette fram et glass med varmt vann og litt eddik på kjøkkenet når jeg lager mat, så matosen forsvinner. Jeg har hørt om folk som bruker eddik som deodorant også, men så fanatisk blir jeg nok aldri :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste i tråden om at klesvask forurenser kom jeg til å lure å en ting. Jeg bruker aldri tøymykner.. Bør jeg begynne å bruke det? I så fall hvorfor?

Jeg syns klærne blir rene og fine selv om jeg bare bruker vaskemiddel, men kanskje det er feil?

Sikkert verdens teiteste sprøsmål fra en voksen person det her, men la gå :P

:hoppe: Jeg blir så glad når andre også stiller "teite" spørsmål! Og dette er noe jeg også har lurt på, jeg bruker nemlig heller ikke tøymykner og har aldri skjønt poenget. Skal lese svarene dine og se om jeg blir klokere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Det er vel mest fordi jeg ikke vet av andre steder som selger noe annet enn de småposene. Lurer på om ikke kiloprisen er ca. det dobbelte, er ikke helt sikker akkurat nå. Men jeg bruker natron masse, ellers hadde jeg nok ikke brydd meg så veldig mye om det.

Hm, jeg bruker aldri natron jeg... Hva bruker du all denne natronen din til egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...