Gå til innhold

Tror jeg fikk kjeft av bussjåføren


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i, men i Oslo er det sjelden lite folk på bussene. I rushtidene setter de inn ekstra leddbusser for å ta av passasjerermengden (og jeg vet også om ruter som har fått rushtidsekspress), og det hender rett som det er at enkelte ruter blir mer enn 10 minutter forsinket fordi bussjåførene skal bli så rigide med sjekking av billetter.

Når det er RUTER som har laget et system der månedskortene bare er avkrevd validering én gang ved hver fornying, da får det bli deres problem at folk ikke validerer oftere :filer:

Jeg bor i Bodø. Her burde de satt inn leddbusser eller ekstrabusser. Det hadde ikke hjulpet å gå inn bak når bussen er så full at den ikke stopper likevel. Det er en vgs og en ungdomsskole rett før næremeste bussholdeplass hos meg. Det vil si at mellom 13 og 14 så er bussene så fulle at de ikke stopper i det hele tatt. Skal man til byen på den tiden må man rett og slett ta buss før 13, eller blir forsinket til det man skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det oftest bare er leddbussene og busser det er ekstra mange folk på (linje 20 f.eks.) i Oslo man får lov å gå inn de bakerste dørene. Jeg har iallefall fått dørene klaska igjen foran trynet på meg når jeg har prøvd å gå inn bak på 22/25bussene flere ganger. Tror det stammer litt tilbake fra når man måtte vise gyldig billett til sjåføren på disse linjene. Igjen så er noen sjåfører mindre nøye på dette enn andre selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bodø. Her burde de satt inn leddbusser eller ekstrabusser. Det hadde ikke hjulpet å gå inn bak når bussen er så full at den ikke stopper likevel. Det er en vgs og en ungdomsskole rett før næremeste bussholdeplass hos meg. Det vil si at mellom 13 og 14 så er bussene så fulle at de ikke stopper i det hele tatt. Skal man til byen på den tiden må man rett og slett ta buss før 13, eller blir forsinket til det man skal.

Dette skjer ofte i Oslo også. Helt håpløst at det skal være sånn :kjefte: spesielt når de oppfordrer oss til å ta kollektivt og så kan de ikke gi et ordentlig tilbud med sjåfører som gir oss LYSTEN til å ta kollektiven :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At bussjåførene kjefter og har en generell mindre attraktiv holdning er vel ikke noe nytt.

Vi kaller dem "nazi-sjåførene" internt i kompisgjengen, fordi de oppfører seg som om de eier bussen. De bestemmer at folk ikke får lov til å gå på andre dører enn foran, eller gå av andre steder enn bakerst.

Kjæresten min har opplevd at en bussjåfør stoppet bussen på et stoppested der ingen skulle av, gikk helt bakerst i bussen og sjekket billettene til noen passasjerer som kom med på forrige stopp via bakre dør :hakeslepp:

Enkelte sjåfører i kollektiven i Oslo er rene rabiater :murvegg:

Øøøh?

:lete:

Det er jobben til bussjåførene å sørge for at ingen sniker på bussen. Jeg vil tro mer enn 99% av dem som sniker går inn bak. Dessuten får sjåførene pes fra arbeidsgiveren dersom det blir kontroll og det viser seg at mange av kundene ikke har betalt. Da gjør jo de en dårlig jobb, og det er viktigere at alle går inn foran og betaler/viser billett enn at du og din kjæreste ikke skal få gå inn døren bak!

Blir helt matt av å måtte forklare noe så simpelt...

Jeg har hørt mange episoder som omhandler nettopp dette med sniking og folk som stiller seg bakerst på holdeplassen, for å gå inn bak - men da åpner ikke sjåføren der og du skal se de sure ansiktene som må trekke frem lommeboken å betale allikevel.

TS: kanskje bussjåføren mente noe om punktligheten? For hvis du ble stående bak å trykke på døren istedenfor å komme deg inn fortest mulig foran, så suger jo det for de andre passasjerene? Jeg kan strengt tatt ikke fordra når folk går helt i sin egen verden og ikke tenker på at noen faktisk må holde ruten og komme seg av gårde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er usikker, fordi jeg snakket i telefonen, og fulgte ikke helt med. Jeg ventet på bussen sånn som alle andre. Da bussen kom stoppet den, og jeg var den eneste som ville inn i bakerste dør. Både foran og midterste dør ville åpnet seg, og folk gikk på. Jeg sto der (i telefonen), prøvde å trykke på den kanppen til høyre for døra. Det skjedde ingenting. Det er en knapp, med en sånn plastikk over seg. Det går fint ann å trykke på den, og jeg ville jo tro det er en døråpner. Hva ellers er den knappen til? Men ihvertfall, jeg fikk beveget meg og gikk inn i bussen via den midterste døra. Da skrek bussjåføren ut et eller annet som jeg ikke fikk med meg. Jeg reagerte litt på holdningen hans, men jeg så han aldri i øya, ettersom det jeg gikk å satt meg med engang. Etterpå tenkte jeg kanskje at det var meg han skrek til. Var vel ingen andre som gjorde noe galt. Følte jeg ikke gjorde noe galt selv, men kan noen fortelle meg hva den knappen er til? Er det en døråpner? Vel, jeg vet at det står et skilt som ser ut som en rød runding med hvit stipe igjennom, så jeg vet da at man skal egentlig kun gå inn foran.. Så jeg tar selvkritikk der.. Kan noen hjelpe meg til å forstå hva den knappen er til egentlig?

Den knappen, med plastikk over, er nok ikke til å trykke på nei, det er nok en av disse.

At bussjåføren reagerer da er ikke uventet, da dørene faktisk ikke vil la seg bruke etterpå. Hvis det er plastikkdeksel over en knapp, så burde det tilsi; ikke bruk denne. ;) Det er ikke av typen "la oss plasserer et deksel over knappen som alle skal trykke på, for å gi dem en utfordring"

Det røde skiltet med hvit strek? Det er nok et skilt som betyr at du skal gå inn forran det.

På busser i oslo så er regelen slik; leddbuss, alle dører brukes til påstigning, dog før kl 19:00(mener det er kl 19:00, litt usikker på nøyaktig når), ikke etter, alle enkle busser skal påstigning skje forran hos sjåføren, med unntak av barnevogner/sykkler/rullestoler.

Samme skiltet vil du se i enveiskjørte gater, hvor innkjøring er forbudt, da trafikken går motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh?

:lete:

Det er jobben til bussjåførene å sørge for at ingen sniker på bussen. Jeg vil tro mer enn 99% av dem som sniker går inn bak. Dessuten får sjåførene pes fra arbeidsgiveren dersom det blir kontroll og det viser seg at mange av kundene ikke har betalt. Da gjør jo de en dårlig jobb, og det er viktigere at alle går inn foran og betaler/viser billett enn at du og din kjæreste ikke skal få gå inn døren bak!

Blir helt matt av å måtte forklare noe så simpelt...

Jeg har hørt mange episoder som omhandler nettopp dette med sniking og folk som stiller seg bakerst på holdeplassen, for å gå inn bak - men da åpner ikke sjåføren der og du skal se de sure ansiktene som må trekke frem lommeboken å betale allikevel.

Øøh, når bussjåføren er så firkanta - da er det faktisk punktligheten det går utover.

Jeg unnskylder ikke snikerne, men har du sett de meterlange køene i rushtiden i Oslo og hvordan det faktisk tar fem minutter (eller mer) å laste på en buss fordi sjåføren nekter å la folk gå på andre steder enn foran?

Det er selskapet som har bestemt at det skal være billigere å kjøpe enkeltbillett/stemplingskort på narvesen enn på bussen. Enkelte busser er ikke engang utstyrt med stempel til kortene.

Dessuten, det er ikke påkrevd for månedskort å validere hver gang.

Om sjekking av billetter må til for at busselskapet skal klare å ta snikerne, burde de ha tenkt seg om to ganger før de innførte det nye systemet.

Må forresten si unnskyld til trådstarter, mener ikke å kuppe/avspore tråden helt her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen har de da alltid hatt kortleser både framme og bak på bussen, så der går man inn den døren som er nærmest. (Eller, med det nye billettsystemet er det ganske mye raskere å gå inn bak.)

TS: Du var sikkert den n'te passasjeren i dag som ikke skjønte at den døren ikke virker. Det er jo klart at når det er det samme problemet med den døren på hver holdeplass så må jo passasjerene skjønne dette etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den knappen, med plastikk over, er nok ikke til å trykke på nei, det er nok en av disse.

At bussjåføren reagerer da er ikke uventet, da dørene faktisk ikke vil la seg bruke etterpå. Hvis det er plastikkdeksel over en knapp, så burde det tilsi; ikke bruk denne. ;) Det er ikke av typen "la oss plasserer et deksel over knappen som alle skal trykke på, for å gi dem en utfordring"

Til dere som sporer av: Det går helt fint :) Jeg har endelig fått svar på det jeg lurte på, og kan endelig slå meg til ro at bussjåføren kjeftet på meg og ingen andre. Ifølge den linken dere ga meg så står det jo tydelig anvisning hva den knappen er til (selvom den har en håpløs plassering), men til mitt forsvar så var det ingen sånn anvisning på den bussen jeg tok. Jeg skjønner at han ble irritert:) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se på den bloggen at den er fra sommeren 2008!!??? Jeg henger jo virkelig langt etter. Har aldri vært borti dette tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig er det bare tull at man skal gå inn fremme i bussene i Oslo fordi sjåføren skal sjekke at du har gyldig billett. Det er faktisk ingen andre måter sjåføren kan sjekke at du har gyldig billett på enn å følge etter deg til valideringsmaskinen lenger bak i bussen og sjekke at den lyser grønt når du validerer. Det sier seg selv at han ikke kan ha oversikt over alle passasjerene selv om alle går inn fremme. Når det ikke er påbudt å validere hver gang er det IALLEFALL fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen har de da alltid hatt kortleser både framme og bak på bussen, så der går man inn den døren som er nærmest. (Eller, med det nye billettsystemet er det ganske mye raskere å gå inn bak.)

TS: Du var sikkert den n'te passasjeren i dag som ikke skjønte at den døren ikke virker. Det er jo klart at når det er det samme problemet med den døren på hver holdeplass så må jo passasjerene skjønne dette etter hvert!

Hehe, alltid og alltid. Men de prøver ihvertfall. :fnise: Og systemet går ut på å fordele passasjerene på alle dører for å spare tid, og man får beskjed om å ikke gå frem og validere kortet når kortleseren bak ikke fungerer, for det fører til forsinkelser om alle skal gjøre det siden kortleseren så ofte er koblet ut. Men nå har vi hatt veldig mye tull med bussbetalingssystemet i Bergen, da. Heldigvis har det med tiden blitt slik at både sjåfører og passasjerer enten ignorerer det eller spøker med det når billettsystemet faller ut, ihvertfall der jeg tar bussen. Det er faktisk ganske lenge siden jeg har opplevd at noen kjeftet på grunn av det, kanskje de som kjeftet i starten har gått lei?

Jeg synes forresten at slike "åpne døren"-knapper godt kunne vært merket bedre overalt. Er det veldig vanskelig å skrive "Døråpner" på knappene? Slik som det står "stopp" på de fleste stoppknappene (i Bergen ihvertfall). De er jo ikke små de der døråpneknappene... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...