Gå til innhold

Tror jeg fikk kjeft av bussjåføren


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

jeg er usikker, fordi jeg snakket i telefonen, og fulgte ikke helt med. Jeg ventet på bussen sånn som alle andre. Da bussen kom stoppet den, og jeg var den eneste som ville inn i bakerste dør. Både foran og midterste dør ville åpnet seg, og folk gikk på. Jeg sto der (i telefonen), prøvde å trykke på den kanppen til høyre for døra. Det skjedde ingenting. Det er en knapp, med en sånn plastikk over seg. Det går fint ann å trykke på den, og jeg ville jo tro det er en døråpner. Hva ellers er den knappen til? Men ihvertfall, jeg fikk beveget meg og gikk inn i bussen via den midterste døra. Da skrek bussjåføren ut et eller annet som jeg ikke fikk med meg. Jeg reagerte litt på holdningen hans, men jeg så han aldri i øya, ettersom det jeg gikk å satt meg med engang. Etterpå tenkte jeg kanskje at det var meg han skrek til. Var vel ingen andre som gjorde noe galt. Følte jeg ikke gjorde noe galt selv, men kan noen fortelle meg hva den knappen er til? Er det en døråpner? Vel, jeg vet at det står et skilt som ser ut som en rød runding med hvit stipe igjennom, så jeg vet da at man skal egentlig kun gå inn foran.. Så jeg tar selvkritikk der.. Kan noen hjelpe meg til å forstå hva den knappen er til egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en døråpner ja, men jeg vet av erfaring at de på f.eks 2-bussen her i Bergen er grisetreig, så noen ganger må man presse skikkelig hardt for at den skal registrere det. Reddet dagen mange ganger fordi jeg har oppdaget det, mange som står der og trykker og trykker som gal, men som ikke trykker hardt nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en døråpner ja, men jeg vet av erfaring at de på f.eks 2-bussen her i Bergen er grisetreig, så noen ganger må man presse skikkelig hardt for at den skal registrere det. Reddet dagen mange ganger fordi jeg har oppdaget det, mange som står der og trykker og trykker som gal, men som ikke trykker hardt nok ;)

Kjipt jeg ikke fikk med meg hva han skrek.. Husker ikke hvilken buss det var. Tror det var 22 eller 25-bussen til Majorstua. Følte jeg trykket ganske hard.. så jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også muligens være en nødåpner som man vror for å frikoble hydraulikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ropte vel til deg at du må betale?

Neida.. det er jeg ganske sikker på at han ikke ropte. Dessuten har jeg månedskort, så det har jeg gjort. Er ikke alltid jeg validifiserer (eller hva det nå heter) kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også muligens være en nødåpner som man vror for å frikoble hydraulikken.

kan du utdype det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.. det er jeg ganske sikker på at han ikke ropte. Dessuten har jeg månedskort, så det har jeg gjort. Er ikke alltid jeg validifiserer (eller hva det nå heter) kortet.

Sikker? Hvis du ikke alltdi validerer kortet, så kan vel ikke bussjåføren vite at du har betalt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror han skreik var et eller annet med punktering.. Ettersom det ikke sier meg noen ting, så velger jeg å tro at jeg hørte feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Hvis du ikke alltdi validerer kortet, så kan vel ikke bussjåføren vite at du har betalt heller?

Var jo flere av de som gikk inn samtidig med meg på midterste dør, som heller ikke validerte. Hadde han ropt det ut, så hadde flere reagert. Men ingen reagerte, så derfor følte jeg meg litt truffet, ettersom jeg hadde trykket forjeves på knappen en liten stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo flere av de som gikk inn samtidig med meg på midterste dør, som heller ikke validerte. Hadde han ropt det ut, så hadde flere reagert. Men ingen reagerte, så derfor følte jeg meg litt truffet, ettersom jeg hadde trykket forjeves på knappen en liten stund..

Ok. Da var det kanskje knappetrykkingen i seg selv han reagerte på. Kanskje det var noe galt med døra du prøvde å åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bussjåførene kjefter og har en generell mindre attraktiv holdning er vel ikke noe nytt.

Vi kaller dem "nazi-sjåførene" internt i kompisgjengen, fordi de oppfører seg som om de eier bussen. De bestemmer at folk ikke får lov til å gå på andre dører enn foran, eller gå av andre steder enn bakerst.

Kjæresten min har opplevd at en bussjåfør stoppet bussen på et stoppested der ingen skulle av, gikk helt bakerst i bussen og sjekket billettene til noen passasjerer som kom med på forrige stopp via bakre dør :hakeslepp:

Har selv truffet på sjåfører som tvang meg til å bruke den bakerste døra, selv om jeg stod rett ved døra foran. Jeg hadde sekk på ryggen og bæreposer i henda. :klaske:

(Da snakker jeg ikke om leddbuss, men sånne med to dører.)

Enkelte sjåfører i kollektiven i Oslo er rene rabiater :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig trenger man egentlig bare å validere kortet én gang, og det er når man kjøper det, da er månedskortet gyldig i 30 dager fra dagen du validerer den.

Personlig tar jeg alltid med meg kvitteringen i lommeboka sammen med kortet, slik at jeg kan bevise at jeg har betalt om det skulle bli kontroll og terminalene deres er nede (som det flere ganger har blitt skrevet om i mediene).

Det med å validere hver gang er en løsning ruter og t-banen har kommet fram til, slik at de kan fordele budsjettkronene bedre (basert på passasjertall), men det står ikke nedskrevet i noen lov at man MÅ gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bestemmer at folk ikke får lov til å gå på andre dører enn foran, eller gå av andre steder enn bakerst.

Her står det Utgang bak på en del busser. Men om jeg siter langt foran føler jeg det er greiest å gå av foran om det ikke skal noen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det Utgang bak på en del busser. Men om jeg siter langt foran føler jeg det er greiest å gå av foran om det ikke skal noen på.

Det står faktisk utgang bak på mesteparten av bussene tror jeg.

Men det går da ann å bruke litt skjønn? Kan ikke huske at det var sånn før, da pleide sjåførene å åpne alle dørene og folk kunne komme på og gå av hvor de ville. Akkurat sånn som trikken fortsatt fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vant til at man kan gå på bak, annet enn hvis man har barnevogn eller mye bagasje. Og da går man selvfølgelig fram og betaler/registrerer kort.

Jeg kan skjeønne at de åpner bak hvis det er veldig mange passasjerer som skal på, men da bør de vel ha et system for å få registrert kortene. Ellers er det bare å gå på bak for å kjøre gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke vant til at man kan gå på bak, annet enn hvis man har barnevogn eller mye bagasje. Og da går man selvfølgelig fram og betaler/registrerer kort.

Jeg kan skjeønne at de åpner bak hvis det er veldig mange passasjerer som skal på, men da bør de vel ha et system for å få registrert kortene. Ellers er det bare å gå på bak for å kjøre gratis.

Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i, men i Oslo er det sjelden lite folk på bussene. I rushtidene setter de inn ekstra leddbusser for å ta av passasjerermengden (og jeg vet også om ruter som har fått rushtidsekspress), og det hender rett som det er at enkelte ruter blir mer enn 10 minutter forsinket fordi bussjåførene skal bli så rigide med sjekking av billetter.

Når det er RUTER som har laget et system der månedskortene bare er avkrevd validering én gang ved hver fornying, da får det bli deres problem at folk ikke validerer oftere :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bussjafører vil at alle skal gå inn foran, med mindre de har barnevogn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det heilt vanleg å kunne gå inn via alle dører på bussen. Berre dei som ikkje har billett må inn ved sjåføren slik at dei får betalt. Unntak er seint på kvelden. Då må alle inn foran. Dette er då for å kunne halde rutetabellen når det er mykje folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke bare i oslo enkelte bussjåfører er lite hyggelige... på busstoppet jeg pleier å gå på er det et overgangsfelt rett foran. var litt sein en dag, men begynte å løpe med en gang jeg så bussen. det var noen som skulle av så bussen stoppet uansett, men han måtte vente pitelitt lenger med å kjøre videre fordi jeg sto rett foran bussen når han ville kjøre. og gjett om han kjeftet når jeg kom inn, han tok helt av...

men jeg synest egentlig det er litt småvittig når bussjåfører kjefter litt eller blir kjepestresset av mye folk eller traffikk, vist du ikke takler det er jo ikke dette yrke noe for deg.. skjønner ikke at det skal være så vannskelig å forstå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...