Åselin Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har nettopp flyttet til ny leilighet, hvor huseier ikke ønsker husdyr (det står ikke i kontrakten, men i kontrakten står det at man må ha skriftlig godkjennelse fra huseier for å få ha dyr). Jeg ønsker å bli krisehjem for katt (har vært det før) dvs har katter som trenger litt ekstra stell hos meg over korte tidsperioder (noendager opp til noen uker/mnd). Disse kattene er inne hele tiden de er hos meg, og som sagt i avgrensede tidsperioder slik at det blir begrenset med slitasje og allergener som setter seg i veggene ol. Jeg søkte om dette til huseier, men han sa nei umiddelbart. Han begrunte det med at det er mange som er allergisk for dyr (men ingen som er i kontakt med vår leilighet for øyeblikket) og at det vil skape problemer for å få leietakere senere. Jeg skjønner at man må ta hensyn til allergiplager, men det jeg lurer på er om dette er en god begrunnelse for å ikke tillate innekatt? Har prøvd å finne litt på nettet, og det virker som at man ikke kan bli nektet innekatt(emmelinedommen?)`? eller må man ha "gode grunner" for det også, slik det står i husleieloven? Jeg har vært sykmeldt et par måneder, har ikke fått noen diagnose egentlig, men det står depresjon på sykmeldingene mine. Det å ha en katt rundt meg med jevne mellomrom har jeg virkelig merket gjør meg gladere og mer avslappet, og gjør det rett og slett enklere å stå opp om morgenen. Er det en "god grunn"? Skal jeg i så fall snakke med fastlegen min? puh! dette ble et langt innlegg! håper det er noen som har noen erfaringer og tips å komme med?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Hvis leiligheten er en del av samme hus som huseier sitt så ja, da kan vedkommende nekte deg dette. Hvis det er en egen leilighet i feks et leilighetskompleks så er svaret at nei, det kan huseier ikke med loven i hånd nekte deg.
Gjest Emera Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Jeg kjøpte leilighet i fjor, og de som eide den hadde innekatt. Det er kloremerker mange steder her. Spesielt på dør- og vinduskarmer. Katt kan slite veldig på en leilighet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har nettopp flyttet til ny leilighet, hvor huseier ikke ønsker husdyr (det står ikke i kontrakten, men i kontrakten står det at man må ha skriftlig godkjennelse fra huseier for å få ha dyr). Jeg ønsker å bli krisehjem for katt (har vært det før) dvs har katter som trenger litt ekstra stell hos meg over korte tidsperioder (noendager opp til noen uker/mnd). Disse kattene er inne hele tiden de er hos meg, og som sagt i avgrensede tidsperioder slik at det blir begrenset med slitasje og allergener som setter seg i veggene ol. Jeg søkte om dette til huseier, men han sa nei umiddelbart. Han begrunte det med at det er mange som er allergisk for dyr (men ingen som er i kontakt med vår leilighet for øyeblikket) og at det vil skape problemer for å få leietakere senere. Jeg skjønner at man må ta hensyn til allergiplager, men det jeg lurer på er om dette er en god begrunnelse for å ikke tillate innekatt? Har prøvd å finne litt på nettet, og det virker som at man ikke kan bli nektet innekatt(emmelinedommen?)`? eller må man ha "gode grunner" for det også, slik det står i husleieloven? Jeg har vært sykmeldt et par måneder, har ikke fått noen diagnose egentlig, men det står depresjon på sykmeldingene mine. Det å ha en katt rundt meg med jevne mellomrom har jeg virkelig merket gjør meg gladere og mer avslappet, og gjør det rett og slett enklere å stå opp om morgenen. Er det en "god grunn"? Skal jeg i så fall snakke med fastlegen min? puh! dette ble et langt innlegg! håper det er noen som har noen erfaringer og tips å komme med?
Åselin Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2011 Huseier bor ikke i samme bygning nei, de har masse leiligheter over hele byen de leier ut. Skjønner at de ikke vil ha så mye styr sånn sett. Men er det egne regler for innekatt? Har skjønt det må være en avveing mellom "gode grunner" og "ulemper" for å få ha dyr i leieenhet. Jeg vet en katt fører til slitasje, men jeg skal i utgansgpunktet ikke ha en katt der fulltid, men maks én katt om gangen i kortere perioder. Da blir det ikke voldsom belastning, dessuten er alle møbler og hvitevarer våre, så slitasjen på de er vårt eget problem.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Huseier kan nekte. Det står i kontrakten. Har hørt om leieboere som har flyttet. Etter en stund kommer stanken fra kattepiss som ligger under laminaten. Alt måtte brytes opp. Pluss kloring, mjauing etc.
Pingting Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 leilighetskompleks så er svaret at nei, det kan huseier ikke med loven i hånd nekte deg. Jo det kan huseier - så fremt dyreholdet er til ulempe. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. (§5-2, Husleieloven) En slik ulempe kan f.eks. være at en av naboene er hyperallergiske. Husleieloven er forøvrig ufravikelig, noe som i praksis betyr at det ikke er lov å gi leietager dårligere kår enn det som er nedfelt i lovteksten. Hva som står i kontrakten er dermed i mange tilfeller irrelevant - selv om skriftlig tillatelse som i TS' tilfelle virker litt mer formålelig og greit. TS er jo forsåvidt inne på problemstillingen når hun sier at det er en avveining mellom "gode grunner" og "ulempe". Allergener kan henge igjen i en leilighet ganske lenge etter at man har flyttet ut og vasket, men man skal være veldig allergisk for å merke noe til det. Jeg er ingen jurist, så du bør absolutt ikke ta det jeg sier som "riktig" TS, men jeg synes det som virker mest logisk i denne situasjonen er at du får ha katt. Man må ha gode grunner for innekatt også, men det har du jo virkelig! Slik jeg tolker lovformuleringen så skal ikke dyreholdet være til ulempe for utleier eller andre brukere som bor der nå - og det omhandler da ikke fremtidige, potensielle leietagere. Mulig jeg er litt på bærtur ang. den siste der, men da regner jeg med at jeg får høre det :gjeiper: Jeg ville fått dokumentasjon fra lege og sendt en skriftlig søknad med henvisninger til husleieloven til utleier.
Åselin Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2011 jeg bare slenger ut det fra husleieloven jeg snakker om, så folk vet hva det er. "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. " spørsmålet er, gjelder dette for innekatt? og har jeg gode grunner?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Lov om husleieavtaler (husleieloven).
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Husleieloven er forøvrig ufravikelig, noe som i praksis betyr at det ikke er lov å gi leietager dårligere kår enn det som er nedfelt i lovteksten. Hva som står i kontrakten er dermed i mange tilfeller irrelevant - selv om skriftlig tillatelse som i TS' tilfelle virker litt mer formålelig og greit. Åh, du var inne på samme tanke som jeg hadde. Sorry, var ikke meningen å poste samme lov som du gjorde. :-/
Pingting Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Åh, du var inne på samme tanke som jeg hadde. Sorry, var ikke meningen å poste samme lov som du gjorde. :-/ En god ting kan da ikke gjentas for ofte? 1
Åselin Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2011 Haha! nå ble det mange postinger av samme lov Uff, jeg vet ikke helt hva jeg skal satse på. Vet ikke om jeg orker å ta det opp med huseier (pga sykmeldingen, og generelt nedsatt kapasitet), men samtidig gjør jo det å ha dette katteskinnet rundt meg, at tilstanden min blir bedre. Kattene fra dyrebeskyttelsen blir ofte så takknemlige for å få regelmessig mat og tak over hodet at det er ganske varmende å se på. Likevel, jeg vil ikke komme på feil fot med huseier heller...
loppekasse Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Altså, har huseier sagt nei så har han jo sagt nei? Jeg syns det er veldig fint at du vil være et slikt krisehjem for disse kattene, det er kjempeflott, men huseier har jo sagt sine grunner for at h*n ikke tillater husdyr. Du kan selvsagt spørre igjen, med nye/bedre argumenter, men sier huseier nei da så er det fremdeles nei. Da må du enten godta det eller flytte til en leilighet hvor husdyr tillates. 3
Gjest strykebrett Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Jeg er ganske sikker på at du kan tvinge gjennom dette rent juridisk. Det er ikke til ulempe for noen som bor der nå om du har katt (inne eller ute spiller ingen rolle), og han kan derfor ikke nekte deg de. Om katten gjør skade på leiligheten så blir dere erstatningspliktig på samme måte som andre skader, så det er ikke noe å ta med i betraktningen. En annen ting er jo om du vil tvinge gjennom noe slikt, det er jo ikke noe gøy å ha et dårlig forhold til huseier. Har du prøvd å snakke med huseier ansikt til ansikt? Det er mye vanskeligere å si nei rett til noen enn på papiret. Litt sleipt kanskje, men det er jo lov å forsøke
Åselin Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 7. mars 2011 Altså, har huseier sagt nei så har han jo sagt nei? Jeg syns det er veldig fint at du vil være et slikt krisehjem for disse kattene, det er kjempeflott, men huseier har jo sagt sine grunner for at h*n ikke tillater husdyr. Du kan selvsagt spørre igjen, med nye/bedre argumenter, men sier huseier nei da så er det fremdeles nei. Da må du enten godta det eller flytte til en leilighet hvor husdyr tillates. Ja, jeg skjønner jo det. Jeg bare lurer på om argumentene mine holder, og hans argumenter også for så vidt. Jeg er veldig i tvil over hva jeg skal gjøre egentlig.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Altså, har huseier sagt nei så har han jo sagt nei? Jeg syns det er veldig fint at du vil være et slikt krisehjem for disse kattene, det er kjempeflott, men huseier har jo sagt sine grunner for at h*n ikke tillater husdyr. Du kan selvsagt spørre igjen, med nye/bedre argumenter, men sier huseier nei da så er det fremdeles nei. Da må du enten godta det eller flytte til en leilighet hvor husdyr tillates. Ble lovteksten for vanskelig for deg, eller? Hvorfor mener du at han fortsatt skal kunne si nei når hun har gode grunner og det ikke finnes saklige ulemper? 2
Gjest Lille-pus Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Ble lovteksten for vanskelig for deg, eller? Hvorfor mener du at han fortsatt skal kunne si nei når hun har gode grunner og det ikke finnes saklige ulemper? Og for å komplisere ytterligere, med referanse til "Emeline dommen" så forholder det seg slik at det er den som påberoper seg "ulempe" som har bevisbyrden i slike saker. Hvorvidt det er verd å potensielt måtte benytte advokat i forhold til en leid leilighet er jo selvsagt en annen sak..... 1
loppekasse Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 Nei, lovteksten ble ikke for vanskelig for meg. Burde man ikke respektere at huseier ikke vil ha husdyr i denne leiligheten? Eller er det faktisk fritt fram for alle mennesker å gjøre akkurat hva de vil og drite i hva andre sier? 3
Åselin Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 7. mars 2011 Nei, lovteksten ble ikke for vanskelig for meg. Burde man ikke respektere at huseier ikke vil ha husdyr i denne leiligheten? Eller er det faktisk fritt fram for alle mennesker å gjøre akkurat hva de vil og drite i hva andre sier? hohoi, jeg velger å tro at den siste kommentaren ikke gjelder meg direkte? Samtidig så er det ikke slik at et nei uten god grunn skal godtas, det var egentlig det jeg startet med. og bare for å understreke: jeg vil prøve å løse dette på den mest siviliserte, diplomatiske og udramatiske måten som er overhodet mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 Nei, lovteksten ble ikke for vanskelig for meg. Burde man ikke respektere at huseier ikke vil ha husdyr i denne leiligheten? Eller er det faktisk fritt fram for alle mennesker å gjøre akkurat hva de vil og drite i hva andre sier? jeg mener at dette gjelder for huseier og, han kan heller ikke fritt fram gjøre som han vil og drite i hva leier sier 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå