Gå til innhold

Hvilke våtfor bør jeg gi katten min?


Jenta24

Anbefalte innlegg

Hei TS

Katten min spiser tørrfor fra Royal Canin, og får våtfor fra Whiskas og Royal Canin. Ikke på daglig basis lenger, siden hun ikke spiser det opp skikkelig, og finner en del mus og fugler ute selv. Vi har ikke merket noen forskjell på de dagene hun får Royal Canin og de dagene hun får Whiskas. Hverken på humør, pels eller avføring :)

Jeg foreslår at du tester hva som fungerer best for katten din. Man merker ofte forskjell på pels og energinivå (evt. vekt) hvis det er noe galt, og urinsteiner og slikt bør man være på vakt for uansett. Dette med salt og tann-beskyttelse er ikke bare tull, så alt med måte selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten vår fikk like mye tørrfor (royal kanin) og våtfor. Veterinæren sa at våtforet ikke var bra for kattens tenner og at vi burde kutte det ut (bortsett fra kos en sjelden gang). Videre sa hun at katter får i seg mye mer væske om de bare få tørrfor. (de blir mer tørste og drikker derfor mer vann).

Det høres ut som en tussete veterinær, og hvis du husker navnet hennes må du gjerne gi meg det på en pm for jeg ønsker gjerne å høre hennes argumenter og dokumentasjon på disse påstandene.

Det er en selvfølge at man hører på veterinæren, men mange har desverre veldig lite kunnskap om kattens ernæring.

Hvis du søker opp informasjon på nettet; objektiv, saklig informasjon som ikke kommer fra Royal Canin eller erfaringsbasert "alle kattene på gården til ho mor levde på Friskies og hadde det helt fint", så tror jeg du ganske rask vil se et annet bilde enn det veterinæren din malte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg ser litt forskjell på inne-katt og ute-inne-ute-katt i spørsmålet om tørr- vrs. våtfor.

En katt som bor et sted, og spiser god kvaitets tørrmat hjemme, men er ute og jakter om dagen vil få dekket sine behov ernæringsmessig ved at det den på en dyktig katts vis fanger... det spises ! - med hud og hår eller fjær. Bokstavelig talt ;)

En innekatt derimot ville jeg være tilbakeholden med å bare fore på tørrfor. Det er både godt, og gjør katten godt, å gi kjøtt, fisk og fugl, med "muse-temperatur".

Katten er tross alt et "obligatorisk rovdyr", ute av stand til å omdanne vegetabilsk fett og proteiner til de amino- og fettsyrene den trenger. Kort sagt: katten vil dø uten kjøtt.

Kattene kan lage de fleste aminosyrene fra proteinene den spiser, men ikke taurin. Derfor jeg sier "sjekk mengden taurin i kosten". Taurin får katten bare ved å spise kjøtt. Mangel på taurin fører til blindhet og hjertesykdom.

De kan heller ikke produsere vitamin A, som holder øynene friske. Så katten må spise mat(kjøtt) som er rikt på vitamin A. Naturlig vitamin A finnes i fiskeolje og i lever.

Hvis du har en katt som har lært seg hvordan man spiser bein så er store, godt kokte kyllingbein supert snack. Men det kan være farlig for katter som aldri har lært å spise bein, og for katter som sluker maten. Og ikke gi kyllingbeina rå, salmonella er farlig for katter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt forskjell på inne-katt og ute-inne-ute-katt i spørsmålet om tørr- vrs. våtfor.

En katt som bor et sted, og spiser god kvaitets tørrmat hjemme, men er ute og jakter om dagen vil få dekket sine behov ernæringsmessig ved at det den på en dyktig katts vis fanger... det spises ! - med hud og hår eller fjær. Bokstavelig talt ;)

En innekatt derimot ville jeg være tilbakeholden med å bare fore på tørrfor. Det er både godt, og gjør katten godt, å gi kjøtt, fisk og fugl, med "muse-temperatur".

Katten er tross alt et "obligatorisk rovdyr", ute av stand til å omdanne vegetabilsk fett og proteiner til de amino- og fettsyrene den trenger. Kort sagt: katten vil dø uten kjøtt.

Kattene kan lage de fleste aminosyrene fra proteinene den spiser, men ikke taurin. Derfor jeg sier "sjekk mengden taurin i kosten". Taurin får katten bare ved å spise kjøtt. Mangel på taurin fører til blindhet og hjertesykdom.

De kan heller ikke produsere vitamin A, som holder øynene friske. Så katten må spise mat(kjøtt) som er rikt på vitamin A. Naturlig vitamin A finnes i fiskeolje og i lever.

Hvis du har en katt som har lært seg hvordan man spiser bein så er store, godt kokte kyllingbein supert snack. Men det kan være farlig for katter som aldri har lært å spise bein, og for katter som sluker maten. Og ikke gi kyllingbeina rå, salmonella er farlig for katter også.

[/quot

Men kan katten spise rå kjøttdeig, rått elgekjøtt og sånne ting?I det siste har katten min vært helt vil når jeg har begynt å skjære i rått kjøtt eller skal steke kjøttdeig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rått kjøtt er ypperlig snacks. Usaltet, altså.

Men gir du kjøtt med bein, som kyllingvinge for eksempel, så kok det først slik Lille-Pus skriver. Bein er også en ypperlig måte for katten å få brukt tennene på, i motsetning til det flere sier om tørrfôr i denne tråden.

Dietten mange (katt)ernæringsinteresserte går mot (i alle fall i andre land) er BARF: http://www.enkopingbarf.se/ombarf.html

Leser du litt om det vil du finne mange tips til hvordan du kan gi katten din kjøtt. Desverre har vi ikke de samme vennlige prisene her i Norge da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Men kan katten spise rå kjøttdeig, rått elgekjøtt og sånne ting?I det siste har katten min vært helt vil når jeg har begynt å skjære i rått kjøtt eller skal steke kjøttdeig..

Katten kan absolutt få både rå kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

Jeg pleier sjelden gi mine dersom kjøttdeigen kommer rett fra butikken..... Fryser'n tar knekken på mesteparten av 'basseluskene' som kan ha lurt seg med på veien ;)

Men, så kjøper jeg gjerne mer enn bare en pakke da, så enten de vil eller ikke så havner de en tur i frysen først (kjøttdeigpakkene altså. Ikke pusene).

Elgkjøttet er jo sjekket av vetrinær før det godkjennes som menneskemat, så min helt personlige mening er at pus kan med glede (og med stor iver) spise både kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

- heldige pusen som slipper å jage ned elgen selv :fnise:

Svinekjøtt pleier vi holde oss unna i rå tilstand, selv om trikiner ikke er så utbredt i Norge lenger....

Og rå kylling er utsatt for salmonella, så de snytes for den godbiten her i huset.

Rått grytekjøtt (blir jo alltid litt avskjær), en god 'snei' av det som egentlig skulle bli 'mors' biff, kjøttdeig og dyrekjøtt (elg, hjort, rein og rådyr) får de også når det skulle befinne seg i huset :)

Så skal det i ærlighetens navn nevnes at jeg fikk et par sånne "pølser" til katt på en Hund og Vom butikk. Pusene bare på det, og etter å ha glodd en liten stund så var det om å gjøre å få gravd ned det som lå i skålene, fort som f.... :fnise:

Ville ikke røre det, langt mindre smake.

Men, ta opp et kjøttstykke, eller en pakke kjøttdeig så blir det liv gitt ! :fnise:

Snill med pusen din du Jenta24 :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men gir du kjøtt med bein, som kyllingvinge for eksempel, så kok det først slik Lille-Pus skriver. Bein er også en ypperlig måte for katten å få brukt tennene på, i motsetning til det flere sier om tørrfôr i denne tråden.

Nei, nei, nei! Man skal ALDRI koke eller varme opp ben og deretter servere det, det være seg i kjøtt eller fisk, fordi de da vil splintre og kunne skade kattens mage, tarm eller hals. Dette er noe av det viktigste i BARF-foring, så før du reklamerer for det, sørg for at du ikke gir direkte helsefarlige råd. Skal bein gis som tilskudd, skal det enten være malt (men fortsatt rått!) eller gis rått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten kan absolutt få både rå kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

Jeg pleier sjelden gi mine dersom kjøttdeigen kommer rett fra butikken..... Fryser'n tar knekken på mesteparten av 'basseluskene' som kan ha lurt seg med på veien ;)

Men, så kjøper jeg gjerne mer enn bare en pakke da, så enten de vil eller ikke så havner de en tur i frysen først (kjøttdeigpakkene altså. Ikke pusene).

Elgkjøttet er jo sjekket av vetrinær før det godkjennes som menneskemat, så min helt personlige mening er at pus kan med glede (og med stor iver) spise både kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

- heldige pusen som slipper å jage ned elgen selv :fnise:

Svinekjøtt pleier vi holde oss unna i rå tilstand, selv om trikiner ikke er så utbredt i Norge lenger....

Og rå kylling er utsatt for salmonella, så de snytes for den godbiten her i huset.

Rått grytekjøtt (blir jo alltid litt avskjær), en god 'snei' av det som egentlig skulle bli 'mors' biff, kjøttdeig og dyrekjøtt (elg, hjort, rein og rådyr) får de også når det skulle befinne seg i huset :)

Så skal det i ærlighetens navn nevnes at jeg fikk et par sånne "pølser" til katt på en Hund og Vom butikk. Pusene bare på det, og etter å ha glodd en liten stund så var det om å gjøre å få gravd ned det som lå i skålene, fort som f.... :fnise:

Ville ikke røre det, langt mindre smake.

Men, ta opp et kjøttstykke, eller en pakke kjøttdeig så blir det liv gitt ! :fnise:

Snill med pusen din du Jenta24 :)

Pusen min er så bortskjemt så fysj, av en alder av bare 7 måneder er den xtrem til tider, han sitter ved kjøleskapsdøra når klokka er presis halv fire på ettermiddagen, og er han ute kommer han på døra når klokka er halv fire. Han vet det er da han bruker å få våtfor om jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei! Man skal ALDRI koke eller varme opp ben og deretter servere det, det være seg i kjøtt eller fisk, fordi de da vil splintre og kunne skade kattens mage, tarm eller hals. Dette er noe av det viktigste i BARF-foring, så før du reklamerer for det, sørg for at du ikke gir direkte helsefarlige råd. Skal bein gis som tilskudd, skal det enten være malt (men fortsatt rått!) eller gis rått.

Øh, hallo i luken. Jorden til mellers :scorpis:

Beklager! Hodet mitt hang visst ikke helt fast i skuldrene. Du har selvfølgelig helt rett i det du sier, jeg mente jo ikke å henvise til en link om BARF-foring for så å anbefale det motsatte. Det var et veldig vesentlig ord som ikke kom med i den meldingen.

Det jeg skulle skrive var så klart; skal du gi kjøtt med bein så IKKE kok først (som tipsene om (kun) kjøtt fra lille-pus). Bein er også en ypperlig måte.. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våtfor er bare tull!

Ingen av våre katter får det, og har aldri fått det. De får tørrfor fra royal canin og vann. Jeg gir de heller litt kokt sei, om de skal skjemmes litt bort.

Gav katten det en gang siden jeg hadde gått tom for tørrfor ei helg, ble diare og ei kjempe syk katt til dyrelegen sent på kvelden.

Prøvde å gi de våtfor for en tid tilbake, med det resultatet at de prøvde å grave det ned!!

Nei, de holder seg friske, fine, røytefrie og blanke i pelsen med tørrforet.

Hvorfor gir du kokt sei og ikke rå, trodde de fleste katter likte best rå fisk og rått kjøtt jeg. Katten min elsker kjøttdeig og kyllingfilet. Får det veldig sjelden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten kan absolutt få både rå kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

Jeg pleier sjelden gi mine dersom kjøttdeigen kommer rett fra butikken..... Fryser'n tar knekken på mesteparten av 'basseluskene' som kan ha lurt seg med på veien ;)

Men, så kjøper jeg gjerne mer enn bare en pakke da, så enten de vil eller ikke så havner de en tur i frysen først (kjøttdeigpakkene altså. Ikke pusene).

Elgkjøttet er jo sjekket av vetrinær før det godkjennes som menneskemat, så min helt personlige mening er at pus kan med glede (og med stor iver) spise både kjøttdeig og rått elgkjøtt :)

- heldige pusen som slipper å jage ned elgen selv :fnise:

Svinekjøtt pleier vi holde oss unna i rå tilstand, selv om trikiner ikke er så utbredt i Norge lenger....

Og rå kylling er utsatt for salmonella, så de snytes for den godbiten her i huset.

Rått grytekjøtt (blir jo alltid litt avskjær), en god 'snei' av det som egentlig skulle bli 'mors' biff, kjøttdeig og dyrekjøtt (elg, hjort, rein og rådyr) får de også når det skulle befinne seg i huset :)

Så skal det i ærlighetens navn nevnes at jeg fikk et par sånne "pølser" til katt på en Hund og Vom butikk. Pusene bare på det, og etter å ha glodd en liten stund så var det om å gjøre å få gravd ned det som lå i skålene, fort som f.... :fnise:

Ville ikke røre det, langt mindre smake.

Men, ta opp et kjøttstykke, eller en pakke kjøttdeig så blir det liv gitt ! :fnise:

Snill med pusen din du Jenta24 :)

Frysing dreper svært få bakterier, hvis du skal drepe flest mulig bakterier må maten kokes. Frysing gjør at bakterier danner sporer (kaplser seg) og de formerer seg like herlig når maten er tint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hallo i luken. Jorden til mellers :scorpis:

Beklager! Hodet mitt hang visst ikke helt fast i skuldrene. Du har selvfølgelig helt rett i det du sier, jeg mente jo ikke å henvise til en link om BARF-foring for så å anbefale det motsatte. Det var et veldig vesentlig ord som ikke kom med i den meldingen.

Det jeg skulle skrive var så klart; skal du gi kjøtt med bein så IKKE kok først (som tipsene om (kun) kjøtt fra lille-pus). Bein er også en ypperlig måte.. etc.

Da er det oppklart, og herved erklært at ingen skal varmebehandle bein før de serveres til pusekattene :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pusekatt får mat i alle varianter, men liker ikke maten fra dyrebutikken omtrent i det hele tatt...

Hun får whiskas, pussi, friskies, gourmet, sheeba, kitekat, ja, alt som er, men så får hun også kokt torsk annenhver dag, minimum :sjenert:

Og av og til tunfisk på boks.

Tørrforet er i 2 skåler, for øyeblikket whiskas og inhome(?).

Hun har alltid friskt vann i skålen som jeg bytter minimum en gang for dagen.

Hun får kylling når jeg spiser kylling til middag, pålegg (veldig glad i feks smøreost), kjøtt når jeg skal steke eller har stekt (alle typer) og så er hun glad i majones. Og enda mer glad i mais.

Det hender også at jeg tar henne i å stå på hode nedi en evt chipsskål og sniker heheh

Jeg har hatt katt i over 20år, og ingen har blitt syke eller underernært av ulike vitaminer osv.

Den katten jeg hadde lengst drakk til og med sjokomelk av og til :tommelsmil:

Edit: Når hun får kylling, går jeg NØYE gjennom og sjekker at jeg har fjernet alle kyllingbein da disse er farlige for katter. Fiskebein derimot er myke og kan spises. Les: ikke de store beina selvsagt på str med en kjeve :eeeh:

I og med at jeg bortskjemmer til de grader, så er det meget sjeldent at hun spiser opp mus eller fugler hun kommer inn med. det sies at katter som har meget godt kosthold inne, ikke gidder å spise opp fangsten.

Til gjengjeld har hun vært oppi 8 mus på 3 timer, så ja, matmor er stolt som et fly :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig ville ikke kjøpt dyrefòr i matbutikken i det hele tatt. Gå heller til en dyreforrettning litt dyrere men som de sier : pris er kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke kjøpt dyrefòr i matbutikken i det hele tatt. Gå heller til en dyreforrettning litt dyrere men som de sier : pris er kvalitet!

Katter sulter nok ikke foran matskålen, men jeg foretrekker at katten min faktisk spiser av glede når jeg gir den mat :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...