Gå til innhold

Hvilke våtfor bør jeg gi katten min?


Jenta24

Anbefalte innlegg

Hvilke våtfor bør jeg gi katten min?Har hørt at whiskas, friskies og de våtfortypene som man kjøper på dagligvarebutikk som koster litt er bra, slik som whiskas, friskies osv. Men at de billige boksene med kattmat ikke er så bra. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke nødvendigvis. Whiskas, Friskies og lignende har ofte høyt innhold av salt, som ikke er bra. I tillegg er det noen typer som kun kan gå som kosemat fordi de ikke er fullkostfôr (Ok å gi av og til, ikke bra som en vesentlig del av den faste dietten).

Det finnes dog "billig" våtfôr som er bra.

Selv bruker jeg Bozita, men har også hørt at for eksempel Mjau og Pussi er ok. Også er det selvfølgelig forskjellige typer våtfôr fra store merker som Royal Canin.

Våtfôr er uansett veldig viktig og bra for å gi tilførsel av væske :tommelsmil:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. Whiskas, Friskies og lignende har ofte høyt innhold av salt, som ikke er bra. I tillegg er det noen typer som kun kan gå som kosemat fordi de ikke er fullkostfôr (Ok å gi av og til, ikke bra som en vesentlig del av den faste dietten).

Det finnes dog "billig" våtfôr som er bra.

Selv bruker jeg Bozita, men har også hørt at for eksempel Mjau og Pussi er ok. Også er det selvfølgelig forskjellige typer våtfôr fra store merker som Royal Canin.

Våtfôr er uansett veldig viktig og bra for å gi tilførsel av væske :tommelsmil:

Så da kan jeg bruke coop, catz, frist price?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfôr er uansett veldig viktig og bra for å gi tilførsel av væske :tommelsmil:

Feil. Katten trenger ikke våtfor i det hele tatt. Spiser den kun tørrfor drikker den nok vann så væskebehovet blir dekket. Selv gir jeg min(e) en liten spisesje Royal Canin våtfor om dagen, kun ment som "kos", men de klarer seg akkurat like godt uten. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter trenger ikke våtfor. Min har klart seg utmerket uten i nærmere 16 år - hun har ikke villet hatt det. Nå er hun så gammel at jeg mistenker at hun har litt tann-/tyggeproblemer, så nå vil hun helst ha våtfor. Hun er en meget kresen gammel dame, og jeg velger å gi henne det hun vil ha, og det er de posene fra Whiskas og Gourmet Gold-boksene. (har også prøvd å gi henne andre typer, både billigere og myyye dyrere, men da spiser hun ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Så sant en katt klarer å få i seg tilstrekkelig mengde tørrfor sav den typen som inneholder alle næringsstoffer (viktig med taurin) og tilstrekkelig energi (som regel ikke noe problem), og drikker tilstrekkelig med vann, så er det egentlig nok med tørrfor.

Men, så kommer da det poenget at våtfor er jo skikkelig digg ! Det tilfører ekstra væske, og det finnes som fullkost.

Ulempen er at det er dyrere per måltid, har kort holdbarhet når boksen, posen er åpnet, og det finnes typer som fremdeles inneholder for store mengder av de kloridene som er mest effektive tilo å danne struvitt krystaller i urinblæren.

De kloridforbindelsene som bidrar til å danne struvitter er

magnesium, fosfor og ammonium.

Med andre ord; for som inneholder for store mengder magnesumklorid, fosforklorid og ammoniumklorid vil bidra til dannelse av struvittkrystaller.

Så gi gjerne vårfor men prøv å velge en type som har lavt innhold av de nevnte tre (lavt innhold av alle tre).

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Pusen min tåler ikke billig våtfor, da blir det hardcore diaré :/

Hun får Perfect Fit Indoor tørrfor (litt dyrt, men godt for magen hennes), men hvis jeg skal skjemme henne litt bort gir jeg henne royal canin sensible våtfor. Det tåler hun, og elsker det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Katten trenger ikke våtfor i det hele tatt. Spiser den kun tørrfor drikker den nok vann så væskebehovet blir dekket. Selv gir jeg min(e) en liten spisesje Royal Canin våtfor om dagen, kun ment som "kos", men de klarer seg akkurat like godt uten. :)

Katter trenger ikke våtfor :)

Katter trenger ikke våtfor. Min har klart seg utmerket uten i nærmere 16 år - hun har ikke villet hatt det. Nå er hun så gammel at jeg mistenker at hun har litt tann-/tyggeproblemer, så nå vil hun helst ha våtfor. Hun er en meget kresen gammel dame, og jeg velger å gi henne det hun vil ha, og det er de posene fra Whiskas og Gourmet Gold-boksene. (har også prøvd å gi henne andre typer, både billigere og myyye dyrere, men da spiser hun ikke..)

Da er vi nok uenige. Og argumentet "min katt har klart seg utmerket uten våtfôr i 16 år" går vel ikke akkurat under godt dokumentert empiri.

En katt kan selvfølgelig klare seg fint med bare tørrfôr, men hva er vitsen med å bevisst unnlate en god kilde til væske (så lenge katten liker kvalitetsvåtfôr)? Som Lille-pus sier så går det fint med tørrfôrdiett så lenge katten får i seg nok vann. Men nå er det nå en sammenheng mellom for lavt væskeinntak og urinveisinnfeksjoner, krystaller etc, så igjen - hvorfor ikke forebygge når det i mange tilfeller kan gjøres så enkelt?

http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf

Jeg er gjerne åpen for gode argumenter utover "de klarer seg fint uten, fordi det sier jeg" :)

edit: Lille-pus, har du en god link om struvitt og kloridforbindelser?

Endret av mellers
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Da er vi nok uenige. Og argumentet "min katt har klart seg utmerket uten våtfôr i 16 år" går vel ikke akkurat under godt dokumentert empiri.

En katt kan selvfølgelig klare seg fint med bare tørrfôr, men hva er vitsen med å bevisst unnlate en god kilde til væske (så lenge katten liker kvalitetsvåtfôr)? Som Lille-pus sier så går det fint med tørrfôrdiett så lenge katten får i seg nok vann. Men nå er det nå en sammenheng mellom for lavt væskeinntak og urinveisinnfeksjoner, krystaller etc, så igjen - hvorfor ikke forebygge når det i mange tilfeller kan gjøres så enkelt?

http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf

Jeg er gjerne åpen for gode argumenter utover "de klarer seg fint uten, fordi det sier jeg" :)

edit: Lille-pus, har du en god link om struvitt og kloridforbindelser?

Man bør vel holde litt øye med hvor mye katten drikker fra før av.

Katten min er flink til å drikke mye og ofte, og jeg sørger alltid for at hun har rikelig med vann tilgjengelig, så jeg synes ikke det er noe problem at hun "bare" får tørrfor.

Men nå er hun innekatt, så det er lett for meg å holde øye med hvor mye vann hun drikker.

Kattene vi hadde da jeg vokste opp var utekatter og drakk nesten aldri av vannskåla - antageligvis drakk de fra diverse steder når de var utendørs, men vi fikk jo ikke holdt øye med hvor mye drikke de fikk i seg.

De fikk våtfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våtfor er bare tull!

Ingen av våre katter får det, og har aldri fått det. De får tørrfor fra royal canin og vann. Jeg gir de heller litt kokt sei, om de skal skjemmes litt bort.

Gav katten det en gang siden jeg hadde gått tom for tørrfor ei helg, ble diare og ei kjempe syk katt til dyrelegen sent på kvelden.

Prøvde å gi de våtfor for en tid tilbake, med det resultatet at de prøvde å grave det ned!!

Nei, de holder seg friske, fine, røytefrie og blanke i pelsen med tørrforet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfôr har den store ulempen at det ikke pusser tennene. Gode tørrfôrkuler sliper vekk plakk og begynnende tannstein, mens våtfôr er helt ubrukelig for tennene.

Derfor bør katten spise en relativt stor mengde tørrfôr hver dag. Om den da spiser våtfôr i tillegg for kosens skyld er jo det bare fint, men mange katter liker våtfôr bedre, og da er det fare for at de ikke spiser tørrfôret sitt om de får tilgang på vått.

Men, man kan naturligvis sette av an tusenlapp eller to i året til tannpuss hos veterinær, for å unngå smerter, vond lukt og andre helseproblemer som dårlige tenner medfører.

Jeg kjøper alt fôr hos veterinær, dagligvaremat sammenlignes med junkfood. Mine katter får derfor hverdagsmaten sin fra veterinær (Hill's, Royal Canin), og innimellom en boks "lørdagsgodt" fra dagligvarebutikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne åpen for gode argumenter utover "de klarer seg fint uten, fordi det sier jeg" :)

Jeg siterer meg selv.

Alt dere kommer med er vanlige holdninger og personlige erfaringer, uten dokumentasjon eller kilder.

Særlig liker jeg AB: "våtfôr er bare tull" basert på gode, gammeldagse holdninger av typen "jeg kjenner en fyr som røykte i alle år og ble 90, derfor konkluderer jeg FOR ALLE at det bare er tull at røyk er skadelig". Flott.

En av grunnene til at din (ikke alle, men din) katt ble syk av å spise våtfôr etter å ha levd på en diett full av karbohydrater kan for eksempel være at fordøyelsen til katten har blitt sensitiv etter mange år på en diett som ikke er naturlig for kattens stoffskifte og fordøyelse.

Men det er selvfølgelig noe du ikke gidder å vurdere eller være åpen for. Ei heller kommer du med noen som helst dokumentasjon for påstandene dine, som du ikke sier gjelder for bare din katt, men bombastisk påstår er en universal sannhet.

Leste noen av dere artikkelen jeg linket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

edit: Lille-pus, har du en god link om struvitt og kloridforbindelser?

Yes Mam' :)

En av de bedre diett-for produsentene, Specific, har meget god informasjon om de ulike typene blære-/urinveissten.

Min aller første pus fikk problemer med dette, og ble satt på Specific struvitt diett av vetrinæren. Meget bra for ! Han elsket det (masse fett og nydelig smak. Kan trygt anbefales for en pus med denne typen problemer :)

NB: Det var kun tørrforet som skulle byttes for hans del. Han fikk fremdeles lov av vet'en til å spise litt godsaker fra boks ;)

Da har jeg snakket meg nesten helt bort på et sidespor.....

Lenke til Specific sine sider om krystaller.

Edit: Du vil se at det er intet nevnt om kloridforbindelsene, men de forekommer i størst grad som salter (dvs. kloridforbindelser), derfor jeg spesifikt nevner dem som kloridforbindelser :)

Det blir akkurat som at vi mennesker ikke bør ha i oss mer enn så-og-så mye natrium per døgn, og den store delen natrium vi faktisk får i oss er fra natriumklorid, helt vanlig bordsalt :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok uenige. Og argumentet "min katt har klart seg utmerket uten våtfôr i 16 år" går vel ikke akkurat under godt dokumentert empiri.

Var da heller ikke ment som noen forskningsrapport, bare for å understreke det. Nevnte det mer for å være litt humoristisk, men tydeligvis syntes du ikke dette var særlig artig.

Vår dyrlege sier at tørrfor er langt å foretrekke pga. tannhelse. Hvis man ikke velger å pusse tennene til katten, da. Det er viktig at katten har rikelig tilgang på friskt vann, uansett hva slags for den spiser - det skrev jeg ikke sist, for jeg trodde det var en selvfølge.

Nå har vi vel vært litt på sida av det som var spørsmålet mange av oss her, for egentlig spurte vel ts om hvilket merke av våtfor som var ok å gi katten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trådstarter :)

Jeg vil bare si HVIS du vil gi pusen våtfor fra vanlig butikk bør du velge Whiskas. Denne har gjort det greit i test. Friskies STRØK i kattemattesten.

Jeg kjøper forresten posjonsposer. Regnet på det koster det ikke mye mer og maten er alltid fersk. Ofte ender man opp med i hive resten av det som ligger i bunnen av hermetikkboksen fordi katten ikke vil ha det.

Jeg gir sjelden våtfor, og da gir jeg kun en halv pose delt på to katter (!) det er jo kun for kos, ikke for å bli mett. Da får de dårlige tenner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm. Jeg er nok ute etter mer objektive kilder, Lille-pus. Mye av det som står i linken er fakta, ja :jepp: MEN Spesific vil jo naturlig nok anbefale - spesific, og vil i alle fall ikke være kritisk til seg selv. Litt som at Rema 100 aldri kommer til å anbefale deg middagstips fra Rimi ;)

Og når informasjonen folk tilegner seg om katteernæring generelt kommer fra fôrprodusentene selv, så ender naturlig nok mannen i gata opp med holdninger som kommer fram i tråden her.

(Når pus først har havnet i uføret, så er selvfølgelig spesialfôr tingen, slik du forteller, Lille-pus.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da heller ikke ment som noen forskningsrapport, bare for å understreke det. Nevnte det mer for å være litt humoristisk, men tydeligvis syntes du ikke dette var særlig artig.

Vår dyrlege sier at tørrfor er langt å foretrekke pga. tannhelse. Hvis man ikke velger å pusse tennene til katten, da. Det er viktig at katten har rikelig tilgang på friskt vann, uansett hva slags for den spiser - det skrev jeg ikke sist, for jeg trodde det var en selvfølge.

Nå har vi vel vært litt på sida av det som var spørsmålet mange av oss her, for egentlig spurte vel ts om hvilket merke av våtfor som var ok å gi katten sin?

Jeg skjønner det, Kayli, men når vi diskuterer i en tråd som handler om firstprice kattemat, så velger jeg å gå ut ifra at TS kanskje ikke har lest så mye om katteernæring. Da synes jeg kanskje det er viktigst å kunne gi henne objektiv informasjon, dokumentasjon og kilder, framfor "universale sannheter" basert på.. ja, jeg vet ikke hva egentlig.

Jeg har tidligere lagt ved en link som du gjerne må lese og deretter gi tilbakemelding på. Jeg vil gjerne høre mer om fordelen ved tørrfôr som IKKE kommer fra fôrprodusentene selv, eller veterinærer som har vært på ernæringskurs i regi av ...fôrprodusentene :jepp:

Beklager avsporing, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hmm. Jeg er nok ute etter mer objektive kilder, Lille-pus. Mye av det som står i linken er fakta, ja :jepp: MEN Spesific vil jo naturlig nok anbefale - spesific, og vil i alle fall ikke være kritisk til seg selv. Litt som at Rema 100 aldri kommer til å anbefale deg middagstips fra Rimi ;)

Og når informasjonen folk tilegner seg om katteernæring generelt kommer fra fôrprodusentene selv, så ender naturlig nok mannen i gata opp med holdninger som kommer fram i tråden her.

(Når pus først har havnet i uføret, så er selvfølgelig spesialfôr tingen, slik du forteller, Lille-pus.)

At en produsent anbefaler sitt eget for er en selvfølge, mellers :)

Jeg trodde det var dannelsen av krystallene og de ulike mineralenes bidrag til dannelse av krystaller du var på jakt etter informasjon om jeg :)

Og da er den kortfattede og lettleste informasjonen på Specific sine sider god siden den, i motsetning til mange av de andre, skiller på de ulike stentypene og hvilke mineraler som bidrar til dannelse av de ulike sten-/krystalltypene.

Så dersom man skaffer seg kunnskap om årsaken til krystalldannelse i urinveiene så er det betraktelig mye enklere å forsøke å unngå at problemet oppstår.

Skulle problemet ha oppstått så har alle de velrenomerte diettfor-produsentene sine egne produkter (selges hos dyrleger)diettfor for dyr med dette problemet :)

Edit: Rettet trykkfeil

Edit 2: Noen referanser til fagartikler om temat kan man finne nedest på denne siden.

Jeg kan ikke innestå for det faglige innhold i de refererte artikler og avhandlinger.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok uenige. Og argumentet "min katt har klart seg utmerket uten våtfôr i 16 år" går vel ikke akkurat under godt dokumentert empiri.

En katt kan selvfølgelig klare seg fint med bare tørrfôr, men hva er vitsen med å bevisst unnlate en god kilde til væske (så lenge katten liker kvalitetsvåtfôr)? Som Lille-pus sier så går det fint med tørrfôrdiett så lenge katten får i seg nok vann. Men nå er det nå en sammenheng mellom for lavt væskeinntak og urinveisinnfeksjoner, krystaller etc, så igjen - hvorfor ikke forebygge når det i mange tilfeller kan gjøres så enkelt?

http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf

Jeg er gjerne åpen for gode argumenter utover "de klarer seg fint uten, fordi det sier jeg" :)

edit: Lille-pus, har du en god link om struvitt og kloridforbindelser?

Katten vår fikk like mye tørrfor (royal kanin) og våtfor. Veterinæren sa at våtforet ikke var bra for kattens tenner og at vi burde kutte det ut (bortsett fra kos en sjelden gang). Videre sa hun at katter får i seg mye mer væske om de bare få tørrfor. (de blir mer tørste og drikker derfor mer vann).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...