Gå til innhold

Uttale Russland

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri hørt en nordlending si Rusjland. Men har hørt noen si oshlo. Men det er folk som generelt har kj/sh talefeil. (Jeg ser på det som talefeil)

Sier Russland og Oslo. Ingen sh eller j i noen av navnene.

Er det talefeil å si oslo med sj-lyd_sh-lyd? Jeg ble lært opp til at det var talefeil å si det med S :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg vil også legge til at jeg kommer fra Østlandet og har alltid sagt det jeg skrev tidligere, og jeg kommer fra et sted med sterk dialekt (min er slipt av noe grusomt etter et par år på Vestlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt en nordlending si Rusjland. Men har hørt noen si oshlo. Men det er folk som generelt har kj/sh talefeil. (Jeg ser på det som talefeil)

Sier Russland og Oslo. Ingen sh eller j i noen av navnene.

Vel, jeg er nordlending og har bodd i flere deler av Nord-Norge, og har aldri hørt noen innfødte der si Oslo. Kun Oshlo. Så da påstår du i så fall at selve dialekten er talefeil. Beklager altså, men det er nok i drøyeste laget :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bodd på østkanten, og sier Russland.

Ja, det var det jeg mente med at Russland sannsynligvis er mest utbredt generelt i Oslo. Men mange på østkanten sier Rusjland, og til sammenligning har jeg aldri hørt en fra Røa si Rusjland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg liker kjæresten din :fnise:

Jada, han er ikke så verst han. Han ble til og med samboeren min etterhvert (og er det fortsatt), etter at jeg lærte meg å si Russland... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg er nordlending og har bodd i flere deler av Nord-Norge, og har aldri hørt noen innfødte der si Oslo. Kun Oshlo. Så da påstår du i så fall at selve dialekten er talefeil. Beklager altså, men det er nok i drøyeste laget :fnise:

Morsom du, hva får deg til å tro at jeg ikke er nordlending ?

I følge ditt utsagn kan man avskrive alle talefeil som dialekt.

Hvis noen sier det sånn kan det jo ikke være talefeil ? :P

Akkurat Oshlo er litt eget siden mange som bor der sier det på den måten, men RUSJLAND vil jeg fortsatt hevde er talefeil! Jeg kjenner flere russere (bor med en), og INGEN av de sier RUSJLAND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Oshlo er litt eget siden mange som bor der sier det på den måten, men RUSJLAND vil jeg fortsatt hevde er talefeil! Jeg kjenner flere russere (bor med en), og INGEN av de sier RUSJLAND.

Nei, de sier "Rassija"...

Men jeg er enig med deg i at enkelte nordlendinger uttaler Oslo akkurat som det staves, altså ikke "Osjlo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsom du også, hva får deg til å tro at jeg tror noe som helst om hvor du kommer fra? :fnise:

Hvordan greier du å tolke mitt utsagn som at man kan "avskrive alle talefeil som dialekt"? Tvert om, du forsøker å avskrive dialekt som talefeil. Der jeg har bodd har jeg kun hørt innfødte si Oshlo og aldri Oslo -- det regnestykket burde ikke være vanskelig ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg (nordlending) og kjæresten min (også nordlending) sier Oslo. Han påstår det bare er folk fra Oslo som sier Osjlo? Jeg har også bodd litt rundt omkring i Nord-Norge men kan ikke si at jeg husker om folk flest sier Oslo eller Osjlo, når jeg sier Osjlo høyt så høres det ikke like feil ut som det ser feil ut når jeg skriver det :P

Det samme gjelder også Russland. Det høres ikke så feil ut å si Rusjland, men jeg sier Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talefeil er når man har manglende evne til å forme og artikulere ord på riktig måte. For eksempel klarer enkelt å ikke uttale boksaven K, og ordet "katt" kan dermed for eksempel uttales som "tatt".

Altså er det ingen talefeil når jeg sier "Russjland". Det er dialekt. For jeg kan godt uttale "Russland", det bare faller meg ikke naturlig.

Endret av PecanPie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Jeg syntes det er grusomt å høre rushland, bronshe, mushlimer osv.

Sier forsåvidt oshlo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tilfelle noen ikke er klar over det så finnes det mer enn én dialekt i Nord-Norge.. tilogmed flere innenfor hvert fylke... :hakeslepp: .. sjokkerende, ja. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Talefeil er når man har manglende evne til å forme og artikulere ord på riktig måte. For eksempel klarer enkelt å ikke uttale boksaven K, og ordet "katt" kan dermed for eksempel uttales som "tatt".

Altså er det ingen talefeil når jeg sier "Russjland". Det er dialekt. For jeg kan godt uttale "Russland", det bare faller meg ikke naturlig.

Det kan likegodt være en talefeil. Det blir ikke dialekt bare fordi du faktisk evner å si noe annet. Det er fremdeles en FEIL, hvis det ikke er riktig uttalemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan likegodt være en talefeil. Det blir ikke dialekt bare fordi du faktisk evner å si noe annet. Det er fremdeles en FEIL, hvis det ikke er riktig uttalemåte.

Finnes det noen mal som angir hvordan hvert enkelt ord i det norske språk skal uttales? Hvilken dialekt er i så fall den riktige? Er det talefeil å skarre på r-en og bruke bløte konsonanter også?

Skal man følge definisjonen i Store Norske Leksikon, som er den jeg nevnte tidligere, så er det ingen talefeil å bruke sj-lyden framfor s-lyden i ordet Russland, med mindre man ikke evner å uttale s.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det talefeil å skarre på r-en og bruke bløte konsonanter også?

Selvfølgelig ikke, og jeg skrev ikke at det var feil å prate dialekt, jeg sa at du ikke kan skylde på dialekt i dette tilfellet. Det er ingen dialekt som konsekvent har sj-lyd istedenfor s.

Skal man følge definisjonen i Store Norske Leksikon, som er den jeg nevnte tidligere, så er det ingen talefeil å bruke sj-lyden framfor s-lyden i ordet Russland, med mindre man ikke evner å uttale s.

Det er kanskje per definisjon ingen talefeil, men det er fremdeles feil. Altså, det er galt å si det på den måten. Men du har rett i at en talefeil er det ikke. Sier du at en person snakker "russjisk" også? I så fall hvorfor ikke? Det er jo akkurat samme ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke, og jeg skrev ikke at det var feil å prate dialekt, jeg sa at du ikke kan skylde på dialekt i dette tilfellet. Det er ingen dialekt som konsekvent har sj-lyd istedenfor s.

Det er kanskje per definisjon ingen talefeil, men det er fremdeles feil. Altså, det er galt å si det på den måten. Men du har rett i at en talefeil er det ikke. Sier du at en person snakker "russjisk" også? I så fall hvorfor ikke? Det er jo akkurat samme ord.

Nei, jeg sier ikke "russjisk".

"Problemet" er ikke s-lyden. Det ligger i kombinasjonen s og l, som man finner i ord som Russland, Oslo, rusle osv. Dette blir til en sj-lyd. Det er dialekt. Ser jeg har vært utydelig der, sorry.

Når jeg tenker meg om burde jeg jo da i teorien egentlig si "Rus-sjisk". Der kan jeg godt innrømme at jeg er lat. :fnise:

Endret av PecanPie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dialekten avgjør hva som er riktig uttalemåte. Ta et eksempel. I mange dialekter uttales "her" som hér, mens med Oslo-dialekt uttales det hær. Skulle noen fra Oslo dermed påstå at førstnevnte er feil uttale, så sier de jo m.a.o. at dialekten er feil. Da har man i grunnen ikke skjønt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg sier ikke "russjisk".

"Problemet" er ikke s-lyden. Det ligger i kombinasjonen s og l, som man finner i ord som Russland, Oslo, rusle osv. Dette blir til en sj-lyd. Det er dialekt. Ser jeg har vært utydelig der, sorry.

Når jeg tenker meg om burde jeg jo da i teorien egentlig si "Rus-sjisk". Der kan jeg godt innrømme at jeg er lat. :fnise:

(min utheving)

Nei det er ingen grunn til at du burde det, da det er noe annet når s er etterfulgt av vokal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(min utheving)

Nei det er ingen grunn til at du burde det, da det er noe annet når s er etterfulgt av vokal. :)

Ah, jeg bomma! Mente "Rus-sjland"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...