Gå til innhold

Uttale Russland


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på dialekt! Aldri hørt at noe er erklært "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Russland, og det skjærer litt i ørene når folk sier Russjland. Men jeg tror ikke det har med dialekt å gjøre heller, for jeg har hørt folk med Oslodialekt som sier Russjland. Jeg ser vel på det som slang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Russland, og det skjærer litt i ørene når folk sier Russjland. Men jeg tror ikke det har med dialekt å gjøre heller, for jeg har hørt folk med Oslodialekt som sier Russjland. Jeg ser vel på det som slang?

Enig.

jeg sier også bronse, ikke bronsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sier "Os-lo" og ikke "Osj-lo". Ganske enkelt fordi det ikke er noen jodd i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er riktig å si Russland, men siden folk med uttalefeil nå til dags alltid skylder på dialekt eller språkendring, tviler jeg sterkt på at vi kommer til å komme til enighet i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det at folk sier Russj-land irriterer meg nesten litt. Jeg sier Russland, uten noe j inni der. Samme gjelder bronse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var Russland, ikkje Russia.

Ikke

Rusja

Ros - ij - ja

Det er riktig uttale. Det er russisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke

Rusja

Ros - ij - ja

Det er riktig uttale. Det er russisk.

Ja - men no diskuterar med det norske namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er riktig å si Russland, men siden folk med uttalefeil nå til dags alltid skylder på dialekt eller språkendring, tviler jeg sterkt på at vi kommer til å komme til enighet i denne tråden.

Nettopp, og når det gjelder skrivefeil skylder "alle" på dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rusjland sier vi(/de) på Oslo Øst.

Russland sier man på Oslo Vest, og uten å ha noen kilder til å backe meg opp så er det kanskje det som er mest utbredt i Oslo generelt..?

Pappa (en ekte Oslo Øst-patriot) sier Rusjland, og det gjorde jeg også, frem til min snille, gode, elskverdige kjæreste hånlo av meg og sa at jeg hadde talefeil og hørtes evneveik ut. Merci beaucoup, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusjland sier vi(/de) på Oslo Øst.

Russland sier man på Oslo Vest, og uten å ha noen kilder til å backe meg opp så er det kanskje det som er mest utbredt i Oslo generelt..?

Jeg har alltid bodd på østkanten, og sier Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ikke det har med dialekt å gjøre heller, for jeg har hørt folk med Oslodialekt som sier Russjland. Jeg ser vel på det som slang?

Det har så absolutt også med dialekt å gjøre, ikke bare slang.

I mange nordlandsdialekter f.eks. heter det Oschlo og Rusch-lajnn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rusjland sier vi(/de) på Oslo Øst.

Russland sier man på Oslo Vest, og uten å ha noen kilder til å backe meg opp så er det kanskje det som er mest utbredt i Oslo generelt..?

Pappa (en ekte Oslo Øst-patriot) sier Rusjland, og det gjorde jeg også, frem til min snille, gode, elskverdige kjæreste hånlo av meg og sa at jeg hadde talefeil og hørtes evneveik ut. Merci beaucoup, liksom.

Øst-kant-folk kan ikke noe for det, de er født slik.

Hilsen Jar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har så absolutt også med dialekt å gjøre, ikke bare slang.

I mange nordlandsdialekter f.eks. heter det Oschlo og Rusch-lajnn.

Korrigerer meg selv, mente å skrive nordnorske dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusjland sier vi(/de) på Oslo Øst.

Russland sier man på Oslo Vest, og uten å ha noen kilder til å backe meg opp så er det kanskje det som er mest utbredt i Oslo generelt..?

Pappa (en ekte Oslo Øst-patriot) sier Rusjland, og det gjorde jeg også, frem til min snille, gode, elskverdige kjæreste hånlo av meg og sa at jeg hadde talefeil og hørtes evneveik ut. Merci beaucoup, liksom.

Jeg tror jeg liker kjæresten din :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har så absolutt også med dialekt å gjøre, ikke bare slang.

I mange nordlandsdialekter f.eks. heter det Oschlo og Rusch-lajnn.

Aldri hørt en nordlending si Rusjland. Men har hørt noen si oshlo. Men det er folk som generelt har kj/sh talefeil. (Jeg ser på det som talefeil)

Sier Russland og Oslo. Ingen sh eller j i noen av navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...