Gå til innhold

Uttale Russland


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Som jeg spådde på første side, så kommer vi ikke til enighet her, og siden denne tråden begynner å irriterer meg ganske mye, melder jeg meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg sier "Os-lo" og ikke "Osj-lo". Ganske enkelt fordi det ikke er noen jodd i Oslo.

Du sier slo på samme måte som du sier Oslo da? DET høres sært ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Er det riktig å seie Russland eller Rusj-land? :klo:

Vel, i Russland uttaler de Россия (Rossiya) slik:

Rossiya

Så da sier man vel kanskje RuSSland.

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo selvfølgelig med dialekt å gjøre. Den som påstår noe annet tar feil. Selv er jeg fra Oppland, og sier både "Rusjland" og "Osjlo". Å droppe J'en blir HELT feil i forhold til de fleste dialekter i Oppland og Hedmark ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe J'en blir HELT feil i forhold til de fleste dialekter i Oppland og Hedmark ihvertfall.

Droppe "J'n"? Hvilken "J"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppe "J'n"? Hvilken "J"?

Herregud, du skjønte poenget mitt, AB som ikke tør å stå frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Vi sier Osjlo, rusjle, sjlå og slikt her jeg kommer fra, men jeg sier fremdeles Russland uten noen j inni der, og jeg sier også bronse. Majoriteten av de jeg kjenner sier Russland. Så, hvis det har noe med dialekt å gjøre, skulle vel også jeg sagt Russjland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spent på å høre hva disse som avskriver alt som talefeil mener om ordene "slo", "slag", "sliten", "slett" og "sleskete". Markant S og tynn L, eller? Alt annet er talefeil?

Det er mye vissvass ute og går, og det er faktisk sånn at det finnes flere dialekter på østlandet er Oslo Vest kontra Oslo Øst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, og jeg skrev ikke at det var feil å prate dialekt, jeg sa at du ikke kan skylde på dialekt i dette tilfellet. Det er ingen dialekt som konsekvent har sj-lyd istedenfor s.

Språklige regler har nesten alltid unntak, de slutter ikke å være gyldige av den grunn. Og det er jo veldig vanlig at uttalen blir ulik ved ulike former av ordet, som Russland - Russisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spent på å høre hva disse som avskriver alt som talefeil mener om ordene "slo", "slag", "sliten", "slett" og "sleskete". Markant S og tynn L, eller? Alt annet er talefeil?

Det er mye vissvass ute og går, og det er faktisk sånn at det finnes flere dialekter på østlandet er Oslo Vest kontra Oslo Øst.

Det er andre regler for uttale av sl i begynnelsen av ord.

No offence, men dere som ikke kan noe om språk, som bare sitter og gjetter fordi det er "sånn alle dere kjenner sier", burde bare melde dere ut. Det er MYE feil ute og går nå for tiden, og det er ikke usannsynlig at "alle dere kjenner" faktisk sier feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre regler for uttale av sl i begynnelsen av ord.

No offence, men dere som ikke kan noe om språk, som bare sitter og gjetter fordi det er "sånn alle dere kjenner sier", burde bare melde dere ut. Det er MYE feil ute og går nå for tiden, og det er ikke usannsynlig at "alle dere kjenner" faktisk sier feil.

Og du som ikke kan noe om andre som svarer her bør vel også trå litt forsiktig før du påstår at andre gjetter og synser? Hørt om å tråkke i salaten? Selvsagt er det mye som blir både sagt og skrevet feil, men det er ikke slik at alt som kan høres merkelig ut uansett skal avskrives som feil.

Mener du for eksempel at alle som uttaler navnet på hovedstaden vår som "oshlo" har en talefeil? Eller hva med å rusle avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er då heilt riktig å seie "rusjle", "sjliten" og "sjlapp". Alle austlandske og trønderske dialektar seier det, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nadezhda

Ja, jeg tror det hadde hørtes rart ut om en østlending hadde sagt rusle, sliten og slapp, selv om det er det jeg selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som ikke kan noe om andre som svarer her bør vel også trå litt forsiktig før du påstår at andre gjetter og synser? Hørt om å tråkke i salaten? Selvsagt er det mye som blir både sagt og skrevet feil, men det er ikke slik at alt som kan høres merkelig ut uansett skal avskrives som feil.

Mener du for eksempel at alle som uttaler navnet på hovedstaden vår som "oshlo" har en talefeil? Eller hva med å rusle avgårde?

Nå driter du deg ut. Jeg påsto ingenting om noen, jeg sa "dere som ikke vet...", ikke DU. Jeg mente at de som synset skulle melde seg ut, slik at det var fakta vi pratet her, ikke gjetning. Hvis du ikke hadde hatt det så travelt med å tråkke meg ned, ville du forstått det. Jeg er forøvrig østlending og sier rusle, og nei, jeg mener ikke at Oshlo er en talefeil, siden en talefeil er manglende evne til å si noe på rett måte, men jeg mener det er slurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå driter du deg ut. Jeg påsto ingenting om noen, jeg sa "dere som ikke vet...", ikke DU. Jeg mente at de som synset skulle melde seg ut, slik at det var fakta vi pratet her, ikke gjetning. Hvis du ikke hadde hatt det så travelt med å tråkke meg ned, ville du forstått det. Jeg er forøvrig østlending og sier rusle, og nei, jeg mener ikke at Oshlo er en talefeil, siden en talefeil er manglende evne til å si noe på rett måte, men jeg mener det er slurv.

Det var du som siterte meg og konsekvent plukket ut enkelte ord (som begynner med sl-), og unnlot å ta med andre, som for eksmepl rusle og Oslo.

Dessuten svarte jeg ikke på vegne av meg selv, som du også kanskje burde lagt merke til.

Du kan jo også komme med noen kilder på uttale av nevnte ord, da du vistnok er en av de få som driver med fakta i denne diskusjonen. Hva er forskjellen mellom Oslo og Russland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Jeg sier Russland og retter på samtlige som sier Rusch-land. Høres ut som om de har munnen full av mat mens de prøver å si russland. Har konsekvent prøvd å "snu" gubben over til Russland, men nytter ikke. Skjærer i ørene mine hver gang jeg hører Rusch-land, SPESIELT på TV (F.eks melodi grand prix).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spent på å høre hva disse som avskriver alt som talefeil mener om ordene "slo", "slag", "sliten", "slett" og "sleskete". Markant S og tynn L, eller? Alt annet er talefeil?

Det er mye vissvass ute og går, og det er faktisk sånn at det finnes flere dialekter på østlandet er Oslo Vest kontra Oslo Øst.

Det var du som siterte meg og konsekvent plukket ut enkelte ord (som begynner med sl-), og unnlot å ta med andre, som for eksmepl rusle og Oslo.

Dessuten svarte jeg ikke på vegne av meg selv, som du også kanskje burde lagt merke til.

Du kan jo også komme med noen kilder på uttale av nevnte ord, da du vistnok er en av de få som driver med fakta i denne diskusjonen. Hva er forskjellen mellom Oslo og Russland?

Jeg har på nytt sitert innlegget jeg siterte i utgangpunktet. Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg utelot noen ord. Du brukte konsekvent ord med sl i begynnelsen, og jeg kommenterte at det var andre regler for disse. Jeg brukte ikke disse ordene som eksempel på noen måte, det var det du som gjorde, jeg bare poengterte at slike ord har andre uttaleregler og er følgelig en annen diskusjon. Da jeg gjorde dette svarte jeg ditt innlegg, men så laget jeg da et heller tydelig avsnitt for å markere at neste del ikke var til deg, altså delen om at de som synser skal holde opp.

Jeg vet ikke hvorfor du ber om forskjeller mellom Oslo og Russland. Jeg uttaler begge slik de staves, altså med s, ikke sh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant

Er det riktig å seie Russland eller Rusj-land? :klo:

Rusj-land er ihvertfall feil

det uttales Russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...